Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

 A hónap megyéje: Zala vármegye
  Zala megyei kerékpártúra ajánló.
A hónap megyéje: Hajdú-Bihar vármegye
  Hajdú-Bihar megyei kerékpártúra ajánló.
Ahonnan a budapesti tüzijáték is látszik...
  Meglátogattuk a szlovákiai Magasmajtényt a legmagyarabb tót falut.
Csalomjai pusztatemplom kerékpártúra
  Egy kellemes, fél napos kerékpártúra az Ipoly völgyében.
Shimano Cues tartós teszt 2. rész
  Tapasztalataim 2500 km után.
prev
next

SpeedsterAz idén nagy beruházást tettem világítás ügyében, ezek tapasztalatait osztom most meg veletek.

A 8-10 éve vásárolt szupi CatEye lámpám az idén megadta magát, így új fényforrás után kellett néznem.

Mivel egyre többet tekerek éjszaka és bűnös módon nem vetem meg az éjszakai terepkerékpározás izgalmait, így egy igen nagy teljesítményű, megbízható lámpát akartam beszerezni. A megbízhatóság fő szempont volt, így én a hazánkban kapható „noname" kínai aksis lámpákat kihagytam. Valami neves gyártó lámpájára pályáztam. Megnéztem a többek között korábbi lámpám gyártójának termékeit is, de az idén nekem a SIGMA termékei voltak a legszimpatikusabbak.

Nagy fényerő és hosszú élettartam a dilemma, amit nehéz megoldani.
Számba véve a legfontosabb tulajdonságokat a nagy fényerőt és a hosszú élettartamot, rájöttem, hogy nem is olyan könnyű lámpát találni számomra. Ráadásul ebből a két tulajdonságból nem nagyon tudtam engedni. Nagy fényerőre és a messzire való világításhoz az éjszakai terepezéshez volt szükségem , még a hosszú élettartamra a tervezett éjszakai Balaton kerüléshez és egyéb csomagos túráim miatt lett volna szükségem.

A nehéz kérdést végül két lámpa vásárlásával oldottam meg. A szerencsés választottak a SIGMA SPEEDSTER és a SIGMA LIGHSTER lett. Az alábbiakban ezeket mutatom be nektek több száz éjszakai kilométerrel a hátam mögött.

SIGMA SPEEDSTER lámpa - ami átvilágít a falon
A lámpa 1 db! LED -el rendelkezik, de ez egyáltalán nem gátolja abban, hogy akár 100 m!-re is fényt varázsoljon elém éjszaka. Minél magasabbra állítom a lámpát annál messzebb látok vele.

 SIGMA Speedster 01

Városi, országúti használatra nem ajánlom, mivel a szemből jövőket rettenetesen elvakítja. Tekertem vele aszfalton és folyamatosan a lámpa szögét állítgattam fel-le, hogy a szemből jövőket ne vakítsam el. Ez nem vicc kipróbáltam kíváncsiságból, hogy milyen szembetalálkozni vele. Hát igen vakító. (Mondjuk, ha egy autós a reflektorát felkapcsolva hajt feléd, és te ezzel, akkor gyorsan átgondolja a helyzetet.)

A SPEEDSTER egyébként 3 fényerősséget tud, a gyári adatok szerint a legkisebben 9 és fél órát, a legerősebb fokozat 2 és fél órát. Én kíváncsiságból lemértem a legerősebb fokozatot és 3 és fél óra jött ki. Gondolom ez az akku öregedésével majd csökken.

 SIGMA Speedster 02

Apropó a lámpa beépített aksival rendelkezik, amit egy szabvány USB telefonos töltővel is lehet tölteni. Így ma szinte bárhol megoldható az, ha a töltőd otthon marad. A töltést kijelzi neked egy hatfokozatos LED sor, ami szépen „fogy" ahogyan csökken a töltöttség. Egyben ezek jelzik, azt is, ha a lámpát sikerült feltölteni.

A bekapcsolása kicsit trükkös, mivel két gyors kattintásra reagál. (Kicsit játszottam vele, mire anno rájöttem.) Kikapcsolni pedig a kapcsoló hosszú nyomásával lehet. A termék ismertetője szerint ez a trükk a véletlen ki- , bekapcsolástól véd, ami nem butaság. Nem érhet az a kínos meglepetés, hogy a táskámban véletlenül bekapcsolódik, és mikorra kellene teljesen lemerül.

 SIGMA Speedster 03

Ez a lámpa nagyon bevált nekem, fantasztikus vele erdőben tekerni; teljes biztonság érzetet ad, nem csak vakon tapogatózik vele az ember.

Technikai adatai:

  • 1 db LED fényforrás Lithium-Ion akkumulátorral
  • Extrém nagy fényteljesítmény - 230 Lumen
  • Kiemelkedő fényerő a világításminta központjában: 35 LUX
  • 3 üzemmód: teljes fényerő, normál, energiatakarékos
  • Egy feltöltéssel: 2,5 h (teljes fényerő-), 4,5 h (normál-), 9,5 h (energiatakarékos módban)
  • 6 fokozatú töltöttség-visszajelző LED
  • Beépített újratölthető Li-Ion akku
  • Beépített USB töltési lehetőség
  • Cseppálló
  • Tömege: 183 g ebből a lámpa 153 g a tartó 30 g

SIGMA LIGHSTER a túratárs
Ez a lámpa lett csomagos túrázásaimhoz véve. Lényebesen egyszerűbb, mint az előbbi típus de tökéletes társam lett a tókerülések és egyéb éjszakai útjaim során.

 SIGMA Lighster 01

Ez a lámpa 4 db AA (ceruza) aksival működik, amit természetesen nem adnak hozzá. (Mondjuk nem is baj, mivel nem kaptam hozzá vmi gagyi „ócsó" akksit. Opcióként lehet hozzá csatlakoztatni olyan töltőt, ami az akku kivétele nélkül feltölti azokat.

1 db! LED található ebben a lámpában is, ami „csak" 20 LUX fényerőt biztosít. Üzemideje nálam 18 óra volt. Ezt viszonyításként írom ide, hiszen nagymértékben függ az akkumulátorod minőségétől. Nagyon jó, hogy a merülést ez is kijelzi mint a társa, így nem érhet meglepetés az út során.

 SIGMA Lighster 02

Személy szerint nagyon örülök, hogy cserélhető ceruza akksis, mivel így ha minden kötél szakad belevaló elemet bárhol akár éjszaka egy benzinkútnál is tudok venni.

Ez a lámpa egy funkciót ismer, de azt jól. Ha bekapcsolom akkor világít kb 30-40 m messzeségbe nagyon erős fényt szór. A hangsúly ítt a szór-on van, mivel kellemes vele tekerni nem csak egy keskeny csíkot világít mint a legtöbb lámpa. Nincs mellette olyan érzésem mintha egy csőben tekernék.

 SIGMA Lighster 03

Ezt tényleg olyanoknak ajánlom akik hosszabb, többnapos túrára indulnak és szükségük van egy megbízható, nagy fényerejű lámpára.

Technikai adatai:

  • 1 db LED fényforrás
  • Extrém nagy fényteljesítmény - 230 Lumen
  • Kiemelkedő fényerő a világításminta központjában: 20 LUX
  • 1 üzemmód
  • Üzemidő akku függő, én 18 órát mértem.
  • Töltöttség-visszajelző LED
  • 4 db AA méretű akkumulátort fogad
  • Cseppálló
  • Tömege: 202 g ebből a lámpa 172 g (4 db akksival) a tartó 30 g

Felszerelés
A két lámpát szerencsémre azonos tartóra kell felszerelni. Ez talán a leggyengébb része a konstrukciónak. Kemény műanyagból készített racsnis fogazású. Az ötlet fantasztikus, mivel szerszám nélkül könnyen 2 mp alatt felrakható a kormányra. A lámpa dőlésszöge szépen állítható, és azt a szöget még terepen is megtartja a lámpa.

 Tarto

A leszereléséhez enyhén feszíteni kell a műanyagot, hogy lejöjjön. Télen, hidegben nem hiszem hogy nagyon tolerálná ezt az anyag. Mondjuk én kapásból letörtem a lámpa leesését gátló pöcköt. (Még szerencse, hogy szorosan illeszkedik a sínbe így ez csak optikai tunning.)

A távoli jövőre jó hír, hogy a tartót egy profi fémes szaki, némi anyagi invesztációért cserébe biztosan le tudja gyártani.