Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Teszt: Lazer Roller + Net bukósisak
  Figyi ez ár/értékben nagyon jó!
Jajj KULLANCS!!! Mit csináljak?
A kullancs talán a legközismertebb "rovarok" egyike, amelyet tévhitek öveznek.
Gravel túra a Velencei tó körül.
  Egy szuper 70 km-es karika a térségben.
Képriport a Budai-hegység MTB kerékpáros körtúráról
  Egy vagány útvonalon fedeztem fel a Buda környéki hegyeket.
Kerékpárlánc waxolása 3. rész
  Hogyan kell bánni a waxolt lánccal.
prev
next

etyek tarjan013a

Bringázás Pannónia szívében

Új kerékpáros útvonal létesült Etyek és Tarján között, részt vettem a megnyitóján, és azóta még egyszer végigbicikliztük. Remek utak, gyönyörű tájon, igazi élménytúrát kínál!

etyek tarjan005a

etyek tarjan008

etyek tarjan014

Tükörsima aszfalton gurulunk a Gerecse dombjai között, hangulatos pincesorok, csillogó tavak maradnak mögöttünk. Autót csak nagyritkán látni, mienk a táj és az út. Megállunk tízóraizni egy szépen kialakított pihenőnél, és egyetértünk abban, hogy ez a túra az év egyik fénypontja. Hasonlóan vélekedett a meglepően sok biciklista, akik máris birtokba vették az új, még alig meghirdetett útvonalat.

Az Etyek-Tarján kerékpáros túraútvonal nemcsak önmagában érdekes, hanem mint sikerrecept és sikertörténet is. Nem arról volt szó, hogy egy önkormányzat pályázati pénzt nyer kerékpárútra, amelyet letud a járdára festett sárga vonallal, majd másra költi a pénzt – itt több önkormányzat működött együtt, kormányzati ernyő alatt és segítséggel, valódi értéket hozva létre.

etyek tarjan016

etyek tarjan020a

A „Pannónia szíve" program új lehetőségek és kitörési pontok mellett a hosszú távú fejlődés esélyét kínálja Fejér megye északi részének. Az etyeki Gasztrosétány és a kapcsolódó fejlesztések nevű projekt kulcselemei közül elsőként az Etyektől Tarjánig húzódó, harminc kilométeres kerékpárút készült el – amelyhez egy kitérő járul, a Bicske és Mány közötti erdőben omladozó, de a tervek szerint nemsokára megújuló műemlék-csillagvizsgáló felé. A beruházási költség 841 millió forint volt, a nívós kivitelezés az Útéppark Kft. érdeme. Persze rögtön akadtak fanyalgók, akik sehonnan sehová vezető kerékpárútról sopánkodtak, amit saját tapasztalataim alapján pesszimista vagy rosszindulatú károgásnak minősítek. A borászatáról és pincesoráról híres Etyek, „Budapest szőlőskertje" önmagában is érdemes túracél a Főváros közelében, Tarján egy nagyon szép, rendezett község a Gerecse közepén, és aki még nem járt a barátságos Csabdiban, örülni fog, amikor megismeri. Történetesen ez az útszakasz készült el elsőként, mert most adódott rá lehetőség, de korántsem marad utolsó, hiszen kapcsolódik majd a Duna mentén vezető EuroVelo 6-oshoz, a Budapest-Balaton kerékpárúthoz, s lesz összeköttetése Esztergom és Ercsi felé is, sokféle kombinációs lehetőséget adva.

etyek tarjan022a

etyek tarjan023

Kerékpáros útvonalként háromféle részből áll. Etyek és Bicske, illetve Csabdi és Vasztély között sárga piktogramokat festettek a nagyon gyér forgalmú, de jó minőségű országútra. Amint láttam, nyolc-tízéves gyerkőcökkel is járják, minden probléma nélkül. Másutt, Bicske környékén és a tíz kilométeres utolsó részen, amely tájilag az egésznek a királyszakasza, korábban murvás földúton építettek príma, többcélú aszfalt-utat, ezeken is felbukkan egy-egy helyi gépjármű, de a találkozások kellő óvatossággal, barátságos integetések közepette történnek. Megnyugtató a gondolat, hogy mivel teherautók tengelyterhelésére méretezték, nem nyomják majd fel a gyökerek, mint megannyi silány kivitelezésű kerékpárutat az országban. Vannak aztán tisztán kerékpárutak, vadonatújak, remek minőségben, például árvédelmi töltéseken. Bízom benne, hogy ezek is tartósak lesznek. Látunk továbbá egy útépítési bravúrt: az M1-es autópálya alatt átsajtolásos eljárással fúrtak alagutat, a sztráda forgalmának fenntartása mellett. Igen, mindez sok-sok nagyságrenddel van a sárga vonalak felfestésében kimerülő „infrastruktúrától", és az illetékesek komoly elhatározásáról tanúskodik.

Kritizálni valót kettőt találtam: Csabdiban a kerékpárút bevezet egy szépen kialakított kerékpáros pihenőbe, amely azonban zsákutcának bizonyul, minket is csőbe húzott, ezt jelezni kéne. A másik tapasztalat, amelyet későbbi beruházásokon hasznosítani lehet, hogy a keskeny többcélú utakon szembetalálkozáskor, előzéskor és kanyarokban leszalad az autók kereke a padkára, és beszúrja az útra az éles, hegyes kőszemcséket – ilyen helyett a bicikligumi iránt barátságosabb anyagot ajánlanék.

etyek tarjan024

etyek tarjan026b

etyek tarjan032

etyektarjan00083

Az új útvonal nagy értéke, hogy felrajzolhatja Magyarország kerékpáros turisztikai térképére az eddig méltánytalanul elhanyagolt Gerecsét. Tarjánból Etyekre országutakon is el lehet jutni, többször meg is tettem azt a szakaszt, de komolyabb emelkedők leküzdésével jár, a kerékpáros pálya lankái viszont szelídek, rövidebb is az egész, és nagyon kedves vidéket mutat meg. Éhezéstől, szomjazástól nem kell tartani, Etyeken kiépülőben van a Gasztrosétány, Tarjánban pedig az Öreg favágó kocsmája, egy valódi bajor söröző-étterem fogadja a vándort, ahol hétvégénként stílszerűen, bőr rövidnadrágban sürgölődnek a pincérek. Mi a húslevesben főtt fehér kolbásszal erősítettük magunkat, mielőtt visszafordultunk az Etyeken hagyott autóhoz.

etyek tarjan0082

Benyomásaink alapján az a vélemény alakult ki bennünk, hogy kerek egészként ez a projekt bárhol Nyugat-Európában megállná a helyét, és az onnan idelátogató biciklisták minden bizonnyal ugyanolyan pozitív élményeket szereznek majd, mint mi, Pannónia őszi pasztellszínekben ragyogó szívében.

Karlovitz „Pupu" Kristóf

etyektarjanterkep

Volt szerencsém végig tekerni Pupu invitálására ezt az útvonalat, amely a maga 60 kilométerével egy kényelmes egynapos elfoglaltság is lehet. Nyugodt szívvel ajánlom kezdő kerékpárosoknak is, mivel a szint és a táv is könnyen teljesíthető. Engem a táj varázsolt el, így tavasszal az üde májusban biztos visszatérek még egy körre.

etyek tarjan0086

Ilyen kiemelkedően kivitelezett útvonalat hazánkban még nem láttam. Nagyon jól ötvözték a különböző típusú utakat. Az alacsony forgalmú utak mellé nem építettek (tök fölöslegesen) kerékpárutat, csak ahol tényleg szükség volt rá. A kerékpárutakon egyetlen balesetveszélyes vonalvezetésű szakaszt sem sikerült kiszúrnom, pedig kerestem.

Az útvonal végén épített többcélú vegyes út csak 2,5 m széles, gyakorlatilag egysávos aszfalt út (szabályos időközönként kitérő öblökkel), kellemes ívekkel kanyarog a völgyben. Az újonnan épített utak minőségére nem lehet panasz. Tökéletesen sima, és az aszfalt anyag minősége is igen jónak tűnik. Remélem hamarosan ez a minőség lesz a standard.

etyek tarjan029

etyek tarjan018

Egyetlen negatív észrevételem van, amelyet építőjellegű kritikának szánok. (Remélem, olvassák majd az illetékesek.) Az útvonal kitáblázottsága elégséges, de jó lenne a településekre beérve a helységnév táblákat a kerékpár útvonalra is kirakni. Illetve a tájékoztató táblákra (merre milyen település, csillagvizsgáló stb. van) ne csak a célobjektumot jelöljék, hanem annak távolságát is.

Kiss Csaba

Fotók: Pupu, Kiss Csaba és Lovas József