Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Jajj KULLANCS!!! Mit csináljak?
A kullancs talán a legközismertebb "rovarok" egyike, amelyet tévhitek öveznek.
Gravel túra a Velencei tó körül.
  Egy szuper 70 km-es karika a térségben.
Képriport a Budai-hegység MTB kerékpáros körtúráról
  Egy vagány útvonalon fedeztem fel a Buda környéki hegyeket.
Kerékpárlánc waxolása 3. rész
  Hogyan kell bánni a waxolt lánccal.
Képriport a Naprendszer túráról
  Avagy a sülysápi karika.
prev
next

TECH01Az retró kerékpárépítés azon emberek szerelme akik kissé bolondak és megszállottak, vagy egyszerűen rajonganak egy adott korszak bringái, alkatrészei iránt.

A következőkben egy a nulláról életre keltett bringát ismerhettek meg.

A kezdet
Legyen a gép felső, felső-közép kategóriás, ami szinte biztosíték arra, hogy az elkészült mű még aktív használat mellett is kétszer annyit kibírjon mint a cirka 20 éves kora.

Nálam viszonylag random módon jönnek az ihletek, gondolok itt arra hogy mit is szeretnék pontosan, milyen alkatrész mix alkossa a gépet.

A váz legyen könnyű, kellőképp rugalmas, időtálló, kvázi elpusztíthatatlan ebből szerintem mindenki számára egyenesen következik, hogy csakis a jó öreg Cr-Mo (nem-nem a titán, az egy másik történet) anyagról lehet szó.

Hogy miért? Mert lehet akármilyen egzotikus anyagot, műanyagot kitalálni az acél mindig is örök marad, mint ahogyan látható is komoly gyártók a mai napig készítenek top kategóriás gépeket acélból.

Az alkatrészek ezen gép tekintetében 3 nemzet keze munkáját dicsérik. Egészen pontosan Kanada, Francia és Japán.

A váz
Ez a Tech by Trade Wildthing gondos kezek munkája, 1992-es csúcs Tange Ultimate Ultrastrong csövekből. A vázhoz nagyon jó áron jutottan hozzá. Sajnos járt mellé még egy berohadt nyeregcső is. Legalább 30 óra munkám volt vele mire kiszedtem, de sikerült.

A szett
Egy kerékpárban szerintem a legmeghatározóbb a hajtáslánc és elemei. Ennek kiválasztásakor az MBAH magazinokat nosztalgikusan lapozgatva egy képet megpillantottam meg. Olyan volt ez akkor, mint amikor egy régi beteljesületlen szerelmét pillantja meg az ember. Szapora pulzusszám és melegséggel járt együtt. Ez volt a Sachs Quarz hajtóműve azzal a gyönyörű kecses csavart karprofillal.

Innen már nem volt visszaút, eldöntöttem, hogy Sachs Quarz/Palsma szettes gépet építek.

Mit is lehet tudni erről a szettről a Quarz a Sachs legjobb teljes MTB szettje értve ezalatt a hajtóművet, az első váltót, hátsóváltót, agyakat és a váltókarokat. A Plasma volt a csúcs, de az nem volt teljes szett csak váltókarból, agyakból és hátsóváltóból állt.

TECH02

Egyébként a Quarz teljesítményben a Deore XT-vel hasonlatos. Nagyon dicsért, tartós és egyedi volt, nem sok rohangált belőlük. Sajnálom, hogy a gyártása anno abba maradt egyéb okokból...

Miután körvonalazódott bennem a cél, már csak egy fontos dolog volt hátra mégpedig a vadászat!

TECH03

Azt kell mondjam a szinte minden külföldről lett beszerezve, az itthoni kudarcba fulladt kutatások okán. Törekedtem a lehető legjobb állapotú alkatrészek beszerzésére ami megint csak megnehezíti a keresést, a viszonylag ritka alkatrészek felkutatásában.

A Sachs szettem minden darabja Németországból utazott hozzám, az agyak (gyári gyorszárral együtt), a váltókarok, a hajtómű. Gondolkodtam melyik váltótípust válasszam, mert ugye a Quarz családnál van a hagyományos és D.I.R.T. verzió is. Mivel hagyományosat emberi áron a mai napig nem leltem, maradt a D.I.R.T. verzió ebből is „ csak" egy Plasma-t sikerült szereznem. Az egy szintén használt darab volt, amit később leváltottam egy újra, így beépítésre már az került Első váltó egy XT 737-es lett (ideiglenesen).

TECH04

Egyéb kiegészítők:
A Sachs szett utáni kutatással fellobbant egy másik szerelem is az pedig a Tioga. Nem tudom miért de vonzódom ehhez a gyártóhoz, természetesen az „ eredeti" Japán kiegészítőire gondolok(A taiwani sem rossz, de a Japán az Japán.) A Tioga kiegészítők alkotják majd a nyeregcsövet, kormányszárat és a kormányt.

Természetesen mind Cr-Mo és abból is a legjobb és legkönnyebb, a Prestige verzió. Legnagyobb bánatomra a Tioga markolatok nem került a gépre, mivel nem volt szíven átszabni a markolatváltókhoz, de talán ez érthető is.

A kormányszár külön ritkaság Superlite kivitel (vékonyabb fallal rendelkezik), amit az 1992–es Tioga katalógusban láttam és szerelem volt első látásra. Ez speciel egy eBayes rendelés volt, (Made in USA) bontatlan dobozos verzió!

TECH05

A fék kicsit fiatalabb kiadás egy Deore XT 760-as ezek működtetését Avid SD 1.9-es karok végzik.

Nyereg ügyben nem tartom magam a retróhoz igazán, nagyon egyszerű magyarázata van mégpedig a kényelem. Azt a nyerget használom ami számomra a legkényelmesebb. A választásom egy SQ Lab Ti 611 es típus lett. A gyártója egy Német cég, szerintem a világ egyik legjobb nyergeit készítik, szem előtt tartva az emberi anatómiát. Van nekem ebből 2 db is egy kb 1998-as és egy 2014-es kiadás. Az utóbbi volt nálam a nyerő.

Külsők esetében Bontrager XR0 segít a haladásban, de csak azért mert a mai napig nem találtam számomra megfelelő Tioga Psycho gumikat

A felnik Mavic 221-es erős de könnyű darabjai.

Villa téren egy Marin Rock Star 750g-os kivitel (ami valójában 790g) ha már a könnyűséget hajszoljuk . A nagy szerelem egy Tange Superlight villa lett volna de azt nem sikerült szereznem a mai napig, de ami késik...

TECH06

Gondoltam, hogy egy korabeli teleszkóp is jól állna neki így volt nekem egy Manitou 3-asom azzal is kipróbáltam. Kormánycsapágy egy Stornglight névre hallgató monstrum, szó szerint súlyra is és térfogatra is az. Előnye a tűgörgős alul felül és a csavarokkal fixálható menetes rész , ergo by-by kotyogás.

Az elkészült mű pedig szerintem önmagáért beszél, egyedi, top retro(idő)gép, ami bárhová elkísér.

Ui.: Mert változás bármikor előfordulhat. a fékeket XTR M900 ra, a fékkarok Ritchey Superlogicra cseréltem.

TECH07

Szöveg és fotó: Fejes Viktor