Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Jajj KULLANCS!!! Mit csináljak?
A kullancs talán a legközismertebb "rovarok" egyike, amelyet tévhitek öveznek.
Gravel túra a Velencei tó körül.
  Egy szuper 70 km-es karika a térségben.
Képriport a Budai-hegység MTB kerékpáros körtúráról
  Egy vagány útvonalon fedeztem fel a Buda környéki hegyeket.
Kerékpárlánc waxolása 3. rész
  Hogyan kell bánni a waxolt lánccal.
Képriport a Naprendszer túráról
  Avagy a sülysápi karika.
prev
next

kerekpartolvajA lakatolás egy örökzöld téma, mivel manapság egyre többen vesznek kerékpárt és sajnos rengeteg rossz példa látható, hogy milyen lakatot ne, illetvegy hogyan ne lakatoljunk,

Alapszabálynak mondhatjuk, hogy legalább a bringa árának tizedével megegyező összegű lakatot érdemes vásárolnunk. Bizony-bizony egy 100 ezres bringa esetén 10 000 Ft-ot költsünk lakatra. Ez elsőre lehet, hogy soknak tűnik, de higgyétek el sokkal olcsóbb egy kicsit többet kiadni egy megbízható zárra, vagy ismét kinyögni a bicikli teljes vételárát.

Lakat típucok

Sodrony- és spirálzár:
Ezek a latakok acél sodronyból állnak, vastagságuk a fél cm-től a 3 cm-ig terjed. Elvágásuk viszonylag gyorsan megy. Igazából csak az erővágó méretétől függ. Ha ilyen zárat veszel, akkor huzamosabb ideig ne hagyd a bringát őrizetlenül, vagy legyen látótávolságban. Bár a Tolvajkergetők nagy lakat tesztej alapján a vastag sodrony egyáltalán nem rossz! (A videót lásd lentebb!)

Vékony sodronyzár elvágása

Gerinclakat:
Ennél a típusnál az acélsodronyt kis hengerekkel borítják, amiket pedig műanyag bevonat fed. Az acélhengerek egymásba kapcsolódnak, így védik a belül elhelyezkedő sodronyt.

Ezek a lakatok vastagságuk miatt hamis biztonságérzetet adnak. Ugyanis a fémgyűrűk alatt általában az átlagos sodronylakatokénál is vékonyabb huzalköteg húzódik.

Az olcsóbbaknál sajnos acélgyűrűk helyett alumíniumborítású a huzal, amit egyszerűen összeroppantanak, és elvágják a szabaddá vált sodronyt. További gyakori hiba ezeknél a záraknál, hogy a hengerek nem illeszkednek rendesen, így szétfeszíthetők, ami szintén a sodrony elvágását vonja maga után.

Gerinclakat elvágása

U lakat:
Az U profilt edzett acélból készítik, amit szinte lehetetlenség fűrészelni, szétfeszíteni, vagy bármilyen mechanikai eszközzel tönkretenni.

A lakat hátránya, hogy nem flexibilis, így eléggé korlátoltak a lakatolási lehetőségek, de ha alaposan körülnézel, biztos találsz valami alkalmas horgonyzóhelyet bringádnak.

Láncos zár:
Itt nem a barkácsoltban kapható lánc és lakat párosítására kell gondolni, ugyanis a barkácsboltokban a láncot folyóméterre adják, így a kívánt méretet ott szabják le neked erővágóval, ami azt jelenti, hogy ugyanannyi védelmet biztosít, mint a korábban emlegetett sodronyzár. Bár ha az ilyen típusú zárat nagyon olcsón mérik, lehet, hogy ilyennel van dolgod... Figyelj, a vastagság ne tévesszen meg!

A rendes láncos zár általában négyszögprofilú hegesztett acélszemekből áll, amit textilborítással fednek, ami egyrészt megvédi a váz festését, másrészt elméletileg „flexelés" ellen hivatott védeni. (A sarokcsiszoló tárcsa által keltett hőtől megolvad a műanyag, és ráolvad a tárcsára, ami így az elveszti vágóképességét.)

Előnye az U-lakathoz képest, hogy flexibilisebb, így nagyon könnyen lehet vele megfelelő parkolóhelyet találni. Hátránya, hogy baromi nehéz, és kénylemetlenebb szállítani.

Colstock zár:
Tudod mi az a colstok? Ha ránázel erre a lakatra, akkor tuti, hogy eszedbe jut ez a hasznos mérőeszköz.

A lakat összehajtogatható rendszere ötvözi az U-lakat könnyűségét és praktikus szállíthatóságát a láncos zár felxibilitásával és erősségével, mivel lapjai edzett acél lapok, amit műanyagborítással láttak el. Szegecselése sem a gagyi fakta, hoszen ellenáll a feszítésnek és a fúrásnak egyaránt.

Végül nézzetek meg 2 videót, amit a tolvajkergetők forgattak. Demonstrálandó, hogy bármit ki lehet nyitni.

Tolvajkergetők lakat tesztje

 

Tolvajkergetők lakattasztjének 2. felvonása

Zárszerkezetek
A várak és erődítmények leggyengébb része a kapu. Igaz ez a lakatokra is, hiszen nem elég a legvastagabb lánccal rendelkeznünk, ha a rajta található lakat zárját egy gyerek is ki tudja nyitni egy lapos vasdarabbal.

Manapság az alábbi 3 fő zárszerkezet valamelyikével látják el a lakatokat.


Körkulcsos zár:
Ez tulajdonképpen egy henger a végén a zárhoz megfelelő köszörülésekkel. Ezeket a zártípusokat ajánlatos elkerülni, ugyanis sokukat - bármilyen hihetetlenül hangzik - egy tollal ki lehet nyitni.

Egy ilyen gagyi zár kinyitását szemlélteti ez a videó

Lapkulcsos zár:
Talán ez mondható ma a legbiztonságosabbnak. Ez hasonlít a hagyományos kulcshoz, viszont ennek az alsó és a felső felét is különböző szögekben köszörülik, természetesen szimmetrikusra, hogy mindegy legyen, hogyan dugod be a zárba. -Pont, mit az autók kulcsait.

Számzár:
Ma már egyre biztonságosabbak ezek a megoldások. Előnye, hogy nem kell hozzá kulcs. Komoly lakatoknál ezt a megoldást sajnos nem alkalmazzák.

Hogyan lakatoljunk?
Az alábbi lakatolási tanácsok talán maguktól értetődőnek tűnnek, mégis figyelmet érdemelnek, mert betartásukkal a kerékpárlopások nagy része elkerülhető.

  • Egy pillanatra se hagyd magára lezáratlanul a bringádat!

Sok lopás a  "Csak beugrom a boltba, egy percre!" esetekben következik be. (A bringát már viszi, az erre szakosodott úriember, akinek az a munkája, hogy egésznap a bolt előtt álljon és az ilyen pancserekre vadásszon.)

  • A lakattal a kerékpár vázát is rögzítsd, ne csak a kereket!

A többpontos rögzítés mindig nagyobb biztonságot nyújt, főleg gyorszáras kerekeknél

  • Győződj meg arról, hogy amihez lakatolsz, az rögzítve van!

Ne kösd a kerékpárt olyany oszlophoz, amit ki lehet húzni a földből, vagy egyszerűen át lehet emelni a tetején. (Lásd a lentebbi videót!)

  • Jól látható, forgalmas helyen lakatolj!

Szokták ezt mondani, de véleményem szerint az emberi közöny miatt ennek már szinte semmi visszatartó ereje nincs. Bár talán a tolvaj adrenalin szintje ilyen esetben magasabb, mint egy kihalt utcában.

  • Ne hagyj a bringán mozdítható értéket!

Vidd magaddal a kilométerórát, lámpát, kulacsot, pumpát, vagy egyéb mozdítható tartozékot, mert az is érték.

  • Ne tárold a bringádat hosszútávon lépcsőházak folyosóján, kapualjakban, még jobb zárral sem!

A lezárt folyosó sem jelent különösebb akadályt a tolvajnak, sőt, itt rejtve dolgozhat, nagyobb szerszámokat is igénybe vehet. Ráadásul gyakran kifigyelik, hogy melyik lépcsőházból mit lehet vinni. Zárható kerékpártárolóban, pincén belül is lakatold le a bringádat! Inkább vigyék a másét. Mondjuk, ha lehet kerüld a közös tárolókat, mivel innen rendszeresen eltűnnek a bringák.

 

Lakatolós tippek