Gyűjtői kerékpárok és alkatrészek árképzése kezdőknek.
Sok adok-veszek és egyéb kerékpáros oldalon találkozhatunk azzal a kéréssel, hogy ezt, vagy azt segítsen már a közösség beárazni. Ez viszont nem egyszerű, ráadásul koránt sem biztos az, hogy annyiért kell eladni.
Először is el kell azt a tételt fogadni, hogy ezeknek a termékeknek az az ára, amennyit megad érte az eladó által elérhető piac.
A piac az a fizikai, vagy fizikailag nem létező hely, ahol az eladók és a vevők találkoznak. Ez a piac dinamikusan változik, ahol sem az eladó, sem a vevő, sem az adott termék nem található meg állandóan.
Fentebb említettem még egy fontos dolgot, ez pedig az eladó által elérhető piac. Ahogy a nevében is benne van, ez az a piac, ahol az eladó a termékével ténylegesen meg tud jelenni. Miért is fontos ez? Úgy gondolom az alábbi párbeszéd elég szemléletesen illusztrálja:
A: Mennyibe kerül ez a cucc?
B: 30 000.
A: Adok érte 20 000-et!
B: Annyiért nem adom, az eBay-en is ennyiért megy!
A: Akkor miért nem adod el ott?
B: Hát, mert nem tudok külföldre postázni!
Tehát van egy piac, ahol magasabb áron eladható lenne a termék, ha ahhoz az eladónk valamilyen oknál fogva nem fér hozzá, akkor számára az a piac csak a vágyaiban létezik, ahogy az ott jelenlévő ár is.
Miután ezeket tisztáztuk, vizsgáljuk meg egy-egy termék gyűjtői árát. Muszáj kihangsúlyozni a gyűjtőit, mert ezek a termékek csak olyanoknak jelentenek értéket, akik érzelmileg kötődnek hozzá és számukra értéket jelent. De mit is jelent ez?
Az arany minden kultúrában elismert, értékkel rendelkező mint színes fém, így bárhol eladható. Nincs is így ebben a formában gyűjtői ára. Hogy miért pont az arany? Így alakult a szerepe a civilizációnkban.
Picasso egy világ szinten elismert festő, művei nemzetközi szinten értékkel rendelkeznek, és ha nem is akkora piacon, mint az aranyat, de ezt is könnyen értékesíteni lehet. Ennek már van gyűjtői ára.
Egy nemzetközi kerékpár márka pl.: a GT jól értékesíthető egy, az előbbinél lényegesen szűkebb, de nemzetközi körben. Egy helyi, nemzeti kerékpár márka bringájapl. egy Magellan Crux (1998), az adott nemzet piacán teljesíthet jól. Nemzetközi piacon, viszont már nehezen, vagy akár olcsóbban adható el.
A (fanatikus) eladó folyamatosan figyelheti az általa elérhető piacot, hogy az egyes termékeket milyen áron kínálják, vagy veszik meg. Így teljesen képbe kerül. Igen ez bődületes munka, hogy megéri-e azt mindenkinek saját magának kell eldönteni. Viszont elárulom azt, hogy veterán autó piacon egy-egy értékesebb autónál nem csak az eladási árát jegyzik fel, hanem azt is tudják épp kinek a tulajdonában van.
Saját példám:
Eladtam a Mountain Bike Action Hungary első lapszámát 6 000 Ft-ért. Az általam elérhető piacon ez a lap ritkán fordul elő. Az, hogy kb 10 – 15 perc alatt elment, azt mutatja, hogy valószínű lassabban de többért is elkelt volna.
Párhuzamosan egy másik bringás piacon is meghirdettem, de ott elsőre kiröhögtek, majd miután kiderült, hogy kb. 10 perc alatt elkelt csodálkoztak rajta.
Ebben az az érdekes, hogy mivel egy ritka termékről volt szó, ezzel be is áraztam. Akiknél ott lapul ez az újság és tudja, hogy mennyiért cserélt gazdát nem fog tőle olcsóbban megválni.
A vevő oldaláról szemlélve a dolgot. Ott az ár elfogadása egy belső kényszertől függ. Ha kell, kell! De mennyire kell? Ennyiért megéri nekem?
Az olcsó vagy drága tejesen szubjektív fogalom. Itt mindenki a saját anyagi helyzetéhez viszonyít, így mindenkinél mást jelent az olcsó és a drága. Ezért nem érdemes az árakat kritizálni. Hiszen azzal csak a kritizáló járatja le magát, avagy ismerteti másokkal a pénztárcája méretét. Ha drágállod tovább állsz, vagy megpróbálsz alkudni az árból. Gondolj csak bele az alábbi példába:
- Mit jelent 10 000 Ft?
Egyesek próbálják a havi nagy bevásárlásukat ekörül az összeg körül tartani. Más, ha elveszít egy ekkora összeget megvonja a vállát.
Szóval a cikk címére visszautalva: Hogyan állapítsuk meg egy adott termék árát?
Legjobb, ha ránézel és eldöntöd magadban mi az az összeg, amit ha kapnál érte azzal elégedett lennél. Ha elmegy annyiért akkor örülj, hiszen ennyit szerettél volna érte kapni. Én ne bosszantson, hogy túl gyorsan elment és biztos többért is elment volna. Ez koránt sem biztos. Lehet, hogy jókor voltál jó helyen. A vevőd ennyit szánt rá. Illetve kérdem én:
- Miért baj az a ha vevőd is úgy érzi jól járt?
Az eladási árnál tisztázd magadban a terméket árulni szeretnéd, vagy eladni? Elvégre az idő tényező is fontos. Ha nem sürgős eladnod megpróbálhatod az általad jó árnak tartott fölött meghirdetni a terméket hátha…
Egy biztos, ne bízz a mások beárazásában. Az alábbi példa igen beszédes:
A: Sziasztok segítsetek beárazni ezt a pedált. Kicsit karcos, az van bele ütve, hogy SR.
B: Szia, ez egy egyszerű fém pedál, valami kínai cucc. Most épp keresek pedált, egy ezrest adok érte…
Aki érti az kicsit többet tud a gyűjtői alkatrészekről. Aki nem, az a „madár” akit bepaliztak. Pedig ha emberünk ránéz és hallgat a megérzésére majd kirakja 3000 Ft-ért, gyakorlatilag 3-szor jobban jár, mint ha a „segítő” tanácsára hallgat.