Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

konafm

Csöndes magányában, lefóliázva állt otthon ez a bringaváz, amely egyik nap a kezembe került. Néztük egymást és sok-sok közös emlék az eszembe jutott.

Letettem, majd újra felvettem, elindult bennem valami. A garázs lámpája megcsillant a fényezésen, mintha összemosolyogtunk volna. Már tudta, hogy ő következik.

Valahogy így kezdődött régi bringám reaktiválása, az első ötletemet egy újabb gondolat szállta meg. Nem ám csak összerakom az otthon talált alkatrészekből, hanem olyanná teszem, ahogyan azt anno szerettem volna, ha lett volna rá elég pénzem...

A váz, gondolom már sokatokat felcsigáztam egy 1999-es Kona Fire Mountain. Ezt még egyetemi éveim alatt vettem 42 000 Ft-ért, ami valljuk be nem volt akkor sem kevés pénz. Hátha még elárulom, hogy az összespórolt ösztöndíjamból és diákmunkával keresett pénzemből vettem meg. Így talán már érthető, hogy miért nőtt úgy a szívemhez ez a meggy bordó Kona váz.

 Váz

Első körben összeszedtem, hogy mik azok az alkatrészek, amelyek meg vannak, és beakarok építeni a bringába és mik azok, amelyeket be kell szereznem.

Ami meg volt:

  • Váz: KONA FIRE MOUNTAIN
  • Kormánycsapágy: RITCHEY
  • Középcsapágy: SUNRACE
  • Nyereg: VETTA TT TRISHOCK
  • Kormányszár: KONA
  • Kerekek: SACHS/SRAM QUARTZ agyak SYNCROS felni
  • Fékek: SRAM 9.0
  • Fékkarok: SRAM 9.0 SL
  • Első váltó: SRAM 9.0
  • Hátsóváltó: SRAM 9.0 SL

Amit be kell szereznem:

  • Kormány
  • Nyeregcső
  • Teleszkóp
  • Hajtókar
  • Gyorszárak
  • Váltókarok
  • Fogaskeréksor
  • Kormány markolat
  • Külső gumik
  • Belső gumi
  • Bowden és bowdenház

Hogy ne legyen egyszerű a dolog, csak 1999 plusz/mínusz 1 egy év intervallumból akartam összeszedni a nem kopó alkatrészeket.

Úgyhogy számítógép elé ültem, és különböző internetes oldalakról, ismerősöktől próbáltam felhajtani az hiányzó dolgokat.

A beszerzett cuccokat szépen megtakarítottam szervizeltem, és egy dobozba raktam, hogy ha meg lesz minden, akkor majd egyszerre rakom össze.

A listán a meglévő dolgokkal szerencsére túl sok dolgom nem volt, mivel azok egy kis tisztogatás után azonnal beszerelhetőek voltak.

Ez alól a hátsóváltóm volt kivétel, amely láncvezetőgörgő hiányban szenvedett. Nem is ok nélkül, mivel ebbe sajnos a szabvány görgők nem jók. Hosszas keresgélés és agyalás után a következő megoldás született:

 hváltó

Vettem egy garnitúra SRAM X9 görgőt, és egy „no name" hagyományos görgőt. Az X9-ből a felső görgő került a 9.0 SL felső görgőjének a helyére. Az alsó a „no name" görgő lett, csak előtte annak üreges tengelyét (amelyen maga a görgő fut) 0.5 mm-el fel kellett fúrnom, hogy a váltó az alsó helyen fogadni tudja.

A nyereg ennél egyszerűbb volt. Sajnos külseje eléggé leharcolt állapotban volt. Kidobni nem akartam, mivel nagyon kényelmes így egyszerűen áthúzattam a bőrt rajta.

Ezek után nézzük a beszerzendők listáján szereplő alkatrészeket.

Lóri barátomnak a hiányzók listájáról szép és komoly alkatrészeket húzott le ez pedig a nyeregcső és a kormány volt. Ez előbbi egy 400-as Syncros, még az utóbbi egy karbon Monkey Lite volt.

 kormány

A teleszkóp álmaim villája volt anno. Egy Marzocchi Z2 BAM-ra fájt nagyon a fogam. Ezt Tajti Gabi barátom adta el igen baráti áron.

Gabiról annyit érdemes tudni, hogy az egyetemi éveink alatt egy időben építettük a bringáinkat. Én akkor ezt a Konámat, ő pedig egy Schwinn Adrenalin vázra pakolgatta az alkatrészeket, többnyire XTR és Avid feliratú cuccok voltak.

 teló

A villát a Duna Kerékpárban Krisszel és Gyurival alapos karbantartásban részesítettük. (Igazat meg vallva Krisz szerelt, mi meg néztük.) A hosszú állás nem tett jót neki, teljes takarításra és olajcserére volt szüksége, mivel ami benne volt az inkább hasonlított iszapra, mint olajra. Mindenesetre mire amikor végeztünk, a villa újjá született.

A hajtókar elég nagy fejtörést okozott, hiszen korban hozzáillőt és használhatót, nehéz volt találni, ami nem SHIMANO. Először egy CODA kart akartam fel tányérozni, de azután Horváth Andris sietett segítségemre, önzetlenségét sosem fogom elfelejteni. Így lett a tervezett CODA-ból White Industries.

 Whiteindustries hajtókar

1999-ben sokat szemeztem ezzel a karral, mert nagyon tetszett. Most végre 2013-ban hozzá jutottam.

A gyorszárak reménytelennek tűntek. Sehol sem sikerült felhajtanom a SACHS agyak gyorszárait. Már vettem is mást, amikor a véletlen össze hozott Berecz Attilával, akinek volt egy garnitúra. Kicsit borsos áron, de megvettem tőle, így a listán ez az alkatrész is ki lett pipálva.

Írásomban eddig jutva nagyon meglepődtem, mivel a hiányzó cuccok többségét ismerősöktől vettem, viszont ráfordított időben az interneten keresgéltem rengeteget. Ennek oka a hajtókar, illetve a markolatváltó volt.

Álmaim markolatváltója a SRAM 9.0 SL volt, ezt anno sajnos nem sikerült megvennem, pedig a dögös kinézetű fékkar mellett ez mutat a legjobban. Ráadásul most hogy karbon kormány lesz a bringában nem is kérdés, hogy mást nem tehetek rá.

Hazánkban rengeteg helyen lehet újat venni balosból, de hát félpár, az nem pár. Az egyik netes portálon találtam egy eladó bringát, amit ezzel szereltek. Az eladóval fel is vettem a kapcsolatot, elmondva neki a tervemet, illetve hogy mennyire szeretném azt megkaparintani, csere, vagy kifizetem, nekem mindegy, csak adja el.

Az illető bele is ment, de a csere plusz 10 000 Ft kicsit irreális ár volt. A végén már az egész bringát rám akarta tukmálni. 35 000-é hirdette, már 25 000-é vihettem volna. Itt megköszöntem a „kedves segítségét" és tovább léptem.

 markolatváltó

Az eBayen egyről egy dollárral maradtam alul az aukción. (Hiába sose ment ez a lecsapós dolog.) Végül rám mosolygott a szerencse. Szintén eBay, de végre fix áron vehettem meg a hőn áhított alkatrészt.

A lista többi része már egyszerű,hiszen Schwalbe Black Jack külső, Schwalbe belső, Sunrace fogaskeréksor, Proplan Fixi markolat bowden, bowdenház, már könnyen beszerezhető volt kedvenc boltomból.