A projekt a kisvasút 40 kilométeres nyomvonalán, és a hat érintett település összefogásával valósul meg.
A túrázók és a kerékpárosok igényeinek megfelelően járhatóvá teszik és kitáblázzák a sínek helyén vezető útvonalat, valamint vízvételi helyet és tisztálkodást lehetővé tévő pihenőket alakítanak ki.
A természeti és ipartörténeti élményutat a Dorog-Csolnok-Tokod-Mogyorósbánya-Bajót-Péliföldszentkereszt alapútvonalon, és az arról leágazó Annavölgy-Sárisáp szakaszon hozzák létre a Gerecse Natúrpark keleti oldalán.
A létesítmény kapcsolódik a térség létező és folyamatban lévő turisztikai fejlesztéseihez, valamint az Euro-Velo 6. nemzetközi kerékpárút hálózathoz és az országos túraútvonal hálózatokhoz.
Az egykori homokvasút nyomvonala
A dorogi homokvasút 1922-től 1988-ig üzemelt. Az egyenáramú, felsővezetékes, keskeny nyomtávú vasúton több millió köbméter homokot szállítottak a szénmedence felhagyott vágatainak tömedékelésére. A homokkitermelésnek köszönhető többek között az Esztergom-kertvárosi Palatinus-tó kialakulása.
A több évtizeden át működő, villamosított gazdasági vasútból a töltéseken kívül mára csak néhány tárgyi emlék, dokumentum maradt fent, a síneket és az ipartörténeti emléket képviselő Ganz mozdonyokat ócskavasnak darabolták szét.
A homokvasút indulásának századik évfordulóján Csolnokon emléktáblát avattak, hagyományőrző helyiek egy jelvényszerző nyomvonalbejáró túrát alakítottak ki, valamint a megtalált romok alapján önkéntesekkel megkezdték egy állomásépület rekonstrukcióját.