Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

10Budapest megelőzte Londont, Bécset, New Yorkot, San Franciscót! Tizedik helyen végzett a világ összes biciklibarát nagyvárosa között.

A felmérést a tanácsadással és kommunikációval foglalkozó Copenhagenize készítette, amelynek fő profilja a kerékpározás népszerűsítése, a kerékpárkultúrával kapcsolatos kutatás, marketing illetve a városok élhetőbbé tétele.

{reklam}

Az értékelés szempontjai

A városok összesen 13 kategóriában szerezhettek 4-4 pontot, és az így szerzett 52 ponthoz bónuszpontokat adtak hozzá. A szempontok a következők voltak:

  1. Milyenek és mennyire befolyásosak a kerékpárosok érdekeit képviselő szervek és civil szervezetek?
  2. A kerékpár a társadalom egésze vagy csak egy szubkultúra által alkalmazott közlekedési eszköz?
  3. Milyen lehetőségekkel könnyítik meg a kerékpározást (pl. kerékpárparkolók, kerékpár számára kijelölt hely a vasúton vagy autóbuszon)?
  4. Milyen a városi kerékpáros infrastruktúra?
  5. Rendelkezik a város széleskörű városi kerékpárkölcsönző programmal?
  6. Mi a kerékpározók nemének aránya?
  7. Mi a kerékpározók illetve a kerékpárral megtett utak aránya a közlekedésben?
  8. Mennyit nőtt a kerékpárral megtett utak aránya a közlekedésben 2006 óta?
  9. Milyen biztonságosnak érzik a kerékpározók a városi biciklizést, mennyire érzik szükségesnek a sisakviselést?
  10. Milyen a politikai hozzáállás a városi kerékpározáshoz?
  11. Milyen az autósok és a társadalom egészének hozzáállása a városi kerékpározáshoz?
  12. Milyen hangsúlyt fektetnek a várostervezéssel megbízottak a kerékpáros infrastruktúrára, és ismerik a legjobb nemzetközi gyakorlatokat?
  13. Milyen erőfeszítéseket tesz a város az átmenő forgalom és a sebesség csökkentésére?

0-4 pontig osztályozzák a helyi biciklis civil szervezetek befolyását a döntésekre, a biciklis kultúrát és az azt övező politikai klímát, társadalmi elfogadottságát, az elérhető kerékpáros lehetőségeket és infrastruktúrát, a kölcsönbringa-programokat, a biciklisek nemek szerinti megoszlását, illetve a kerékpárosok részarányát, a kerékpáros közlekedés biztonságát, valamint azt, hogy mennyire veszik figyelembe várostervezéskor a kerékpáros szempontokat, és hogy mennyire próbálják lassítani és nyugodtabbáé tenni a forgalmat az utakon. Ezen kívül további 12 bónuszpontot lehet elérni a különösen nagy erőfeszítésekért, így maximálisan 64 pontot lehet szerezni a copenhagenize indexen.

Az első helyet Amszterdam végzett 54 ponttal, Koppenhága a második lett, két ponttal lemaradva a holland város mögött

Budapest a tizedik

10v1A 36 pontot szerző Budapest eredetileg három másik várossal holtversenyben végzett Portland, Guadalajara ésHamburg mellett. Csupán bónuszpontok döntöttek fővárosunk javára.

Az oldal értékelése szerint "Budapest ereje az erős és elkötelezett érdekképviseletében rejlik", amelynek már láthatóak az eredményei. A kerékpáros közlekedés elfogadottsága "figyelemre méltó", a város pedig alig néhány év alatt nemsokára eléri a biciklisek "bűvös 5 százalékos részarányát". Kiemelik, hogy van néhány megfelelően elhelyezett bicikliút, és hogy a helyi szubkultúrák támogatják a kerékpározást, "a biciklizés reklámozása pedig világszínvonalú".

Mint írják, "nincs más hely a világon, ahol 50-80 ezer ember gyülekezne egy békés Critical Mass felvonuláshoz", a következő feladat azonban az, hogy mindennapos tekerésre is rávegyék az embereket, ehhez intenzívebbé kell tenni a politikai lobbit és a pozitív marketinget. "Budapest egész Közép- és Kelet-Európa, ha nem a világ többi részének is a példaképe. Több infrastruktúrát, több politikust az ügy mellett, és Budapest egy legenda lesz" – tanácsolja a Copenhagenize.eu.

A dicséret mellett javaslatot kaptunk arra is, hogyan lehet még többet tenni azért, hogy Budapest még feljebb mászhasson a biciklibarát nagyvárosok ranglétráján. A szakértők szerint ugyan tiszteletre méltó a Critical Mass-en megjelent hatalmas tömeg, ugyanakkor rá kellene venni őket, hogy ez a rengeteg ember minden nap kerékpárra szálljon. Továbbá intenzívebbé kellene tenni a politikai lobbizást és a pozitív marketinget, fejleszteni az infrastruktúrát, valamint több döntéshozó politikust állítani az ügy mellé.