Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Vadászat!
Mikor korlátozzák erdeink látogatását a vadászat miatt?
Keresztül az Északi-középhegységen
   Hungarian (half) Divide élménybeszámoló
Schwalbe Marathon Mondial
  Az igazi mindenes gumi.
Cateye Micro Wireless computer
  Avagy van-e hagyományos kerékpáros computerekre szükség az okostelefonok világában?
Cube Cargo Hybrid
  Egy igazi különlegességet sikerült a tavasszal kipróbálni, amelynek a tapasztalatait megosztom most veletek.
prev
next

 15 szazalekkal tobben bicikliztek budapesten tavaly mint egy evvel korabban01

Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a fővárosi kerékpárforgalom.

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15%-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. Soha nem mértek ennyi embert, 2020-ban összesen 2.771.710. kerékpározót számoltak ezeken az útvonalakon.

Az aszfaltba telepített érzékelők felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek. Arányaiban decemberben nőtt legjobban a biciklis forgalom az előző év azonos hónapjához képest, helyenként 29% és 95% közti emelkedést produkálva.

A budai rakparti bicikliút a legnépszerűbb útvonal, ahol 2020-ban számoltak először 1 milliónál több kerékpározót. A növekedés nyertese 2019-hez képest viszont a Csepelre vezető Weiss Manfréd út kerékpárútja.

Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a fővárosi kerékpárforgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő eredmény.

15 szazalekkal tobben bicikliztek budapesten tavaly mint egy evvel korabban03

A Kerékpárosklub szerint a növekedést egyszerre okozhatta, hogy a koronavírust sokan a távolságtartást biztosító biciklis közlekedéssel akarják elkerülni, illetve a lezárások alatt is könnyen elérhető szabadidős tevékenységet nyújt a bicikli. Egyre többen ismerhetik fel, hogy kerékpáron elkerülhetők a dugók és parkolóhelyeket sem kell keresni.

Sokakat a Kerékpárosklub javaslatára kialakított új kerékpársávok és a rakparti korzó ültethetett biciklire. Ezt bizonyítja reprezentatív kutatásunk, mely szerint a budapestiek többsége szívesen kerékpározik, ha ezt kijelölt biciklisávok, utak teszik vonzóbbá.

2020-ban lezárták a 3-as metrót és a Csepeli HÉV-et, ami a párhuzamos Múzeum körúti és Weiss Manfréd úti biciklisávok forgalmának növekedését motiválhatta.

Az adatok nagy lakossági igényt mutatnak a kerékpározás iránt. A Kerékpárosklub szerint érdemes lenne folytatni a kerékpársávok fejlesztését, mert így olcsón és gyorsan lehet egészségesebb környezetet teremteni.

Hogyan mérik a bringás forgalmat?
Az állami és önkormányzati kerékpárpolitikák mellett a mi munkánk eredményességének is a legjobb mérőszáma lehet a kerékpározók számának változása. Országos reprezentatív kutatásunk mellett a kerékpárutakon telepített számlálók adnak ehhez információt.
Egyelőre csak Budapesten érhető el évekre visszamenőlegesen elemezhető napi adat. 5 db (Bem rakparti, Árpád hídi, az egyedül utcai kijelzővel ellátott Múzeum körúti, a Hungária körúti és Weiss Manfréd úti) BKK által üzemeltetett számláló adatai érhetők el nyilvánosan. Ezeken kívül a főváros útfenntartó cége, a Budapest Közút is üzemeltet számlálókat.
Budapesten kívül az ország több pontján is vannak kerékpáros forgalomszámlálók. Ezek közül 53 helyszín adatai érhetőek el a Veloclass oldalán, de nem folyamatosan.
A nyilvános fővárosi adatokat havonta összesítjük és elemezzük. Más helyszínekről külön kérésre lehet adatokhoz jutni. Az lenne ideális, ha az összes mérőeszköz egy kezelőhöz kerülne és egy nyilvános honlapon bárki böngészhetné, letölthetné, elemezhetné az adatokat.
Kommunikációs szempontból érdemes lenne több helyen is utcai kijelzőket tenni a detektorokhoz, de ezek költsége sokszor nagyobb, mint több számláló üzembe állítása.
A számlálóadatok nagyságrendinek tekintendők. Sokszor az egymáshoz túl közel tekerőket egy kerékpározónak mérik, illetve terelések és meghibásodások is befolyásolhatják a kapott adatokat.

Hol, mennyit nőtt a bringás forgalom?

A növekedés nem a koronavírussal indult, már januárban is 28%-kal több kerékpározót mért az 5 BKK-s számláló, mint 2019 januárjában. 2020 február és március összességét nehéz megállapítani a Weiss Manfréd úti adatvesztés miatt. Ezekben a hónapokban volt ahol csökkent, máshol nőtt a biciklis forgalom az előző évi azonos időszakhoz képest.

Áprilistól aztán emelkedni kezdtek a számlálóadatok. Október kivételével (a 2019-es meleg és napos októbert csak a Weiss Manfréd út múlta felül az esős és hűvös 2020-as hónapban) minden hónapban nőtt az össz kerékpáros forgalom.

Igazán télen lőttek ki a számlálók, ha 2019 azonos hónapjaihoz hasonlítjuk. Legnagyobb, összes számlálót nézve mintegy 61%-os növekedést decemberben mérte a BKK öt kerékpárszámlálója. Decemberben helyenként 29%-os és egészen 95%-os növekedést is mértek.

A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord a 2017-es év, vagyis az öt számláló egyszerre, teljes évben történő üzemelése óta.

15 szazalekkal tobben bicikliztek budapesten tavaly mint egy evvel korabban02

Kerékpáros forgalom a Bem rakparton 2020 decemberében Fotó: Halász Áron / Magyar Kerékpárosklub

2020-ban nem csak munkaszüneti, hanem munkanapokon is nőtt a biciklis forgalom 2019-hez képest. Persze nem tudjuk, hányan kerékpároztak kikapcsolódási célból hétköznap és hányan mentek dolgozni hétvégén, de a koronavírushoz kapcsolódó korlátozások bevezetése, feloldása és újbóli bevezetése alatt is ugyanez történt.

Figyelemreméltó, hogy nem csak a kedvelt látványosságok környékén (pl. Bem rakpart), hanem a hosszabb távolságokat megtevők ingázó útvonalain (Hungária körút, Weiss Manfréd út) is nőtt a biciklis forgalom. A növekedés pedig nem csak nyáron, hanem télen is feltűnő volt.

Az általunk figyelt 5 kerékpárszámlálón 15%-os növekedést mértek 2020-ban. Ez 2019-ben 2.409.574, 2020-ban 2.771.710 kerékpározót jelentett, de a valós adat ennél is nagyobb lehet a mérési pontatlanságok miatt.

Magyar Kerékprárosklub sajtóközleménye nyomán.

Fotók: Halász Áron / Magyar Kerékpárosklub, címkép: Szalanics Zoltán