Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

 A hónap megyéje: Zala vármegye
  Zala megyei kerékpártúra ajánló.
A hónap megyéje: Hajdú-Bihar vármegye
  Hajdú-Bihar megyei kerékpártúra ajánló.
Ahonnan a budapesti tüzijáték is látszik...
  Meglátogattuk a szlovákiai Magasmajtényt a legmagyarabb tót falut.
Csalomjai pusztatemplom kerékpártúra
  Egy kellemes, fél napos kerékpártúra az Ipoly völgyében.
Shimano Cues tartós teszt 2. rész
  Tapasztalataim 2500 km után.
prev
next

 elet 01

Egy magyar katonai kerékpár története a háború után.

Balassagyarmaton az 1. Kerékpár Múzeumban sokszor megfordulok. Ottjártamkor a magyar kerékpárok csarnokában kiemelt helyen áll egy piros bicikli. Olexa Miklóssal beszélgetve egy érdekes történet bontakozott ki. Megkerestem a tulajdonost Horváth Árpádot, aki elmesélte egy különös történetet, amely ő és családjának életéről szól.

elet 02

- Tízen éves voltam – meséli Árpi bá-, amikor édesapám, Pesten a piacon megvásárolta ezt a piros biciklit. Ez egy magyar katonai M32 típusú hadi kerékpár, amelynek erősített, 40 küllős 4 keresztre fűzött kerekei vannak. A háború befejezése után ezeket a katonai kerékpárokat jellemzően gyorsan átfestették - ezt éppen pirosra - nehogy elvegyék a rendőrök, mivel ezek elvileg  magyar állami tulajdonban voltak.

A hadi kerékpárokat úgy lehet könnyen beazonosítani, hogy külön lajstrom száma van (nem csak vázszáma) a középcsapágy házon, illetve a nyaktáblán.

elet 03

Csináltunk hozzá 4 db egyenként 20 kg áru szállítására alkalmas kosarat amikben így összesen 80 kg gyümölcsöt tudtunk berakni és szezonban minden nap átkerékpároztunk a korabeli makadám köves országúton Szandaváraljáról a 8 km-nyire levő magyarnándori vasútállomásra. Emlékeim szerint útközben csak egy nagyobb emelkedő volt, amin tolni kellett a megrakott biciklit. A kerékár az állomásom maradt édesapámék pedig a vonattal átutaztak Balassagyarmatra, ahol a piacon eladták a gyümölcsöt. Amikor gimnazista lettem, én is hajtottam a megpakolt biciklit a vasútállomásig.

A családunk nagyon jól megélt a gyümölcsösből. Édesapám előbb vett egy 125-ös D Csepel motorkerékpárt -amivel szintén szállította a gyümölcsöt- , majd 1966-ban egy Wartburgot. Hiba volt! Az irigyeknek szúrta a szemét és feljelentettek. A 60 években elkezdődött téeszesítés már nem került el minket sem. Csúnya dolog volt. Perbe fogták szüleimet, szülőházamat elárverezték, majd mindent szétloptak.

Szüleim miután miután tönkretették őket, a Dunántúlra költöztek. Zárójelben jegyezném meg, ott szintén csináltak egy gyümölcsöst és Siófokra jártak be eladni a termést. Többet keresett vele, mint Balassagyarmaton.

A gyümölcs hordás mellett a méhészkedésben is segített nekünk a kerékpár. Vándor méhészekként éjszaka kellett a kaptárakat a teherautóra pakolni és átköltöztetni a méheket, mivel ilyenkor a méhek mind a helyükön aludtak. Gyermekként az én feladatom volt, hogy a hátsó kerékre szerelt dimanós lámpával világítsak, segítve a pakolást szüleimnek.

elet 04

- A Réz táblát Édesapám írta! - kommentálta a képet Árpi bá.

Amíg a téeszesítés körüli huzavona, pereskedér zajlott, én leérettségiztem. Szigethalom mellett a tököli katonai repülőtéren kaptam munkát, mint repülőgép szerelő. MIG – 15.ös és MIG - 21-es repülőgépeket szereltem. A kerékpár ismét fontos szerepet kapott. Ezzel jártam be a Szigetszentmiklósi albérletből a munkahelyre. Sőt! Miután szereltünk egy nyerget a csomagtartóra a barátommal együtt ezzel a bringával tekertünk be dolgozni

Miután családot alapítottam, visszatértem Balassagyarmatra és mint autó szerelő helyezkedtem el. Vettem egy 250-es MZ Trophy motorkerékpárt munkába járni. Gyermekünk megszületése után kapott egy gyerekülést az öreg hadi kerékpár és ezzel szállítottuk őt a városban. Később a bringa folyamatosan a háttérbe szorult, de mind a mai napig szívesen emlékezek meg arról, hogy milyen nagy segítséget adott ez régen a családunkban.

Amikor nemrég felújítottam, megkérdeztem lehet-e helye az 1 Kerékpáros Múzeumban és nagy örömömre most már itt tölti megérdemelt nyugdíjas éveit.

elet 05

Árpi bá unokáival

Nos úgy érzem érdekes volt ismét ellátogatni Balassagyarmatra. Ez a szép történet mindenképp megérte. Ne hagyd ki te sem az 1. Kerékpár Múzeumot!

Támogasd a működésünket


Ha tetszett a cikk, kérlek támogasd a munkánkat önkéntes adománnyal a Revolutos számlánkra bankkártyás fizetéssel. Ezáltal még több hasonló cikket fogunk tudni készíteni a szórakoztatásodra.

Hogyan működik az adományozás?

Köszönjük!