Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Vadászat!
Mikor korlátozzák erdeink látogatását a vadászat miatt?
Keresztül az Északi-középhegységen
   Hungarian (half) Divide élménybeszámoló
Schwalbe Marathon Mondial
  Az igazi mindenes gumi.
Cateye Micro Wireless computer
  Avagy van-e hagyományos kerékpáros computerekre szükség az okostelefonok világában?
Cube Cargo Hybrid
  Egy igazi különlegességet sikerült a tavasszal kipróbálni, amelynek a tapasztalatait megosztom most veletek.
prev
next

elindulas031

Itt a helyes technika.

Sokan gondolják, azzal hogy egy utcán végig tudnak menni leesés nélkül, már kitanulták a kerékpározás minden csínját - binját. Pedig nem. Te el tudsz indulni, és meg tudsz állni helyesen?

Elindulás

Még gyakorlott kerékpárosok se veszik a fáradságot, hogy megtanulják a helyes elindulási technikát. A rossz szokásaik veszélyt jelentenek a jelzőlámpáknál és hegyen történő leállásoknál és elindulásoknál. Az egyik legfontosabb készség az egyenes, dülöngéléstől mentes haladás. A legtöbb kerekes ezt csak egy bizonyos sebesség felett (kb. 10 km/óra) tudja megtenni. Ha megtanulod a helyes elindulást, akkor gyorsabban éred el ezt a sebességet, és kevesebb időt fogsz tölteni a bizonytalan kerékpáron.

elindulas041

Rossz módszerek:

  • A cowboy felszállás nagyon gyakori azok körében, akik túl nagy gépen tanultak meg kerékpározni. Igazából ez az egyetlen elindulási technika, ha a kerékpárváz túl magas. Az egyik lábad felteszed az azonos oldalon lévő pedálra, és a másikat átlendíted a nyereg felett, amint a kerékpár elkezd gurulni. Mivel az első néhány másodpercben a kerékpáros egész súlya egy erősen bedöntött gépen van, ez a technika jelentős oldalsó hajlító erőhatásnak teszi ki a kerékpár legtöbb alkatrészét. A kerekeket legkevésbé ez ilyen terhelésekre tervezték.
  • A rolleres technika az, amikor az egyik lábaddal a földtől próbálod elrúgni magadat, miközben a másikat az alacsonyabban álló pedálon támasztod. Így nem lehet egyhamar felgyorsulni, és emelkedőn felfele nem biztos, hogy sikerül mozgásba hozni a kerékpárod.
  • A nekifutásos technika úgy működik, hogy a kerékpár mellett futva indulsz el, és egy ponton felugrasz a kerékpárra. Esetleg alkalmazható, ha valakinek nagyon sietős a dolga, de veszélyes, és nem valami elegáns technika.

elindulas021

A helyes egyszerű indulási technika:

  1. Állj a kerékpár egyik oldalára minkét lábbal a földön (lehetőleg arra az oldalra amelyiken nincs a lánc). Emeld át a lábad az ülés felett, vagy előtt. Mindenképpen egyszerűbb, ha egy kicsit megdöntöd a vázat. Még ne ülj fel a nyeregre! (Ezt nem is tudjuk megtenni, ha a nyereg a megfelelő magasságban van.)
  2. Forgasd úgy a pedált, hogy a nem domináns láb előtt legyen a pedál előre, 45 fokos állásban.
  3. Helyezd erre a pedálra a lábadat, és nyomd le a testsúlyoddal.
  4. Ez két dolgot tesz: a pedál, mint lépcső lehetővé teszi, hogy a test a talajtól elemelkedjen, nagy nyomatékot ad a láncon át a hátsó keréknek, így a kerékpár hamar felgyorsul. Ha ez még nem megy elég jól, akkor érdemes gyakorolni. Ha nehéznek tűnne elsőre, ne add fel. Egy idő után már ez lesz a legtermészetesebb dolog a világon. Biztonságosabb lesz minden elindulás, és jobb kerékpáros válik belőled, ha ezt megtanulod.

Megállás

elindulas011

A megállás nem tűnik túl nehéznek, de mégis van egy-két rossz beidegződés, amit el kell felejteni, és egy-két hasznos technika, amit el lehet sajátítani.

  • Ha váltós kerékpárt használsz, akkor fontos, hogy megállás előtt visszaválts néhány fokozatot. Ha elég kis áttételbe van elinduláskor, sokkal gyorsabban elérheti azt a sebességet, amikor már könnyű egyenes vonalban haladni. A jó indulási áttétel az, amikor a második legnagyobb lánckeréken van elől a lánc, és hátul az egyik középsőn. (Természetesen, a vészleállásoknál nincs arra lehetőség, hogy válts, de a tervezett megállásoknál ezt mindenképpen be kell gyakorolnod.)
  • Lehet, hogy a gyermekkori veszélyesen gyenge fékek miatt, sokan hamarabb teszik le a lábukat, minthogy teljesen megállna a kerékpár. Ez a manőver fájdalmas is lehet. Mivel a fékekkel mind a kerékpárt, mind a testet fékezzük, ha a lábat letesszük, a féknek már csak a kerékpárt kell lassítania, és az, csekély súlya révén hamar meg is áll. A test tovább halad, mivel a láb csak nagyon gyenge fékezőerőt nyújthat. Ha szerencsétlenül jársz, akkor a lábad közötti rész beleütközhet a kormányfejbe és az fáj!
  • Ehelyett, megálláskor legjobb az egész testsúlyt az egyik pedálra helyezned (ennek a pedálnak az alsó állásban kell lennie), és a másik lábadat csak akkor szabad letenni, amikor már teljesen megállt a kerékpár.

Ezeket az egyszerű és hatékony módszereket nem nehéz elsajátítani és magára valamit is adó kerekesnek elegánsan kell megoldania mind az elindulás, mind a megállás feladatát.

Sheldon Brown: Tudsz kerékpározni? cikke alapján

www.sheldonbrown.com