Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

A hónap megyéje: Hajdú-Bihar vármegye
  Hajdú-Bihar megyei kerékpártúra ajánló.
Ahonnan a budapesti tüzijáték is látszik...
  Meglátogattuk a szlovákiai Magasmajtényt a legmagyarabb tót falut.
Csalomjai pusztatemplom kerékpártúra
  Egy kellemes, fél napos kerékpártúra az Ipoly völgyében.
Shimano Cues tartós teszt 2. rész
  Tapasztalataim 2500 km után.
Hármas határ kerékpártúra
  3 ország, 11 kastély, 3 túra nap.
prev
next

 telefonos app ok bringasoknak 01

 Ez a cikk csak a véleményemet tükrözi. Megírására az késztetett, hogy nem találkoztam hasonló írással.

1. Bevezető

- Milyen kerékpáros appot használtok túrázáshoz?

Sokszor futunk bele ebbe a kérdésbe a Facebookon. Ezekre jellemzően egyszavas válaszok jönnek: Locus, Osmand, Maps.me, stb.

Általában mindenki azt javasolja, amit ő használ, amibe beletanult, ahol nem hibázik már a kezelése során. Persze én is pont ugyanígy vagyok vele, de ettől most megpróbálok elvonatkoztatni. Én az Oruxmaps-ot használom, ezt ismerem a legjobban. A többit kipróbáltam párszor, így könnyen lehet, hogy van olyan funkciók, amit nem fedeztem fel. Hogy kinek mi tetszik, ez teljesen szubjektív. Ez a cikk is csak az én véleményemet tükrözi. Megírására az késztetett, hogy nem találkoztam hasonló írással. Remélem sokatok számára hasznos lesz.

2. Mit várok el egy ilyen okostelefon-alkalmazástól?

  • Offline térkép használatát (Lehet, hogy ez ma már amikor sokan korlátlan internet hozzáféréssel rendelkeznek, nem olyan fontos, de nekem alapvető igény.)
  • A kerékpárutak és kerékpáros útvonalak megjelenítését.
  • A saját helyem (GPS fix) gyors megtalálását (de ez inkább készüléktől függ).
  • Megbízható útvonalrögzítést (ez leginkább az androidos beállításokon múlik).
  • A PC-n készített útvonalak (gpx-fáljok) könnyű másolását az adott alkalmazásba.
  • POI-k (szupermarketek, közkutak, kempingek, pályaudvarok) esetenkénti megjelenítését.
  • A rögzített útvonal elmentését a telefonra, majd gond nélküli másolást a PC-re.
  • Kerékpáros útvonaltervezést, lehetőleg többféle kerékpározási stílusban. (MTB, országúti, túra mód)
  • Ne „zabálja” az akkumulátort.
  • Könnyű kezelést. Ne kelljen napokig a beállításokkal bajlódni, legyen magától értetődő a használata.
  • Könnyen lehessen az internetről térképeket letölteni, offline használatra.
  • Lehetőség szerint tudja a turistautak.hu térképét is megjeleníteni.
  • Saját útvonalpontok rögzítését és kezelését.

Ami NEKEM nem kell

  • A sebesség, a megtett út, a hátralévő idő stb. valamint a rögzített útvonalak magassági adatai- ehhez van barometrikus kilométerórám. A GPS-szel kapott szintadatok megbízhatóságával itt nem foglalkozom.
  • Pedálfordulatszám, pulzus és hasonló edzési adatok engem nem érdekelnek.
  • Hogy hol járnak éppen az ismerőseim (az ún. live tracking, multi tracking).
  • Tagja legyek egy internetes közösségnek, hozzáférhessek más emberek túraihoz, kapjak lájkokat.

Bár az alkalmazások ezekre is többnyire lehetőséget biztosítanak, nem foglalkoztam velük. Aki erre keres tippet, az ebben a cikkben nem kap válaszokat. Ezért a Strava-val nem foglalkoztam, továbbá a Garmin, Sigma, Wahoo kerékpáros komputerekkel sem. Ezenkívül a GoogleMaps-szel sem, az egy másik világ.

Az alábbi írás azok számára lesz igazán izgalmas, akik most kezdik a telefont használni térképnézegetésre, útvonaltervezésre, túra rögzítésre, esetleg navigációra.

mobile phone 1572901 1920

3. Jó kerékpáros eszköz az okostelefon?

A „profik” azt fogják mondani, hogy nem jó a telefon kerékpáros célra, és ebben van igazság.

A kerékpár kormányára rögzített okostelefonnak 5 nagy hátrányát sorolom fel egy Garmin-outdoor készülékkel szemben:

  1. Gyorsan merül az akkumulátor.
  2. Erős fényben nehezebben látható a képernyő.
  3. Esőben körülményesebb a használata.
  4. Nincs védve a törés ellen, ha leesik.
  5. A telefon nem szereti a túlzott meleget. Ilyenkor egyes készülékek kikapcsolódnak.

A fentebb említett hátrányokkal együtt kell élni a telefon használata során, de szerencsére némileg lehet enyhíteni rajtuk. Lásd kicsit lentebb.

Előnye viszont:

  • Nagy képernyő (nekem: minél nagyobb, annál jobb), jobb felbontás
  • A Garmin speciális szoftverjeivel (basecamp) nem kell foglalkozni

SZÁMOMRA ez a két előny volt a mérvadó. Természetes, hogy más ezt egész másképp láthatja. Távol áll tőlem az is, hogy valakit a telefon használatára rábeszéljek.

A hagyományos telefonfunkciók (telefonálás, internet, esetleg fényképezés) számára használom az egyik telefonomat (illetve biztonsági tartalékként). A másikat -a régit-, csak kerékpáros computernek. Jogos lehet a felvetés, ha úgyis két készüléket viszek magammal, akkor miért nem egy Garmint? Erre a válaszom: Csak, mert nekem így jó. Garmin-versus okostelefon késhegyig menő vitákkal tele vannak a különböző internetes fórumok. Most ne menjünk itt bele.

maps 4237764 1280

A hátrányok kezelése

1. Akkumulátor gyors merülése

Olyan készüléket célszerű választani, aminek kicsi a felbontása. Kikapcsolva kell tartani ilyenkor a GSM-hálózatot (repülőmód), a wlant, a bluetooth, csak a GPS van bekapcsolva. Így a GPS fix megtalálása nem olyan gyors, de nálam néhány másodpercen belül megjelenik. Akkor tart hosszabb ideig, hogyha az utolsó használat távol volt attól a helytől, ahol újra bekapcsolom, pl. mert közben vonatoztam.

Ha hosszabb szakaszon nincs elágazás, kikapcsolom a képernyőt, ezzel sok akkumulátorkapacitást lehet megspórolni. Sajnos ma már nemigen lehet kapni olyan telefont, aminek az akkumulátora cserélhető. De egy powerbank, napos időben egy napelem vagy egy agydinamós töltő pótolhatja az energiát. Az én szokásos használatom (Oruxmaps, útvonalrögzítés, az előre megtervezett útvonal megjelenítése, navigáció, hangutasítások nélkül, csak időnként bekapcsolva a képernyőt) mellett egy feltöltött telefon a nap végén kb. 50%-osra lemerül. Ha viszont rákötöm az agydinamó-töltő kombinációját, a töltést nagyjából szinten tudom tartani.

Némelyik APP-ban be lehet állítani, hogy mennyi időnként dogozza fel a GPS jelet. Itt érdemes egy észszerű kompromisszumot találni a rögzítés pontossága és az energiatakarékosság között. Alapbeállításban pl. az Osmand és a Locus 5 másodperces mintavételre van beállítva, az Oruxmaps 2 másodpercre.

Némelyik alkalmazásban be lehet állítani, hogy az útvonaltól való eltérés esetén újra tervezze az útvonalat. Ha ez az opció aktív, sokat számol a telefon, tehát gyorsan fogy az akkumulátor-kapacitás.

2. Erős fényben nehezebb kezelés

A magenta színű csík még rossz látási viszonyok között is látszik, tehát könnyen ellenőrizhetem, hogy még a tervezett útvonalamon vagyok. Használhatóak továbbá a navigációs opciók, sípszó vagy hang alapú utasítások, be lehet állítani, hogy a képernyő automatikusan bekapcsol, ha egy kereszteződéshez érek.

3. Beázás védelem

Vannak kifejezetten erre a célra kifejlesztett eszközök, amivel lehet védeni a telefont a beázástól. Az egyszerűség kedvéért egy motoros tankhátizsák-védőt húzok a kormánytáskára és a telefonra. Ez nem elegáns, de működik. Persze a gombok nehezebben kezelhetők, ha erre szükség van inkább beállok valahová.

4. Sérülés védelem

Vannak speciális outdoor-telefonok is, ezek védve vannak a beázástól (elvileg víz alatt is lehet használni), és védve vannak a leesés káros hatásaival szemben is, de többnyire épp emiatt drágábbak és nehezebbek, vastagabbak. Van olyan APP is, ami megakadályozza, hogy az esőcseppeket ujj-mozdulatnak érzékeljen a képernyő.

Egyéb tulajdonság – Az akkumulátor használat

Aki most kezdi a telefonos navigációt, annak nem szabad elfelejteni az android beállításán belül a navigációs appot úgy kell beállítani, hogy ne legyen aktív az energiatakarékossági opció ezeknél az alkalmazásoknál. Energiatakarékosság mellett egy idő után magától leállhat, vagy kikapcsolt képernyőn nem rögzíti az útvonalat.

kep 1 en 07 20 orig. beall

1. kép akkumulátor használat. A telefonomon az alapértelmezett nyelv - ahogy számomra is- a német.

Próbáltam összehasonlítani az egyes alkalmazások energiafelhasználását. Ha egyszerre indítok több alkalmazást, és csak az útvonalat rögzítem (kikapcsolt képernyő mellett) akkor a következő megoszlást kapom aszerint, hogy az egyes APP-ok mennyi energiát- vagyis akkukapacitást használtak fel (1 kép).

Ha figyelembe veszem, hogy alapbeállításban az Osmand és a Locus 5 másodpercenként dolgozza fel a GPS-jelet, az Oruxmaps az ajánlott beállításban 2 másodpercenként, akkor az igazi összehasonlíthatóság kedvéért azonos beállításokat kell használni. A Természetjárón, a Mapy-n és a Komoot-on ezek az értékek nem állíthatók be, a Locus-on, az Osmand-on, és az Oruxmaps-on igen.
Ugyanazokat a 2 másodpercenként- 20 méteres- 100 m pontosságú beállításokat használva a következő megoszlást kapom (2. kép).

5 6

2. kép

A pontos értékek nyilván ingadoznak, attól is függően, hogy az egyéb, nem GPS-jellegű applikációk éppen mennyit fogyasztottak, de a trend egyértelműen követhető: Locus és Komoot relatíve sok energiát használnak, az Osmand, Természetjáró és a Mapy kevesebbet. Az Oruxmaps minden esetben a legtakarékosabb. Ezt is célszerű figyelembe venni, amikor az egyes alkalmazások előnyeit-hátrányait mérlegelem.

4. Az alkalmazásokról általánosságban

Akármelyik APP-ot is használjuk, a térkép adatbázis alapvetően mindig ugyanaz, mégpedig az Openstreetmap projekt adatbázisa. Ezt az alkalmazás készítők olyanná módosítják, amilyenre gondolják, hogy így a legjobb. Ne az alkalmazást hibáztassuk, ha járhatatlan útra visz, hanem azt az embert, aki egy adott utat járhatónak jelzett az Openstreetmap-ben.

A fejlesztő az Openstreetmap adataiból olyan térképnézetet kreál, amit ő tetszetősnek talál, annyi POI -t (Point of Interest= érdekes pont) ad hozzá (akár az Openstreetmap adaiból, de akár, mint a természetjáró, a saját adataiból), amit célszerűnek tart. A legjobb esetben tudunk válogatni, hogy mit akarunk megjeleníteni (pl. pályaudvart, kempinget, szupermarketet, közkutat, éttermet, múzeumot stb.) Ha mindent meg akarunk jeleníteni, akkor a térkép áttekinthetetlenné válhat. Az egyes térképnézeteket a következő képek mutatják (MAPPA térképlayout)

Mindegyik APP próbál valami különlegeset nyújtani, amit a többi nem tud, és amiért a felhasználó hajlandó fizetni. Emiatt sokszor egy-egy fontos opciót csak a fizetős verzióban tesz elérhetővé, ami érthető is. Hiszen egy APP programozása komoly munka, jogos, ha a fejlesztők pénzért kínálják őket. Maga az alkalmazás többnyire ingyenes, de a teljes használat már nem. Bár többnyire egy országon belül az ingyenes verzió is elég, ha beletörődünk a reklám megjelenésére vagy a csökkentett használatra. Manapság sokszor már havi díjat kérnek a teljes értékű használatáért. Célszerű először az ingyenes verziót kipróbálni, közben rájön az ember, hogy milyen fizetős opcióra lesz szüksége.

A legjobb alkalmazások sok mindent tudnak, sokkal többet, mint amennyit egy átlagos felhasználónak kell. Ezáltal nehéz áttekinteni, hogy mit és hogyan kell beállítani.

Sajnos a különböző alkalmazások sokszor különböző néven jelölik ugyanazt a dolgot, ezért néha nehéz megtalálni egy adott opciót. Többnyire már nem csak angolul és németül, hanem magyarul és más nyelven is rendelkezésre állnak. Ilyenkor a felhasználói kézikönyv adhat segítséget, de az ezen való kiigazodás is időigényes. Nem mindig tűnik logikusnak a menürendszer.

Az, hogy az egyes térképek, útvonalak, útvonalpontok hol találhatók az android rendszeren belül, néha nehézkes megtalálni, ha pl. egy rögzített gpx-et a PC-re akarunk másolni vagy egy PC-n tervezett tracket a telefonra tölteni.

5. Az egyes alkalmazások előnyei, hátrányai

A legismerebb alkalmazások:

  • Oruxmaps
  • Locus
  • Osmand
  • Mapy.cz
  • Komoot

tablazat

ORUXMAPS

+ viszonylag áttekinthető menürendszer, de betanulás itt is kell

+ letisztult képernyő beállítható

+ 6 Brouter kerékpáros profil beállítható (még ha az elnevezés félrevezető is pl. gyalog leggyorsabb, de ehhez egy kerékpáros profilt lehet rendelni)

+ a tervezett és rögzített gpx-ek mappába rendezhetők

+ nem szükséges regisztrálni, a PC-vel való kommunikáció jól működik

+ az openandromap térképek az openandromap oldaláról könnyen letölthetők a telefonra, akárhány ország, csak a tárkapacitás szab határt. Aki próbálkozik vele, ne felejtse el a térkép letöltése után a térkép-bázist frissíteni (dupla nyíl a

térkép kiválasztás menüpont alatt). Ha hozzá letöltjük az elevate profilt, akkor a kerékpáros útvonalak és a kerékpárutak is láthatók. Konkrét információk az openandromaps oldalán.

+ a turistautak.hu oldal letölthető offline használatra, célszerű kisebb térkép részleteket, pl. egy tájegységet választani, mert sok tárkapacitást foglal el, hisz raszter-térkép. Itt gyakorlatilag egy online-térkép sok-sok képfájlját lementjük a telefonra.

+ Az oruxmaps „mapfiles” mappában lévő térképfájlokra az archiescamping APP, és még akár a Locus is hozzá tud férni, mivel ugyanolyan mapsforge struktúrájú a térkép, így lehet tárhelykapacitással takarékoskodni.

LOCUS

+ Saját térképnézete van, lomap néven. Ez a térkép-layout-ja nekem tetszik, ebben látszanak a gyalogos turistautak, a kerékpáros útvonalak és az érdekességek is. ( mapy hasonlóan néz ki).

+ a kartográfia turistatérképek letölthetők (fizetős)

+ az openandromap térképek szintén használhatók, a Brouter is, ezek a locus-ra is ingyenesen letölthetők

- legnagyobb hátránya: A kerékpárutak és turistautak az ingyenes verzióban nem látszódnak, csak a pro verzióban (lomap használata mellett)

- a fizetős térképek beszerzése a „locus coin”-nal egy felesleges kanyar

- a menürendszer és a beállítások bonyolult(nak tűnik nekem), valószínűleg nem használtam még eléggé

- az útvonaltervező használata nem magától értetődő

oruxmaps locus

Az Oruxmaps és a Locus kinézete

OSMAND

+ sokféle saját térképnézet, amely még tovább konfigurálható (pl. útminőség szerint)

+ sokféle konfigurálási lehetőség, pl. hogy mit jelenítek meg a képernyőn

+ sokféle profil elkészíthető

+ saját útvonaltervezője van, többféle opcióval, ezen belül van egy opciója az emelkedők minimalizálására

+ Brouter használható

- túl sok beállítási lehetőség, ezáltal bonyolult a használata

- legnagyobb hátránya: szintvonalak csak fizetős verzióban elérhető

- a tervezett út mentése nem magától értetődő

osmand

Az Osmand térképnézetei: Topo, Off-road, alapértelmetett, Mapnik és Desert

MAPY

+ viszonylag egyszerű a használata, nincs túlbonyolítva.

+ szép térképnézet, ami ha belezoomoljunk, mutatja a kerékpáros útvonalakat (lila színnel) és a turista útvonalakat is (a saját színével), letisztult képernyő

+ a kerékpárútvonalak mellett megjelenik a teljes név, nem csak egy hárombetűs rövidítés mint az opencyclemaps-ben

+ akármelyik ország, régió letöltése offline használatra lehetséges és magától értetődő

+ teljesen ingyenes

+ útvonaltervezés offline is

- nem csak kerékpáros az útvonaltervező, így minden új használat esetében ellenőrizni kell, hogy a kerékpáros mód be van-e állítva. Az átállítás szerencsére utólag is lehetséges.

- útvonaltervezés csak outi és mtb módban, tehát vagy csak aszfalton vagy földutak előnyben, vagyis nincs kifejezetten túra/trekking mód. A tervezett útvonalat nem árt alaposan megnézni.

- az útvonaltervezőjével létrehozott útvonal a „helyek és utak” mappába menthető ugyan, de csak a geokoordinátákkal, egy saját fájlnév nem adható meg.

- közvetlen kommunikáció a PC és az alkalmazás (pl. USB-n) között nem lehetséges.

- az APP-on tervezett útvonal mentése offline lehet (ilyenkor egy .txt fájl jön létre), de a PC-vel való kommunikáció csak regisztrálás után, internetkapcsolattal. A PC-n tervezett útvonalak feltöltése a telefonra szintén csak a szerveren keresztül működik, kell hozzá regisztrálás és egy @seznam.cz e-mail cím (amitől az ember kap egy cseh nyelvű válasz-emailt)

KOMOOT

+ a felhasználók által gyűjtött un. „highlights”, látványosságok (függetlenek az openstreetmap POI-tól), amik a térképen megjelennek

+ viszonylag egyszerű a használata

+ tetszetős térképnézet (Magyarországon az ingyenes verzióban 1 megye letölthető offline használatra)

+ kifejezetten túrakerékpárosokra kifejlesztett útvonaltervező.

+ ha az útvonaltervezés startpontja az ingyenesen letöltött megyében van, akármilyen hosszú útvonal megjeleníthető.

- útvonaltervezés csak online,

- kerékpárutak csak a fizetős verzióban láthatók

 mapy kmoot

Mapy és Kmoot képernyő képei

Ezen kívül letöltöttem, kipróbáltam, de igényeimnek csak korlátozottan felelnek meg:

  • Naviki
  • Maps.me
  • Termeszetjaro.hu
  • Humap
  • Maplocs
  • RidewithGPS

NAVIKI

- a „mindennap” és a „legrövidebb” profilon kívüli útvonaltervezési profilok már csak a fizetős verzióban elérhetők.
- Útvonaltervezés csak online.
- Bár többféle saját térkép-layout-ja van (saját elnevezéssel), nekem egyik sem tetszik.

MAPS.ME

+ gyors útvonaltervezője van, kerékpáros opcióval, és sokféle POI-t lehet keresni

- nincs útvonalrögzítési lehetőség és a PC-n tervezett útvonal feltöltésének lehetősége is hiányzik. Inkább úgy működik mint egy autós navi.

- Nem ismeri a Pettend-Kápolnásnyék kerékpárutat, helyette földúton tervez.

TERMÉSZETJÁRÓ

Ez tulajdonképpen egy magyar verziója az outdooractive-nek, amely leginkább online módon használható,

+ A turisztikailag fontos helyek kikereshetők, pl. a kilátótornyok- de ehhez is internetkapcsolat kell- más adatok is fel vannak töltve, mint az openstreetmap adatai. Sajnos jelenleg ez az adatbázis még eléggé korlátozott. Ha majd teljesen fel lesz töltve, akkor ez Magyarországon belüli használatra egy igen komoly előnyt jelent.

- útvonaltervezés is csak online.

- offline használatra egyszerre csak egy kb. 30 x 15 km-es térképrészlet letölthető, ami gyalogos turistának lehet, hogy jó, kerékpárosnak kicsi. Ha többször letöltök egy-egy részletet, akkor egy idő után persze akár egész Magyarország térképe is letölthető.

nawiki mapsme termeszetjaro

Nawiki, Mapsme és a Természetjáró képernyő képe

HUMAP

+ könnyű kezelhetőségű

- nem ad lehetőséget a kerékpárutak, kerékpáros útvonalak megjelenítésére.

- útvonaltervezés csak online

- kerékpáros útvonaltervező elsősorban földutakat preferál.

MAPLOCS

+ Útvonaltervezője nem rossz.

- Csak online módon működik.

- Az ingyenes térképnézetekben nem mutatja a kerékpárutakat, kerékpáros útvonalakat, ehhez havi vagy évi bérletet kellene venni.

RIDEWITGGPS

- csak online módon működik, a térkép megjelenítés sem lehetséges offline.

- Kerékpárutak megjelenítése az opencyclemap térképnézettel.

- Tervezett útvonalak mentése fizetős.

- Útvonaltervező az OSM-ban megjelölt kerékpáros útvonalakat preferálja, még ha ez sok plusz kilométert jelent.

humap maplocs ridewithgps

Humap, Maplocs és RidewithGPS képernyő képei

Mint látjátok rengeteg útvonal tervező található telefonra. Nem biztos, hogy mindenkinek az lesz a legjobb, ami számomra az, hiszen mások az igényeink. Remélem megfelelő alapot kaptatok az appokhoz és hamar megtaláljátok a számotokra legjobban kézhez állót. Köszönöm, hogy elolvastátok a cikkemet!

Martin