nagy velencei to kerulo kerekpartura 01

Csak ajánlani tudom mind a 70 km-ét.

A Balaton Bike Derby filozófiáját követve a Velencei-tó körül jelöltem ki egy 70 km-es kerékpártúrát, amely csak elvétve érinti a tó partját, cserébe viszont a környékét jól bemutatja. Az útvonal körülbelül fele-fele arányban aszfalton, illetve földutakon fut. Miután elméletben előállt a nyomvonal, a gyakorlatban is le kellett tesztelni. Ennek történetét olvashatjátok most.

Egy szép májusi napon indultunk Dinnyésről. A vasútállomásán lévő parkolóban kényelmesen ott lehet hagyni az autót. A településen még be sem melegedik az ember lába, már megállásra kényszerítheti az első látványosság a Várpark, ahol anyaghűen épített magyar vármakettek sorakoznak. Ezen túl megépült itt egy Árpád-kori település is, szóval sok-sok látnivalóval várja az érdeklődőket.

nagy velencei to kerulo kerekpartura 02

Dinnyés után terepen

nagy velencei to kerulo kerekpartura 03

Egy légi fotó a területről háttérben a Velencei-tó (Kattints a képre, ha nagyobban szeretnéd látni)

A falut elhagyva a földes útra térve egy gyönyörű réten csapattunk át, amelyet kisebb tavak és mocsarak szabdalnak. A terület tele van élettel, rengeteg kis és nagy testű madárral, őzzel és nyúllal találkoztunk. Számomra ez a néhány kilométer volt a túra egyik legszebb része.

Az időjárás némi izgalomra adott okot, mivel szemből erősen borult. Mára gyakorlatilag mindent ígértek az időjósok. Szerencsénkre azonban az egész napot megúsztuk néhány csepp esővel.

Seregélyesre borongós időben értünk. Itt található a Zichy – Hadik kastély. Ez azonban sajnos teljesen el van zárva a látogatók elől. Így csak a kapuját sikerült a láncos lakattal megnéznünk. Körbetekerve sajnos sehol sem engedett betekintést. Így tovább folytattuk a tervezett utunkat.

nagy velencei to kerulo kerekpartura 04

A kastély sajnos zárva, kárpótolt minket ez a csodás pipacs mező, és ez a körtemplom

Az aszfaltutat a következő település (Öreghegy) után ismét elhagytuk. Néhol egy-két óriási pocsolya mutatta az egyébként csontszáraz úton, hogy korábban itt sok eső esett. Feleségemnek sikerült is egy száraznak látszó részen felniig elmerülni a sárban. Nem baj, a bringákat úgyis én takarítom. Így sikerült változatosabbá tenni, az amúgy sem unalmas utunkat. Zichyújfaluban végre sikerült kastélyt látnunk. Ezen a maroknyi településen található egy -mily meglepő- Zichy kastély.

nagy velencei to kerulo kerekpartura 05

Az épület kissé elhanyagolt, ahogy a parkja is sokat vesztett eredeti fényéből. Próbáltam a legelőnyösebb pozícióból fotózni, hátha kedvet kaptok a felkereséséhez.

Alacsony forgalmú aszfaltúton csorogtunk le Agárd széléig. Itt egy Nádasdy kastély található, amely jelenleg öregek otthonaként üzemel. Sajnos a nagy fák annyira bújtatják, hogy nem sikerült lencsevégre kapni. A kastély melletti uradalmi épületben található az egyik legnagyobb írónk Gárdonyi Géza szülőháza. Itt születésétől egészen nyolc hónapos koráig élt. (Biztos mély nyomot hagyott benne.) Köré egy egész látogatóközpont települt. Van itt játszótér, Gárdonyi Rönkvár és a Velencei-tavi Galéria. Ottjártunkkor -hétfő lévén- egyik sem volt nyitva, így csak messziről fotózhattam le a fák miatt takarásban lévő épületet.

nagy velencei to kerulo kerekpartura 06

Úton Kápolnásnyék felé

Tovább haladva Kápolnásnyék felé ismét földes úton tekertünk. Számomra ez volt második, a lányok szerint pedig túránk legszebb szakasza. A földút kellemesen hullámzott és a változatos táj szép tájat mutatott.

Kápolnásnyék szélén található Vörösmarty Mihály kúriája. Hétfő lévén ugyan az épületbe nem lehetett bejutni, de a parkja szabadon látogatható, így körbenéztünk.

nagy velencei to kerulo kerekpartura 07

A Szózat atyjának szülőháza

A vasút teljesen kettévágja Kápolnásnyéket. Szerencsére, vagy a gondos tervezésnek köszönhetően pont útba esett egy vasúti aluljáró. Így könnyen átjutottunk a túloldalra. Mellesleg a Budapest felől érkezőknek ez egy tökéletes kiindulópont lehet a túra teljesítéséhez. A településen található még egy kastély, a Halász-kastély. Az épülete és a parkja 2016-ra gyönyörűen fel lett újítva. Az épület belépőjegy ellenében hétfő kivételével látogatható. A jegy vásárlásával az összes állandó és időszaki kiállítás megtekinthető.

Halász-kastély

Egy keskeny, aszfaltozott, kerékpározásra ajánlott mezőgazdasági úton hagytuk el a települést és csatlakoztunk bele a Budapest – Balaton kerékpárútba, amelyet Nadapig követtünk. Gyönyörű ez az útvonal, azonban a meglepően nagy személyautó forgalom beárnyékolta az örömünket. Nadap már a Velencei-hegység települése. Utunk leghosszabb és legmeredekebb emelkedőjét itt, Lovasberény felé haladva teljesítettük. Egész nap borongós kellemes hőmérsékletű volt az idő, itt persze sütött a Nap ezerrel.

TIPP:
Ha nincs kedved a Velencei-hegység földútjain bringázni, akkor a Budapest - Balaton kerékpárúton gurulj le a tóhoz és ott tekerj el a Miska huszár óriás szoborig, ahol ismét csatlakozhatsz a túránkhoz.

nagy velencei to kerulo kerekpartura 09

A Velencei-hegység rengetegében

Nagyon örültünk, mikor bekanyarodhattunk az erdei földútra. A lombok takarása kellemessé varázsolta ismét a hőmérsékletet. A hegységen át vezető erdei utak nagy része jelzett (ha nem is jól kijelölt), illetve jelzés nélküli erdei utak. Így az ezeken történő bringázás teljesen legális.

A lányok nem igazán szokták a földutas hegyi utakat, de bevallásuk szerint könnyen teljesíthető volt. Egy-két helyen kellett csak a bringáról leszállni, hogy biztonságosan átkelhessenek a vízmosások keresztezte utakon.

nagy velencei to kerulo kerekpartura 10

A "Miska"

A talaj rendkívül változatos, néhol, homokos, néhol kemény. A kevésbé járt utakon magasabb volt a fű, de mindenhol jól tekerhető volt. Több helyen csodálatos kilátás nyílik a Velencei-tóra. Ha utánunk akarjátok csinálni mindenképp ajánlom az útvonal trackjét segítségül hívni a navigáláshoz. Átvágva a hegyen megismertük annak hangulatát és megcsodáltuk az ingóköveket, amelyek a hegység egyik legismertebb nevezetességei.

nagy velencei to kerulo kerekpartura 11

A tóparton

Elhagyva a hegyet legurultunk Pákozdra a Miska huszár óriás szoborhoz. Innen már aszfaltos közút vezet a dinnyési kiindulópontunkra. A tavat megkerülve Dinnyés határában jutunk a vízhez a legközelebb. A Sarvajc keresztnél kialakított kilátónál mindenképp érdemes megállni kipihenni a túra fáradalmait. A kilátó csodás panorámát ad a tóról. Tovább haladva egy meglepő kis úton bújtunk át a 7-es út alatt és érkeztünk meg a Dinnyési vasútállomásra. Parkolójában ott várt az autónk, amely hazarepített minket egy csodálatos és változatos nap után.