Előnyök és hátrányok.
A kérdést feltéve sokak kapásból rávágják, hogy gravelt, hisz az az igazi. Ez nem is csoda, a gravel bringa nagy divat lett, nagyon szép ívet fut a kerékpár eladások listáján és még mindig felfelé tart. Azonban, ha túllépünk a varázsán és elkezdünk az előnyökön hátrányokon gondolkodni, akkor rájövünk, hogy a válasz nem is ilyen egyértelmű, sőt, mellette labdába rúghat egy (Cross)trekking bringa is.
A cikkünkben a terekking bringát szándékosan (cross)trekking néven említjük, hiszen egy azfaltra való modern trekkinget sárvédők nélkül, egy vékony rücskösebb gumival használunk megkapjuk a cross trekking bringát, amely jól használható földutakon való közlekedésre. Ezt mi sem bizonyítja jobban, hogy az első Balaton Bike Derbyt és az az évi Divide-ot egy ilyen bringa nyergében teljesítettem (Nem is rossz helyezéssel.)
Trekking bringával az első Balaton Bike Derbyn. 7. lettem ami bizonyítja hogy megállta a kép a helyét a gravelek között.
Igen tudjuk, hogy ingatag témára evezünk e cikkel, hiszen erről mindenkinek van véleménye. Mindenesetre megpróbáljuk összehasonlítani ezt a két bringatípust rávilágítani előnyeire, illetve hátrányaira. Remélhetőleg ez alapján sikerül eldönteni, hogy melyiket válaszd, ha épp vásárlás előtt állsz.
Rendeltetés
Általánosságban elmondható, hogy bár a gravel kerékpárokat és a (cross)trekking kerékpárokat különböző célokra tervezték, használatuk területén nagy átfedések vannak.
A (cross)trekking kerékpárok jól használhatóak, az ingázástól a szabadidős kerékpározáson át a több napos túrázásig. Alkalmasak a csomagok szállítására, valamint a könnyebb terep biztonságos leküzdésére. A (cross)trekkingen az útviszonyok a telónak köszönhetően kevésbé viselik meg a kezet és a csuklót.
A gravel kerékpárokat úgy tervezték, hogy a vegyes terepviszonyok között a lehető leggyorsabban tudjon haladni. Ezek a gépek szintén alkalmasak a többnapos csomagos kerékpártúrára. Ezek a bicók a trekkingeknél jellemzően könnyebbek, ugyan azon bringás alatt gyorsabb menetsebességet tud.
Kos kormány, vagy egyenes kormány
A gravel és a (cross)trekking bringa közötti fő különbség a kormányban van. Míg a gravelek az országúti kerékpárokhoz hasonló (de nem azonos hajlítású) kos kormányt, addig a trekkingek egyenes kormányt használnak, akár az MTB-k.
A kos kormány (a marketing szöveg szerint) változatosabb kéztartást kínál, ami kényelmesebb lehet hosszabb túrákon (Őszintén: tegye fel a kezét az aki az alsó fogást használja!). Az aerodinamikusabb pozíciót nyújt, ami könnyebb gyorsulást és nagyobb sebességet jelenthet. Az egyenes kormány egyenesebb testtartást és egyszerűbb fék és váltó kezelést biztosít. Kormányszarvval kiegészítve (ami jelenleg nem divat) szintén változatos kéztartást ad.
Ár
A (cross)trekking kerékpárok jellemzően az alacsony és a középkategóriás árakon mozognak. Áruk nem éri el a csúcs gravelekét. Vázuk jellemzően valamilyen alumíniumötvözetből készül. Az alsó árszegmensben még acél is előfordul.
A gravel bringák ára középkategóriától indul és meghaladja a 7 számjegyet is attól függően, hogy milyen anyagokat és alkatrészeket használ. A karbon vázas, könnyű alkatrészekkel, elektromos váltókkal és karbon kerekekkel rendelkező gépek árai elérik a nincs értelme megfizetni szintet is. (Hiszen valószínűleg csak beleölnéd a lét, de a vb első helyezésed nem ezen fog múlni.)
Bár, ha rövid a répa told meg egy ilyennel. Tény ezt inkább csak az urak fogják értékelni, mivel a hölgyek nagy részét inkább a négykerekű kabrió vonzza be.
Kiegészítők
Bár sok gravel bringa váz rendelkezik lábtámasz és sárvédők felszerelésére szolgáló előkészítéssel, nagyon keveset - ha egyáltalán van ilyen - árulnak ilyen felszereléssel. A (cross)trekking kerékpárok világában gyakori az ilyen felszerelésű változat.
Váltó rendszer
A (cross)trekkingek hagyományosabb hajtóműrendszerekkel rendelkeznek, hogy csökkentsék az árakat. Komolyabb gépeken viszont már szintén megjelentek a 2X9 – 10 – 11-es váltórendszerek.
Graveleknél a 2X, sőt mindinkább az 1X váltórendszerek a jellemzőek. Egyre gyakoribbak a villanyváltók, és a vezeték nélküli rendszerek. Ezek természetesen a mai divat mellett magasabb árcédulát jelentenek.
Fékek
A legtöbb (cross)trekking és gravel kerékpár hidraulikus tárcsafékkel kerülnek forgalomba, amelyek a felnifékes elődökhöz képest erősebb és megbízhatóbb fékezést biztosítanak minden időjárási körülmény között. Az olcsóbb (cross)trekkingek még mindig felni fékkel készülnek.
Kerekek és gumiabroncsok
Mind a gravel, mind a (cross)trekking kerékpárok többféle méretű gumiabronccsal szerelhetők fel. Ezek jellemzően szélesebbek, mint az országúti kerékpárok abroncsai, de keskenyebbek, mint a modern hegyikerékpárok abroncsai.
Felfüggesztés
Bár a közelmúltban a gravel bringákon is elindult a trend rugózó felfüggesztések felé, a legtöbb gravel-bike merev vázzal készül.
A (cross)trekkingek jellemzően rövid utas teleszkópot használnak, a villa piac alsó kategóriájában lévők mozgása egy monti villához képest nagyon rossz, cserébe még nehezek is. Drágább trekkingekben viszont már előfordul néhány jobb működésű villa.
Összefoglalva gravel és (cross)trekking: A különbségek
Gravel
- Rendeltetés: könnyű tereptúra
- Váz: merev, anyaga alu vagy karbon, jellemzően merev villával, bár egyes gyártók próbálják újra feltalálni az MTB-t
- Kormány: kos (Drop-bar)
- Ár: kb. 350 000 Ft -tól indul de ne lepődj meg a 2 000 000 Ft-os áron sem.
- Tartozékok: jellemzően nincs, de sárvédővel, esetleg csomagtartóval felszerelhető
- Sebességváltó: 1x vagy 2x, elektronikus váltó a felső árkategóriában
- Fékek: tárcsafékek
Trekking
- Rendeltetés: túrázás akár aszfalt, akár terep, városi ingázás
- Váz: merev, anyaga jellemzően alu, első teleszkópos villa szinte kötelező tartozék
- Kormány: egyenes (Flat)
- Ár: kb. 150 000 Ft-tól indul és az 1 000 000 Ft-os árat ritkán éri el
- Tartozékok: széles választék a felszereltségben, támasz, sárvédők, csomagtartó, agydinamó
- Sebességváltó: itt még jellemző az elől 3 tányéros hajtókar és a 3X9-es rendszer
- Fékek: tárcsafék és V-fék is előfordul
Összességében nem igazán érthető a gravel ekkora népszerűsége (ha a divatot nem vesszük figyelembe). A gravel igazán egy szűkebb körnek jelent igazi alternatívát egy másik bringájukhoz képest. Ha a divatot nézzük kíváncsi leszek mikor szűnik az meg és mennyire omlik össze a piaca. Talán még sokan emlékeztek a fatbringákra, amelyek egykor rettentő népszerűek voltak, mára viszont szinte teljesen eltűntek. Összességében egy (cross)trekking szélesebb körben használható bringa. Tény, a gravel súlyban lényegesen könnyebb, ami a menettulajdonságaiban érezhető és ugyanazon bringás alatt gyorsabb.
Nem akarok pálcát törni egyik típus mellett sem, hiszen a lényeg, hogy használd és okozzon neked örömöt. Ha így van, akkor megérte megvenned.