Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

 A hónap megyéje: Zala vármegye
  Zala megyei kerékpártúra ajánló.
A hónap megyéje: Hajdú-Bihar vármegye
  Hajdú-Bihar megyei kerékpártúra ajánló.
Ahonnan a budapesti tüzijáték is látszik...
  Meglátogattuk a szlovákiai Magasmajtényt a legmagyarabb tót falut.
Csalomjai pusztatemplom kerékpártúra
  Egy kellemes, fél napos kerékpártúra az Ipoly völgyében.
Shimano Cues tartós teszt 2. rész
  Tapasztalataim 2500 km után.
prev
next

 kerekparut01

 Útmutató, hogy közelebb kerülj az ideális értékhez.

A kerékpár optimális menettulajdonságának kialakításában óriási szerepet játszik a kétkerekűd gumijában található nyomás. A gumik oldalfalán található gyártó által javasolt minimális és maximális nyomás igen kevés gyakorlati információt tartalmaz. Hiszen az csak azt a két szélső értéket mutatja, amelyek között az adott külsőt használhatod.

Ebben az útmutatóban megmutatjuk, hogyan tudod a bringád guminyomását a legjobban személyre szabni.

Figyelem! Ez az írás tájékoztató jellegű, amely irányt mutat a kerékpárod keréknyomásának beállításához. A lentebb ismertetett elvek szerint beállított nyomás pontossága nem ad 100%-os helyes eredményt, de egy amatőr bringásnak tökéletesen megfelel. A jelen útmutató segítségével számolt adatokat felülírja az adott külsőn szereplő minimális és maximális érték. Azokat átlépni sem fölfelé, sem lefelé nem szabad.

Miért fontos az, hogy optimális nyomás legyen a kerekeidben?

A gumiabroncsok nyomása hatással van a gumik teljesítményére: befolyásolja egyrészt a tapadást, másrészt a gördülési ellenállást.

Mi a tapadás?

Minél nagyobb felületen érintkezik a bringád gumija a talajjal, annál nagyobb a tapadása. Ez ugye kerékpározásnál egyrészt jó, mivel kisebb a megcsúszás veszélye. Gondolj csak laza erdei talajokra. Másrészt a túlzott tapadás miatt nagyobb erőt kell kifejtenünk a lábunkkal, illetve alacsonyabb sebességgel tudunk haladni. Ennek hátránya az aszfalton történő bringázásnál könnyen érezhető.

Mi a gördülési ellenállás

A gördülési ellenállás az az érték, amely megmutatja, hogy mekkora súrlódás lép fel a gumiabroncs és az út között, minél nagyobb a súrlódás, annál nagyobb az ellenállás. Az alulfújt gumiabroncs túlságosan nagy felületen érintkezik az úttal, ezért túl nagy a gördülési ellenállása. Talán meglepő infó, de a túlfújt gumiabroncs is növeli a gördülési ellenállást, mivel folyamatosan ugrál a talajon, és nem pedig gördül rajta.

lapos gumi001

Miért is fontos ez nekünk?

Nézzük ezt meg egy másik oldalról is. Ahhoz, hogy a kerékpárodat tekerd, energiát kell befektetned. Az, hogy ez számodra mennyi energiabefektetést jelent azt rengeteg tényező befolyásolja. Így a keréknyomás is. Ha a kerékpárod teljesítményét akarod növelni, azt legkönnyebben a kerekek fejlesztésével tudod megtenni. Minél könnyebb egy kerék, annál könnyebb azt gyorsítani, fékezni, azaz kevesebb energiádba kerül. Ezt segíti elő egy könnyű külső gumi.

Ha ezt a külsőt a megfelelő nyomáson használod akkor optimális lesz a tapadás és a gördülési ellenállás. (Figyelem a gördülési ellenállás nem csak a gumi mintázatától függ!) Ez túrázás során a későbbi elfáradásodban, és az átlagsebességed növekedésében jelentkezhet.

Tehát az optimális tapadási és gördülési ellenállás elérése érdekében fontos, hogy a bringád gumiját a megfelelő nyomáson használd!

guminyomas mintak

Alacsony nyomás előnyei:

  • nagyobb kényelem
  • több tapadás
  • alacsonyabb gördülési ellenállás terepen

Magas nyomás előnyei:

  • kisebb a felütéses (kígyóharapásos) defekt esélye
  • kisebb kopás
  • alacsonyabb gördülési ellenállás aszfalton

A guminyomást befolyásoló egyéb tényezők

Tömlős vagy tömlő nélküli gumi

Az optimális gumiabroncsok nyomás beállításakor mindenképp vedd figyelembe, hogy a bringád kereke tömlős, vagy tömlő nélküli gumival rendelkezik.

A tömlős gumiabroncsok sérülékenyebbek, ha alacsony nyomáson használod. Mivel hajlamos a belső kicsípődésre (kígyóharapásos defekt). Ez a tömlő nélküli rendszernél a belső hiánya miatt, - minő meglepő - nem fordulhat elő. Csípődés veszélye miatt mindig magasabb nyomáson kell használni a belsővel rendelkező kerekeket.

Az út minősége

Aszfalton a megfelelő nyomás kiválasztása viszonylag egyszerű. A jó minőségű kátyú és utólagos foltozás nélküli utak esetén az abroncsnyomást fel lehet fújni a gumin jelzett felső érték közelébe. Városi közlekedés esetén, ahol rosszabb utakra útpadkákra kell számítani a nyomást jelentősen csökkenteni kell.

Földutakon az alacsony nyomás jelentősen növelheti a kerékpáros kényelmét, de a defekt veszélye egyre jobban nő. A gördülési ellenállás a puhább talajon az alacsony nyomással csökken. Aszfalton, viszont ahogy fentebb említettük nő. Vegyes használatnál nehéz az optimális nyomást beállítani, ha csak nem akarunk folyamatosan ezzel vacakolni menet közben.

A megfelelő nyomás

A bringád gumijának nyomása függ a bringád típusától (országúti, MTB, trekking) a külsőd típusától, a súlyodtól, az útviszonyoktól, az időjárástól, valamint a hőmérséklettől.

Hegyikerékpár gumiabroncsok nyomása

A hegyikerékpárokat alacsonyabb nyomáson üzemeltetik, mint az aszfaltos gumikat, hogy nagyobb tapadást biztosítson.

A javasolt nyomás hegyikerékpárokon ≈ 70 kg-os bringások számára:

  • tömlős abroncs esetén: az elsőben 2,5 bar (36PSI) / a hátsóban 2,6 bar (38PSI)
  • tömlő nélküli gumik esetén: az elsőben 1,8 bar (26PSI) / a hátsóban 1,9 bar (28 PSI)

Ha nehezebb vagy, mint 70 kg, akkor adj a nyomáshoz 5 kg-onként 0,1 bárt.

Országúti bringák guminyomása

Ezeket a kerékpárokat nagyobb nyomáson üzemeltetik, mint az MTB-k gumijait, az alacsonyabb gördülési ellenállást elérése miatt

Javasolt nyomás országúti kerekekben (25 mm gumi szélesség esetén) ≈ 70 kg kerekesek esetén:

  • tömlős abroncs esetén: az elsőben 6,2 bar (90PSI) / a hátsóban 6,4 bar (93 PSI)
  • tömlő nélküli gumik esetén: az elsőben 5,5 bar (80 PSI) / a hátsóban 5,7 bar (83 PSI)

Ha nehezebb vagy, mint 70 kg, akkor adj hozzá 5 kg-ént 0,1 bárt. Ha 70 kg-nál könnyebb vagy, akkor viszont vonj le 5 kg-onként 0,1 bárt.

Cyclocross / Gravel kerékpár abroncsnyomás

Ezeket a bicókat nagyobb nyomással használjuk, mint a hegyikerékpárokat, de alacsonyabb nyomással, mint a keskenyebb országútikat. Ez a nyomás nyújtja a legjobb kompromisszumot a tapadás és a gördülési ellenállás között.

A javasolt gumiabroncsnyomás (35 mm gumiszélesség esetén) ≈ 70 kg kerekesek számára

  • tömlős abroncs esetén: az elsőben 3,3 bar (48 PSI) / a hátsóban 3,5 bar (50 PSI)
  • tömlő nélküli gumik esetén: az elsőben 2,5 bar (36 PSI) / a hátsóban 2,6 bar (38 PSI)

Ha nehezebb vagy, mint 70 kg, akkor adj hozzá a nyomáshoz 5 kg-ént 0,1 bárt

Trekking / városi kerékpárok ideális nyomása

A gumiabroncs térfogata hasonló a cyclocross kerékpárok gumijához, így a nyomás is hasonló.

Javasolt gumiabroncsnyomás (35 mm gumiszélesség esetén) ≈ 70 kg kerekesek számára

  • tömlős abroncs esetén: az elsőben 3,4 bar (50 PSI) / a hátsóban 3,8 bar (58 PSI)
  • tömlő nélküli gumik esetén : az elsőben 2,6 bar (38 PSI) / a hátsóban 2,75 bar (40 PSI)

Ha nehezebb vagy, mint 70 kg, akkor adj hozzá a nyomáshoz 5 kg-ént 0,1 bárt

A gumiabroncs nyomásának beállítása nedves körülményekhez

Nedves körülmények között csökkentsd a gumi nyomását. Ez 0,1-0,2 bárt jelent a helyesen beállított nyomáshoz képest.

Ha a fentieket betartod jó irányban haladsz. Ha maximalista vagy próbálj ki néhány nyomásbeállító programot, ahol több-kevesebb adat megadása után számol neked a rendszer.

Támogasd a működésünket


Ha tetszett a cikk, kérlek támogasd a munkánkat önkéntes adománnyal a Revolutos számlánkra bankkártyás fizetéssel. Ezáltal még több hasonló cikket fogunk tudni készíteni a szórakoztatásodra.

Hogyan működik az adományozás?

Köszönjük!

Ha ennél pontosabbat akarsz

Az alábbiakban rövid leírást adunk az általunk az egyik jól parametizálható keréknyomás beállító oldal használatáról az oldal az axs.sram.com.

  • Állítsd be, hogy kilogramm vagy font legyen a súly mértékegysége
  • Állítsd be, hogy PSI vagy BAR legyen a kiszámolt nyomás értéke
  • Add meg a súlyodat
  • Válaszd ki milyen bringád van (sajnos a Trekking mint külön állatfaj hiányzik, a Gravel az ami a legközelebb áll hozzá)
  • Bepipálhatod, hogy a számolás a kiválasztott bringa típusához beállítson alap értékeket (nem kötelező)
  • Add meg a bringa súlyát (ha csomagod van azt is számold hozzá)
  • Válaszd ki a felni átmérőjét
  • Állítsd be az első és hátsó gumi szélességét
  • Írd be a felni belső szélességét (ha bepipáltad a "Use preset values"-t korábban, akkor ki van töltve egy alap értékkel, egyébként ez leolvasható a felniről, pl: 25-622 = 25mm)
  • Válaszd ki az első és hátsó gumi köpenyének fajtáját (standard, megerősített falú, kettős rétegű)
  • Válaszd ki a felni profil típusát (belsős, szingó (ragasztott), tubeless peremes (vagy kampós), tubeless perem nélküli)
  • Válaszd ki, hogy száraz vagy vizes körülményekre akarod beállítani a nyomást
  • Nyomd meg a CALCULATE gombot az eredmények megtekintéshez.

 az idealis gumiabroncs nyomas beallitasa 01

Kérdés kell-e ez a pontosság? Hiszen menet közben a levegő hőmérsékletének növekedése, vagy csökkenése a kerékben beállított nyomást is befolyásolja...