Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Jajj KULLANCS!!! Mit csináljak?
A kullancs talán a legközismertebb "rovarok" egyike, amelyet tévhitek öveznek.
Gravel túra a Velencei tó körül.
  Egy szuper 70 km-es karika a térségben.
Képriport a Budai-hegység MTB kerékpáros körtúráról
  Egy vagány útvonalon fedeztem fel a Buda környéki hegyeket.
Kerékpárlánc waxolása 3. rész
  Hogyan kell bánni a waxolt lánccal.
Képriport a Naprendszer túráról
  Avagy a sülysápi karika.
prev
next

bk krug-sznr 01Az 1990-es évek végéig működő, abban az időben szigorúan titkos katonai bázisra látogattunk. Mai pontos neve: Földi Telepítésű Magyar Légvédelem Fegyvernemi Múzeuma.

Na bumm! Mit is jelent ez a cifra elnevezés?

Közel 2 hektáros területen a magyar légvédelem története kerül bemutatásra. A bemutatott fegyverek, kiszolgáló berendezések, töltőállomások palettáján megtaláljuk a kis, és nagyobb hatótávolságú romboló eszközöket. A bemutatott fegyverek hatótávolsága 500 métertől 257 kilométerig, magassági tartományuk 20 métertől 40 kilométerig terjed.

Múzeum infó: ITT!

Mi köze van ennek a kerékpározáshoz? A leírt útvonal a bemutatóterület mellett vezet el. (Elgondolkodtató érdekesség a hidegháború korából.)

 ZsámbékiKatonaiMúzeum

Tatabányáról a vasútállomástól indultunk. Könnyen megtalálható, autóval érkezők számára is jó kiindulási pont a könnyű parkolási lehetőség miatt.

A városból úgy a legkönnyebb kikecmeregni, hogy a vasútállomás épületének elhagyása után, a várost átszelő 4 sávos utat követjük jobbra. Van kijelölt kerékpárút a főút mellett, hol balról, hol jobbról vezet megfoghatatlan logikát követve. Azon haladva gyorsan pörögnek a percek, de kilométereink lassan gyűlnek. Még Tatabányán belül, egy emelkedőnek kellett nekiveselkednünk, itt már hamarosan megszűnik a kerékpárút.

A domb tetejét elérve, jobbról a temető látható. Innen gyors gurulás, aztán egy éles balos kanyar. Már-már azt hittük mindjárt kiérünk a városból, de ez még váratott magára. Még egy hídra felkapaszkodtunk, ami alatt az 1-es főút halad. Arról leérve jobbra fordultunk és a Szent István úton kerekeztünk ki a városból.

 bk nyeva-i 02

Az 1-es főútra csak pár méter erejéig tértünk rá, az első lehetőségnél balra, Szárliget felé, el is hagytuk. A település mellett elhajtottunk, majd Óbarok után kiértünk az 1-es főúthoz. Velünk szemben mellékút, bevezet Bicskére. Központjában balra Mány felé fordultuk. Az út kellemesen hullámzott, egymás után másztuk meg a kisebb-nagyobb dombokat.

Zsámbék határában egy T elágazáshoz értünk. Mostani utunk mellőzte a Templomrom felkeresését. Mi balra fordultunk, dombnak felfelé tartottunk, még fel nem bukkant egy tábla, amelyik jobbra invitál a volt légvédelmi bázisra.
Ezt az elágazástól számítva bő két kilométert megtéve el is értük. Belépő ellenében megnéztük a kiállított eszközöket.

A fegyverek megszemlélése után indultunk vissza Tatabányára. Zsámbékról Szomornak tartottunk és Szomor-Gyermely-Tarján útvonalon haladtunk. Tarjánban választási lehetőségünk adódott.

 bk krug-szpu 01

A Tatabánya-Héreg közötti utat választva balra fordulva egyenesen megyünk Tatabányára, vagy még pár kilométerre ellátogatunk a Malomvölgybe. A sült hal és a hideg sör gondolata csábító, így a kitérőt választottuk.

Jó időben sok autós, motoros és bringás is felkeresi ezt a helyet. A büfé előtti és melletti padokon, helyet találva csillapítottuk éhségünket, szomjunkat.

Az ismételt pihenőpont jókor jött, mai utunk utolsó nagyobb csatája a gravitációval ezután kezdődött. A Gorba pihenőig kerek 100 méteres mászás várt ránk.

Azon az úton tekertünk vissza, amin legurultunk, de Tardos felső végénél Tata felé fordultunk. Felérve a Gorba pihenőhöz pihenésre nem is gondoltunk, mert fülig érő vigyorgásra kényszerített az előttünk álló lejtő.

 bk sztrela1 01

Agostyánon átgurultunk, majd Tata következett. Előtte még egy kis emelkedő fogadott, de Tatára ismét gurulással érkeztünk. Tatáról Tatabányára már csak a táblákat kell figyelni. Még Tatán, a városközpont után rátérhetünk a kerékpárútra. A Tatai Öreg-tótól nem messze vezet el. (Sajnos rossz állapotban van. )

Tata vége felé vége a kerékpárútnak is. Még gyerekkoromban hallottam, terveznek egy kerékpárutat Tata-Tatabánya között, de már a sokadik határidőt tolják ki egyre jobban. Úgy 30 éves (érdekes, mostanában azt hangoztatják pár éves ötletről van szó) tervezgetés eredménye 2013 augusztusában is nulla! Bocsánat. Nem nulla. Már elkezdték, de nem sikerült befejezni. Egyelőre nem járható, számomra ez a lényeg!!!

Marad a Tata-Vértesszőlős közötti szakasz főúton történő leküzdése. Vértesszőlősön rátértünk a kerékpárútra, ez átvitt Tatabányára. Itt a 4 sávos főúton tettük meg a maradék 2 kilométert a vasútállomásig.

94 kilométert nyomtunk le.

kerekparosvilagzold

Fotók a Múzeum weblapjáról származnak.