Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

A hónap megyéje: Hajdú-Bihar vármegye
  Hajdú-Bihar megyei kerékpártúra ajánló.
Ahonnan a budapesti tüzijáték is látszik...
  Meglátogattuk a szlovákiai Magasmajtényt a legmagyarabb tót falut.
Csalomjai pusztatemplom kerékpártúra
  Egy kellemes, fél napos kerékpártúra az Ipoly völgyében.
Shimano Cues tartós teszt 2. rész
  Tapasztalataim 2500 km után.
Hármas határ kerékpártúra
  3 ország, 11 kastély, 3 túra nap.
prev
next

 folyadek

A DOT és az ásványi olaj

Mielőtt elmerülnénk a fékfolyadékok elemzésében, érdemes megérteni, hogy mi is a feladata a fékben. Ha egy bowdenes fék analógiáját használjuk, akkor a folyadék a bowden. Ebben az esetben a folyadék összenyomhatatlan tulajdonságát használjuk arra, hogy az erőt a főfékhengerből (a kar végénél) a féknyeregbe továbbítsuk. Ezt úgy képzelhetjük el, mint a fékcsőbe zárt szilárd folyadékoszlopot. Ha meghúzzuk a kart, a folyadék a tömlőn lefelé tolódik, és kinyomja a fékdugattyúkat. És itt jön az előnye a bowdenes fékekkel szemben. A folyadék alapesetben összenyomhatatlan, így a fékerő a karból 100%-ban megérkezik a féktesthez. Ezzel szemben a bowdenes rendszernél a bowden nyúlása (és a súrlódása) veszteség éri.

Tehát ezek alapján bármilyen folyadékkal működhet a fék. Legyen az víz, olívaolaj, alkohol. Ha már az alkoholnál tartunk, akkor el kell szomorítanunk rengeteg bringást: a sör viszont nem jó, mivel gázt tartalmaz! Miért jelent problémát a gáz? Nos, mert a gáz összenyomható. Ezért a fékkarra ható fékerő egy része nem jut el a dugattyúkig. (Nagyobb a veszteség mint a bowden nyúlásánál.)

fekfolyadektan 02

A sörös példának hála most már érthető, hogy miért akarjuk elkerülni, hogy gáz kerüljön a rendszerbe. Illetve miért fontos a rendszer légtelenítése.

Gáz egyébként kétféleképpen juthat a fékrendszerbe:

  1. A nyilvánvaló forgatókönyv az, ha a rendszer egy része kinyílik, és levegő kerül be.
  2. Ha a folyadék egy része gáz halmazállapotúvá válik (felforr). Fékezéskor a kerék mozgási energiáját csökkentjük, ennek nagy része hővé alakul át. (Energia nem vész el, csak átalakul! Ismerős?) A hő egy része a fékbetétekről a féknyeregbe és a folyadékba kerül. Ezért kell olyan folyadékot használni, amelynek forráspontja magasabb, mint amennyire fékezéskor az felmelegedhet.

A kerékpáriparban jelenleg kétféle fékfolyadékot használnak: A DOT fékfolyadékot és az ásványi olajat. Mindkettővel kapcsolatban sok tévhit kering, és mindkettőnek megvannak az előnyei és hátrányai.

DOT folyadék

Az autóiparban széleskörűen elterjedt, így ez ma a leggyakrabban használt fékfolyadék típus. A DOT fékfolyadéknak szigorú szabványoknak és előírásoknak kell megfelelnie. Ezek a fékfolyadékok higroszkóposak, ami azt jelenti, hogy normál légköri nyomáson évente 2-3% vizet/nedvességet vesznek fel a környezetből. Ez a folyamat párásabb körülmények között és éghajlaton fokozódik.

Ez a víztartalom a féktömlők, tömítések, illesztések és varratok mikroszkopikus pórusain keresztül kerül a fékfolyadékba. A víz ugyan tökéletesen elkeveredik a DOT folyadékkal, de csökkenti annak forrás pontját. (Minél több benne a víz, annál alacsonyabb lesz a forráspontja. Így csökkentve a fék teljesítményét.)

fekfolyadektan 03

DOT folyadékok forráspontja

  • DOT 3: 205 °C/140 °C
  • DOT 4: 203 °C/144 °C
  • DOT 5.1: 260 °C/180 °C

Az első szám a száraz forráspontot, a második a nedves forráspontot jelenti.

A fékfolyadék száraz forráspontja a bontatlan tartályból származó friss, új fékfolyadék forráspontjára utal. Míg a nedves forráspontot úgy határozzák meg, mint azt a hőmérsékletet, amelynél a DOT fékfolyadék elkezd forrni, miután 3,7 térfogatszázaléknyi vizet vett fel. (A DOT fékfolyadék nagyjából 2 év használat után éri el ezt a víztartalom-szintet.)

A fentebb bemutatott 3 DOT folyadák típus egymással kompatibilis, nyugodtan helyettesíthetők, csak a forráspontjukban térnek el. Létezik még a DOT 5 ez viszont egyikkel sem kompatibilis, speciális felhasználásra gyártották.

Ez a folyadék erősen maró hatású, a bringa fényezését is képes tönkre tenni. A tömítéseket is jobban kikezdi, évente illik azokat lecserélni.

Előnyei:

  • Magas forráspont: extrém magas forráspontja van a DOT 5.1 -nek.
  • Higroszkopikus jelleg: elnyeli a vizet, így az soha nem fog összegyűlni a fékrendszerben
  • Szabályozott: pontos szabványoknak kell megfelelnie.
  • Széles körben hozzáférhető: az autó ezt használja, így szinte bárhol hozzá juthatsz.
  • Olcsó: lényegesen olcsóbb az ásványi olajokhoz képest.
  • Könnyen tisztítható: a kiömlött folyadék könnyen letisztítható, akár egy nedves törlő ruhával.

Hátrányai:

  • Maró hatású: a kerékpár fényezését megmarhatja, bőrre kerülve irritációt okozhat.
  • Higroszkopikus jelleg: csökken a forráspontja, ahogy vizet vesz fel.
  • Rövid élettartam: a tároló palack felbontása utána higroszkópossága miatt gyorsan romlik a minősége.

Ásványi olajok

Rengeteg különböző ásványi olaj létezik. A forráspontjuk gyártótól függően 120°C-tól 270°C-ig terjed. A DOT-tal ellentétben nem szabályozza semmilyen szabvány vagy szervezet. Ha ásványi olajat használó fékkel rendelkezel, csak a gyártó által ajánlott olajat használd.

A jó hírem az, hogy az ásványi olaj hidrofób, így nem szívja magába a környezetből származó nedvességet. Így a forráspont állandó marad, és soha nem csökken. De van egy rossz hírem is: A fékrendszerbe a tömítéseken vagy a vezetékek mikroszkopikus pórusain stb. keresztül bejutó víz a teljes fékrendszer forráspontját a víz forráspontjára - mindössze 100 °C-ra - csökkenti. Ez azért van, mert az ásványi olaj taszítja a bejutó vizet. A víz az olajnál nehezebb, így az a fékrendszer legalacsonyabb pontján, a féknyeregben gyűlik össze. Ez azért probléma, mert a féknyeregben lévő folyadék veszi fel a fékezéskor keletkezett hőt. Ha ott történetesen víz található, akkor a rendszer forráspontja 100 °C-fok lesz.

fekfolyadektan 04

Ez a folyadék a DOT-nál kevésbé maró hatású, a rendszer tömítéseit nem veszi igénybe, azok éveken át szolgálhatnak.

Előnyök:

  • Magas forráspont: A legtöbb ásványi olajos fékfolyadék forráspontja megegyezik a DOT folyadékéval (Shimano 280 °C).
  • Hidrofób jellegű: nem vesz fel vizet, így a forráspontja nem csökken.
  • Hosszú élettartam: a palack felbontásával nem romlik a minősége.
  • Nem maró: kíméletesebb a fényezéshez és a bőrhöz. Kevésbé káros a környezetre.
  • Szabályozatlan: a gyártók egyedi folyadékokat fejleszthetnek.
  • Könnyen tisztítható: a kiömlött folyadék könnyen letisztítható egy nedves törlő ruhával is.

Hátrányok:

  • Drága: a DOT-hoz viszonyítva.
  • Hidrofób jellegű: a fékrendszerben lévő víz összegyűlik a legalsó pontokon, ami korróziót okozhat és veszélyezteti az egész rendszer forráspontját.
  • Korlátozott elérhetőség: Csak online vagy a helyi kerékpárboltokban kapható.
  • Szabályozatlan: mivel nincsen szabványosítva nagy különbség lehet a különböző gyártók fékfolyadékai között.

Fontos szem előtt tartani azt is, hogy a DOT és az ásványi olaj nem felcserélhető. Ha a jelenlegi fékeid ásványi olajat használnak, akkor nem tölthetsz bele DOT-ot (és fordítva). Az egyes folyadékok által megkövetelt tömítések nem kompatibilisek, és nagyon hamar használhatatlan lesz a féked.

fekfolyadektan 01

Főbb, hazánkban is elérhető gyártók fékfolyadék választása

Ezen tulajdonságokat figyelembe véve úgy gondolom ki-ki el tudja dönteni melyik típusú fék való neki. Akik rengeteget lejtőznek, vagy esős éghajlaton (Anglia) élnek, jobban járnak a DOT fékfolyadékkal. Valljuk be, sokaknak gyakorlatilag mindegy, hiszen kerékpározás közben nem jön elő egyik fékfolyadék előnyös tulajdonsága sem. Nekik inkább egyéb szempontok lesznek érdekesek, így a fék ára, szerviz igénye, fékfolyadék környezetre gyakorolt hatása.