Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Képriport a Naprendszer túráról
  Avagy a sülysápi karika.
 Kerékpárlánc waxolása 2. rész
  A waxolás folyamata, és amiket kipróbáltunk
A hónap megyéje: Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegye
  Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei kerékpártúra ajánló.
Bringás filmek
Évek óta gyűjtögetjük a kerékpáros filmeket itt a legfrissebb lista.
prev
next

kens01

Elvileg, itt a tavasz! Végre elő veheted téli álmából a bringádat. Mielőtt azonban nyeregbe pattannál...

Ez a cikk akár több tíz oldal is lehetne... Amit tuti senki nem olvasott volna el. Így itt csak azt írtuk le, amit ellenőrizned kell. A hibák megoldását egy linken át érheted el. Így gyorsan és hatékonyan végig nézheted ezen írás alapján a bringádat, és számodra lényegtelen infók teljes mértékben kimaradnak. Jó szerelést hölgyek, urak!

Általános tisztítás

Első lépésként tisztítsd meg a kerékpárt. Optimális esetben csak a port kell róla letörölnöd, hiszen ősszel a szezon végén tisztán raktad el. (Amennyiben nem így történt, olvasd el A kerékpár tisztítása című cikkünket.) A tisztítás során koncentrálj a vázra. Keress rajta repedésre, utaló jeleket a hegesztéseknél, valamint a csövek horpadását figyeld. Ha találsz ilyet, irány a szakszervizbe!

Az esetleges festék leverődéseket javíthatod javítófestékkel, de egy egyszerű körömlakk is csodákra képes. Én azt használok, és elégedett vagyok vele.

Kerekek átnézése

A következő lépésként nézd át a kerekeket. Az agyaknak kottyanás mentesnek kell lenniük, a küllőknek feszesnek. (Az az optimális ha minden küllő meg van) Figyeld meg a kerék futását. Van-e benne „8”-as, vagy „tojás”. (A kerék oldal irányú ütése a „8”-as, függőleges irányú a „tojás”.) Ha találsz ilyen rendellenességeket, centrírozd a kereket, vagy irány a szakszerviz.

Gumi ellenőrzése

Ha már a kerekeknél tartunk nézzük meg a gumikat. Ha le van eresztve, az nem jelent feltétlen defektet. Hiszen a téli hónapok alatt a belsők egész sok levegőt veszítenek. Fújd fel a tömlőket, egy pár óra múlva kiderül az igazság. Ha marad a nyomás, akkor nincs gond. Ha nincs nyomásmérős pumpád, a megfelelő guminyomás beállítására van egy trükk: Fújd fel a gumit, majd ülj fel a nyeregbe. Ha nem lapul be a külső, akkor nagyjából jó a nyomás a gumiban. Defekt esetén olvasd el az ITT található cikkünket.

Térjünk rá a külsőkre, ha az oldalfala végig repedt, a minta elkopott akkor bizony cserélni kell. Gyakorlat az, hogy a hátsó külső már nagyon kopott, de az első még jó állapotban van. Sok kerékpáros, és még néhány jót akaró szerelő is egyszerűen kicseréli a két külsőt. Az első kerékre felteszi a kopottat, mivel az ott még egy jó ideig kitart. Ez súlyos hiba! Az első gumi, sokkal fontosabb az iránytartás miatt, mint a hátsó. Ha mindenképpen valamelyik külsőt még hasznosítani akarod, akkor az elsőt tegyük fel hátra, és vegyünk egy újat előre.

A váltó rendszer ellenőrzése

Ellenőrizd a váltás minőségét. Ha akadozik, nem pontos a váltás olvasd el első váltó esetén EZT, hátsóváltó esetén EZT a cikket. Ha nem sikerül orvosolnod a problémát irány a szerviz.

A hajtás rendszer ellenőrzése

Ha a kerekekkel meg vagy, akkor nézd át a meghajtást. A lánc nyúlottságát és a racsni kopottságát szakszervizben ellenőriztesd. A lánc szakszerű tisztításáról a Bringadoki oldalán ITT olvashatsz cikkünkben olvashatsz részletesen.

Nézd meg a bovdeneket. Rozsdásak-e, könnyű-e a váltás? Szakadásra utal e jel a váltóknál a bovden rögzítő csavaroknál. Ha rozsdása bovden és nehezen csúszik a házában én a cserét javaslom mindenképpen. (Átmenetileg egy kis olaj a bovdenházba orvosolhatja a problémát, de ez csak ideiglenes megoldás.)

A középrész

A meghajtásnál ellenőrizd a közép csapágya tengelyét is. Ha kotyog és nem lehet rajta után állítani, bizony elérkezett az új megvásárlásának ideje.

A kormányzás ellenőrzése

A középrésztől irány a kormányhoz. Nézzük meg, hogy a kormány csapágy jól mozog-e. Ha kotyog, vagy darabosan mozog állítsd be ehhez ITT találsz segítséget. Ha nem tudod, akkor irány a szerviz.

Ha már a kormánynál vagy nézd meg a fékeket. Esőként, hogy fognak-e, bovdenes esetén a bovdenek és házaik állapotát úgy, ahogy a váltóknál már megtettük. Ellenőrizd a fékpofák állapotát. Ha szükséges cseréld azokat. Amennyiben a fékek fogásával nem vagy elégedett akkor állítsd be azokat. (Segítséget ITT találsz szinte az összes féktípushoz.)

A teleszkóp ellenőrzése

Fő alkatrészek közül még a teleszkóp van amit meg kell nézned. Húzd be az első féket és mozgasd meg! Ha simán mozog akkor OK, ha nem tetszik a mozgása (nehezem mozog, vagy kotyog), bizony a szervizbe kell, hogy az első utunk vezessen.

A kiegészítők ellenőrzése

Ezek után jöhetnek a kiegészítők átnézése. Ez mindenkinél más és más. Nézd át ezeket a kütyüidet, hogy a rögzítésük tökéletes-e, megfelelően működnek-e, és ha nem orvosold a problémáikat.

Ha hibákat találsz ne halogasd a javításukat/javíttatásukat, mert későbbiekben nagyobb (és drágább) problémát okozhatnak, ráadásul balesetveszélyesek.

Egy jó tanács! A szezon végén takarítsd le a bringádat, majd télen vidd el szervizbe teljes generálra. Akkor a szerelők nagyon alaposan rendbe tudják rakni a gépedet, hisz nincs sok munkájuk. Neked se sürgős, mert nem akarsz 5 perc múlva túrázni. Így tavasszal csak egy leporolás vár rád, és már indulhatsz is!

Hasonló témában rengeteg segítséget találsz a  Bringadoki oldalán.