Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

A hónap megyéje: Heves vármegye
Heves megyei kerékpártúra ajánló.
Feldobó Felvidék
  Bringatúra Balassagyarmattól a palócföldön határon innen és azon túl.
10 + 1 tipp a Balaton körbetekeréséhez
   Hogy az élményről és ne a túlélésről szóljon
Milyen izmok dolgoznak bringázás közben?
  A kerékpározás során használt legfontosabb izomcsoportok és azok működése.
Munkába járós bringa tuning: SHIMANO ESSA
  Hogyan korszerűsítsd régi trekking bringádat?
prev
next

 kerekpar es kiegeszitok

Mi az, amit mindenképp kerülj el!

Ha kerékpárral jársz munkába, az több szempontból is jó neked. Egyrészt javíthatod az állóképességedet, ami kihat az egészségedre. Ráadásul egy hosszú nap után hazafelé tekerve kiengedheted a fáradt gőzt. Másrészt lehet, hogy időt takarítasz meg vele, ha így gyorsabb leszel, mint ha tömegközlekedve járnál, vagy a dugóban egy autóban ülve araszolgatnál.

Ha csak most kezdtél el kerékpárral ingázni és előtte sem voltál rutinos bringás, valószínűleg elkövetsz néhány olyan hibát, amely kényelmetlenebbé teszi az ingázást. Íme a 7 tippünk, amire mindenképp figyelj,

1. Alulfújt gumiabroncsok

Azaz nincs elegendő nyomás a gumiban. Ez ez egyik leggyakoribb hiba, ami feltűnik, ha egy városi bringást látunk. Az alulfújt kerekek nem csak a defekt kockázatát növelik, hanem a sebességedet is csökkentik, sőt a pedálozás során növelik a kifejtett erő nagyságát. Magyarul lassabban, jobban elfáradva és hosszabb idő alatt teszed meg ugyan azt a távolságot, mintha a guminyomás az előírt lenne. Ráadásul csak egy nyomás mérős pumpa kell, hogy ezt a problémát orvosold.

Hogy milyen gyakran kell ellenőrizni a nyomást a gumidban? Ez a belső minőségétől függ. A Schwalbe belsők pl. jól tartják a levegőt akár egy hónapon át is. Egy régi olcsó belsőt azonban akár 1-2 naponta fújni kell.

Az ajánlott nyomás értéket megtalálod a külsőd oldalfalán. Javasolom, hogy hetente ellenőrizd gumid, hogy elkerüld az alacsony nyomást.

2. Száraz lánc

Na ez a másik leggyakoribb hiba, mikor már méterekről hallani, hogy kenőanyagért sír a lánc. Ilyenkor nem csak nehezebb hajtani a kerékpárt (nagyobb a lánc szemek közötti súrlódás), hanem a hajtásrendszered kopása, elhasználódása is hamarabb fog bekövetkezni, azaz csökken az élettartamuk.

kerekparlanc waxolasa 07

Vegyél szaküzletben lánchoz kenőanyagot, ám mielőtt azt a láncra kennéd, egy ronggyal takarítsd meg azt a rárakódott szennyeződéstől. Azt már félve írom le, hogy lánckenés után töröld át azt, hogy a felesleges kenőanyagot eltávolítsd.

3. A biztonsági ellenőrzés elmulasztása

Ha megbizonyosodsz arról, hogy a kerékpárod működőképes, elkerülheted a fenti leírt hibákat.

Ellenőrizd le legalább hetente a

  • fékek
  • gumik/kerekek
  • hajtásrendszer
  • váltórendszer
  • kormány
  • teleszkóp
  • világítás

állapotát. A rendellenességeket javítsd, vagy javíttasd meg. Ehhez segítséget találsz ITT a Bringadoki oldalain.

4. Az a fránya váltó

Az, hogy váltós bringával közlekedünk, az szinte mindenkinél alap. De hogy azt használjuk is, nos ott sokaknak van még mit fejlődni. Próbáld meg a lábaid fordulatszámát az optimális tartományban tartani. Ebben segít a váltó és az a rengeteg áttétel amit nem használsz a bringádon.

zero005

Piros lámpa előtt, vagy jobb kezes kereszteződésnél könnyebb fokozatba kell váltanod így azokat elhagyva kisebb erőfeszítéssel tudsz ismét felgyorsítani a menetsebességedre. Miközben ismét váltasz a nehezebb áttételekre, hogy a lábad fordulatszáma ismét optimális legyen. Ilyen egyszerű, vagy mégsem? Igazat megvallva sokat kell gyakorolni, hogy automatikus legyen. De hidd el megéri, kevésbé fáradsz el és nem terheled fölöslegesen a térdedet.

Ha izzadás mentesen akarsz munkába menni, akkor a legjobb, ha nyugodt tempóban, a gyalogláshoz hasonló alacsony erőkifejtéssel tekersz.

5. Helytelen nyeregmagasság

A helytelen, többnyire alacsony nyeregmagasság esetén a lábaid nem tudják hatékonyan tekerni a pedált, így hamarabb elfáradsz. Ráadásul kényelmetlen is. A nyergen igazából nem ülünk, hanem állunk. Lábunk alsó hajtókar állásnál szinte teljesen ki vannak nyújtva. Igen, így ha megállunk nem ér le a lábunk a földre a nyeregben ülve. Ezt meg kell szokni, de hidd el (nem is, inkább próbáld ki), sokkal kényelmesebb így pedálozni.

bicycle 1838605 1280

6. Rossz ruha választás

Ha hiszed, ha nem, farmerben nem a legkényelmesebb kerékpározni. Hosszútávon kénytelen leszel beszerezni kényelmesebb ruhákat. Van egy jó hírem, ma már rengeteg városi ruhának álcázott kerékpáros ruha kapható.

Később, valami jobb esőruha is kell majd. Illetve meg kell barátkoznod azzal a ténnyel, hogy a munkahelyen át kell öltöznöd. Ez van!

Itt említeném meg, hogy a táskádban legyen egy pótbelső, egy gumileszedő és egy pumpa. Nem baj, ha nem értesz a használatukhoz, de add meg az esélyét annak, hogy mások segíthessenek rajtad. Hacsak nincs kedved a munkahelyedre, vagy hazafelé sétálni...

Ha már itt tartunk lámpa is legyen nálad, hidd el még fényes nappal is láthatóbbá tesz a használata.

+1. A bukósisak

A bukósisak hazánkban nem kötelező, de ajánlott. Sokan haltak már meg úgy, hogy eséskor a fejüket beverték a betonszegélybe. Tudom ez veled sosem fog előfordulni. Pláne, hogy hordasz sisakot.

lazer coyote kineticore 02