A hónap megyéje: Nógrád vármegye
  Nógrád megyei kerékpártúra ajánló.

Bakony3.6Érdemes azt a területet is megismerni, amiből kiemelkedik országunk legnagyobb kiterjedésű hegysége. Ez a Bakony kerülésről szóló cikkünk 2. része.

Balatonfüredtől Zalaegerszegig

A mai, közel 120 kilométeres túránk első 25 kilométere sok emelkedővel, lejtővel, hamar elfáraszthatja az embert. Ez főleg igaz abban az esetben, ha a Győr-Balatonfüred-Zalaegerszeg-Győr útvonalat egymást követő napokon akarjuk megtenni. A láncterhelés már a második nap végén éreztetni fogja a hatását. Ennek fényében takarékoskodjunk az erőnkkel, osszuk be az energiánkat, figyeljünk az evésekre, ivásokra. A következő mászósabb rész majd 60-70 kilométernél tesz minket ismét próbára.

Mai túránkon Balaton-Felvidéket hosszában átszeljük, szép panoráma részesei lehetünk. Természeti látnivalókban gazdagabb mai túránk, mint az előző.

Balatonfüredről vágunk neki a távnak. A megadott távolságok az arácsi vasútállomástól élnek.

A vasútállomástól feltekerünk az Arácsi útig, itt balra fordulva haladunk Balatonfüred központja felé. Az Arácsi út forgalma elhanyagolható a parthoz közelebbi, 71-es út forgalmához képest. Balatonszőlős, Tótvázsony felé hagyjuk el Balatonfüredet. Füred végétől jó emelkedő, többnek gondoljuk mint amekkora valójában. A kertek között imbolygó út csak 200 méteres szintre kapaszkodik fel. A tetőtől jó gurulással érkezünk meg, már 9 kilométert megtéve Balatonszőlősre. Lendületünket fékezzük meg, mert balra kell elfordulnunk az első elágazásnál Pécsely felé. Jobbról a Bakony, jól kivehető a Kab-hegyen álló TV torony. Bakonyi túráink során majd oda is felkapaszkodunk, élmény lesz a most bejárt területet fentről lenézve végig követni. Pécsely után Vászoly, majd Dörgicse következik. Az út hullámzik, a lejtőkön gyorsan túl vagyunk, az emelkedők pedig nem vészesek. Élvezzük az út jó minőségét. 2014-ben sok-sok kilométernyi út felújítását végezték el a Balaton-felvidéken. Nem kell figyelni a kátyúkat, nyugodtan, nézelődve fogyaszthatjuk a kilométereket. Az útvonal részletezése pontról-pontra most mellékes, elég a településeket figyelni, mikor, melyik következik. (Aki részletesebb leírást szeretne, az megtalálja a sorozat, -Balaton környéki kerékpártúrák- könyvecskében.)

bakony3.5Illatozó réti virágok

25 kilométer, mindjárt Mencshely következik. Szőlőskertek, hangulatos présházak, hétvégi házak mellett tekerünk el. Nagyon sok épület a 60-as, 70-as évek hangulatát árasztja.

Mencshelyre beérve figyeljünk. Látunk egy utcácskát, mindkét irányból behajtani tilos táblával. Ebbe a kis utcába mi behajtunk. Rövidke az egész. Szemben egy templom. A templomot balról kerüljük, stop tábla, balra fordulunk. A következő kilométerekben nyugodtan nézelődjünk.

33 kilométernél elágazáshoz érünk. Balra Zánka felé lehet menni, jobbra Nagyvázsony van jelezve. Itt jobbra fordulunk.

39 kilométer, Köveskálba érünk. Aki már bejárta ezt a részt a Balaton körüli túrák során, az ismét gyönyörködhet a látványban. Egymás után emelkednek a kisebb nagyobb csúcsok. Autós forgalom csekély, a levegő tiszta. Balra a Balaton irányába elnézve kézzel fogható a sűrű pára még nagy melegben is. Ahogy közeledünk Gyulakeszi felé, jobbról felbukkan a hegytetőn Csobánc Vára is. Sokan mondják, a Balaton-felvidék megunhatatlan. Ezt nem tagadhatjuk. A terület turistatérképét böngészve számtalan vár és templomrom fedezhető fel. Ezek magukban is több napos tereptúrára sarkallhatnak minket.

A Balaton-felvidék egy egyenetlen fennsík. 150-200 méterrel emelkedik a Balaton fölé. A 300 méter fölé emelkedő magaslatokat a lepusztulásnak ellenálló tűzköves mészkő alkotja.

Tényleg sok szépség rejtőzik ezen a tájon, csak győzzük felkeresni, megtalálni! Gyulakeszit elérve rögtön egy T elágazás. Jobbra Tapolca felé kanyarodunk, ez következő célpontunk. Gyulakeszi végén balról temető, a temetőben lehetőség van friss vízzel feltölteni a kulacsokat. Gyulakeszitől Tapolcáig nem fogunk eltévedni. A kerekek maguk alá húzzák a sötét aszfaltcsíkot, csak ezt kell követni. A Balaton közelségének, a Balaton-felvidéknek búcsút intünk, a pár órája csodált csúcsok már a múlté.

53 kilométernél érünk Tapolcára. A várost átvágjuk. Az út amelyen érkeztünk egyenesen átvezet rajta. Bakonyi túráink során még vissza térünk ide, távozásunk nem végleges.

Bakony3.1

Útban Sümeg felé

Sümeg a következő áldozatunk. A kilométereket sorra gyűjtjük. Már 70 kilométernél tartunk. Hol van Sümeg? Végre, most! Felérve egy dombtetőre hirtelen szemben a Sümegi vár. Gyulakeszitől idáig nem panaszkodhatunk az autós forgalomra. Talán több teherautó zavarta magányunkat, mint személyautó. A 84-es főút viszi el a forgalmat szerencsénkre.

Sümegre komótosan begurulunk, lábaink pihennek egy keveset. Túráink során Sümeg is egy olyan pont, amit több irányból megjárunk. A várat is minden oldaláról fogjuk majd látni és mindannyiszor öröm ez a látvány! Még mielőtt Sümeg belvárosában fogadna a macskaköves út, átvágunk a 84-es főúton. A centrum felé gurulunk. Kellemetlenül rázza a macskaköves út a bicikliket, de esőben még csúszik is. Ezt bizony ki kell bírni! Úgy 190 méteres szinten lehetünk. Tőlünk jobbra, pár utcányival a vár 240 méteren pihen. Mi is pihenünk, pótoljuk az elégetett kalóriákat. Várnézést is beiktathatunk a programunkba, mikor a Mártírok útja, Bem János utca környékére megérkezünk. Étterem, bank, bolt, szóval minden megtalálható amire szükség lehet a muníciónk feltöltéséhez.

Sümeg központjából a vasútállomás felé, majd Mihályfa felé igyekszünk. Az eligazító táblán már Zalaegerszeg van feltüntetve, könnyű meglátni. Veseköveinket kirázatva a macskakövön, a vasúti átjáró után már aszfaltos úton tekerünk. Egyenes a terep, messzire ellátni.

87 kilométer, Szalapát elhagytuk. Nagy kereszteződéshez érünk. Mi vagyunk a védett úton, de biztos, ami biztos, figyelve keljünk át! A forgalom elhanyagolható, épp ezért a sofőrök figyelmetlenné válhatnak, csak a nagyokat figyelik és hiába vagyunk a felsőbbrendű úton...

Tőlünk balra a távolban a Keszthelyi-hegység, ami tágabb értelemben még a Bakonyhoz tartozik. Innen jelentéktelennek tűnik, de bejárása közben döbben rá az ember milyen csodás. Változatos minden tekintetben. Felkapott és elhagyott települések. Vad és gondozott területek. Szegénység és gazdagság. Látni, érezni kell! Lesz benne részünk, de most igyekezni kell, a közeledő gonosz felhők gyorsan kifacsarhatják magukat.

Talán túlzás ekkora kört tenni a Bakony kerülése miatt, de nehéz szűkíteni. (Én sokat gondolkodtam egy kisebb körön, de akkor mit osztanék meg veletek? Ha szeretnénk a Bakonyt jobban megismerni, így már lesz elképzelésünk fekvéséről, domborzatáról. Meglátjuk a tájegységek, építkezési stílusok, lakóinak, stb. sokszínűségét.

89 kilométer, Türjéhez érünk.

Bakony3.2Türje, templom és szobor

Türje első említése 1234-ből való. Ebben az időben a környező településekkel együtt a Türje nemzetség birtokolta. (A nemzetség esztergomi érseket is adott az országnak.)

Lábaink már érzik a két napos megpróbáltatást, de figyelmünket most kösse le a település központi szép parkja. Két emlékmű is áll itt közel egymáshoz, a fák lombja mögött pedig karcsún nyúlik az ég felé a templomtorony. Prépostsági templom.

A prépostsági templom egy egységesen kialakított apátsági építészeti együttes része, annak kiemelkedő esztétikai eleme.

Míg fényképezünk, nézelődünk, kíváncsian fürkésznek minket a járókelők. Alig látni kerékpárost az utakon, így aki megpakolt drótszamáron jár erre, azt alaposan megnézik.

Bakony3.3Zalaszentiván, kerékpárút

Zalaegerszegtől már csak 7 kilométerre vagyunk, most hagytuk el Zalaszentivánt. Az út mellett balról kerékpárút. A tábla információja szerint a Zala völgyi kerékpárútra térünk rá. Az első méterek nagy örömmel töltenek el. Elég széles, jó minőségű út hátán nyargalhatunk. Zalaegerszeg közelsége miatt az országút forgalma élénkül, pont jókor jön a lehetőség a letérésre. Itt a kerékpárúton autók, de még más kerékpárosok sem háborgatnak. Talán a szemerkélő eső miatt nincsenek bringások. Mosolyogva tekerhetünk a kerékpárút szélére festett sárga csíkot benőni készülő vadvirágok között. Kellemes hangulata van ennek az útnak.

115,1 kilométer, keserű csalódás! Az aszfaltos kerékpárútnak vége! Talán egy kilométernyit kaptunk a jóból. Sebességünket vissza kell fogni, keményre taposott köves úttal kell beérni, 20kilométeres tempónál elég zötyögős, így kímélve a kerékpárokat, csomagokat, csak 10-15 kilométeres sebességgel tudunk csak menni.

800 métert kellett kibírni a köves úton, ismét a kemény aszfaltot érintik a gumik. Sajnos nem kerékpárúton, az országúton folytatjuk tovább Zalaegerszegnek.

Zala völgyi kerékpárút meglévő szakaszai: Bagod-Zalalövő. Zalaszentiván-Zalaegerszeg-Alibánfa.
Tervezett szakasz: Bagod-Andráshida-Neszele-Nekeresd-Pózva a Zala bal partján.
Javasolt szakasz: Bagod-Teskánd-Zalaegerszeg a Zala jobb partján.

Zalaegerszeg-Pózva után egy jókora körforgalom. A 74/76-os főutat érjük el itt. A körforgalom 2. kijáratán jövünk ki, kis gurulás, ismét egy körforgalom. Zalaegerszeg TV tornyát könnyen meglátni.

Bakony3.4Zalaegerszeg

A 2. körforgalomból a 3. kijáraton jövünk ki. Már látni a táblát, megérkeztünk Zalaegerszegre.

Zalaegerszeg központját 118 kilométerrel érjük el a Kossuth Lajos utca és a Kisfaludy utca találkozásánál.

Zalaegerszeg Zala megye székhelye, megyei jogú város. Első írásos említése 1247-ből való, 1293-ban már Egerszeg néven szerepel. Magyarország egyik legzöldebb, legvirágosabb városa. A környék több szép látnivalót kínál. Érdemes felkeresni az Azaleás-völgyet, Csácsi arborétumot.

Szállásból igényeink szerint választhatunk. Kemping, kollégium, vagy magánszállás.

(Nyáron a kollégium jó választás. Csendesebb, mint a kemping, az ember tényleg ki tudja magát pihenni. A bejárás alatt több bringás csoport is megszállt itt.)

Adatlap:

• Táv: 118 kilométer
  • Szint: 795 méter
  • Nehézség: Közepes

Megjegyzés:
Könnyen járható utakon tekerünk végig. Várhatóan Sümeg előtt érezhetünk egy holtpontot. Sokak számára szokatlan lehet, hogy itt Magyarországon jó 10 kilométeren keresztül nem érintünk települést.
Zalaegerszeg előtt élénkebb autós forgalom!