Bakony5.1A Gerecse lábától a Bakonyon át a Balatonig

A Bakony kerülő túra 1. része (Győrtől Balatonfüredig) az alábbi túrával kiváltható, mert érkezési pontunk most is Balatonfüred. Utunkat most Tatabányán kezdjük Győr helyett.

Tatabánya-Bakonycsernye-Kisgyón-Várpalota-Nádasdladány-Balatonkenese-Balatonfüred

A táv ellenkező irányból is megtehető, de nyárra tervezett túra esetén érdemes Tatabányáról indulni, időben történt Balatonfüredi érkezés esetén még hűsíthetjük magunkat a strandon.

Tatabányára vonattal tudunk eljutni, illetve Balatonfüredről is vonattal tudunk elutazni egy naposra tervezett kerékpártúra esetén.

Tatabánya a Gerecse és a Vértes között fekszik, a Bakonyt innen nem látni, de két órás tekerés után már a lábainál gurulunk. A Gerecse és a Vértes bemutatása túrakerékpáros szemszögből már megtörtént egy másik könyvben, ezért Bakonycsernyéig az útvonal röviden kerül leírásra.

Tatabánya-Környe-Bokod. Bokodnál a napi számláló 20 kilométert jelez. Szintet eddig alig kell leküzdeni, ez Bokod után kissé megváltozik. Bokod központjánál balra, Mór felé fordulunk. Az irányt tábla is jelzi a templom előtt. Az út burkolata 2014-ben felújításra került, nagyon jó a minősége, a gyors gurulásoknál nem kell figyelni a kátyúkat, nyugodtan lehet nézelődni.

23 kilométernél érjük el Fejér megyét.

30 kilométer, Árkipuszta. Közvetlenül az út mellett állnak a házak, pár perc alatt át is érünk a településen.

32 kilométernél Móron vagyunk. A Gerecsét már Környénél elhagytuk, a Vértesnek most Mórnál inthetünk búcsút. Mórra beérve jobbra ível az út, a Vértes ekkor mögénk kerül. Visszanézve látni a meredek csókakői letörést. Mórnál sajnos még nincs felújítva az út. Már szinte természetesnek mondható, ha valamelyik településen kerékpárutat alakítanak ki, az tempós kerékpározáshoz alkalmatlan. Ez a helyzet itt is. Az út szélére festett sárga csík és az útpadka jelölné azt a szűk sávot, ahol terelgetni kellene a kerékpárt. Ez megtehető egy össztelós bringával, az elnyeli azoknak a kátyúknak, csatornáknak az ütéseit, amik gátolnak a normális haladásban, sőt kifejezetten balesetveszélyesek. Szinte az út közepén kell haladni, de itt is kacsázva, hogy kímélni tudjuk a felnit, a gumit.

Mór a Vértes és a Bakony között fekszik a Móri-árokban, Székesfehérvártól 26 kilométerre. A környék lankáin bőséggel találkozunk szőlővel, a hazai bortermelő területek egyike. Legismertebb fajta a Móri Ezerjó.

Mór után további emelkedők, lejtők következnek, aztán egy lejtős szakasz után, 45 kilométert elérve érjük el Bakonycsernyét.

Figyelve az első leágazást balra (a Túra Sörözőnél érjük el) letérünk, a Kék négyszög jelzés is feltűnik, követjük a Kisgyón felé vezető romlásnak indult aszfaltutat.

Bakony5.6

Pihi a focipálya mellett

48 kilométernél a hátunk mögött, 214 méteres szinten érünk a Kisgyónbánya előtti focipályához. Pár ház látható, köztük kulcsosházak is. A focipálya másik oldalán vízvételi lehetőség. Használjuk ki! A fák árnyékában padokat, asztalokat találunk, falatozásra, pihenésre csábítanak. Használjuk ki ezt a lehetőséget is, gyűjtsük az energiát, mert emelkedő vár ránk, előttünk a Bakony keleti nyúlványa amin átkelünk.

Kisgyón az egykori bányászfalu a bánya bezárása után elnéptelenedett. A régi bányászlakásokból pár fel lett újítva, ma kulcsosházként működnek. Az ország harmadik legmélyebb barlangja a környék nevezetességei közé tartozik.

Egyszerű az útvonal követése. A folyamatosan emelkedő aszfaltos utat kell csak követni.

A Kisgyónbányai Bányászemlékmű után a Kék sáv jelzés elmegy jobbra, mi maradunk az utunkon.

A keskeny aszfaltút fölött összeér a fák lombja. Tikkasztó hőségben jó ez az árnyék, az erdei föld hűs, párás lehelete frissítően hat. A folyamatos emelkedő azért megizzaszt, aztán feljebb érve már az út is nyitottabbá válik. Túrázókkal, egy-két kerékpárossal találkozhatunk, zavaró tömeg nincs. 5 kilométert megyünk felfelé, az emelkedő a vége felé enyhül.

53 kilométernél érünk egy kereszteződéshez. A keskeny aszfalt véget ér. Szemben egy rossz földút, balra-jobbra egy keményre taposott, apró kövekkel szórt út. Itt jobbra fordulva, még mindig enyhe emelkedőnek tartva tekerünk. Az erdő fái tölgyből, bükkből, akácból állnak itt, az út mellett bokrok, napsütötte területeken virágok. A gumik alól kipattanó kő hangján kívül a madarak énekét, a kakukkszót hallgathatjuk. A tetőt 438 méterrel érjük el, 54 kilométert megtéve Tatabányától. A tetőtől rövid gurulás, 55 kilométernél T elágazás. Az elágazásnál egy tábla, VERGA kerékpárút. (Veszprémi Erdőgazdaság) Itt balra fordulunk, utunk továbbra is lejt.

Bakony5.2

Útjelzőtábla, hogy ne tévedj el. Balra kerékpárút és jobbra is. Mi balra megyünk!

Még 500 méter gurulás és házakat látunk. Isztimér-Hétházpuszta van előttünk. Fákra, oszlopokra felfestve a Kék kereszt jelzés látható. A jelet követve, maradva a keskeny műúton gurulunk lefelé. Találkozunk egy elkerített területtel, nagyon szép helyen fekszik, Királyszállás.

Királyszállás a nagyon szép Burokvölgy elején található. Az itt álló házak eredetileg a vadász-kúria kiszolgáló személyzetének a lakóházai voltak.

Innen még szűk 1 kilométer és utunk belefut a Tést Várpalotával összekötő útba. Balra kanyarodva, erős lejtő még mindig, nagy sebességgel érkezünk meg Várpalotára. A Tési úton gurulunk, elérve a temetőt balra kell kanyarodni. A temetőt elhagyjuk, az út Y-ban szétnyílik. A bal szárát választva tekerünk át Inotára. Erről az útról nem térünk le semerre, a forgalmas 8-as főútra vezet minket. Elérve a 8-as főutat 67 kilométernél tartunk, balra rákanyarodunk. 120 méteres szinten vagyunk. Egy kilométert kell gyorsan letudni a 8-as főúton, ezen a rövid szakaszon nincs is tiltva a kerékpározás. A vasúti híd alatt elmegyünk, már látni, hogy a főút 4 sávossá válik. Jobbról egy buszmegálló. A buszmegálló után jobbra egy út vezet. Turista térképek jelölik, kevés autós térképen van feltüntetve. Ezen megyünk Nádasdladányig. Míg Nádasdladányt elérjük, addig lesz módunk megérezni az általunk, emberek által termelt szemét bűzét. Oldalról lápos, mocsaras terület. A szeméttelep után találkozunk egy táblával, -lezárt út- van kiírva. Bátran menjünk tovább, sokan járnak erre kerékpárral, vannak, akik autóval is.

A szeméttelep körül a földből kiálló kék csöveket látni. Az esetleges talajvíz szennyezettséget figyelik az innen vett vízmintákban.

Bakony5.3Nádasladányi templom,

76 kilométer, beérünk Nádasdladányba az Inotai úton. Elérve a Fő utat balra kell kanyarodni. Feltűnik az egy tornyú, téglából rakott templom. A templom előtt két irányban szétválik az út. Balra Sárkeszi felé, egyenesen tovább Jenő, Polgárdi felé visz. Mi Polgárdi felé tartunk. Mielőtt elhagynánk Nádasdladányt megnézzük a Nádasdy kastélyt. Balról feltűnik a park, aztán a bejáratot is meglátjuk. Itt befordulunk, majd 40-50 méter után feltűnik a kastély is.

Napsütéses időben vakítóan fehér homlokzata, cifra teteje a sok kéménnyel varázslatos. Rövid időre akár egy francia kastély kertjében is elképzelhetjük magunkat. A padok pihenésre, evésre csábítanak, a park és madarainak éneke nyugodtságot áraszt. Sajnos egy-egy nagyobb szárazság megviseli a park füvét, a bokrokat. Eddig 77 kilométert gyűrtünk le.

Bakony5.4... és kastély

Indulunk tovább Jenőnek, Polgárdinak. Nádasdladány és Polgárdi között elhanyagolható a szintkülönbség, Jenőtől pedig enyhe lejtő segít. Polgárdiba beérve az első elágazásnál jobbra fordulunk.

Polgárdit két vasútvonal is érinti, rövidítési lehetőség azoknak, akik elfáradtak. Az útról le nem térve Füle, Balatonfőkajár, végül Balatonkenese következik.

Balatonkenesén elérjük a 100 kilométeres távunkat a mai napra. Itt Kenesén már a Balatoni Kerékpárút is fogad minket. Balatonfüred csak 30 kilométerre van, a nagy Bakony kerülő túránk első állomása. A Bakony kerülő első túra útvonala akár a mai túrával is kiváltható.

A Nádasdladány utáni szakasz talán távolinak tűnik a Bakonytól, de Balatonkeneséről már szépen látható a Balaton-Felvidék és mögötte a Bakony.

(Balatonkenese akár mai túránk végpontja is lehet, rövidítési lehetőség, innen vonattal lehet tovább utazni.)

Mi nem rövidítünk, a kerékpárúton tekerünk Balatonfüredre. A kerékpárút kitáblázását tudományos módszerekkel végezték el, épp ezért csak kevés halandó találja meg egykönnyen a helyes utat. Sajnos a kerékpárút minősége sem segít a gyors haladásban.

Mire Balatonfüredre érünk ismét itt vagyunk a hegyek lábánál.

A mai napon a Gerecse lábától indulva eltekertünk a Bakonyig, átmásztunk a Keleti nyúlványán, végül elértük a Balatont. Igazán mozgalmas napot zárunk. Balatonfüredről folytathatjuk a Bakony megkerülő 3 szakaszos túrát, vagy 1 napos túra esetén vonatozhatunk haza.

Adatlap:

• Táv: 132 kilométer
  • Szint: 761 méter
  • Nehézség: Nehéz

Megjegyzés:
Kihívást a távolság jelenti. A szintkülönbség nem nagy, de pont középtávon kell leküzdeni. Az erőnlétet rosszul kiszámítva nagyon kimerítő lehet, és a túra 2. szakasza nem lesz élvezetes. A Balatoni kerékpárúton nagyon kell figyelni, rossz minőségű. Esőt elkapva a kátyúkat víz tölti fel, meglepetést okozhatnak. Több helyen a fa borítású hidak is veszélyessé válnak ekkor.