Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

fkcsikorgs01Hidd el, nem egy magányos túra a legszerencsésebb alkalom, hogy megtanulj defektet szerelni. Inkább otthon „labor" körülmények között tanuld meg!

Ha rendszeresen túrázunk, érdemes tisztában lenni a kerékpár "biztonságos üzemeltetésével" kapcsolatos dolgokkal is. Nem elég telefonunkon elolvasni a bringadoki épp aktuális javaslatát.

Mielőtt sorra vennénk a leggyakrabban előforduló problémákat, szögezzük le, ha még sohasem próbáltál kicserélni egy defektes gumit, vagy betenni egy új fékbetétet, próbáld meg otthon, egy hozzáértő ismerős segítségével. Hidd el, nem egy magányos túra a legszerencsésebb alkalom, hogy teszteld ügyességedet.


Ha tisztességesen karbantartott kerékpárral indulsz el, barátságos időjárásban igazából csak a defekttől van okod félni. Ezen kívül egyébként általában a lánccal szokott előfordulni probléma. Leesik, vagy néha elszakad.

A defekt
Vannak óvintézkedések, hogy minél kisebb eséllyel következzen be a rémes eset:

Egy valóban jó minőségű, defektvédelemmel ellátott külső és latex alapú belső használata csökkenti a defekt kockázatát is. Sőt ha teszel a belsőbe defekt gátló folyadékot, akkor mindent meg tettél, hogy elkerüld az elkerülhetetlent.

A felütéses defekt - amikor a felnihez préselődő belső kicsípődik egy ütés, például padkázás, éles kövön áthajtás következtében – elkerülhető, ha a gumiban lévő nyomás optimális. Az ajánlott nyomás a külső gumira rá is van írva.

Nézzük a szükséges felszerelést, ami segít, ha mégis baj van: gumileszedő, pumpa, pótgumi, vagy néhány folt és ragasztó.

 0061

A javítás menete:

  • A féket kapcsold ki, ha nem tárcsaféked van.
  • Először is vedd ki a sérült kereket! Ehhez ajánlatos felfordítani a biciklit. (Ha hátsó defekted van, célszerű előbb a legkisebb fogaskerékre váltanod.) Ha valami van a kormányodon, pl. csengő, akkor óvatosan helyezd az útra, nehogy letörd vagy összekarcold. A csavarokat (ha ilyen megoldású) általában 15-ös villáskulccsal, az óramutató járásával ellentétes irányban kell lelazítani. A gyorszárnál pedig egyértelmű a helyzet.
  • A kereket ezután ki kell venni, hátsó keréknél kicsit trükközni kell a váltónál, ha nem akarunk (nagyon) olajosak lenni
  • Ha ez megvan, gumileszedővel a gumit kifelé le kell feszíteni a felniről, vigyázva, nehogy a belsőt és a felnit tönkretegyük. Célszerű a szeleppel ellentétes oldalon kezdve.
  • Ezután könnyedén kivehetjük a sérült tömlőt.
  • Ha ezzel megvagyunk, keressük meg a lyukat. Ehhez fújjunk levegőt a belsőbe (jó sokat, hogy nagy legyen benne a nyomás, és erősen szökjön a levegő a lyukon át), majd keressük meg a kifújás helyét. (Ha nem megy szemmel és füllel, csücsörítsünk a szánkkal és úgy forgassuk a gumit körbe szánk nyálkahártyája igen érzékeny és biztos érzékeli a levegő szökésének a helyét.)
  • Ha megvan a lyuk, a belsőt mérd rá a külsőre, és keresd meg a külsőben, hogy mi okozhatta a defektet. Ha megvan, akkor szedd ki, nehogy újra bajt okozzon.

Ha van pótbelsőd:

  • Ezután rakd össze a kereket a pótbelsőnkkel, a kereket (ha belefújsz egy kis levegőt, akkor könnyebben megy az összeszerelés és csökken az esélye, hogy kiszúrod a belsőt). A külső felrakását a felnire a szelepnél kell kezdeni, majd haladni a másik irányba.
  • Ha kész vagy fújjuk fel a kereket félig, igazgasd meg a gumit a felnin, majd rakd vissza a kereket a bringába. (Hátsó keréknél a láncot a legkisebb fogaskerékre helyezd.) Figyelem! A FÉKET ELLENŐRIZD, HOGY MŰKÖDIK-E!!!
  • Kész vagyunk! Folytatódhat a túra. Otthon ne felejtsd el a guminyomást ellenőrizni és beállítani.

Ha ragasztani kell!

  • Vedd elő a foltjavító készletet. A lyuk körül, a mellékelt kis dörzspapírral jól megdörgölöd. A megdörzsölt felületet bekend (nem túl bőven) vulkanizációs ragasztóval. (FIGYELEM! EHHEZ A MŰVELETHEZ TISZTA, ZSÍRMENTES KÉZRE VAN SZÜKSÉG!) A gumit hagyni kell állni amíg meg nem szárad a felülete. Ezután rárakod a foltjavító tapaszt (előtte azért leveszed a védő alufóliát), és jó erősen rányomkodod, és rá dörzsölöd a foltot.
  • Ezt még úgy 5 percig kell hagyni kötni. Majd a fent leírt módon összerakod a bringát.

Manapság már lehet kapni öntapadós foltot is. Ebben az esetben a ragasztó és a várakozási idő kimarad. Én már próbáltam, nem is veszek csak ilyen foltot.

Ha először kapsz defektet nagyon fontos: Ne kapkodj! Végy néhány mély levegőt, kortyolj egyet a kulacsból és egyél megi egy csokit (Ezzel megnyugszol annyira, hogy képes leszel hideg fejjel, hatékonyan megoldani a problémát.)

 Lánc

A lánc


Ha leesik a lánc, az két mozdulattal orvosolható, csak ne essünk pánikba. Ha a lánc a belső tányér alá esett, egyszerűen váltsunk eggyel följebb az átdobóval és lazán tekerve várjuk meg, amíg a hajtómű újra felkapja a láncot. Ha a külső tányéron kívülre esett a lánc, akkor az átdobón váltsunk vissza és szintén pillanatok alatt megoldódik a probléma. Ha mégsem, akkor szálljunk le és az átdobó pozíciójának megfelelő lánckerékre 6 óránál kiindulva, az óramutató járásával ellentétesen, tehát visszafelé racsnizva, kézzel tegyük vissza a láncot a lánckerékre.

Láncszakadás ellen legyen nálunk egy láncpréssel ellátott multi szerszámkészlet.

  • Szedd ki a sérült lánctagot
  • Az összeillesztendő külső lánctagon préseld ki a csapszeget. Úgy, hogy kb a 3/4-e látszódjon ki a másik oldalon.
  • Illeszd össze a láncot
  • A préssel nyomd befelé a csapszeget, addig még a másik oldalon a csapszeg feje ki nem bújik. (Ügyelj arra, hogy ne feszítsd oldal irányban a láncot, mert akkor a csapszeg nem talál bele a másik oldalon a láncszembe.)
  • Vizsgáld meg, hogy a csapszeg mindkét oldalon azonos mértékben van-e kint.
  • Kicsit mozgasd meg a láncot, hogy szorul-e. (Ha igen akkor a csapszeg még nincs a helyén, vagy már túl nyomtad.)

Előfordulhat még, hogy esést követően, vagy egyéb okokból elállítódik valami: kormány, stucni, nyereg, vagy nyolcas megy a kerékbe. A nyolcas kivételével az összes probléma egy imbuszkulcs készlettel pillanatok alatt orvosolható.

Az utóbbinál, ha szerencséd van akár a fék kiakasztásával, de haza tudsz tekerni. Ha nincs marad a bringa tolás, vagy a stop.

Nekem egyszer nagyon nem volt szerencsém... Esés után a hátsó kerékben akkora nyolcas lett, hogy nem fordult el a vázban. A taposás sem segített. Így a hátsó kereket emelve sétáltam le a hegyről. Na ezt nem kívánom neked!