Bevallom, többször volt a trike egyik kereke a levegőben...
- Ültél már fekvő kerékpáron, azaz rekun?
- És ennek háromkerekű változatán a trike-on?
- Esetleg egy e trike-on?
Nos, nekem olyan szerencsém volt, hogy az Annyira Más Bringabolt a sikeres együttműködésünk eredményeként meglepett a Tricon kipróbálásával.
Ez nem egy szokásos teszt cikk lesz
A bringából a boltban egy darab van, ami újszerű, kb 100 km-t tettek meg vele. Érdeklődő is van már rá. Ráadásul valljuk be egy újonnan majd 3 000 000 Ft-ba kerülő kerékpár akarom mondani trike, - hiszen 3 kerekű – elég speciális igényeket fed le. Olyan ez, mint egy sportkocsi. Az nem biztos, hogy a legpraktikusabb dolog a világon, viszont élmény(eke)t ad. Valami egész mást mint egy tömegcikk. Én is az élményeimet, benyomásaimat szeretném veletek megosztani.
Technikai paraméterek, de csak röviden
Adott egy alsókormányzású trike váz, amelynél elől van 2 kerék, hátul pedig egy rugózott. A hátsó rugózás jó dolog, a hazai kátyús utakon való közlekedést igen komfortossá teszi. A bringa 3 db 20”-as kerékkel rendelkezik. A váz összecsukható, így autó csomagtartójában szállítható.
A hátsó hajtott kerékben egy Rolhoff agyváltó szolgáltatja a meghajtást. A bal elsőben pedig egy agydinamó található. A fékezést a két első kerékre szerelt Tektro hidraulikus tárcsafék biztosítja. Az elektromos rásegítést a Shimano STEPS rendszere adja.
Egyéb kiegészítők is találhatóak a trike-on: így csomagtartó, világítás, visszapillantó tükör, sőt kézifék is, amely egy a hátsókerékre szerelt Avid mechanikus tárcsafék.
Kezdőknek: Miért is jó fekve kerékpározni?
Rengeteg típusú reku létezik. Ebbe a kategóriába tartozik minden olyan kerékpár, ahol a a függőlegeshez képest valamilyen mértékben hátrafelé dől a kerékpáros gerince. Miért is jó ebben a furcsának tűnő testhelyzetben bringázni?
A hagyományos kerékpár nem alkalmazkodik az emberi anatómiához, így a bringás kénytelen hozzászokni, hogy hosszútávon megfájdul rajta az ülepe, nyaka, csuklója. Elég összehasonlítani egy versenybringa nyergét egy reku ülésével, hogy lássuk a különbséget.
Pupu barátom szemléletesen így mondta nekem: Kapcsold be a televíziót, majd előtte ereszkedj négykézlábra és nézd úgy, majd ülj bele egy fotelba! Hogy a jobb és kényelmesebb?
Sajnos sok embernél eljön az az idő, amikor a hagyományos kerékpár kényelmetlenné válik, és emiatt az illető már nem igazán akar, vagy -például egy gerincsérv miatt- akár nem is tud többé bringázni. Nekik új távlatokat nyit a fekvőkerékpár, melynek komfortos ülésében újra élvezhetik a suhanó kilométereket.
A másik tényező, hogy rekun kisebb a légellenállási felület és alaktényező, ezért gyorsabb - mihelyt megedződnek a „rekus izmok” (Lásd keretes lentebb!) - mint egy hagyományos kerékpárral.
Menet közben
Első élményem a bringa egyszerű, gyors testreszabása volt. A gyorsszorítós megoldásnak köszönhetően másodpercek alatt a méretemre igazította azt Csizi az AM Bringa szerelője. Kaptam közben néhány bringa kezelési (és életviteli) tanácsot, majd utamra engedett.
Már az első méteren észrevettem, hogy rettentően alacsonyan ülök. A személyautósok szem magassága alatt, kb egy bringás csípőmagasságában. Ez egyrészt adott egy rettentő sportos élményt, illetve egy kis félelem érzetet a „láthatatlanságom” miatt. Ekkor el is döntöttem Budapesten a gépet csúcsidőben nem próbálgatom. A munkába való bejárást alapból elvetettem, mert a gép nem fér be a liftbe.
Élveztem minden egyes együtt töltött kilométert. Nagyon tetszett benne az, hogy milyen nagy sebességgel lehet bevenni egy-egy kanyart. Bevallom, ilyenkor többször volt a trike egyik kereke a levegőben. Ha már a gyors kanyarokról mesélek, megemlítem azt is, hogy milyen jó az is, ahogy ilyenkor a tehetetlenségi erő hatott a testemre. Rendesen tartani kellett magamat az ülésben. Pedig csak 25 km/h sebességről beszélünk! Ha valaki szeret központba kerülni, az ezen a gépen biztos lehet, hogy oda kerül.
A bringa nagyon stabil, nagy sebességgel is jól veszi a kanyarokat. A forduló köre viszont nagyon nagy egy hagyományos kerékpárhoz viszonyítva. Sebességét tekintve azt tudom mondani, hogy sík jó minőségű aszfalton 30 km/h-t sikerült kihoznom belőle, ami egy PEDELEC-nél szerintem nem rossz (csak 25 km/h-ig segít) főleg ha figyelembe vesszük kevésbé fejlett rekuhajtó izmaimat.
Rekus izmok
Bizony-bizony van ilyen is. Jobban mondva a fekvőkerékpár hajtását nem teljesen ugyan azon izmok segítik, mint a hagyományos bringákét. Meg kell erősödni azoknak is, ha teljes értékű véleményt akarunk formálni a rekuzásról. Tehát, ha elsőre nem úgy megy mint szeretnénk, illetve hamar elfáradunk, az nem a bringa hibája.
Jó lenne egy ilyen géppel egy szép nyári reggelen csomagokkal felszerelkezve elindulni egy (természetesen) többnapos túrára. A napi taposómalomból kiszabadulva feltöltődni úgy, hogy a természethez, a tájhoz, a vidékhez a lehető legközelebb kerülhetek. Kicsit még közelebb, mint egy hagyományos bringán.
+1 vélemény
Egy ismerősöm jókor volt jó helyen, így kipróbálhatta ezt a gépet. Cserébe néhány mondatért:
Elsőnek félelmetes volt, hogy egy teljesen új perspektívából kellett becsatlakozni a közlekedésbe. Olyan érzés, mintha egy lapos sportkocsiból néznénk a forgalmat, a biztonságot adó kaszni nélkül. Tetszett, hogy a kerékpár kezelése és irányítása gyorsan megtanulható, és iszonyatosan kényelmes az ülés, ami egy hosszabb bringázásnál igazi öröm lehet. A kiváló váltó, fék, és az elektromos rásegítés igazán élménnyé tette a tekerést ezzel a csodagéppel.