Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

A hónap megyéje: Hajdú-Bihar vármegye
  Hajdú-Bihar megyei kerékpártúra ajánló.
Ahonnan a budapesti tüzijáték is látszik...
  Meglátogattuk a szlovákiai Magasmajtényt a legmagyarabb tót falut.
Csalomjai pusztatemplom kerékpártúra
  Egy kellemes, fél napos kerékpártúra az Ipoly völgyében.
Shimano Cues tartós teszt 2. rész
  Tapasztalataim 2500 km után.
Hármas határ kerékpártúra
  3 ország, 11 kastély, 3 túra nap.
prev
next

kresz fuzet 07

Hiánypótló munkafüzet kerül az általános iskolák 4-5. osztályos tanulói kezébe. (Cikk végén letölthető!)

Sajtótájékoztatót tartottak egy új kiadvány megjelenéséről, ami az általános iskola 4.-5. osztályos tanulói számára készült. A munkafüzetet bemutatta Révész Máriusz Aktív Magyarországért felelős kormánybiztos, -aki felkarolta a kiadvány elkészítését-, a szerzőpár -Abelovszky Tamás és Berta Tamás-, a rendőrség képviseletében Berzai Zsolt, valamint a Magyar Kerékpárosklubtól Kürti Gábor.

Várhatóan még októberben megkapják a diákok ezt a füzetet. Az iskolákba érkezik ezen túl egy kb. 100 oldalas kézikönyv is, amely a tanárok munkáját hivatott segíteni a KRESZ oktatásában.

A Közlekedő kisokos egy 48 oldalból álló A4 méretű füzetecske, amely első harmadában a gyalogos közlekedés írott és íratlan szabályaival foglalkozik. Megismerteti a diákokat gyalogos közlekedés alapvető szabályaival, például, hogy hol kell közlekedni, ha nincs járda. Bemutatja a jelzőlámpátkat, a legfontosabb KRESZ táblákat, illetve néhány útburkolati jelet amelyet minden gyalogosnak ismernie kell.

kresz fuzet 01

Ezen alapokon túl felhívja a figyelmet sok-sok veszély forrásra. Többek között figyelmeztet, hogy miért veszélyes telefont nyomkodva, vagy zenét hallgatva közlekedni. Szemléletes ábrával -az autós szemszögéből- mutatja meg egy esős őszi éjszakán mennyire nem látható egy fekete ruhába öltözött gyalogos. Megismerhetik az iskolások tömegközlekedésben való részvétel illemszabályait.

kresz fuzet 02

A füzet szép színes. Külön kiemelném az ábrákat, amelyeken magyar villamos, rendőrautó stb. látható, ezzel is életszerűbbé téve ezt az értékes kiadványt.

Második rész a bringás közlekedéssel foglalkozik. Megismerteti az olvasókat a kerékpárok típusaival, a bringák -KRESZ szempontjából- kötelező felszerelésével, az elindulás előtti műszaki ellenőrzésével,valamint a bukósisak helyes viseletével. (Az ne is legyen kérdés, hogy kell-e!)

kresz fuzet 03

A következő néhány oldal elmeséli, hogy hol lehet bringával közlekedni, illetve melyek a legfontosabb jelzőtáblák, amelyet bringásként ismerni kell. Ezután jönnek a gyakorlatiasabb dolgok, az elsőbbségadás, a kanyarodás. Nagy örömömre szolgált, hogy szóba került két nagyon fontos fogalom: a szemkontaktus és a holttér is.

kresz fuzet 06

A kiadványt bejelentő sajtótájékoztatón Révész Máriusz elmondta, hogy céljuk a KRESZ oktatás beépítése az új nemzeti alaptantervbe.

Abelovszky Tamás, társszerző, a Bringa Akadémia program vezetője elmondta: a kiadvánnyal azt igyekeznek elérni, hogy a gyermekek ne csupán játéknak éljék meg a kerékpározást, hanem már kisiskolás korban is tudatosan közlekedjenek az utakon.

kresz fuzet 11

Berta Tamás, a Közlekedéstudományi Intézet munkatársa -egyben a könyv másik társszerzője- elmondta, hogy a felmérések alapján az óvodások még ötösre, a kisiskolások csak 4-esre, a felsősök már talán csak 3-asra, a középiskolások pedig 2-esre(se) vizsgáznának a tőlük elvárható KRESZ ismeretből. Ez a későbbi, felnőttkori balesetek előszobája is lehet. Ezért nagyon fontos, hogy ezt a korosztályt célozzuk meg.

Berzai Zsolt, az Országos Rendőr-főkapitányság Országos Balesetmegelőzési Bizottságának alezredese bejelentette, hogy 2200 iskolarendőr 2800 iskolában segít be majd az oktatásába, így nem csupán a pedagógusok, hanem a rendőrök is tudnak foglalkozásokat tartani a füzet segítségével. Reméli, hogy a tananyagot végig vevő gyermekek a hátlapon sisak nélkül kerékpározó bringásra bukósisakot fognak rajzolni.

Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke elmondta, háromgyermekes apaként, és kerékpáros civilként is fontosnak tartja az oktatást ezen a téren. Kiemelte, hogy sokan a balesetektől való félelem miatt nem ülnek kerékpárra (baleseti adatokkal egyébként nem alátámasztható). A kerékpárosbarát fejlesztések az infrastruktúrában, valamint ez a kiadvány együtt sokat tehetnek a félelem eloszlatása érdekében.

kresz fuzet 10

Most még a tanárok döntik el, hogy beépítik-e a 8-10 órás anyagot a tananyagba, egyéb délutáni foglalkozásokba. Erre lehetőséget biztosíthat a technika óra, ahol 3 óra jelenleg is ennek a témának van fenn tartva, valamint lehetőség van az osztályfőnöki óra, testnevelés és a napközi esős napjain is ezzel a témával foglalkozni.

 Téma támogatás. Készült Magyarország Kormánya támogatásával.