Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

A hónap megyéje: Hajdú-Bihar vármegye
  Hajdú-Bihar megyei kerékpártúra ajánló.
Ahonnan a budapesti tüzijáték is látszik...
  Meglátogattuk a szlovákiai Magasmajtényt a legmagyarabb tót falut.
Csalomjai pusztatemplom kerékpártúra
  Egy kellemes, fél napos kerékpártúra az Ipoly völgyében.
Shimano Cues tartós teszt 2. rész
  Tapasztalataim 2500 km után.
Hármas határ kerékpártúra
  3 ország, 11 kastély, 3 túra nap.
prev
next

 masfel meter 01

Csak egy kis odafigyelés és egy kormánymozdulat az egész!

Ha autóval is tartjuk a védőtávolságot, további életeket menthetünk meg!

A koronavírus-járvány kitörése óta megtanultuk, hogy a másfél méteres biztonsági védőtávolság betartásával életeket menthetünk meg. Ugyanez igaz akkor is, ha a forgalomban autóval vagy nagyobb tehergépjárművel előzünk meg egy kerékpárost. A tavasz és a jó idő beköszöntével egyre több kerékpáros jelenik meg az utakon, ezért a balesetek megelőzése érdekében a másfél méteres előzési oldaltávolság megtartására felhívó kampányt indít az Aktív Magyarország Győrfi Pál és Gál Kristóf segítségével.

A pandémiás helyzet óta Gál Kristóf és Győrfi Pál a magyar közélet főszereplőivé váltak. Az Országos Rendőr-főkapitányság szóvivője az operatív törzs tájékoztatóiról, az Országos Mentőszolgálat szóvivője pedig a koronavírussal kapcsolatos tájékoztató videókból égett mindannyiunk memóriájába. A hiteles arcok most egy másik jó ügy érdekében vállalták a szereplést. Győrfi Pál kerékpárosként jelenik meg a másfél méteres előzési oldaltávolságról szóló friss kampányfilmben, amelyben Gál Kristóf még az elvárt minimumnál is nagyobb oldaltávolsággal előzi meg autójával a mentőszolgálat munkatársát. Az üzenet nem is lehetne más, mint az, hogy „Vigyázzunk egymásra!”

Miért pont másfél méter?

A kerékpáros elméletben nagyon kis helyen, egy nyomon haladó jármű. Azonban a valóságban számos olyan hatás érheti a biciklist, amely miatt indokolt, hogy legalább másfél méteres távolsággal előzzük meg. Kátyúkat kell kikerülnie, de akár kibillentheti az egyensúlyából a szeles időjárás is. Parkoló kocsisor mellett szintén védőtávolságot kell tartania, amihez a gépjárművezetőknek is alkalmazkodniuk kell úgy, hogy előzéskor nagyobb távolságot tartanak. A túl kicsi oldaltávolsággal végrehajtott előzés nem csak félelmetes, de veszélybe is sodorhatja a kerékpárost. Minél kisebb térközzel, minél nagyobb sebességkülönbséggel előz egy gépjármű, annál erősebb szívóhatást kelt, ami ismét csak kibillentheti a kerékpárost az egyensúlyából. Mondanunk sem kell, hogy ez egy hosszabb szerelvény – például egy kamion – esetében akár súlyos balesethez is vezethet.

A fentiek miatt a világ számos országában kezd kialakulni egy közös álláspont, miszerint másfél méter az a biztonságos oldaltávolság, amellyel előzni kell a kerékpárosokat. Többek között a német, a román, a cseh, a francia, a skót és sok amerikai állam közlekedési szabályzatában előírják, hogy kerékpárost legalább másfél méter távolságban előzzenek a gépjárművezetők.

masfel meter 02

Egy kicsit nem sok ez a másfél méter?

Az Aktív Magyarországért Felelős Kormánybiztosi Iroda az utóbbi években számos előkészítő kampányt indított a másfél méteres előzési oldaltávolsághoz kapcsolódó KRESZ-módosítás tervezet kapcsán, így a média sokszor foglalkozott a változtatás helyességével, realitásával kapcsolatban. A gépjárművezetők gyakran irreális elvárásnak tartják az oldaltávolság betartását, mondván, hogy az út gyakran nem elég széles, a szabály bevezetése pedig forgalmi fennakadásokat okozhat. Mindez inkább hibás előítéleteken alapul, hiszen elég csak belegondolni, hogy egy lovasszekeret, vagy egy traktort is igen tisztes távolságból előzünk. Akkor miért tennénk másként egy bringás esetében, akinek ezen az élete is múlhat?

Mentsünk meg 600 életet!

Egy átlagos, nem járvány sújtotta évben közel 600 ember veszíti életét közúti közlekedési balesetben Magyarországon. Ebből csak a fővárosunkban több mint 50 honfitársunk hal meg az utakon. Annak érdekében, hogy minden közlekedő biztonságosan hazaérjen, a Közlekedéstudományi Egyesület a nemzetközi Vision Zero elképzelése alapján – amely a közlekedési balesetben elhunytak számát nullában határozza meg – indította el a „Mentsünk meg 600 életet!” programot, amelyhez az Aktív Magyarországért Felelős Kormánybiztosi Iroda is csatlakozott. A koncepció legfontosabb célja, hogy a közlekedésbiztonsági kérdéseket a társadalmi párbeszéd szintjére juttassák el, némileg kilépve a szakmai keretekből, hiszen a halálozási statisztikák javítása nagy részben rajtunk, a közlekedésben résztvevőkön is múlik. Tehát, ha legközelebb legalább másfél méteres oldaltávolsággal előz meg egy bringást, elképzelhető, hogy ezzel mentette meg az életét!

Forrás: Aktív Magyarország sajtóközlemény