Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

 A hónap megyéje: Tolna vármegye
  Békés megyei kerékpártúra ajánló.
Munkába járós bringa tuning: SHIMANO ESSA
  Hogyan korszerűsítsd régi trekking bringádat?
Hallottál már a HulladékRadar alkalmazásról?
  Tisztítsuk meg a természetet!
Kerékpártúra a Naplás-tóhoz
   Egy tuti túra Budapesten belül.
A Csömör körüli bringakör
  Végigjártam a Csömöri bringatúra útvonalat.
prev
next

 munkaba jaros bringa tuning shimano essa 01

Hogyan korszerűsítsd régi trekking bringádat?

A tavaly bejelentett SHIMANO ESSA megérkezett, sőt már kapható is a hazai kerékpár boltokban. Ez az alkatrészcsalád a 7-8 sebességes rendszerek világában borzolja fel az állóvizet. A régi jól bevált HG (Hyperglide) váltási rendszert használja, azaz kompatibilis a jelenlegi 7-8 sebességes rendszerekkel. A változás az, hogy az első váltót száműzve egy 1 lánckerekes hajtókart, egy 8 sebességes lánckeréksort, valamint egy ilyen 45 fogas sort kezelni tudó hátsó váltót fejlesztett a Shimano. A teljes szett ezen kívül egy fékváltókart (hidraulikus tárcsafékhez) és egy középcsapágyat is tartalmaz.

 

Az új ESSA hajtókar. Ára: 13 490 Ft. 30, vagy 40 fogszámmal választható. 7-8 sebességes rendszerekhez lett optimalizálva. Tuti elmegy a 9 sebességes vékonyabb lánccal is. Azzal nem kísérletezgetnék, hiszen arra ott a 9-11 sebességig kompatibilis CUES.

 

Az új ESSA hátsó váltó szemtelen jól néz ki. Bivalyerős feszítőrúgó jellemzi, ami jól is jön, hiszen kuplung nincs rajta. Ez a váltó megeszi a a 8 sebességes 45 fogas lánckerék sort is. Ára: 18 390 Ft.

 munkaba jaros bringa tuning shimano essa 04

Az ESSA lánckerék sor 11-40, vagy 11-45 fogas és természetesen 8 sebességes. A kezemben a 11-40 -es látható. Ára: 13 490 Ft.

A buli az, hogy az ESSA egy régebbi HG rendszerű bringával 100%-ban kompatibilis, azaz egy öregebb bringát ezzel a szettel modernizálhatsz, így adva régi bringádnak egy újabb ifjú kort. Azt azonban ne feledd, hogy 100%-ban akkor lesz kompromisszum mentes a bringád, ha a hajtókart, a hátsó váltót és az új lánckerék sort is megvásárolod, lecserélve a régit. Hiszen akkor tudsz vele hegyeket mászni, ha hátul a 40-es, vagy 45-ös lánckerekű sor dolgozik. Azt viszont a régi hátsó váltód tuti nem kezeli.

Kinek lehet jó ez az új 8-as rendszer? Nos akik szeretnék száműzni az első váltót. A csak hátsó váltóra épülő rendszerek kezelése lényegesen egyszerűbb. Akár egy gyerek számára is jó megoldás lehet. Sőt városi használatban az ingázók számára is egy tökéletes fegyver lehet ez, és itt jöttek az én gondolataim:

Tuningoljunk fel egy használt trekking bringát városi munkába járásra optimalizálva.

Kezdetben volt egy hagyományos 3X9 sebességes trekkingem. Budapesten munkába járva, közlekedve, indulás után első váltó katt, lánc ugrott a hajtókar nagy tányérjára, majd a hátsó váltóval egy-két kattintás után a lánc megtalálta az optimális fordulatszámhoz szükséges lánckereket a soron hátul.

Megállás, állóhelyzetre lassítás esetén, hátsó váltó nagyobb lánckerékre terelte a láncot, majd elől az első váltó a középső tányérra. Gondolom sokan felismertétek a helyes váltóhasználat metódusát, mert nem izomból erőlködve a nyeregből kiállva szaggatjuk a láncot, idő előtti nyúlásra kényszerítve azt.

Nos ez városi közlekedésben, főleg a rengeteg jobbkezes utcácskában nem a legkényelmesebb megoldás. Pláne ha tudjuk, hogy van jobb!

Számomra ez a 2X9, és a 2X10 sebességes rendszert jelentette. A városi közlekedés során az első váltó használata szinte teljesen megszűnt. Ok-ok Budán van jó pár meredek utca ahol kell elől a kis tányér, de szerencsére nem lakom Budán. Munkába viszont csak bringával járok, heti 5 napon át, tekintet nélkül az időjárásra. Jelenleg az expedíciós túra montim használom, de a tél még mindig tél és túl drága azon a kopóalkatrészek pótlása. Egy olcsóbban fenntartható bringát szeretnék erre a célra. Így jött a képbe egy öreg trekking és az új SHIMANO ESSA. Illetve az alkatrész hazai forgalmazója a Paul Lange Hungary célja ezen újdonság népszerűsítésére, valós tapasztalatok bemutatásával.

Munkába járós bringa építése

 munkaba jaros bringa tuning shimano essa 05

Első lépésként vettem a neten egy használt trekking bringát. Meggy bordó színével elsőre elvarázsolt. 3X7 sebességes, racsnis hátsó aggyal, Shimano RevoShift markolatváltóval, alsó kategóriás TY alkatrészekkel és no name V fékekkel rendelkezik. Ezt fogom átalakítani munkába járós géppé. Az apróhirdetésekben egy ilyen bringa ára kb 80-120 000 Ft között van.

munkaba jaros bringa tuning shimano essa 10

A tesztelésre kapott alkatrészek. Szerencsére nem csak én vagyok kíváncsi. Így a cikk keretében elsőre csak a hajtókart fogom beépíteni a városi cirkálóba kipróbálva elég-e az, illetve hogy viselkedik a régi rendszerrel keverve. (Tapasztalatok a cikk végén.). Tény, nem használom így ki a szett tudását (áttétel tartomány karcsú), de a pesti laposban valószínű jó lesz.

 munkaba jaros bringa tuning shimano essa 06

Első váltó, váltókar és a hajtómű le!

 munkaba jaros bringa tuning shimano essa 07

Az új Essa hajtómű fel! A rendszer négyszögtengelyes középcsapágyra épül. Most az eredetit használom, de később lehet kicserélem rövidebb 113-115 mm-es tengely hosszúságúra.

 munkaba jaros bringa tuning shimano essa 08

Apró módosítások: Lábtámasz (mindig utáltam) le, kézifék fel. Ja a RevoShift markolat váltóhoz rövidebb markolat kel. A váltót leszerelve az a markolat bénén néz ki a kormányon. Célszerű beszerezni egy újabb hosszabbat (kb 120 mm -est). Én is ezt tettem.

 munkaba jaros bringa tuning shimano essa 09

Íme a kész bringa.

Szabadon eresztve

A bringa egy használt lánccal és egy 7 sebességes racsnival rendelkezik, ebbe lett beépítve az új hajtókar. A lánc nyúlása 0,5 alatti volt. Ezért gond nélkül illeszthettem be az új hajtókart a használt meghajtás rendszerébe.

Menet közben eleinte furcsa volt, hogy nem kell figyelni a fokozatjelzőt. A városban közlekedve kényelmesen szépen dolgozott a rendszer. Tény, a legnagyobb emelkedő, amit megmásztam az a Sibrik Miklós felüljáró volt. Mindenesetre munkába járni a pesti síkon tökéletes, sokkal jobb a felhasználói élmény mint egy 3X 7 – 8, vagy -9 sebességes géppel, mivel lényegesen kevesebb a váltó kezelés.

Összességében jól sikerült a bringa átalakítása. Az alkatrészcsalád ára is az én pénztárcámhoz mérve baráti. Remélem adtam egy kis ötletet hasonló átalakításokhoz. Hajrá!

Tetszés index 5/5

Még egy kis tuning

A bringa nyáron kap egy normális hátsó agyat, ezt a racsnisat elengedem. Az agy régóta otthon porosodik, csak át kell fűzni a kereket. Akkor már egy 8-as kazetta kerül rá. Szerintem az ESSA, de ezt még megálmodom. Illetve akkor kell majd egy 8-as váltókar is. A hasznát alkatrész piacon majd lövök valami jópofát gyakorlatilag fillérekért.

bringalap teszt 5

A Tetszés index a bringalap.hu tesztelőinek abszolút, előítéletektől nem mentes, szubjektív véleményét mutatja.

Viszont fontos: viszonyítani mindig az azonos minőségi kategóriájú termékekhez viszonyítunk! Tehát nem húzzuk le a Trabantot, mert a Ferrari jobb.

5/5 a tesztelő kedvence, a tesztelt termékek közül a legjobb. Egy termék esetén az imádat felső foka!
4/5 megvenném
3/5 jól használható
2/5 (szódával) elmegy, használható
1/5 nem tetszett