Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Hogyan kerüljük meg a Balatont kezdőként?
Tanácsok kezdő túrakerékpárosoknak.
Vár Palócföld! 4/4
  Várnak a Mátra ösvényei.
Vár Palócföld! 4/3
  A Cserhátban jártunk.
Vár Palócföld! 4/1
 Szeretnél teljesen feltáratlan vidéket megismerni, itt a szomszédban?
Látni és látszani. Nappal is!
  Az hogy te látsz, nem jelenti azt, hogy téged is látnak.
prev
next

 villanybringak a duna ipoly nemzeti parkban

Máris több kidolgozott túraútvonal közül lehet válogatni

Az Aktív Magyarországért Felelős Kormánybiztosi Iroda, valamint az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ 2020-ban elindította E-Kerékpár Programját, amely elektromos rásegítésű kerékpárokat nyújt hazai nemzeti parkoknak. A megvalósításra biztosított összesen 150 millió forintból nemzeti parkonként körülbelül 15 darab e-kerékpárt, valamint a szükséges kiegészítőket lehet a látogatók rendelkezésére bocsátani, egy- vagy többnapos túrákhoz. Bizonyos programcsomagok, külső szolgáltatók bevonásával, szállást, étkezést-vendéglátást, túravezetést, belépőket is tartalmaznak.

Minap a Duna-Ipoly Nemzeti Parkban (DINP) indult be a szolgáltatás. Pilismaróton Baráth Gergely, az éppen egy éve működő Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ igazgatója elmondta, hogy az e-bringa remek eszköz új kor- és célcsoportokat (AOFK) bevonni az egészséges, élményszerző kerékpáros turizmusba. A Fertő-tó nyugati oldalán sok-sok szenior suhan villanybringán, akik saját erőből már nemigen vállalkoznának ilyesmire. Legyen így nálunk is, ehhez elsőként az infrastruktúrát kell megteremteni. Az egyes parkok a terepviszonyaiknak megfelelő típust választanak, hegyvidékre montit, síkra trekkinget. A lényeg, hogy ez az intézmény nem elsősorban kerékpárkölcsönző, hanem avatott túravezetővel ad lehetőséget egy-egy szép terület bejárására, megismerésére. A vezető leveszi a tájékozódás gondját a résztvevők válláról, érdekességeket mutat meg, ügyel a természetbe illő viselkedésre, és beavat a villanybringázás tudnivalóiba. Ennek hatására várható, hogy többen maguk is vásárolnak majd rásegítéses biciklit, és aktívan kirándulnak vele. Az AOFK országosan egységes töltési szabvány bevezetésére törekszik, és ötleteket, tapasztalatokat vár a programhoz.

e bike3

Dr. Kézdy Pál, a DINP igazgatóhelyettese kiemelte, hogy ez a Fővároshoz közeli, dimbes-dombos terület az egyik legalkalmasabb ökoturizmusra, nagyon sok szép helyet lehet megnézni két kerékről, aszfaltozott erdei utak hálózatáról. Vállalkozókat keresve kettőt találtak, Pilismaróton Gyurász Gábort, akié Maróti Kiskert, Visegrádon Müller Antal Tekerentyű kerékpárüzletét. Az üzleti konstrukció a következő: az állami forrásból vásárolt járművek az AOFK tulajdonában vannak, a Nemzeti Park a vagyonkezelőjük, a vállalkozók pedig üzemeltetési szerződést kötnek vele.

Maróton, ahol a sajtórendezvény volt, napelemmel töltik a Yamaha hajtóművű Haibike kerékpárok akkuját. Máris több kidolgozott túraútvonal közül lehet válogatni: az egyik Dobogőkőre, majd a Királykúti nyergen át vezet vissza, a másik a Pilistetőre visz fel, a harmadik a Prédikálószékre. A Tekerentyű túraterveinek középpontjában a visegrádi Fellegvár-kör és persze Paprét áll, kitérővel a szentendrei Skanzenhez, illetve a Prédikálószékre.

Rögtön tettünk is egy rövid túrát. A 250 wattos, 11 sebességes bringák nagyon jól mennek felfelé, de mivel motorjuk nem a kerékben, hanem a vázban van, lefelé menetben nem tölt, de a tervezett túrákra így is elég az akkukapacitás. Október 3-án és 10-edikén lesznek az első vezetett túrák, maximum tízfős létszámmal. A kísérős biciklizés nekem személy szerint azért is rokonszenves, mert nem kell attól tartani, hogy a természethez alkalmazkodni képtelen emberek jutnak el olyan helyekre, amelyek eddig csak vérbeli turistáknak voltak elérhetők. Remélem, sikeres új mozgalom indul be ezzel a remek kezdeményezéssel!

Fotók: Bognár Mária, Pupu