Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Karbantartas4.5Nagyon idegesítő, ha kerékpártúra közben váltónk nem vált pontosan. Ezen alapesetben gyorsan lehet segíteni. Ezt is bemutatja sorozatunk negyedik része.


Ha igazán törődsz a bringáddal és valami szokatlant észlelsz rajta (pl. recsegő, nyikorgó hangok), azokat nem árt orvosolni. Sok munka viszonylag egyszerűen otthon is elvégezhető. Ez a cikksorozat ebben kíván neked segítséget nyújtani.

A következő 6 részben igyekszünk bemutatni a helyes takarítást, hajtásrendszer, a lánc, a váltók, a fékek, karbantartását, beállítását, majd a legvégén a bringások rémálmával a defekttel is foglalkozni fogunk. Reményeink szerint mindent részletesen, közérthetően tudunk nektek továbbadni. Amennyiben egy munkaművelet elvégzésében nem vagy biztos ellenőriztesd le egy szakszervízben.

4. rész:A váltó beállítása
Ha menet közben a lánc ugrál, a váltás nem pontos, lehet hogy megnyúlt a bowden és utána kell állítanod a váltóknak.

A hiba szinte 100%-ig ez, ha a meghajtás alkatrészei tiszták, valamint a lánc és a fogaskerekek nem koptak el, és korábban tökéletesen működött.

A következőket kell tenned:

Először is tisztítsd meg a kerékpárt (sosem árt), a lánc, váltók, fogaskeréksor, hajtókar elemeire fokozottan figyelve. (Ha nem olvastad volna, ehhez segítséget nyújt a sorozar 2. része.)

Karbantartas4.1

A hátsó váltón 3 fontos csavar található. Kettő a váltó végállásait állítja (csillag csavarhúzó szükséges az állításához), az utolsó, ami a bowdenház és a váltó találkozásán található pedig a bowden hosszát lehet szabályozni. (Figyelem SRAM váltókról ez a csavar hiányzik!)

Az előbbi két csavarhoz akkor nyúlj, ha a váltó az utolsó fogaskerekeken túl vált, vagy nem váltja rá a láncot. Ezzel a hibával alapesetben nem fogsz találkozni, hiszen egyszer kell ezt beállítani. (Ha új váltót raksz fel a bringára akkor kellhet ezzel szöszmötölni.

A harmadik csavarral a bowden hosszát tudod finoman állítani. Ezáltal pontosan be lehet lőni a váltó helyzetét a fogaskerékhez.

Magyarul: fejre fordítod a bringát (ha nincs állványod) leváltasz a legkisebb fogaskerékre és figyeled, hogy hogyan vált a váltó. Kattintasz egyet a váltókaron, és a pedált forgatva figyeled hogy kerül át a lánc a következő fogra. Ha egy negyed fél pedálfordulatra megy, OK. Ha egy pedálfordulatra nem sikerül, nehezen teszi fel, esetleg túl vált (kihagy egy fogaskereket). A kis bowden feszítővel addig állítgatsz, amíg ez a probléma meg nem oldódik.

Karbantartas4.2

Menet közben, ha nem pontosan vált a váltó a váltókaron lévő bowdenfeszítővel is el végezheted a műveletet. Célszerű számolnod a feszítő forgatását. Ha pl 3 fordulatot teszel és a váltó még rosszabb lett, akkor rossz irányba tekerted a csavart. Így vissza tekersz 3-at az ellenkező irányba (ott vagy ahonnan elkezdted), és tekersz rajta még 2-3-at. Próbálgatni kell, előbb-utóbb sikerül beállítani.

Az első váltót hasonló képen kell beállítani.

Karbantartas4.3

Amennyiben a bowden rozsdás, kiszőrösödött a vége, vagy a váltás lassan nehézkesen megy végbe célszerű a bowdent és annak a házát cserélni. A ház hosszanti acélszálas, nehezebben hajlítható. Ennek méretre vágása komolyabb csípőfogót, vagy speciális bowdenházvágót igényel. Ha nincs ilyen eszközöd, akkor szereld le a házakat és vidd be kedvenc boltodba és kérd, hogy szabjanak neked ugyan ilyen méretben újakat. (Ne felejtsd el a végükre való kupakokat sem!)

A házakhoz új váltó bowden is kell. A piacon rengeteg márka különböző típusa elérhető. Egyszerű galvanizált, köszörzült galvanizált, rozsdamentes köszörült, teflonbevonatú.

Én a QUAXAR termékeit ajánlom neked, amely ár értékben igen jól szerepel a magyar piacon.

Karbantartas4.4

Miután felszerelted az új házakat, szereld ki a váltókarból a régi bowdent. Ennek módja váltónként eltérő. Ha nem sikerül rájönnöd a mikéntjére inkább fordulj szakszervízhez. Ha ezt az akadályt sikeresen vetted, akkor fűzd be az újat a régi helyére, majd szépen haladj a bowdenházakon át a váltóig.

Ügyelj arra hogy a váltókar illetve a váltó finom-állító csavarja vissza legyen tekerve 2-4 fordulat kivételével koppanásig.

Győződj meg róla, hogy a váltókapcsoló a legkisebb fogaskerékre van beállítva.

Karbantartas4.5

Szorítsd meg a bowdent a váltón, majd a finom beállítócsavar segítségével állítsd be a váltót, hogy minden fogaskerékre szépen váltson.


Hasonló cikkeket találsz a Bringadoki oldalán.