Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

airzound01

"Csak füledbe dúdolni halkan.."

...énekelte Ákos a Bonanzás slágerét. És nagyon idevág. Leszámítva, hogy nem Ákosnak hívnak, nem dúdolni fogok és végképp nem halkan - apró eltérés, ugye?

Szerkesztőségünkbe érkezett tesztelésre egy bringás kiegészítő, ami hangot ad, viszont dúdolás helyett dudál. Az Airzound fantázianévre hallgató légkürt nem a csengőt helyettesíti, mivel a hatályos KöHÉM rendelet értelmében nem ad csengő hangot. Azonban nincs is csengő 115 decibellel: ami már autós kürt kategória, a robogókon jobbára ilyesmi vagy inkább halkabb van. Környezettudatos és praktikus kialakítás, pici szerelés, némi pénzmag. E hármasból hogyan lesz életmentő (de legalábbis életóvó) bringás kütyü? Olvassátok el az alábbi történetet.

airzound02

A kerékpáros számára a látni és látszani elv elsődleges, de önmagában nem mindig elégséges. Egy olyan kicsi és törékeny szerkezeten haladva, mint a kerékpár, időről időre előfordul, hogy csak későn vesznek észre minket, ha észrevesznek. Van, hogy „lassú járműként” jutunk el a vezetők tudatába, holott nem mindannyian vagyunk andalgó kerékpárosok. Ilyenkor kvázi néznek minket, csak nem látnak.

Nem mindegy, hogy valaki 15-tel vagy 30-cal teker a kerékpárúton, ha előtte akarnak kikanyarodni, ugye? Egy pöccintés erre a jószágra és könnyen a kellő figyelmet vonhatjuk magunkra. Lehet neked ultraspéci frekvencián pengő csengőd, attól még a rádiózó, ablakfeltekerős autós például semmit nem fog észlelni. A telefonját birizgáló, semerre sem néző, esetleg még fülben zenét is hallgató zombinak sem fog leesni a tantusz. Mint ahogy a turisták is bár nézelődni jöttek, de a tájainkat és nem a bringáinkat. Ráadásul külföldi értelemben véve a kerékpáros közlekedési szabályok és szokások nagyban eltérhetnek a mieinktől, ezért nem is illik mindig az embert szidni, hiszen nem biztos, hogy abban szocializálódott, amiben te. Az is lehet, hogy elbambult, mert tudjuk, az élet nem mindig habostorta és nem lehet otthon ülve kivárni, amíg kihozzák. Ilyen ez a popszakma és veled is megeshet.

Mi lenne, ha buszos, autós, motoros, gyalogos számára tudnánk egy könnyű, üzemszerűen működtethető, szinte minden körülmény között észlelhető hangjelző berendezést szerelni a bringánkra? Mire lehetne konkrétan használni, ha lenne egy ilyenünk? Erre kerestem a választ az elmúlt hetekben, míg rengeteg helyen tekertem eme remek szerkezettel.

airzound03

Közel az egész rendszer műanyag. Némi szilikonos, gumis, fémes mellék-/kellékanyagot leszámítva. Az ötlet igen nagyszerű, a kütyü viszont faék egyszerű. Egy palackban tárolod a levegőt, amit akár kulacstartóba tehetsz, akár a vázra tépőzárazhatod vagy gyorskötözővel (tartozék saját tárolója) tetszőleges csőre helyezheted. Egy vékony csövön jut el a levegő a tényleges masinához. Először egy excenteres csavarhoz, ami a hangerő szabályozásáért felel, úgy, hogy elcsavarva szépen elszűkíti a légbeömlő csövecskét. Ezután az elsütőbillentyűhöz, illetve az alatta található autószelephez. Sima pumpával, akár a benzinkúton is megoldhatod így a feltöltést, ami maximum 5.5 bar lehet. Ez a nyomás helyesen használva és teljes hangerőn cirka 7 másodpercnyi folyamatos tülkölésre elég, ami városban de akár még hosszú túrán is kitart legalább a nap végéig. A levegő tovább folytatja útját a henger alakú membránházba, ahol a beépített lamellák megrezgetik a levegőt, majd fülkagyló-szerűen felerősíti, végül kiadja a külvilágnak a már említett 115 decibel hangerőben maximalizálva.

Mivel műanyag, ezért nagyon hideg/meleg esetén lehetnek problémák a hangerővel vagy működéssel, de ez inkább az extrém időben képzelhető el (pl. jóval fagypont alatt vagy rekkenő hőségben). A tesztidőszak 10-30 Celsius közötti kinti hőmérsékletével természetesen probléma mentesen megbirkózott a jószág. Felszereléshez mellékelnek egy tépőzárakra való bolyhos zsákot, amibe a palackot csúztatod és kapsz 25.4 és 31.8 mm-es bilincset, amire majd a kürtöt pattinthatod rá.

airzound04

Fel- és leszerelni nagyon rövid idő alatt lehet, sajnos városi körülmények között ez hátránya is: célszerű magaddal vinni a hátizsákban, ha olyan helyen hagyod a bringát. Az elsütő billentyű bekábelezése inkább jobbkezes, én mégis balkéznél találom praktikusnak: hátsó váltó több bringán van, mint első - egyszerűen ezért. A bilincs miatt vészjelzésre nem a legalkalmasabb (nem tudod elég közel húzni a markolathoz), viszont nem is célszerű erre használni. Akkor hogyan? Térjünk rá a tapasztalatokra, pontokba szedve:

  1. Nem kell ráfeküdni. Egy pöccintés, vagy akár tévés vetélkedős „tenyérrel rácsapás a gombra” általában elegendő a figyelemre. Ha már közel 1 másodpercre lenyomtam, belvárosban képes volt egy utca hosszon megfagyasztani a gyalogos forgalmat, az előttem haladó autós pedig minden további gondolkodás nélkül satufékezésbe kezdett a számára jobbkezes kereszteződésnél.
  2. Épp ezért felelősséggel és ésszel használni. Gyalogosokat képes halálra rémíteni teljes hangerőn, ebből konfliktus is lehet (nekem nem volt). Ha főként gyalogossal lesz dolgod, vedd lejjebb a hangerőt. Ha főként úton, járművekkel, akkor erősebb hangon, picit hosszabb tülkölést javaslom.
  3. Dudálj időben. Nem bízhatsz mindig abban, hogy az összes érintett azonnal megfagy (bár legtöbbször ez lesz).
  4. Ne tülkölj vészhelyzetben. Egyrészt lásd előző pontból fakadóan, másrészt olyankor kormánnyal, fékkel legyél elfoglalva. Utána is ráérsz büntetni a hangoddal, ha már előtted gurul el a Zil és nem pont elgáZil.
  5. Ne használd zárt térben vagy erősen visszhangos helyeken, hacsak nem halkítottad le nagyon. Minimum hosszú fülcsengést, de akár halláskárosodást is kockáztatsz. Balesetből történt, hogy a bringát törölgettem, áthajolva a kormányon. Mellkassal nyomtam be, bal fülemre egy darabig nem hallottam, pedig szinte azonnal leugrottam róla.
  6. Nem gyerekjáték! Vagy vedd le otthon a hangerőt, mikor leteszed a bringát, vagy egy autószelep kupakot csavarj fel a szelepre így az már nem tud benyomódni és hangot adni. (Figyelj, ha feltöltéskor pumpafejet rögzítesz rá és az nem felcsavarós fajta, elképzelhető, hogy véletlenül benyomod a gombot.)

A tesztelés cirka 14 napja alatt úgy tapasztaltam, hogy csökkent a vészhelyzetek száma. Tehát Murphy dolgozott – mert ahogy levettem, csak úgy ugráltak elém a konzervdobozok és a fasírtok. Gyorsan vissza is tettem! Viccel félretéve, a használatát életvitelszerűen egyszerűnek, praktikusnak ítéltem meg, hasznossága vitathatatlan, a hangerő szabályozó viszont nehezen elérhető helyre került, mint ahogy a váltókar miatt maga az elsütő billentyű is kizárta a fékezz+dudálj lehetőséget, amit szívesen vennék. A kábel esztétikus elvezetése lehet kihívás, illetve biztosan van, aki magát a palackot nem tudja/akarja szerelgetni, hanem elektromos alternatívát keres.

Közel 12 000 Ft-os vételára forint/decibel arányban remek – Csabi barátom montis jelzőkolompját picit másra használják, de az például a Ft/dB skála másik végén van. Ha meg akartok lepni egy kerékpárost valami ötletes ajándékkal, akkor vásárlási utalvány helyett nyugodtan vehettek ilyet: kivéve ha országútis, vagy annyira letisztult formavilágú a bicaja, hogy a kormányrúd az egyetlen kiálló elem az egész gépen. A gyártó tudomásom szerint élettartam garanciát vállal bármilyen esetleges gyártási hibára, tehát ha nem töröd el, ő nem fog elhagyni. Megéri a vételi ajánlatot, tisztán mechanikus hangjelzőből ez csúcs. Így bár látok még fejlesztési potenciált benne, de értékelésben jöhet az 5/5.

A Tetszés index a bringalap.hu tesztelőinek abszolút, előítéletektől nem mentes, szubjektív véleményét mutatja.

Viszont fontos: viszonyítani mindig az azonos minőségi kategóriájú termékekhez viszonyítunk! Tehát nem húzzuk le a Trabantot, mert a Ferrari jobb.

5/5 a tesztelő kedvence, a tesztelt termékek közül a legjobb. Egy termék esetén az imádat felső foka!
4/5 megvenném
3/5 jól használható
2/5 (szódával) elmegy, használható
1/5 nem tetszett

A terméket az AM Bringaboltól kaptuk kipróbálásra. Ha érdekel katt IDE!