Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Gravel túra a Velencei tó körül.
  Egy szuper 70 km-es karika a térségben.
Képriport a Budai-hegység MTB kerékpáros körtúráról
  Egy vagány útvonalon fedeztem fel a Buda környéki hegyeket.
Kerékpárlánc waxolása 3. rész
  Hogyan kell bánni a waxolt lánccal.
Képriport a Naprendszer túráról
  Avagy a sülysápi karika.
prev
next

 taskas cikk 01

Kerékpáros táskákról általában.

Ez a cikk egy bevezető a kerékpáros táskák világába. A csoportosításukat és ismertetésüket az elhelyezésük alapján fogom megtenni, három csoportra bontva: kerékpárosra, csomagtartóra és kerékpárra szerelhetők.

Kerékpárosra szerelhető táskák

Ebbe a csoportba a hátizsákok és az övtáskák tartoznak. Én nagyon szeretem ezeket, mivel a kerékpár irányíthatóságát egyáltalán nem befolyásolják, hiszen a bringáson találhatóak. A bringa súlyát nem növeli a kerékpárossal dinamikusan együtt mozog. Terep bringázásra a legjobb megoldás. Hátizsákot egy napos túráimhoz használok. (Egy napi cucc súlya még nem zavaróan nehéz, akár az egész napos bringázás során sem.)

Hátizsákok

A hátizsákok több űrméretben kaphatóak. 1-2 l-től indulva. A legkisebbek gyakorlatilag csak egy ivótasakot tartalmaznak. Nagyon kedvelem ezeket, gyakorlatilag kulacsot nem is használok. A közepes 5-10 l-esek nagyon jók a rövid, fél, maximum egy napos túrákon. A nagyobban 10 l-felettiek is jól szolgálhatnak, ha több motyóra van szükséged pl.: a tavaszi és őszi átmeneti időszakban.

taskas cikk 01

Hátizsákoknál ügyelj annak hátad felőli oldalára. Komfortos, jól szellőző legyen. (Álmokat azonban ne kergess, úgyis beleizzadsz, csak nem mindegy mennyire.) A pántja legyen széles, hogy nagy felületen feküdjön fel a válladra. Mellheveder, haspánt nagy előny! Jó ha van hozzá eső védő huzat és bukósisak tartó. Én csak olyat használok, amelybe ivótasak is szerelhető. Ez nem kötelező elem, ha inkább kulacsból iszol. Én szeretem. A jól megválasztott hátizsákot bringázáson kívül (pl.: bevásárlás alkalmával, gyalogtúra és egyéb utazások során) is tudod használni (multifunkcionalitás).

Övtáskák

Az övtáskák gyakorlatilag a kis hátizsákokat helyettesíthetik. Nagy előnye, hogy a hátad nem izzad bele. Több űrméretben léteznek, egy 5 - 6 l-essel már egész jól el lehet túrázgatni. Jellemzően nincs bennük ivószatyor. Hogy a hordképességeiről fogalmat alkoss, elárulom egy 100 km-es tereptúrát nyári időben kényelmesen meg lehet velük csinálni. Belepakolható a szerszámkészlet, élelem egy könnyű széldzseki.

taskas cikk 02

Csomagtartóra szerelhető táskák

Erre figyelj: nem minden bringa alkalmas csomagtartós túratáska fogadására. Ha nem akarsz egy nagy pofonnal indítani, akkor nézd meg, hogy lehet-e csomagtartót szerelni a kerékpárra. A vázon a papucson, illetve a támvillán kell lennie egy-egy csomagtartó szemnek. Ha a támvilla oldalán nincs, akkor az azt összekötő elemen kell lennie egynek. Ezzel sok újdonságot biztos nem mondtam, de mérd még le a láncvilla hosszát is. Az legyen minimum 42 cm hosszú. Ez azért kell, mert ha ez a hossz megvan, akkor nagy eséllyel nem fogod a sarkaddal lökdösni az oldaltáskát mondjuk 100 km-en át...
taskas cikk 07

A csomagtartóra szerelhető táskák a klasszikus túratáskák. Lehet belőlük teljesen vízhatlant, vagy erős - jellemzően cordura anyagból készült - jó esetben kiegészítő esőponyvával szereltet vásárolni. Ezek a táskák kerülhetnek a hátsó, vagy az első csomagtartóra.

Kialakításuk szerint lehetnek egy-, két-, háromrészesek, vagy kompaktak. Az egyrészes egy db-ból áll, jellemzően a csomagtartó oldalára, vagy a tetejére rögzíthető. A kétrészes két darabból áll, ezek nem bonthatóak, jellemzően a csomagtartó két oldalára helyezhetőek. A háromrészes, mint ezek után kitaláltátok, 3 nem bontható darabból áll, amely a csomagtartó két oldalán, illetve a tetején rögzül. A kompakt, jellemzően a csomagtartó tetejére rögzíthető és cipzárral bővíthető extra rekeszeket tartalmaz. (Cipzárral oldaltáska elemek bújnak belőle elő, amelyek a csomagtartó oldalára rögzíthetők.) Űrtartalmukat tekintve (10-40 l/táska) széles skálán mozognak.

taskas cikk 03

Személyes véleményem, hogy a legnagyobb szabadságot és variálhatóságát az egyrészes táskák adják. Hiszen ha kevesebb a cucc, elég egy táskát felszerelni a csomagtartóra. Itt is működhet a multifunkcionalitás: A csomagtartó tetejére rögzíthető henger alakú vízhatlan táskám a vízitúrázás során, vagy a kocsiban maradó utcai ruha tárolására is használom. Más ismerősöm a vízhatlan oldaltáskáját viszi evezni.

A táskák csomagtartóra rögzítési módja rengetegféle lehet, ez nagyban befolyásolja az árát. (Az egyszerű, könnyű rögzítésű drágább. Vannak táskák, amelyek, csak egy típusú csomagtartóra rögzülnek pl.: i-Rack) Figyelj mindenképp rá, mivel nem minden táska kompatibilis minden csomagtartóval.

Pakolásnál fontos szabály, hogy ha első csomagtartót használsz, abba könnyű dolgokat pakolj, a kerékpár irányíthatóságát csak kissé módosítsa.

Kerékpárra szerelhető táskák

Elérkeztünk a legtöbb típust tartalmazó családba. Azt természetesen mondanom sem kell, hogy a különböző rögzítésű táska típusok az észszerűség határai között szabadon kombinálhatóak. Ezeket a táskákat rögzítési helyük alapján 5 csoportra osztjuk: vázra, kormányra, nyeregcsőre, vázcsőre, illetve gravel táskákra.

Gravel táskák

Kezdjük mindjárt a legutolsóval amely a legfiatalabb típus. Ez gyakorlatilag 4 táskatípust jelent, amelyeken a kerékpár különböző helyeire rögzítjük. Mivel azonban gyakorlatilag egyszerre jelentek meg a piacon, egységes megjelenést ad a bringának és a kerékpáros túrázás egy úgynevezett minimális csomaggal történő túrázás (bikepacking) kiszolgálására jött létre, így ezeket engedelmetekkel elkülönítve egy kategóriának vettem.

taskas cikk 04

Ebbe a kategóriába 4 táska típust sorolok. Ezek a nyeregcsőre, a felső vázcső alá, a kormányra, illetve az első villára szerelhetőek. Űrtartalmuk változó. Ne tévesszen meg a táskák mérete, egy ilyen szettel akár egy több hetes túrára is el lehet indulni, mert szinte minden elfér benne (sátor, hálózsák, konyha, stb.). Nagy előnyük a csomagtartóssal szemben, hogy a bringa középvonalában vannak, így a kerékpár irányíthatóságát kevésbé befolyásolják. Ez a terepkerékpározásnál nagyon fontos. Hátránya viszont, hogy meg kell tanulnod jól pakolni belé, tudd mit hova raktál és mi az, amit napközben elő kell venned.

Kormánytáskák

Ezek a kormányra konzollal, vagy tépőzárral rögzíthető kisebb táskák. Ide rakjuk azokat a cuccainkat, amiket sokszor elő veszünk. (élelem, fényképező, teló, pénztárca stb.) Nálam ez is multifunkcionális. (Evezéskor ezt használom élelem és víz tárolására.) Ebből használok egy kisebb méretet, amibe csak a MILC fényképező kerül. Nagyon jól bevált hátizsákos monti túráknál, mivel a fényképező a legvédettebb és a legkézreállóbb helyen van.

Nyeregtáskák

Klasszikus kis méretű táska, a gyakorlatban elsősorban, mint szerszám és pótbelső tároló válik be.

taskas cikk 06

Váztáska

Talán az első táskák egyike volt a modern kerékpárokon a háromszögletű váztáska. Ebbe azokat a dolgokat tároljuk, mint a nyeregtáskában.

Váz feletti táska

Körülbelül 10 éve jöttek divatba a felső cső fölé szerelhető kis táskák, tárca, iratok, telefon tárolására jó megoldás.

Mint láthatjátok rengeteg táska típus van. Nem hiszem, hogy létezik olyan igény, amire nincs megoldás. Áruk is széles skálán mozog, amely tükröződik funkcionalitásukban.

Támogasd a működésünket


Ha tetszett a cikk, kérlek támogasd a munkánkat önkéntes adománnyal a Revolutos számlánkra bankkártyás fizetéssel. Ezáltal még több hasonló cikket fogunk tudni készíteni a szórakoztatásodra.

Hogyan működik az adományozás?

Köszönjük!