Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

A hónap megyéje: Pest vármegye
  Pest megyei kerékpártúra ajánló.
Vadászat!
Mikor korlátozzák erdeink látogatását a vadászat miatt?
Csalomjai pusztatemplom kerékpártúra
  Egy kellemes, fél napos kerékpártúra az Ipoly völgyében.
Shimano Cues tartós teszt 2. rész
  Tapasztalataim 2500 km után.
Hármas határ kerékpártúra
  3 ország, 11 kastély, 3 túra nap.
prev
next

naprendszertura13

Örömteli hír, de felmerült bennem jó néhány kérdés is...

Most a csapból is az alábbi hír folyik:

Pályázatot írnak ki október vége felé elektromos rásegítésű kerékpárok megvásárlására, melynek a keretösszege 1 milliárd forint lesz. A támogatást magánszemélyek vehetik igénybe úgy, hogy

  • pedálszenzoros kerékpárok vásárlásához maximum 90 ezer forintot,
  • nyomatékszenzoros kerékpárok esetében 150 ezer forintot igényelhetnek,
  • legfeljebb a jármű árának felére lehet pályázni, amennyiben annak eladási ára nem haladja meg a 900 000 Ft-ot.

Mivel elsősorban a kerékpárral történő munkába járást kívánják segíteni, ezért a pályázat benyújtáshoz munkaviszonyt igazoló dokumentum csatolása is szükséges lesz.

A sajtótájékoztatón felvetődött bennünk jó néhány kérdés, amelyet az illetékesek egyelőre válasz nélkül hagytak. Murlasits Attilával, az Annyira Más Bringabolt tulajdonosával beszélgettünk a bejelentés után.

naprendszertura13

Azt egyértelműen kijelenthetjük, hogy jó iránynak tartjuk a támogatást, mely egyrészt remélhetőleg segíteni fogja a településeink zöldebb közlekedését, másrészt ezen túlmenően az aktívabb életforma elterjedésével az egészségünk megőrzéséhez is hozzá fog járulni. Alig várjuk tehát, hogy végre a részletekről is mielőbb lehulljon a lepel, hiszen sok kérdés maradt nyitott.

Elérhető az 50%-os támogatás?

A fenti számokat megismerve az látszik, hogy akkor jár a legjobban a vásárló, ha pedálszenzoros kerékpárt 180 000 Ft-ért, nyomatékszenzorosat 300 000 Ft ért venne, hiszen ebben az esetben féláron jutna hozzá a kiszemelt bringához. Árnyalja ugyanakkor a képet, hogy jó minőségű pedálszenzoros kerékpárok ára 300 - 350 000 forinttól, nyomatékszenzoros kerékpárok ára pedig 650 – 700 000 Ft-tól indul jelenleg a hazai boltokban. Tehát minőségi kerékpárok esetén nem lehet elérni a vásárló számára legoptimálisabb 50 %-os támogatást. (Gyakorlatilag az átépítő szetteknél lehetne kihasználni azt, de arra nem lesz támogatás tudomásunk szerint.) Ha jobban utána számolunk, gyakorlatilag inkább 17 és 30% közötti támogatással lehet majd elektromos rásegítéses kerékpárhoz jutni, azaz nagyjából az ÁFA összegéről mond le az állam.

Kiszűrik az ügyeskedőket?

Bár azt még senki sem tudja hogy is fog szólni a pályázat pontos szövege, de ismerve a magyar leleményességet, könnyen előállhat az a helyzet, hogy tömegével hozzák majd be azokat az olcsóbb, viszont dög nehéz, ólom aksis elektromos robogókat, amelyek az engedélyeztetés és a számla szerint PEDELEC-ként működnek, majd az eladáskor szinte azonnal felszerelik rá a kézi gázkart, hiszen ki akar egy 40-60 kg-os járművet lábbal hajtani…

Mennyi PEDELEC-et adnak el a kereskedők ezáltal 2021-ben?

A sajtótájékoztatón elhangzottak szerint 2019-ben magyar kerékpárboltokból kb 3 500 db e-bikeot vásároltak. 2021-ben a támogatás segítségével ennek duplájával, azaz már 7 000 PEDELEC kerékpár eladásával számol a kormány.

  1. Optimista verzió:
    Azon túlmenően, hogy a piac jelenleg elég nehezen becsülhető, az mindenesetre látszik, hogy a keret elég lesz egész évr. Ha az egy kerékpárra megítélhető maximális támogatási összegekből indulunk ki, akkor várhatóan akár 8000-9000 sikeres pályázó után fog elfogyni a kihirdetett keret, ha a teljes 1 milliárd forint a vásárlók rendelkezésére fog fordítódni, és nem ebből finanszírozzák a pályázat marketingjét, a kidolgozás elbírálás és egyéb felmerülő költségeket is. Így a betervezett 7 000 db-os PEDELEC eladás megvalósul!
  2. Pesszimista verzió:
    A támogatás összege nem ad akkora lendületet a piacnak, hogy megduplázza a 2019-es eladási adatokat.A támogatás igénybevételével járó ügyintézés bonyolultsága is erősen befolyásolja majd a pályázat sikerességét.

ybbstal06

Lesz-e a kereskedőknél a pályázat elstartolását követően, a bejelentés szerint novemberben elég e-bringa, miből lehet majd választani?

Sok gyártó már eladta a legtöbb 2020-as modelljét, a jövő évi modellekre pedig még csak mostanában vették fel az előrendeléseket, azaz a boltokban mostanra jelentősen kisebb a választék. 2019-ben ugyanis még senki sem tervezett ilyen kereslet növekedéssel, és a koronavírus is csak rontott a gyártási kapacitásokon…

Elvarratlan szálak...

Az eddigi eszmefuttatáson felül is van még pár kérdés, amelyre valószínűleg sokan szeretnének megnyugtató választ kapni:

  1. Konkrétan mikortól lehet majd pályázni? (jelenleg csak annyit tudunk, hogy október végén, novemberben kijönne a pályázat, és a kormány szeretné, ha a karácsonyfa alá már lehetne tenni ebből bringát...)
  2. Előre kell majd pályázni, és a nyertes pályázó csak ezután tudja megvásárolni a bringát, vagy a vásárlás után visszatérítésre lehet pályázni? 
  3. Előbbi esetben mi van, ha közben elfogy az adott bringa, utóbbi esetben pedig ha elfogy a pályázati keret?
  4. Ki intézi majd a pályázatot? A vevő vagy a bolt?
  5. Hogyan lehet látni, hogy mely kerékpárokra lehet beadni pályázatot, azaz mi alapján lehet eldönteni, hogy a megvásárolni kívánt modellre megigényelhető-e a támogatás? Lesz egy lista a konkrét modellekről? Vagy mi alapján lesz egyértelmű, hogy mely kerékpárok felelnek meg az előírásnak?
  6. Milyen forgalmazóknál lehet vásárolni majd PEDELEC bringát? Csak szerződött hazai boltokban vagy bármilyen boltban, akár külföldön vásárolt bringára is nyerhető támogatás?

pegasus premio evo 10 lite 03

Sok a nyitott kérdés, és október végéig nincs sok idő. Reméljük a pályázat tényleges kiírására ezek eldőlnek, és egy jól kidolgozott rendszerrel találkoznak majd mind a vevők, mind a kereskedők. Ami kiszűri a kamu PEDELEC-ek támogatással történő vásárlásának lehetőségét, hiszen ez a pályázat nem az elektromos robogókra lett meghirdetve, hanem az elektromos rásegítéses kerékpárokra.

Címkép: Pixabay