Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

A hónap megyéje: Hajdú-Bihar vármegye
  Hajdú-Bihar megyei kerékpártúra ajánló.
Ahonnan a budapesti tüzijáték is látszik...
  Meglátogattuk a szlovákiai Magasmajtényt a legmagyarabb tót falut.
Csalomjai pusztatemplom kerékpártúra
  Egy kellemes, fél napos kerékpártúra az Ipoly völgyében.
Shimano Cues tartós teszt 2. rész
  Tapasztalataim 2500 km után.
Hármas határ kerékpártúra
  3 ország, 11 kastély, 3 túra nap.
prev
next

Hogyan használd a buszsávot a Magyar Kerékpáros Klub oldalán találtam ezt a cikket.

A megnőtt biciklis forgalom és a Kerékpárosklub javaslatai hatására végre Budapesten is lehetővé válik a buszsávokban való kerékpározás. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a javaslataink alapján megvizsgálja az eddig csak BKV járatok és taxik által használható sávokat, és ahol ez nem zavarja aránytalanul a közösségi forgalmat, kijelöléssel megnyitja azokat a kerékpáros közlekedés számára is. Nemrég 10 rövidebb-hosszabb buszsáv esetén került erre sor, de az intézkedések folytatódnak. Már vidéki városokban is találunk példát erre a hasznos és költséghatékony kerékpáros „infrastruktúra építésre".

Miért van erre szükség?

Városaink közlekedése ma nem nevezhető ideálisnak: torlódások, lassú haladás, szennyezett levegő jellemzi az utcákat, ahol már az üzletek is bezártak a zaj és szmog miatt. A világ nagyvárosaiban már belátták, hogy ez a folyamat nem tartható, ezért nekiláttak a helyzet megoldásának a közösségi közlekedés fejlesztésével, a közlekedési módok kombinálhatóságának lehetővé tételével és nem utolsó sorban a kerékpár-használat arányának növelésével. Az évente duplázódó biciklis forgalom és a Kerékpárosklub szakmai nyomásgyakorlásának hatására nálunk is megindult ez a folyamat, aminek része a buszsávok megnyitása.

A KRESZ szerint csak ott szabad buszsávban kerékpározni, ahol ezt a jelzések megengedik. Enélkül a kerékpáros két sáv között lenne kénytelen tekerni, ami sokkalta veszélyesebb, mint ez a jól bevált megoldás.

Hogyan használjuk a busz-kerékpár sávokat?

A közlekedőknek meg kell tanulni az új eszközök, így a busz-kerékpársáv használatát is. Néhány szabály, amit fontos betartani:

Kerkproz_olasz_nkormnyzat

A kerékpár vezetője

  • Amennyire csak lehet, haladj egyenesen a buszsáv jobb oldalán a jobbra tartás szabálya szerint. Ha akadály miatt ki kell térned, ne tedd hirtelen! Az irányváltást mindig előre jelezzd!
  • A buszsávban – mint általában az úttesten máshol is – csak egymás mögött haladjatok.
  • Soha ne előzzd a buszt jobbról, mert ott nem lát a vezető!
  • Figyelj a megállót elhagyó buszra. Ha a busz már indexel, amely azt jelzi, hogy a jármű elhagyni készül a megállót, ne előzzd meg!
  • Amennyiben távolról látod a régóta megállóhelyen álló buszt, lassíts, azt már ne kerüld ki, mivel a későbbiekben akadályozod haladását! (Ráadásul, ha leelőz -márpedig le fog- jó adag korom kerül a tüdődbe4 Megéri?-Olaf)
  • Próbálj szemkontaktusba kerülni a buszvezetővel!
  • Kerüld a buszok akadályozását. Ha mellékutcából érkezel, inkább várd meg a közeledő autóbusz elhaladását, és csak utána hajts rá a buszsávra. A hátad mögött jövő autóbuszt lehetőség szerint keresztutcánál félrehúzódva engedd előre. Ez neked alig pár másodperc, miközben az autóbuszon utasok tucatjainak kedvezel vele.

bkvbusz

A busz vezetője (Hátha olvass közülük néhány-olaf)

  • Ha kerékpárt előzöl, tarts legalább 1 méter oldaltávolságot!
  • Ha nem lehetséges megelőzni a kerékpárost, mindig tarts elegendő követési távolságot a bicikli és a busz között!
  • Ne előzzd meg a kerékpárost, ha megállóhoz érsz.
  • Amikor elhagyod a megállót, ezt jelezzd az indexszel, és ellenőrizzd, hogy nincs-e előzési manővert végrehajtó kerékpáros a busz mellett/mögött!
  • Próbálj szemkontaktust teremteni a kerékpár vezetőjével!
  • Jobbra kanyarodás esetén különösen figyelj a biciklistákra!

Forrás: Magyar kerékpáros Klub