Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Article Index

 evezes kerekparral 02

 Egy igazi különlegességet mutatunk be nektek. Hogyan lehet kombinálni az evezést és a bicajozást.

Néhány éve ember kísérletezek saját magamon az egészség és a környezetvédelem jegyében. Eladtam a kocsim, próbálok nélküle élni. Árát szuper túrafelszerelésekbe fektettem. Célom, hogy utazásaimmal minél kevésbé károsítsam a környezetet, és szervesebb kapcsolatom alakuljon ki a természettel. Időközben észrevettem, hogy új életvitelem közben visszatermelődik számlámra a kocsim ára, valamint remekül érzem magam a bőrömben. A sportáruházakban kapható felfújható kajakok és összecsukható kerékpárok nem voltak elég sportosak, sokoldalúak, vagy könnyen elcsomagolhatók, ezért néztem körül magasabb árkategóriában. Jöjjön hát az Anfibio Delta MX packraft és a Tern Verge D9 összecsukható kerékpár közös bemutatója…

evezes kerekparral 02

Packraft férőhely

Vonat és bicaj

Emberkísérletem kezdetén igyekeztem az utazást kerékpárral és vonattal megoldani. A vasút öles léptekkel fejlődik jó ideje, nagyot lendítettek rajta az ütemes menetrend, a korszerű vonatok, a pályafelújítások, a közlekedési csomópontok, valamint a kedvezménykártyák és az okostelefonos jegyvásárlás. A kerékpárszállításról viszont nincs jó véleményem, így rákaptam a rollerre, majd az összecsukható kerékpárra. De kellett valami gyorsabb, sportosabb, amivel hegyet is lehet mászni. Végül a Tern bringák (www.tern.hu), bizonyultak a legjobbnak. Hirdoformált és 3D marással készült összecsukható vázrendszerük merevebb, mint más márkáké. Közép- és csúcskategóriás gépeik geometriája, sebességáttételei nagyon közel vannak a fitnesz és országúti bicajokéhoz.

evezes kerekparral 03

Bicaj öröm

A Tern Verge D9 összecsukható kerékpár tesztje – megtérülő befektetés

Rengeteg számolgatás után a 2017-ben frissen megjelent középkategóriás Tern Verge D9-est választottam, próbalehetőség nélkül, szinte vakon, csak a technikai adatok alapján. Fontos volt, hogy könnyen szállítható legyen tömegközlekedéssel, továbbá taxiba vagy GreenGo kisautóba is könnyen beférjen. Tern.hu-n vettem, 300 ezer forintba került és még körülbelül százat költöttem tuningra. Az összecsukható bringa árcéduláját valójában fölösleges nézegetni, mert hamar megtérül a befektetés a szállításon megspórolt forintokból. Üzleti tárgyaláson, reprezentatív eseményen, étteremben, vagy tömegközlekedésben az elegáns Tern táskába rejtem a bringát, így csak szokványos poggyásznak nézik. Az összecsukás és kinyitás csupán tíz másodperc. Ebben a formájában mindig jut neki biztonságos hely a ruhatárban, nem kell lakatolással szenvedni. Parkolókeresés helyett időben érkezek, ez is nyereség.

evezes kerekparral 04

Tern Verge D9

Jöhetnek az emelkedők

A D9-es canga 22 colos (451-es) kerékkel jött ki, így jobb az úttartása, mint egy átlagos összecsukhatóé. Hátrány, hogy nehéz jó minőségű 451-es gumibelsőhöz és köpenyhez jutni. Kedvenc Schwalbe HS110 szürke színű külsőmet Angliából kell rendelnem. Sokat számoltam az áttételeket és menetdinamikát, mivel a Tern Verge D9-et a még ritkának számító, mindössze kilenc sebességes Shimano Acera rendszerrel adják. Ezzel a kalkulátorral, a kerékméretet is figyelembe véve meggyőződtem, hogy kis kompromisszummal elég széles áttételtartományával (elöl 53-as hátul 11-36-os) akár alpesi emelkedőket is bevállalhatok.

evezes kerekparral 05

21 sebesség és a D9-es áttétel tartománya


Na meg egy kis tuning

Sokat nyomott a latban, hogy a tern.hu kereskedője mindenben rendkívül segítőkész volt, és jól esik a tízéves garancia is. A stabil, gyors, ötletes, szerethető és tök szexi kis járgányt úgy megnézik, mint egy Porschét. Igaz, hogy fitnesz-tekerésre találták ki, én meg nyomom neki, mint az állat, télen-nyáron mindenhol. Ezért lett sárvédő és csomagtartó, lecseréltem a pedált masszív és levehető MKS Ezy-re, továbbá kicseréltem az összes KMC fogast és láncot még erősebb Shimanóra. Kellemes meglepetés volt a gyári, alul is kipárnázott nyereg, így kényelmesen vehetem vállamra 12 kilóját, miközben mindkét kezem szabad. (Apropó kilók: bár az összecsukható bringa váza picivel nehezebb, cserébe nem kell dög-nehéz lakat.)

evezes kerekparral 06

Packraft a Szigetközben a csomagtartón van a hajó

Menet közben

Az első ránézésre kicsinek tűnő bicajra felülni kellemes meglepetés, beállítás után szinte mindenben a fitnesz kerékpárokéhoz hasonló élmény. Bár olyan magasan ülök, mint egy nagy gépen, a váz súlypontja alacsonyan van, azaz stabilabb érzést ad. Nyerge se nem kemény, se nem puha, zselés, stressz-ponton könnyített, eszembe se jutott, hogy lecseréljem. A 22 colos kereket könnyebben lehet manőverezni és agresszívan gyorsul, utazósebességen pedig elengedett kormánnyal is egyenesben marad. Emelkedőn jól is jön az agilis gyorsítás: az 1221 méter magasságú osztrák Niederalpl hágóra szépen felmászott, nem kellett pihenőzni. Lejtőn, nagy sebességnél talán a merev vázkialakítás és a nagybiciklis geometria miatt nem ráz. Ellenben a kis kerékátmérő és a V-fék miatt lejtmenetben jobban felforrósodhatnak a felnik. Figyelem, a kisebb kerekű bringa váltója nagyon közel van a talajhoz, sziklás helyen és járdaszegélyeknél nem árt vigyázni!

evezes kerekparral 07

Bicajjal a vonaton

A kanyarok bevétele inkább a gumiprofilon múlik. A gyári „kopasz” abroncs esőben megcsúszott, ezért barázdáltabbra cseréltem. Kátyús-murvás vagy földes-füves úton óvatosabb az ember a kis vékony kerékkel, itt bizonyosan hátrányban leszünk a nagybringákhoz képest. Egész napos tekerést figyelve hamarabb fáradok el, a nagykerekű bringához képest körülbelül 30 százalékkal kevesebb kilométer fér a fenekembe. Ám ennyivel több kalandot, külön utat, látványosságot vagyok hajlandó bevállalni egy „hagyományos” bicajtúrához képest. Meglepő előnyhöz jutok a legnehezebb terepen: ha lépcsőt, sziklát kell mászni, vízmosáson átkelni vagy bozótos-ingoványos területen bolyongani. A hosszú nyeregcső és alul is kipárnázott nyereg egyszerűen kiadja, hogy csak vállamra veszem a gépet, a biciklis táskát meg a hátamra. A tervezés első szempontja volt a hordozhatóság. Vállon cipelve a súlypont tökéletes, mindkét kezem szabad, a bringa puhán simul a testemhez! Látványosan, másodpercek alatt lehet kinyitni és összecsukni, masszívan kattan be minden a helyére, elpusztíthatatlan, mint a legendás Kalasnyikov gépkarabély.

evezes kerekparral 08

Bicajjal a munkahelyen

Tern Verge D9 (2017) műszaki adatok

Váz: hidroformált alumínium, 3D mart vázkapcsolódás
Villa: nagyszilárdságú acél, erős mágneses csatlakozó az összecsukáshoz
Kormány: 3D mart alu szár és fej, 6061 alu kormánycső, ergonomikus markolat
Nyereg: Tern Porter GripPad design, 6061 alu nyeregcső
Kerék: 22 colos (ETRTO 451), duplafalú alufelni, CST 37-451 light skinwall 60 tpi gumik
Sebességek: 1 x 9, hátul 11-36T, elöl 53T
Váltó: Shimano Acera
Súly: 12.2 kg
Vázméret: egy méret
Váltó áttétel: 2.36 – 7.72 m
Összecsukott méret: 44 x 80 x 74 cm
Összecsukás ideje: 10 mp
Kerékpáros ajánlott magassága: 142 – 190 cm
Kerékpáros maximális súlya: 105 kg
Fékek: V, alu
Pedál: behajtható
Kellékek: kitámasztó, opcionális első és hátsó csomagtartó és sárvédő felfogatási pontok


Az Anfibio Delta MX packraft tesztje – ráharap a kocaevezős

A Tisza-parton tekertem, mikor megláttam a túloldalon egy gyönyörű táborhelyet olyan fehér homokkal, mint a Karib-tengeren. „A rókának odúja van, az ég madarának fészke, de az Emberfiának nincs hová lehajtsa fejét” – hogy menjek át? Innen jött az ötlet, hogy kéne egy pici és könnyű lélekvesztő, ami belefér a biciklis táskába. Újabb vad keresgélés után ráakadtam valami ismeretlenre…

evezes kerekparral 10

A dunai homok

A XX. század végén, az Óperenciás tengeren és a kanadai partvidéken túl, ahol a rénszarvas túr, megszületett a packraft, avagy csomagcsónak, mely a legkönnyebb és legkisebb felfújható csónakfajta, amit eddig ismertem. Idehaza szinte nem is hallani róla, talán mert ha beírom a keresőbe a packrafting vagy bikerafting szavakat, akkor egzotikus alaszkai tájakon forgatott hajmeresztő vadvízi extrémsport-videók kezdenek pörögni. Az utóbbi években azonban felfedezték az amatőr túrázók, sőt rákaptak a városi kocaevezősök is.

A packraft erős, de mégis könnyű anyagból készül, leginkább uretánszálakkal erősített többrétegű laminátumból. Átmegy köves zúgókon karcolás nélkül. Tömege szinte hihetetlen: átlagosan két és három kilogramm körüli, de van egy kiló alatti is. Rendkívül biztonságos, és kiválóan manőverezhető. Nem kell hozzá pumpa, csak egy kicsi zsák, amivel gyorsan belepréselhető a levegő. Evezés után könnyen kiszárad, s olyan picire össze lehet nyomni, mint egy kólás palack. Az evezők négy részre szedhetők szét, így mindenestül befér egy kisebb sporttáskába. A szállítandó csomagokat gyárilag hat ponton lehet rögzíteni, de ami nem kell nap közben, azt felfújás előtt a hajótest belsejébe is lehet cipzárazni. Hátrányai: az ára elég combos (minimum száz, de átlagosan inkább háromszáz rugó), ám ha kiszámolod, mennyi nyűgtől szabadulsz meg, akkor nagyon megéri. Sebessége a legnagyobb hátránya (3-7 km/óra), szóval felejtsd el az árral szemben evezést.

evezes kerekparral 11

Garami sóder

Kétéltű kalandok várnak

De ha ott a bicikli, akkor miről beszélünk?! A bicaj és csónak kombinációja a bikerafting. Ehhez a legalkalmasabb hajótípus a packraft. Hevederrel rákötöd a biciklit, s máris új perspektívák nyílnak, rugalmasabb kalandok várnak a túrázásban. Végre nem kell autóval logisztikai bravúrokat szervezni. Mivel a csónak befér a biciklis táskába, így a bicajt és a csónakot egyszerre magaddal viheted boltba, étterembe, vagy beadod az egész cókmókot a színházi ruhatárba és megnézed az esti darabot. A packrafttal már négy éve rendszeresen járok, és annyira megszerettem, hogy vettem egy másodikat. Azért, mert a bikeraftingnál sokoldalúbb közlekedési mód nemigen létezik! Vagy mégis…

evezes kerekparral 12

Packraft vitorlázás

A hozzám hasonló elmeroggyantaknak találták ki a bikesailinget, azaz kerékpáros vitorlázást, packrafttal. Ezt idehaza nehéz gyakorolni, mert nagy tavainkon túlszabályozott a vízisport: akkor van viharjelzés, amikor számunkra legalkalmasabb lenne a széljárás. Az alkalmi fürdőzőkkel együtt a tapasztalt sportolók is száműzve vannak. Így viharos szélben inkább nagyobb víztározókon (Pátkai, Deseda), valamint a Dunán vitorlázok. Rendőrökkel jóban vagyok, mindig csodálkoznak, mit művelek és elengednek annyival, hogy vigyázzak magamra. Mentőmellényből az övtáska méretű patronosat viszem (Lalizas Delta belt-pack), mert ez a legkisebb, ami szabványos. Ezzel a hajóval szinte képtelenség borulni vagy elsüllyedni. Rizikósnak tűnik az egykamrás felépítés, de baj esetén a felfújható ülés és a csomagtárolásra használt vízhatlan zsák felhajtóererje is elegendő. No, meg van többféle biztosításom.

evezes kerekparral 13

Bicaj rögzítése


Menet közben

A kicsomagolás egy élmény: alul szelepcsatlakozós zsákkal pár perc alatt megtölthető levegővel az egykamrás, mindössze másfél kilós test. Ezután szájjal koppanós keményre lehet fújni. Érdemes később még belefújni, ha egy kicsit lehűtötte a víz. Egy szép hosszú, kecses kajak után első alkalommal a kis packraftba átülni horror: gyakorlat nélkül kábé olyan, mint lavórban evezni, vagy országútiról lengőorrú fekvőbicajra ülni. Kitartó gyakorlással lehet átállítani az agyad egy teljesen más húzási stílusra, ami nagyjából a kajakos és kenus között van félúton. A kicsi, könnyű és rövid hajótest ingaszerű mozgását tompítani lehet az evezési technika csiszolásával, az aljára szerelt uszonyokkal, illetve az orrába pakolt csomagokkal. Hogy ne mindig az anyóst kelljen magaddal vinni, raktak rá bőven csomagrögzítő pontokat, de létezik hajótestbe rejtett cipzáras zseb is, ahová felfújás előtt berakható a ritkán használt holmi. Három rögzítő pont elég egy biciklinek, oda lehet fogni erősen a hajó csomagolásához használt szorítóhevederrel. De körültekintően ám, mert egy kiszőrösödött fékbowdenből kiálló fémszál már tud lyukat szúrni. A bicaj és némi csomag jelentősen növeli a stabilitást.

Az Anfibio Delta MX közepes méretű csomagcsónak, egy felnőttnek és egy gyereknek vagy két kisebb felnőttnek van hely. Ez azt jelenti, hogy 175 centimből kinyújtott lábam elé még egy kisebb szatyor befér. Csípőnek is jut épp elég hely. A kivehető ülés kétkamrás felfújós, inkább lehajtom a háttámlát, így dupla magasságú, de még lehetne magasabb. Néha nem is viszek ülést, inkább a vízhatlan zsákban lapuló táskámon foglalok helyet, vagy kiülök a magas farába. Amint megállok a lapátolással, lassan befordul a hajó 180 fokkal. Ezt elkerülendő a hasára lehet erősíteni uszonyokat, amelyek vitorlázáskor is jól jönnek.

evezes kerekparral 14

Packraft és bicaj vonatozik

A vitorla kerek, közepén átlátszó, s úgy működik, mint egy felugró (pop-up) sátor. Összecsomagolva diszkosz méretű, kinyitva másfél méteres. Viharos hátszélben a legjobb csapatni vele, evezővel tartható irányban a kis lélekvesztő. Ki-beszállni könnyű, akár a folyó közepén is! Fölfedeztem, hogy nagyon könnyen úszik utánam, ha a derekamra kötöm. Óriási élmény mélyen bent úszni a folyókban és tavakban, biztonságosan. Gyors zúgókon, erősen hullámzó vizeken van igazán elemében, mert magas, pufi orra, vaskos tömlői megóvnak a beöntéstől és nem kell tartani borulástól sem. Rövid teste agresszív irányváltásokra képes, gyors vízen könnyen kerüli a hirtelen akadályokat, „kilinccsel előre” is tud kanyarodni. Árral szemben az öt kilométer per órás sebesség nem sokat ér, dunai sarkantyúkat nem lehet vele megugrani. De minek is fárasztani magamat árral szemben: csak bedobom a hajót a hátizsákba és oda megyek, ahova akarok.

Négy részre szedhető evezőből nagy a forma- és anyagválaszték, illetve egyre több a teleszkópos, finoman állítható a hosszal. A csónak és kellékeinek összecsomagolása szintén egyszerű, laminált felülete nagyon gyorsan szárad.
Minden szinten szinte minden

Csomagcsónakot beszerezni csak külföldről lehet, de elég széles a kínálat. Nekem a német www.packrafting-store.de jött be, mert egy külön kis világ. Sokféle hajót, evezőt, vízhatlan ruházatot és táskákat, biztonsági felszereléseket és más kiegészítőket forgalmaznak és gyártanak (!), méghozzá jó ár/érték arányban. Ráadásul van bérlés, próba, oktatás, egyedi gyártást is vállalnak, túrákat szerveznek, szinte a szomszédban, Drezdában. Két totál megszállott evezős a tulajdonos, nagyon segítőkészek voltak velem, mikor nem tudtam, melyik felszerelést válasszam.

evezes kerekparral 15

Tengeren

Kedvenc túráim

A csomagcsónak és összecsukható kerékpár külön és együtt új lehetőségeket nyitott előttem a kikapcsolódásban és a mindennapokban. Rugalmasabb és kreatívabb lettem, nem szervezek, nem aggódok, csak elindulok és úgy lesz jó, ahogy lesz. Szeretem a kevésbé ismert, egyszerűségében is szép helyeket. Például ki gondolná, hogy parádés bakancsos-csónakos túrát lehet menni a Vértesben, annak rejtett bányatavait megevezve? Egynapos vagy félnapos kalandot is bevállalok, például ilyeneket...

evezes kerekparral 16

Bicaj csónakot visz

Félnapos: Munka után busszal irány Dunaföldvár, onnan kerékpárral Madocsa, majd csónakkal az ordasi zátony, ahol éjszakázok. Másnap hajnalban csónakkal Paks és busszal reggel újra a munkahelyemen vagyok.
Egynapos: Hajnalban vonattal Szob, onnan biciklivel a Garam völgyében vivő mellékúton Kisölved-Lekér, ahol vízre szállok meglovagolni a zúgókat. Az éjjelt még a folyó partján töltöm, másnap Esztergomon keresztül vonattal haza.
Hosszú hétvégi Isztria-túra: Csütörtök este induló nemzetközi éjszakai gyorson hálókocsiban alszom. Koperben 9-kor már nyeregben vagyok a Pula felé kanyargós, nagyjából a partot követő útvonalon. Két éjjelt tengerparti elhagyott helyen töltök, Pula után a Kamenjak félszigetet járom be. Itt csónakázok egy rövidet a Medulin öbölben, majd este helyi vicinális vonattal irány az Ucka hágó alja. Hajnalban felmászok az 1400-as Vojak-csúcsra, onnan le Abbáziába és Fiuméból vonattal haza.

Kétéltű túrákról szívesen írok még az elkövetkezőkben. Aki szeretné vegyíteni az evezést a gyalogtúrával vagy biciklizéssel, illetve szeretne könnyebben fölfedezni rejtett helyeket, vagy bevállalja a korán kelést a külföldi vadvíz kedvéért, akkor hajrá, packraftra fel! Ott leszek Szobon a nyári léghajós találkozón két packrafttal, ki lehet próbálni.

Ízelítő a bikerafting kalandozásról

evezes kerekparral 01

Anfibio Delta MX műszaki adatok

  • Tömlők anyaga: 210den uretán-nejlon (egyoldali, többszörös bevonatú és felületkezelésű)
  • Padló anyaga: 420den uretán-nejlon (kétoldali, többszörös bevonatú és felületkezelésű)
  • Ülés anyaga: nejlon 210D/118T laminált
  • Felépítés: párhuzamos oldalú törzs, lapos fenék, 6 poggyászrögzítő gyűrű (4 elöl, 2 hátul), fő visszacsapó szelep
  • Sebesség: 4-5 km/óra
  • Teherbírás: 160 kg
  • Kidolgozás: teljesen ragasztásmentes, varrott és hegesztett konstrukció
  • Tömeg: hajó: 1610 g, ülés: 295 g (kivehető), poggyászheveder: 25 g, felfújó zsák: 100 g, javítóanyag: 20 g
  • Kapható színek: napsárga, friss zöld

Méretek:

  • Belső hosszúság: 140 cm, belső szélesség: 38 cm, Külső
  • Külső hosszúság: 234 cm, külső szélesség: 90 cm
  • Vízvonal: 220 cm
  • Tömlőátmérő: 26 cm
  • Összecsomagolt méret: kb. 30 x 15 cm

A szerző elérhetősége: nyomjad@gmail.com