Hogyan ne kergessen az őrületbe ciripelő sikoltó hangjaival.
Szeretjük a tárcsaféket, mivel még nedves időben is magabiztos és egyenletes fékezést biztosít. Azt már viszont kevésbé, hogy néha idegesítően zajos tud lenni. Ennek oka szinte mindig a rossz beállításra, vagy a karbantartásának elhanyagolására vezethető vissza.
Most 9 pontban megpróbáljuk összeszedni a zajt kiváltó okokat és azok orvoslásának lehetőségeit.
Miért lehet zajos a tárcsaféked?
A tárcsafék nem kívánt hangja számos okból adódhat. Most lerántjuk a leplet a leggyakoribb okokról és adunk néhány javaslatot ezek megszüntetésére, amit akár te is megoldhatsz házilag. Ha nem bízol a szerelő képességedben (nem ciki bevallani) akkor vidd el a bringád a kedvenc szervizedbe.
Eme rövid bevezető után következzen a 9 tippünk, ami megszüntet(het)i az idegesítő csikorgást, nyikorgást és ciripelést.
1. A féknyereg rossz beállítása
A tárcsafék súrlódásának egyik leggyakoribb oka, hogy a féktárcsa nem pont a két fékpofa között fut. Ha nem így van, akkor a tárcsa vagy a fékbetéthez, vagy a féknyereg testének belső oldalához ér hozzá és ciripelő hangot hallat.
Első lépésként győződj meg arról, hogy a kerék tökéletesen a helyén van-e. Erre legjobb megoldás, ha az ellenőrzést nem egy szerelőállványban, hanem a földön teszed meg. Így a kerék azonnal a helyére ugrik, ha nem ott volna. Ez leginkább a gyorszáras rendszereknél fordulhat elő, az átütőtengelyeseknél nem. Ezután következhet a féknyereg központosítása.
Hidraulikus tárcsafékeknél a legegyszerűbben úgy oldhatod ezt meg, ha kissé meglazítod azt a két csavart, ami a a féknyerget a vázhoz rögzíti. (Nem kell teljesen kioldani őket, csak annyira, hogy a féknyereg könnyen mozoghasson.)
Ezután pörgesd meg a kereket, majd húzd be a hozzá tartozó fékkart és tartsd úgy. Most, anélkül hogy felengednéd a fékkart, húzd ismét meg a féknyerget rögzítő csavarokat. Fontos, hogy a kar elengedése előtt a féknyerget rögzítő csavarokat véglegesen húzd meg, mert ha a kar felengedése után még húzol rajta a féknyereg ismét elmozdulhat, és kezdheted újra a folyamatot.
Az esetek többségében ez megoldja a problémát. Ha nem, akkor lehet, hogy a tárcsád hajlott. Ha ezek után is szemmel láthatóan nem középen fut a tárcsa, de nincs benne 8-as, akkor valószínűleg hézagoló alátétet kell rakni a tárcsa és a kerékagy közé.
Fotó: Oliver Mann, Pixabay
Ha mechanikus tárcsaféked van, annak beállítása kicsit más lehet, mivel a legtöbb rendszer 1 dugattyús, ami azt jelenti, hogy a fékbet csak az egyik oldalon mozog és az nyomja oda a másik fix fékbetéthez a tárcsát.
Ekkor először a fix fékbetétet kell úgy beállítani, hogy az minél közelebb legyen a tárcsához, de még ne érjen hozzá, majd utána lehet a másik oldal állítójával, vagy a bowden feszesség állítóval finomhangolni a mozgó dugattyút.
Ha a mechanikus tárcsafékek kétdugattyús kivitelűek, akkor a beállítás nagyrészt ugyanaz, mint a hidraulikus rendszereknél, a megfelelő kábelfeszesség beállításával együtt.
2. Szennyezett betétek
A tárcsafékek másik zajforrása lehet, ha a fékbetétek beszennyeződnek. Ezt nagy eséllyel te okoztad takarítás, vagy lánc olaj spray használata közben.
Nem áltatlak, nagy eséllyel cserélned kell a fékpofákat. Fontos, hogy az új pofák használata előtt tisztítsd meg a féktárcsa felületét tárcsaféktisztítóval, folttisztító benzinnel vagy izopropil-alkohollal. Nehogy a zsíros szennyeződést ismét felvigye az új pofákra.
3. Fékbetét anyaga
A tárcsafékbetétek anyaga hatással lehet a zajra. A szerves (organikus) fékbetétek általában halkabban futnak, mint a fémből készültek.
Ha a korábbi helyett a másik típusra váltottál az is lehet az extra zaj oka. Nézd meg a féktárcsád tulajdonságait a neten. Ha az nem kompatibilis az új fékpofa anyagával meg is fejtetted az extra zaj okát.
4. Az új fékbetétek még nem koptak be
Új, 0 km-es bringánál, illetve fékbetétnél fordulhat elő ez a probléma, ami fokozott zajjal és kisebb fékerővel járhat. A jó hírem az, hogy ez a használat során elmúlik.
A folyamat során a betétek anyagának egy része átkerül a tárcsára, ami lehetővé teszi, hogy a betét és a rotor jobban „összeilleszkedjen”, és elkerülje a zajkeltő rezgéseket.
A tárcsafékbetétek bekoptatásához keress egy nyugis helyet, és tekerj sétatempóban, majd mindkét féket egyenletesen húzd be, amíg majdnem meg nem áll. Ezután engedd fel a fékeket, és ismételd meg a folyamatot 10-15 alkalommal. Érezni fogod, hogy a fékerő növekszik.
Ennél a folyamatnál ügyelj arra, hogy a fékkart ne húzd be hirtelen és erősen, mert ez a kerék blokkoláshoz vezet és nem kerül rá a tárcsára egyenletesen elosztva a fékbetét anyaga.
5. A fékpofák elhasználódtak
Zaj keletkezhet akkor is ha a fékbetétek elhasználódtak. Ha a betétek a csupasz fémig lekopnak, akkor nem csak zavaró fémes hangot hallasz, hanem károsítod a féktárcsát is. A fékerő csökkenésről meg ne is beszéljünk.
6. A tárcsa vagy a féknyereg rögzítő csavarjai nincsenek kellőképpen meghúzva
Ha a tárcsa vagy a féknyereg nincs megfelelően meghúzva, fémes csörgést fogsz hallani. Emellett nagy valószínűséggel a fékbetétek beállítása is lehetetlenné válik, hiszen a féknyereg nem áll fixen. A féknyereg meghúzásáról az 1. pontban már beszéltünk, így nézzük a tárcsákat.
A Centrelock rendszerű féktárcsát egy speciális célszerszámmal kell meghúzni 40 Nm körüli nyomatékkal. A hatcsavaros tárcsafékrotor meghúzásához torx kulcs szükséges. A legjobb, ha csillag alakban dolgozol.
7. Hajlott féktárcsa
A meggörbült féktárcsa is a zajok gyakori oka. A probléma elkerülése érdekében ügyelj arra, hogy sose támaszd le úgy a kerékpárt, hogy közben a féktárcsa feszül.
Elvileg ha kis nyolcas került csak a tárcsába azt egy tárcsa hajlító célszerszámmal, vagy akár kézzel is megpróbálhatod visszahúzni. Ügyelj arra, hogy kis erőkkel dolgozz, nehogy túl hajlítsd. Utána gondosan zsírtalanítsd a tárcsát.
Ha a tárcsa több helyen is meghajlott, nem valószínű, hogy újra egyenesbe lehet hozni. Ebben az esetben csak a csere segít.
8. Túl sok olaj van a rendszerben
Ez akkor fordulhat elő, ha a fékdugattyúkat nem nyomták vissza alap állapotba és így kezdik meg a fékfolyadék cseréjét. Ebben az esetben a rendszerbe több olaj kerül mint kellene és így lényegesen kisebb hézag lesz a két fékpofa között.
Ezt a problémát úgy tudod azonosítani, ha megpróbálod a dugattyúkat visszanyomni a félnyeregbe, de azok nem süllyednek oda teljesen vissza.
Ha ez a hiba akkor egy kis olajat kell a rendszerből szakszerűen kiengedni.
9. Nincs síkban a vázon a fék rögzítési pontja
A tárcsafék tökéletes működéshez elengedhetetlen, hogy a kerékpár váz kialakítása a fék rögzítési pontoknál tökéletes legyen. Elég ha a felületén felesleges festék van és már nem fog a féknyereg jól állni. Ha ilyen problémára gyanakszol, irány egy bringabolt, ahol ezt a problémát szakszerűen tudják orvosolni.
Fotó: Oliver Mann, Pixabay
Sajnos messze nem tökéletes világban élünk. Még ha a fékek optimálisan vannak is beállítva, akkor is tapasztalhatsz némi zajt, ha vízen, homokon vagy sárban tekersz, és az utat talál a fékbetétekre.
Az országúti kerékpárok tárcsafékeinek tűréshatárai sokkal szigorúbbak, mint hegyikerékpáros társaiké. Sokkal kisebb a hibalehetőség, és néha, akárhogy is próbálkozol, mindig tapasztalhatsz némi zajt.