Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

bulls-teszt-pilissztkeresztAz elektromos kerékpárok vásárlói leggyakrabban a hatótáv kérdésében tanácstalanok, ugyanakkor ebben a legfélrevezetőbbek az elektromos kerékpárok adatlapjai.

A gyakorlati teszt gyakran teljesen mást mutat, mint amit információban kap a tanácstalan pedelec vásárló. Belekezdtünk hát egy teszt sorozatba, hogy közelebb kerüljünk az igazsághoz. A tapasztalatok messze meghaladták a várakozásokat!

Jelen cikkünkben megtudhatjátok, mit tud két elvileg hasonló hatótávú elektromos kerékpár, illetve mit is ér az egyesek szerint felesleges visszatöltési funkció!

Előre szólok, kicsit részletes lett az anyag, de igyekeztem azért ábrákkal és képekkel könnyebben emészthetővé, érthetőbbé tenni. Ha csak a lényegre van időd, akkor a cikk végén lévő konklúziót olvasd el!

A pünkösdi szünet kiváló alkalmat adott a számomra, hogy a családi összejövetel mellett el tudjak menni letesztelni két elektromos kerékpárt is. Az elképzelésem az volt, hogy Budakalászról indulva Pomázon, majd Szentendrén át feltekerek a Papp-rétre, majd onnan a Kisrigó vendéglő felé véve az utat a gerincen (Halott katona) áthaladva Pilisszentkeresztnél becsatlakozom a főútra, melyen feltekerek Dobogókőre, majd onnan vissza Budakalászra. Ez az egyik kedvenc edző köröm, hiszen amellett, hogy nagyrészt gyönyörű, aszfaltozott erdészeti utakon vezet, a kb 76 km hosszával és a kb 1100 m szintemelkedésével elég kemény igénybevételt jelent.

Előzetes információk az elektromos kerékpárokat kevésbé ismerők számára:

Jelen cikkünkben pedelec rendszerű elektromos kerékpárokról van szó, melyek elektromos rásegítéssel rendelkeznek. Ez azt jelenti, hogy a pedelec bicikliket is kell tekerni a haladás érdekében, csak ha kívánjuk, akkor az elektromotor is besegít. Így például könnyebben jutunk fel velük az emelkedőkre, könnyebb gyorsítani velük, nem kell annyira megizzadnunk, szabadabban élvezhetjük a kerékpározást.


Fontos információ a felhasználó számára, hogy ezt a segítséget milyen távon tudja igénybe venni. Ezt a távot nevezzük hatótávnak.


Minden gyártó megadja az elektromos kerékpár adatlapján a hatótávot, azonban ez csak egy elméleti szám, a valóságban a tényleges hatótáv függ sok mindentől: választott rásegítési erősség, a menetsebesség, a szintemelkedés, a kerékpáros és a csomagok súlya, az út burkolat minősége, gumik keménysége, és mint a cikkből kiderül, a gyártó korrektségétől és a visszatöltés lehetőségétől is nagyban...


A pedelec kerékpárok jellemzően 25km/h-ig tudnak segíteni a hajtásban, ennél nagyobb sebesség csak a bringás önerejéből történhet. A cikkben említett speed-pedelec kerékpárok viszont 45 km/h sebességig képesek besegíteni a hajtásba.

 bosch-performance-line

Bosch Performance-line speed pedelec teszt
Szombat délután egy olyan Bosch Performance-line motorral szerelt speed pedelec kategóriába tartozó elektromos kerékpárral indultam neki, melynek 400Wh-s akkuja elvileg 120 km-es hatótávra elég, legalábbis az adatlap szerint. (Ha csak 25 km/h-ig rásegítő verziót, tehát normál pedelec-et használ az ember, akkor a Bosch szerint ez 170 km-re is elég lehet.) Különösen azért érdekelt a Bosch meghajtása, mert egy Bosch motorral szerelt össztelós monti tulaja mesélte, hogy kb 24 km-es körtúra alatt sikerült lemerítenie a 170 km-es hatótávú Bosch pedelec rendszert. Bár a gyári adatlap alapján elvileg ez lehetséges, de mégis hihetetlen volt a számomra, mert egy körtúrának maximum a fele vezet felfelé...

Na de kár ezen elmélkedni, nézzük mit tapasztalunk!
Irány Papp-rét és Dobogókő!

A Bosch motorral sajnos rövidre sikerült a túra:

 bosch-s-pedelec-utvonal.png

Amit tapasztaltam, az igazolta, hogy a hatótáv az igényelt rásegítéstől illetve a szintemelkedéstől nagyon erősen függ, és a valós hatótáv a gyakorlatban bizony sajnos nem olyan nagy a Bosch rendszer esetében, mint elsőre gondoljuk.

Ugyanis a Papp-rétre felérve (kb 450 m szintemelkedés) 25 km megtétele után már csak 5 km-es hatótávot írt ki a rendszer! Nem is mertem ezért tovább menni, Hegytetőnél, az országútra kiérve hazafelé vettem az irányt, és ECO-ra azaz kiméletesre állítottam a rásegítési fokozatot. Sajnos még így sem tudtam hazaérni Budakalászra működő rásegítéssel! Pomáz elején az akku lemerülése miatt kikapcsolt a rendszer, így onnan önerőből tekertem hazáig. Szerencsére emelkedő már nem várt rám, így ez nem okozott gondot, de azért el voltam keseredve, hogy csak ennyit bírt a Bosch rendszer.

Érdemes ezekután ellenőrzésképpen megvizsgálnunk a gyári adatokat:

 bosch-performance-line-range.png

Jól látszik az adatlapból, hogy a Speed verziót a 400-as Powerpack akkuval (ilyet teszteltem) Turbo fokozatban (ez a legerősebb fokozat) Difficult, azaz nehéz feltételek mellett (például 30 km/h sebességgel hajtva, nem síkon, hanem komolyabb emelkedőn, nagy gördülési ellenállásnál, vagy nehéz bringással, stb) akár 20 km távon le lehet meríteni! Ha ehhez hozzávesszük, hogy Turbo fokozatban még akkor sem tud többet a Bosch rendszere kb 50 km-nél, ha sík terepen csupán 15 km/h-val haladunk (amihez pedig, valljuk be nem kell túl nagy energia), akkor derül ki igazán az a gyártói turpisság, hogy nagyobb hatótávot adnak meg, hogy ezzel a Bosch rásegítést jobbnak mutassák, így segítsék az eladások felfutását.

Ezek után érthetővé vált, hogy miért nem jutottam tovább a Papp-rétnél a Bosch motorral és a 400Wh-s akkuval.

Viszont megijedtem, hogy ha más gyártó is ugyanígy adja meg az adatait, akkor a következő tesztalanyommal már fel sem fogok jutni a Papp-rétre, hiszen a Bosch-hoz képest szinte minden más elektromos kerékpárnak kisebb a megadott hatótávja! Brrrrr...!!!!!

Vívódások
Vasárnap családi összejövetel volt nálunk, ezért nem tudtam útra kelni, de pünkösd reggelén már különösen izgatott voltam, hogy mit fog ugyanezen az útvonalon produkálni a kedvenc elektromos kerékpárom, a Bulls Greenmover E45 ? A Bosch motorral szerzett hatótáv tapasztalatok és az E45 kisebb megadott hatótávja szombat estétől nyomasztott.

Egyedül két dolog tartotta bennem a reményt:
1, A Papp-rét alacsonyabban van, mint a Kékestető, márpedig a Kékesi csúcstámadást is sikerrel teljesítettük a Bulls E45-tel, ott ráadásul 34 km/h-s átlaggal repültem fel az előzetes próba során a hegyre, ami igencsak erős terhelés volt az elektromos kerékpár számára.
2, Az E45 akkuja 735 Wh-s, tehát 85%-kal nagyobb, mint a Bosch-é, azaz elvileg többet kellene tudnia hatótávban!

De akkor hogy lehet, hogy hiába nagyobb a Bulls E45 akkuja, a Bulls által megadott hatótáv "csak" 100 km, tehát 20 km-rel kisebb, mint a Bosch-nak? Nem értettem, hogyan lehet kisebb a hatótáv, ha sokkal nagyobb az akku kapacitása?

Most a megadott hatótávnak higgyek vagy a korábbi tapasztalataimnak és a fizikai ismereteimnek?

Csak akkor lehet ugyanis nagyobb azonos terhelés mellett a Bosch hatótávja a kisebb akkuval, ha nagyságrendekkel hatékonyabb a motorja. Ami furcsa lenne, mert a Greenmover motorban a direkt meghajtási rendszer miatt nincsenek mozgó alkatrészek, míg a kisebb, nagyobb fordulatszámú Bosch motorban az áttétel miatt fogaskerekek is működnek, aminek biztosan van mechanikai vesztesége!

A fejemben kavarogtak a gondolatok. Ha igazak a gyártók által megadott adatok, és a Bosch 25 km után már csak 5 km-es maradék hatótávot mutatott, akkor a Bulls Greenmover E45-tel lehet, hogy fel sem fogok jutni a Papp-rétre? Ez szomorú lenne! De ha a

Kékestetőre feltekertem vele 34 km/h-s átlaggal, akkor ennél kisebb sebesség mellett csak feljutok a sokkal alacsonyabb Papp-rétre!

Vagy mégse? Hol az igazság?
Ezt ki kellett derítenem!

Greenmover speed pedelec elektromos kerékpár teszt
Erre az útra már fényképezőgépet is vittem magammal, hogy megörökítsem a történteket, bármi is lesz az.

Ennek utólag különösen örülök, hiszen egészen elképesztő tapasztalatokat szereztem!

A Bulls E45-tel megtett útvonal a gps-ből kivéve (láthatóan sokkal hosszabb... :D

 bullse45-utvonal.png

De ne vágjunk a dolgok elébe, nézzük sorjában:

Ugyanazon az úton haladva igyekeztem kb ugyanolyan erővel tekerni és ugyanazon sebességet tartani. (Utólag kiderült, hogy gyorsabb voltam a Bulls E45-tel...)

Örömmel tapasztaltam, hogy mire a Szentendre végénél induló Papp-rétre vezető sorompóhoz értem (kb 19 km Budakalásztól), még alig csökkent a kijelző szerint a hatótáv, pedig már addig is volt szintemelkedés. De innen indul a 6 km-es meredek, innentől volt a fő terhelés! Sokan ettől a sorompótól a Papp-rétnél lévő sorompóig mérik a tesztidejüket, így ezt én is fontosnak tartottam megmérni.

Mire felértem a rétre, eltelt 12 perc 51 másodperc, ami 2 perc 20 másodperccel volt kevesebb, mint a Bosch motorral, tehát sokkal gyorsabban haladtam felfelé, nagyobb terhelést adtam a motornak! Ennek ellenére 31 km-es hatótávot írt ki a kijelző az addig megtett terhelés mellett, azaz még 31km-t mehettem volna ugyanilyen intenzitással felfelé! (Átlagsebesség 30,7 km volt 25 km-es távon és 447 m szintemelkedés után.)

 bullse45teszt-papp-ret

Ez felbátorított, hogy mehetek tovább, mivel a töltöttség kijelző alapján még csak kb félig sikerült lemerítenem az akkut!

A hegygerincen túljutva a lejtőn bekapcsoltam a generatív módot, mely motorfékként működik és visszatölti az energiát az akkuba. Ennek meg is lett az eredménye, ugyanis mire leértem a Pilisszentlászló felé vivő aszfaltúthoz (Hegytető nevű buszmegálló), már 93 km-re emelkedett a hatótáv! Továbbhaladva a Kisrigó étterem mellett, a Dömörkapu felől jövő erdészeti út becsatlakozásánál már 130 km-es hatótávig töltött vissza a rendszer! Ez persze kicsit félrevezető, hiszen csak azt mutatja, hogy az addig megtett átlagos terheléssel tovább haladva, mekkora távot lehet még megtenni a rendszerrel. Ha tehát ismét erős hegymenet következik, mint ahogy innentől ismét az jött, a hatótáv rohamosan tud csökkenni. Így is lett, de nem olyan rohamosan.

 bullse45-teszt-pilissztlaszlo

A kérdés már csak az volt, hogy kitart-e a rásegítés Dobogókőig, hiszen még két hosszú, komoly emelkedő várt rám!

 bulls-teszt-pilissztkereszt

A kettő közül az első a "Fagyott katona" nevű helyen tetőzik, itt még mindig 64 km-es hatótávot jelzett a műszer. A visszatöltéses lejtő után, a Pilisszentkeresztről Dobogógőre vezető úthoz kiérve (Kakashegy) még 104 km-t mutatott a kijelző hatótávként, így bátran vágtam neki a további hegymászásnak. Elég biztos voltam a dolgomban, és bejött a számításom, ugyanis mire felértem, 49,58 km-es táv megtétele és 1046 m szint 26,4 km/h-s átlagsebességgel történő megmászását követően még mindig 45 km-es hatótávot mutatott a kijelző!

A túra legmagasabb pontjáról, Dobogókőről csodálatos a kilátás:

 bullse45-teszt-dobogoko

Készítettem itt is pár fotót, majd elindultam lefelé, persze ismét bekapcsoltam a visszatöltést!


Innentől az út már nagyrészt lejtőn vagy síkon vezetett (csupán 35 m szintemelkedés volt benne), így nem csoda, hogy bár hazáig még kb 26 km-t megtettem, mégis nagyobb töltöttséggel értem célba, mint amikor Dobogókőről elindultam! A kijelző ugyanis a megtett 75,85 km után még 51 km-es hatótávot ígért a bolthoz visszaérve, pedig az utolsó 8-10 km-es sík szakaszon a legnagyobb (5-ös fokozatú) rásegítés mellett jól megterheltem még a rendszert! Az út 2/3-a során egyébként nem a legnagyobb ötös, hanem csak 3-as vagy 4-es fokozatú rásegítést kértem, ugyanis ez is bőven elég volt teljes kör átlagában a 28,2 km/h-s átlagsebességhez. (Mindkét tesztelt gép speed pedelec, azaz nem csak 25 km/h-ig segítenek, mint a pedelec kerékpárok általában, hanem 45 km/h-ig, ezért ez a magas átlagsebesség.)

 bullse45-teszt-ambringa

A könnyebb követhetőség céljából ebben a táblázatban foglaltam össze az egyes pontokon az adatokat. Jól látható, hogy a visszatöltés mennyire hiányzik a Bosch esetében, illetve mennyire hatékony a Greenmover motornál. (Pedig a Greenmover nem tud olyan erősen visszatölteni, mint a Bionx, de úgy tűnik ez is bőven elég.) A kijelzett hatótávnál torzító tényező, hogy mindig az utolsó szakasz átlagos terhelése alapján kalkulálja a megtehető távot, magyarán ha ugyanúgy mennék tovább, ugyanolyan rásegítést igénybe véve, akkor mennyit tudnék még menni. Ha kisebb terhelésű szakasz jön (pl emelkedő helyett sík, vagy nagy rásegítés helyett kis rásegítés), akkor a megtehető valós hatótáv nagyobb lesz, mint az éppen kijelzett, viszont fordított esetben akár a kijelzőn láthatónál rövidebb is lehet a rásegítéssel még megtehető táv.

 bullse45-bosch-teszt.png

GPS adatok kiértékelése
Nézzük a két túra adatait a Garmin rendszerében összehasonlítva:

A Bosch teszt van pirossal, míg a Bulls Greenmover E45 kékkel. Látható, hogy az átlagsebesség (az állásidők nélkül mérve) annak ellenére nagyobb volt a Bulls esetében 1,7 km/h-val, azaz 6,4%-kal, hogy a csúcssebesség a Bosch-sal volt nagyobb, 63,5 km/h a Bulls 58 km/h-jához képest. Ez annak köszönhető, hogy lejtmenetben a visszatöltés visszafogta a tempót. Ez azt is jelenti, hogy a lejtőzés nem emelte meg a Bulls-nál az átlagsebességet annyira, mint a Bosch esetében.

Bár az átlag pulzusom nagyobb volt az E45 tesztelésekor (ezt nehéz értelmezni, mivel sokkal hosszabban mentem vele és közel kétszer akkora emelkedőt másztam meg, valamint lejtőn a Bosch esetében csak gurultam kis pulzussal, míg a Greenmovernél enyhén tekertem is, tehát nagyobb volt a pulzusom), ugyanakkor a maximális pulzusom a Boschnál ment fel sokkal jobban, ott egészen 206-ig a 174-es Bulls teszthez képest. Az adatok kiértékeléséből látható, hogy a Bulls Greenmovernél sokkal egyenletesebb terhelést kaptam, ezért kiegyenlítettebb volt a pulzusom is.

 bosch-e45-tesztsorok-garmin

A következő adatokból jól látszik, hogy ha azonos idősíkra tesszük a két túrát, akkor a Bosch motorral (piros ábra) lassabb voltam, ezért is tolódott jobbra, azaz későbbre az idő tengelyen az aktuális szintet bemutató ábra. Jól látszik, hogy a Bosch esetében (piros ábra) csupán egy csúcsot (668 m szintet) másztam meg, a Bulls viszont (kék ábra) 3 nagyobb csúcsot (összesen 1225 m szintet) hódított meg velem.

 bosch-e45-tesztek-garmin-time.png

Az összesített ábrán bal oldalon láthatjuk a térképen a két túra útvonalát. Látható, hogy a Pilisszentlászlói útig teljesen ugyanott haladtam (egymáson a piros és a kék útvonal), majd onnan visszafordultam a Bosch-sal (piros útvonal), míg a Bulls esetében továbbmentem a nagyobb körre (kék útvonal), ami Pomáztól fut ismét együtt a kisebb körrel egészen Budakalászig.

A jobb oldali két grafikon vízszintes tengelyén a megtett táv van, míg a függőleges tengelyen vagy az aktuális sebesség (jobb oldali felső grafikon), vagy a szint (jobb oldali alsó grafikon) található.

A sebesség ábrán is jól látható, hogy az első hegycsúcs tetejéig a Bulls-szal szinte mindig gyorsabban haladtam, mint a Bosch esetében. (Mivel onnantól más útvonalon haladt a két útvonal, ezért nem hasonlítható össze ott már a két eredmény.)

 bosch-e45-tesztek-garmin.png

Elektromos kerékpár teszt tapasztalatai - KONKLÚZIÓ
Mit is lehet akkor mindebből tapasztalatként leszűrni?

1, A hatótáv helyett az akku kapacitását érdemes inkább nézni!
Az első, és legfontosabb, hogy a különböző gyártók nem azonos mérési módszer szerint adják meg a gyári hatótávot. Ezért sajnos nem érdemes a gyártók által megadott hatótávból kiindulni, sokkal jobb, ha az akku kapacitását tekintjük összehasonlíthatónak. Ugyanis az elvi 120 km-es hatótáv a Bosch-nál nem volt elég csak kb 38 km-re, míg a 100 km-es hatótávú Bulls E45 a hihetetlenül jó Greenmover motorjával ezen a durva teszten majdnem 130 km-t tud megtenni a nagy szintemelkedés és a gyors haladás ellenére!

Hogy azért megnyugtassam az esetleg mindettől megijedőket: A gyakorlatban az általam beállítottnál alacsonyabb fokozaton használva, és/vagy kisebb sebesség esetén a Bosch motor is alkalmas hosszabb túrákra, csak azt ne várjuk tőle, hogy tényleg 120 vagy Cruise verzióban 170 km-en hathatós segítséget fog nekünk nyújtani dombos terepen! Inkább kb 60-70 km-es távon tervezhetünk vele normál azaz visszafogottabb, de még jól könnyítő használatban szerintem.

Javaslat:Ha 80 km feletti távon igénylünk hatékony elektromos rásegítést, akkor bizony 500Wh feletti akkuval rendelkező rendszert válasszunk, mely visszatölteni is képes. Ezzel el is jutottunk a következő fontos tapasztalathoz:

2, A visszatöltés rendkívül hasznos!
A Bulls Greenmover motorja az emelkedők után sok energiát visszanyert a lejtőzés közben, így ez is sokat segíthetett neki, hogy kb 30%-kal meghaladja a gyárilag definiált hatótávját még ilyen nagy szintkülönbségek ilyen nagy sebességgel való lekűzdését követően is. (Egyszer el kellene menni az E45-tel egy hortobágyi túrára, hogy teljesen síkon mennyi lehet a hatótávja, de szerintem ott pláne jóval több lehet 100-nál még nagy rásegítési fokozatban is....)

3, A Bulls Greenmover E45 normál használatban szinte lemeríthetetlen
A lemeríthetetlen jelző persze némileg túlzás, de azt gondolom, hogy mivel közepes fokozatban, és közepes (kb 25 km/h körüli) sebesség esetén a Bulls Greenmover E45 az óriási akkujának és a visszatöltésre képes rendszernek köszönhetően akár 150 km-nél hosszabb túrára is alkalmas lehet. Ez pedig messze meghaladja a tipikus felhasználást, ezért kevés olyan esetet tudok elképzelni, amikor egy Bulls Greenmover E45 egy napi túra során lemerüljön, ha előtte rendesen fel volt töltve az akku. (A tapasztalatok alapján az adatlapokban változtatni fogunk a hatótávokon a korrekt tájékoztatás érdekében.)

4, Nehéz abszolút objektív öszehasonlítást végezni
Habár igyekeztem azonos gyorsasággal és intenzitással bringázni, de láthatóan ez nem sikerült teljesen, hiszen a Bulls-szal majdnem 6 km/h-val gyorsabb voltam a Papp-rétig, igaz kicsit nagyobb volt a pulzusom is. A teljesen korrekt méréshez minden elemnek azonosnak kellene lennie, de mivel két kerékpárban és két tesztelésben rengeteg eltérés van (pl: kerékpár súlya, sebességfokozatok száma, fokozatok áttétele, az aktuális sebességfokozat, a rásegítés mértéke az egyes fokozatokban, eltérő forgalmi helyzetek, stb), így nyilván sok minden más volt a két teszt során. Viszont mivel a különbség elképesztően nagy lett ebben az esetben, így vitathatatlan, hogy a Greenmover motor (főleg a nagyobb akkunak és a visszatöltésnek köszönhetően) messze nagyobb hatótávot képes teljesíteni, mint a Bosch rendszere, így bátran javasolható azoknak, akik tényleg nagy hatótávot szeretnének. Ha pedig nem kell valakinek a 45 km/h-ig tartó rásegítés, akkor kisebb akkuval is elérhető óriási hatótáv a Greenmover esetében. Például egy Bulls Lavida elektromos kerékpár esetében, melyre ha 150 km-t adott meg a Bulls, akkor annak 200 km felett lehet a tényleges hatótávja a fentiek alapján, márpedig akkor azzal a Balatont is simán meg lehet kerülni! Majd azt is megnézzük! :)

5, Minél többet kell fotózni a teszt során
Sajnos az első bringánál nem fotóztam le a kijelzőt a túra különböző pontjain, így csak a gps adatai állnak rendelkezésemre. Legközelebb feltétlenül jobban dokumentálom majd a tesztet, mert sose lehet tudni, milyen tapasztalatokkal lesz gazdagabb az ember és nem árt, ha a gyártó vagy mások esetleges reklamációja esetén meg tudja védeni magát a tesztelő...

(Megjegyzés: Voltak, akik előre figyelmeztettek, hogy ezt az eredményt nem kellene publikálnom, mert nem mindenki fog örülni neki, és megüthetem a bokámat, de ez annyira döbbenetes eredmény, hogy nem tudtam és nem is akartam magamba folytani.)

Végül nem állom meg, hogy ne tegyem mindehhez hozzá azt is, hogy:

6, A legjobb egy fekvőkerékpáros pedelec lehet... :)
Mindkét túrát élveztem ugyan, de előbb vagy utóbb mindkét esetben arra gondoltam, hogy ugyanez mennyivel komfortosabb lenne egy ugyanilyen pedelec rendszerrel szerelt fekvőkerékpárral, ahol megkapja az ember a könnyítést az elektromos rásegítéstől, de a kényelem sem szenved csorbát a fotelszerű fekvőkerékpár ülésben. Ezt persze nehéz elmagyarázni azoknak, akik még sose próbáltak fekvőbiciklit... :)

Murlasits Attila

Érdelel a téma? Hasonló cikkeket találhatsz még az AM Bringa oldalán.