Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

 A hónap megyéje: Zala vármegye
  Zala megyei kerékpártúra ajánló.
A hónap megyéje: Hajdú-Bihar vármegye
  Hajdú-Bihar megyei kerékpártúra ajánló.
Ahonnan a budapesti tüzijáték is látszik...
  Meglátogattuk a szlovákiai Magasmajtényt a legmagyarabb tót falut.
Csalomjai pusztatemplom kerékpártúra
  Egy kellemes, fél napos kerékpártúra az Ipoly völgyében.
Shimano Cues tartós teszt 2. rész
  Tapasztalataim 2500 km után.
prev
next

veloclass vac

Hazai fejlesztés, képes megkülönböztetni a haladási irányokat, illetve a kerékpárosokat a gyalogosoktól.

Teljes mértékben hazai fejlesztés a világszerte egyedülálló, ultrahang-technológián alapuló VeloClass berendezés és rendszer, amely képes megkülönböztetni a haladási irányokat, illetve a kerékpárosokat a gyalogosoktól. Egy magyar sikertörténet következik.

Az utak és a hozzájuk csatlakozó létesítmények forrásokkal hatékonyan gazdálkodó, a tényleges igényeknek megfelelő, ésszerű fejlesztésének fontos kiinduló adata a forgalomnagyság. Valaha az út szélére kiültetett emberek striguláztak, de már jó ideje automatikus berendezések látják el ezt a feladatot. Magyarországon e szakterületnek 25 éve egyik szereplője, tudásközpontja a Mérföldkő Kft, amely szenzoros forgalomszámlálással, sebességméréssel, súlyméréssel, hurokdetektorok és piezo-érzékelők, illetve tengelysúly-mérő berendezések telepítésével, valamint burkolatok csúszásellenállásának mérésével foglalkozik. Körülbelül ezer forgalomszámláló berendezés működik az országban, ezek mintegy felét a Mérföldkő telepítette, de részt vett fejlesztésekben is, innen ered az a kompetencia, amely lehetővé tette a VeloClass létrehozását.

veloclass agard

Kerékpáros falka teszi próbára a készüléket Agárdnál

Mikor felmerült a kerékpárosok számlálásának igénye, felismerték, hogy az útburkolatba süllyesztett indukciós hurokkal működő, vagy piezoelektromos, pneumatikus, infravörös készülék, illetve a videoérzékelő autókhoz jól megfelel, de kerékpárokhoz nem célszerű. Körülnéztek a világpiacon, elemeztek négy-ötféle elven működő különféle eszközöket, de egyiket sem találták ideálisnak. Eltűnődtek, hogyan tudnának valami pluszt adni a technológiához, és kihozni egy árban is versenyképes terméket. Úgy találták, hogy az adott célra az ultrahangos érzékelés a legalkalmasabb, mert matematikai módszerekkel, fejlett algoritmussal nagyon jól felismeri, és még haladási irányuk szerint is megkülönbözteti a biciklistákat. Telepítéséhez nem kell utat bontani, újraaszfaltozáskor megint beépíteni. Pontosságával messze túlteljesíti az igényt, miszerint nem az számít, hogy eggyel több vagy kevesebb bringás haladt át valahol, hanem a tendenciák kirajzolása, tetszés szerinti időszakonként, az óránkénti adatoktól az éves szintig.

Az egész rendszert és magát a készüléket, a szoftverrel és a szerkezettel együtt házon belül tervezték meg, mintegy háromnegyed éves munkával, csupán részfeladatokat bíztak külső partnerekre: a design a Maform Kft., a webes rendszer az Evopro Kft. munkája. Az elektronika elemeit és modemet készen vették, az utóbbit továbbfejlesztették. Szempont volt, hogy mutatós és rongálás-biztos legyen a berendezés. Megszületett a VeloClass, rögtön le is védették nemzetközi szabadalommal. Az acélcső-vázat a Mezei Fémtechnika Kft. gyártja, a műanyag-burkolatot a Technoplast Kft., az összeszerelést maguk oldják meg, gyártókapacitásuk évi 150-200 darab, a hazai mellett külföldi vevőkre is számítanak. A VeloClass kizárólag kerékpárutak mellé való, nyáron kezdték telepíteni, eddig 21 darab működik az országban, és pályáztak továbbiakra is.

veloclass esztergom

Számláló Esztergom és a Búbánat-völgy között

A helyszínt a megrendelő Magyar Közúttal, önkormányzatokkal, turisztikai szervezetekkel egyeztetve, területbejárással választják ki. Ügyelnek, hogy ne legyen az adatokat megzavaró útkereszteződés a közelben, kapjon megfelelő napfényt a napelem, és legyen megfelelő a távközlés térereje. Mivel nem jár útbontással, maga a telepítés egyszerű ügy, két ember egynapos munkája. Pár napig online ellenőrzik a rendszer működését, utána kezdődhet az adatgyűjtés.

A berendezés az út egyik oldalán, egymástól négy méterre álló, kábellel összekötött két darab egyforma ultrahangos érzékelőből és a velük szemben elhelyezett visszaverő (passzív) elemből áll. Lítiumion-akkumulátorát napelem tölti. Az adatokat GSM, azaz mobiltelefon-hálózaton továbbítja a központi szervernek, ahol a regisztrált felhasználók dolgozhatnak velük, de bárki más is megtekintheti a www.veloclass.hu oldalon.

Az eddigi tapasztalatok megfelelnek a várakozásnak. A rendszer nagyon megbízhatóan és pontosan működik, legfeljebb annyi fordulhat elő, hogy egy bizonyos időpontban mobil kommunikációs zavar miatt nem lehet elküldeni az adatokat, de amint lehet, automatikusan pótolja a készülék. Szomorú hír, hogy két berendezést megrongáltak: egyet Békéscsabán, a másikat Vácon. Az utóbbit erőszakkal megbontották és szerkezeti elemeit elvitték, noha alig képzelhető el, hogy mire tudták hasznosítani. Csak öncélú vagy rosszindulatú vandalizmusra tudok gondolni.

veloclass vac

Ezt a berendezést pusztították el vandál módon Vácnál

Remélem, több ilyen eset nem fordul elő, és az élénksárga számláló-berendezések egyre több helyen szolgáltatnak megbízható adatokat a biciklista forgalomról, megalapozva a kerékpáros infrastruktúra további fejlesztését.

VeloClass Velence Kerékpáros Egyesület
A VeloClass tulajdonosa, Szőke József szívügyének tekinti szerepvállalását a kerékpár-sportban. A Velencei-tó mellé telepített kerékpárforgalom-számláló berendezés kapcsán született az ötlet a VELOCLASS-Velence egyesület létrehozásáról, amelynek névadó támogatója lett a cég. A szponzorált csapat élversenyzője és kirakatszemélye Szalontay Sándor, aki idén Moszkvában felállította a 200 méteres sprint 9,762 másodperces új magyar rekordját, és az egyetlen hazai pályaversenyző, aki alanyi jogon kvalifikálta magát Világkupa-futamokra. Célja részt venni a 2020-as olimpián, jelenleg Új-Zélandon és Ausztriában vesz részt a világkupa versenyein.

veloclass01
Szalontay Sándor, magyar rekorder, Világkupa-résztvevő