Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Teszt: Lazer Roller + Net bukósisak
  Figyi ez ár/értékben nagyon jó!
Jajj KULLANCS!!! Mit csináljak?
A kullancs talán a legközismertebb "rovarok" egyike, amelyet tévhitek öveznek.
Gravel túra a Velencei tó körül.
  Egy szuper 70 km-es karika a térségben.
Képriport a Budai-hegység MTB kerékpáros körtúráról
  Egy vagány útvonalon fedeztem fel a Buda környéki hegyeket.
Kerékpárlánc waxolása 3. rész
  Hogyan kell bánni a waxolt lánccal.
prev
next

szlovak ev6 13

Jártál már a Duna menti kerékpárút szlovák szakaszán?

Az EuroVelo 6 az Atlanti-óceánt köti össze a Fekete-tengerrel, ennek több szakaszán több alternatíván is közlekedhetünk. 2022 őszén feltűnt, hogy az Párkány-Komárom szakasz is ilyen. A magyar, jobb parti verziót ismertem többé-kevésbé, illetve épp felújítás alatt is áll, de lássuk csak, mi a helyzet az északi szomszédunknál, azaz a bal parton!

Hány verzió van?

Útvonaltervezés tekintetében nem kényeztet el bennünket sem az eurovelo.hu, sem az eurovelo.sk, sem az eurovelo.com oldal. Mindnek van kisebb-nagyobb hibája. A terepet bejárva, a hibáikat kiküszöbölve berajzoltam két, valóban teljesíthető alternatívát, melyeket ebben a cikkben elétek tárok. A hivatalos útvonal a déli, terepes szakaszokat is tartalmazó verzió, de ehhez kell minimum egy trekking/gravel kerékpár. Aki nem rendelkezik ilyesmivel, vagy sarasabb időben indul, esetleg nem zavarja némi gépjárműforgalom, az tekerhet a szinte végig tüköraszfaltos, északi ágon.

szlovak ev6 02

Észak és dél kevésben tér el

A legtöbb elágazásban van ugyan táblázás, de jellemző az egész környékre, hogy egy csomópont egy táblát rejt, nem feltétlenül olyan részen, ahol minden érkezési irányból azonnal látható. Érdemes a letölthető linket és navigálásra alkalmas kerékpáros órát használni, vagy a térképmodult használva, kormányra szerelt okostelefonnal közlekedni.

szlovak ev6 01

Nem fogod minden irányból meglátni őket

Indulás Esztergomból

Praktikus okokból az esztergomi vasútállomástól indul a túra. A Prímás-szigeten a parti útról már megcsodálhatjuk Párkány panelházait, illetve magát a Mária Valéria hidat.

szlovak ev6 03

Egy csipetnyi Detroit

Párkány belvárosa Esztergom történelmi negyedéhez képest látnivalókban szegényes, ám például reggelizni tökéletes lehet. Meg persze visszanézni a bazilikára :).

szlovak ev6 04

Skodák földje

A legtöbb helyen a Duna-parthoz a lehető legközelebb húzódik a terv, ettől viszont ajánlatos lehet letérni, amennyiben egyéb látnivalókat szeretnénk útba ejteni, vízhez vagy kajához akarunk jutni az érintett falvak központjában.

Ne feledd: Szlovákiában a kerékpárosok számára is kötelező a bukósisak használata!

A Felvidéken nincsenek kék kutak: aki ivóvizet akar, az kisboltot (potraviny) keres az adott faluban, vagy megkeresi a temetőt, ahol kék kút ugyan szintén nincs, de egy átlagos kerti csapot találni fog. Általánosan igaz, hogy szinte mindenki tud magyarul, és minden felirat magyarul van kint nagyobb betűvel.

szlovak ev6 05

Vegyesbolt és víz vogmuk

A hivatalos, nehezebben járható ág egyik része beton négyzetekből összerakott út, melyek megkoptak, illetve a kis Nemecsek benne hagyta lábnyomát :). A vasúti átjáró sem sorompóval, sem fénysorompóval nem védett, azonban pl. ottjártamkor is érkezett egy tehervonat a gazzal benőtt pályán, tehát inkább figyeljünk :). A terepes kilométerek második szakasza kaviccsal javított Duna-gát.

szlovak ev6 06

A déli, hivatalos ágon azért lehet számítani erre-arra

Az alternatív, aszfaltos szakasz

Az aszfaltos rövidebb ág sajnos forgalmasabb. Jellemző a környékre, hogy jobbak az utak, mint itthon, van a szélükön egy folytonos fehér csík, és az azon túli részbe sokszor beleférne egy kerékpársáv. A forgalomban olyat látni elég gyakran, amit itthon gyakorlatilag nem: kerékpáros előzése után, visszafelé is indexelő autós :). Valamiért a kevés gépjármű nagy része viszont kamion – érdemes átgondolni, hogy ezt tudjuk-e kezelni.

szlovak ev6 07

Az északi pálya suhanós, de azért tud kamionos lenni

Tovább Komárom felé

Miután a két útvonal egyesül Karva falu előtt, onnantól nehézségeink jobbára véget érnek. Forgalomtól többnyire elzárt, többnyire hibátlan aszfalton tudunk elkerekezni Komárom városáig. Csak többnyire, mert nem messze innen azért belevágtak az útba utólag egy csatornát, amin át kell tolnunk a kerékpárt :).

szlovak ev6 08

Erre a kis fiaskóra STOP feliratok figyelmeztetnek az amúgy hibátlan aszfalton

Az ezután útba ejtendő karvai és a dunamocsi Duna-part közül nehéz választani, hogy melyik a szebb. A helyzet akkor sem lesz könnyebb, ha a falvak közötti szakaszokat versenyeztetjük :). Az ártéri erdőben számtalan helyen kiléphetünk a partig, és szokatlan szögből láthatjuk a Gerecse különböző csúcsait. Beszéljenek a képek.

szlovak ev6 15

Ez volt ősszel. Mi lehet tavasszal?

szlovak ev6 09

Karva lentről

szlovak ev6 13

Karva fentről, a kilátóból

szlovak ev6 14

Dunamocs

szlovak ev6 16

Napfényes suhanás

A szuper minőségű gátakon való száguldást (Észak-)Komárom szélén, a Vág hídján fejezzük be. A történelmi belváros szép, és számos látnivalót rejt, kezdve rögtön az erőddel, ami előtt elvisz az útvonal, hogy aztán a két Komáromot összekötő Erzsébet hídon átkelve beguruljunk a vasútállomásra. A város szlovák része rengeteg vendéglátóhelyet rejt, míg a magyar oldalon a célig már nincs ilyesmi. Persze haladók oda-vissza is teljesíthetik a távot, ezzel kiélvezve az eddigi jellemzően szembeszelet hátszél irányban is :).

szlovak ev6 18

Keresd a feliratot: Pivo :)


  • Túra hossza: 60 km
  • Túra nehézsége: Könnyű
  • Túra terepe: Síkvidék
  • Szint: +307 m,-310 m
  • Átlagos meredekség: 1 %

Kapcsolódó cikk:
Szlovák EV6 Esztergom-Komárom