Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

 A hónap megyéje: Zala vármegye
  Zala megyei kerékpártúra ajánló.
A hónap megyéje: Hajdú-Bihar vármegye
  Hajdú-Bihar megyei kerékpártúra ajánló.
Ahonnan a budapesti tüzijáték is látszik...
  Meglátogattuk a szlovákiai Magasmajtényt a legmagyarabb tót falut.
Csalomjai pusztatemplom kerékpártúra
  Egy kellemes, fél napos kerékpártúra az Ipoly völgyében.
Shimano Cues tartós teszt 2. rész
  Tapasztalataim 2500 km után.
prev
next

 trend

Trend elemzés

A stabil infrastruktúrával, a virágzó autóipari ágazatból eredő erős szaktudással és a nagyszámú kiaknázatlan munkaerővel rendelkező közép- és kelet-európai régió a (e-)kerékpár-gyártási lánc minden lépcsőfokára kiterjedő beruházások beáramlását tapasztalja.

Egy gyártósoron dolgozó munkás a régióban bruttó 1300-1500 eurós fizetést kap, míg például a hollandiai Gazelle-nél ez valószínűleg a duplája is lehet.

Az európai kerékpárgyártás áthelyeződése egyre nagyobb lendületet vesz, ahogy nő a kereslet és szűkül a kínálat. Közép- és Kelet-Európában (CEE) erre a piacra, nagy és közepes méretű szereplők beáramlása tapasztalható, a kiaknázatlan munkaerő és a vonzó támogatások miatt. A Bike Europe cikke alapján bemutatjuk a kerékpár és a villanykerékpár gyártás jelenlegi helyzetét a régióban.

Az Európai Kerékpárgyártók Szövetségének (EMBA) elnöke 2020-ban azt nyilatkozta, hogy a következő öt évben megháromszorozódik az EU-ban az e-kerékpár-gyártás.

A Kínában gyártott e-kerékpárokra 2019-ben bevezetett dömpingellenes vámok kedvezően hatottak az európai kerékpárgyártásra. Ezt most tovább fokozta a Covid-19 járvány negatív hatása az ellátási láncra és a logisztikára. A közép- és kelet-európai (CEE) kerékpárgyártás elképesztő növekedési görbét mutat. Ez részben a Decathlonnak köszönhető, mivel nagy méretű gyártóegységet telepítettek Romániába. Másrészt Bulgáriában, Magyarországon, Csehországban és Lengyelországban is nagy mértékben nőtt a termelés.

A dömping ellenes vám, az EU által kiszabott „büntető” vám, amelyet olyan termékek és gyártók ellen érvényesít, amely termékeit a rendes értékénél alacsonyabb értéken próbál az EU piacán értékesíteni. (Ezt akkor tudja nyereségesen megtenni, ha az előállító ország kormánya támogatásokon keresztül segíti a gyártót, ezáltal tisztességtelen előnyhöz juttatja az EU-s gyártóval szemben.)

Beruházási stratégia a dömpingellenes intézkedések hatására

A dömpingellenes intézkedések bevezetése sok új külföldi befektetést vonzott a régióba.

A kelet-közép-európai régióba érkező beruházások nagy része Ázsiából, és így természetesen Kínából érkezik. Ezeket a vállalatokat a régióba egyrészt az adott ország és az uniós támogatások vonzzák (Magyarországon például alacsony a társasági adókulcs), másrészt a viszonylag nagyszámú képzett munkaerő jelenti az előnyt.

A helyi kormányzatok sokat tesznek azért, hogy az ilyen típusú vállalkozásokat Ázsiából bevonzzák. Rengeteg támogatás jár még a közepes méretű gyártóknak is, így nem csak a gyártó óriások érkeznek ide, hanem sok alkatrész-beszállító és kisebb méretű gyártó is.

A dömpingellenes vámok elérték céljukat.

Amikor a dömpingellenes vámokat először bevezették, sok kisebb/közepes méretű kínai vállalat európai partnerekkel megpróbálta azt kijátszani. Most azonban azt látható, hogy valóban gondolkodnak az európai befektetésekben. Kínában még a közepes méretű vállalatok is IPO-t kérnek, hogy tőkét gyűjtsenek, és ezt a pénzt felhasználva saját gyárakat hozzanak létre itt.

Gyakorlatilag a dömpingellenes vámok elérték céljukat, nem csak az európai iparág alakul át áttelepítéssel, hanem új közvetlen külföldi befektetéseket is vonzanak, amelyek a helyi munkaadókká válnak.

Initial Public Offering (IPO) A kezdeti nyilvános részvénykibocsátás vagy tőzsdeindítás olyan nyilvános kibocsátás, amelyben egy társaság részvényeit intézményi befektetőknek és általában lakossági befektetőknek is értékesítik

Lengyelország pozíciója kulcsfontosságú a közép- és kelet-európai térségben

Lengyelország pozíciója kulcsfontosságú a közép- és kelet-európai régióban, és az utóbbi időben kerékpáros fronton nagy mozgolódás volt ott. Európa legnagyobb kerékpárgyártója, a portugál RTE 2019-ben bejelentette, hogy új üzemet tervez Lengyelországban. A kizárólag a Decathlon számára termelő új lengyelországi gyár a francia kiskereskedelmi óriás kelet-európai üzleteinek piacközeli pozícióját fogja erősíteni. A létesítmény a tervek szerint 2022 januárjában kezdi meg működését.

2019-ben a kínai Bafang motorgyártó cég nyitott itt új üzemet, ahol 600 000 motort kívánnak gyártani. Ezzel a jelentős lépéssel a javítani kívánják a vállalat európai szolgáltatási színvonalát.

A lengyelországi gyártóüzemek mellett döntő nyugat európai gyártók közé tartozik a holland Van Raam, ami 2021 elején a lengyelországi Wykrotyban egy új üzemmel bővítette a gyártási kapacitást. Az osztrák Woom gyerekkerékpár-szállító 2020-ban Ázsiából Lengyelországba helyezte át a gyártását, hogy "a piachoz közel termelhessen... és az európai piac jelenleg messze a legnagyobb a Woom számára". A kerék- és alkatrészgyártó svájci DT Swiss, szintén működtet itt egy leányvállalatot, a DT Swiss Polska SP-t, amely tovább bővíti a gyártási létesítményeit.

Lengyelország legnagyobb hazai kerékpárgyártója, a Kross éves kapacitása 400 000 kerékpár és e-bike. A vállalat 2019-ben a Mutlicycle gyártósorát egy felvásárlás után Hollandiából Lengyelországba helyezte át.

Mi a helyzet a Baltikumban?

A Baltikumban Litvánia rendelkezik egyedül kerékpárgyárral. A Baltik Vairas komoly beruházásokat eszközölt az e-kerékpár-gyártás modernizálásába. Felállított egy teljesen új összeszerelősort, ahol 2020-ban 31 000 villany bringát szereltek össze. A teljes e-kerékpár- és kerékpárgyártási kapacitásának 400 000 darabra történő növelése érdekében a vállalat 2021-ben további 1,5 millió eurós beruházást tervezett. A gyártó e-kerékpár-gyártási részesedése eddig 20% körül mozgott, de ez a szám várhatóan 50%-ra nő majd. A vállalat termelésének több mint 99%-át exportálja, elsősorban Németországba, Hollandiába és Dániába.

A vázgyártás lokalizálása kulcsfontosságú a kerékpár szegmensben.

Az Európai vázgyártás

Portugália (Triangle's) és Bulgária (Cyclegets) mellett Lengyelország a harmadik európai ország, amely Európában gyártja alumínium vázait.. Az AG Motor napi 1500 darabos és évi 400 000 darabos kapacitással rendelkező, robotizált alumíniumváz-gyára Lengyelország keleti részén található. "Az európai kerékpárgyártók számára az Ázsiából történő beszerzés esetén 180 napról mindössze 30 napra tudjuk csökkenteni az átfutási időt" - magyarázta Wiesław Marek, az AG Motors vezérigazgatója és tulajdonosa a 2019-es megnyitó ünnepségen.

A vázgyártás lokalizálása kulcsfontosságú a kerékpár szegmensben. A múltban Olaszország volt a legnagyobb acélvázas kerékpárgyártó, és ez mára szinte teljesen eltűnt a Kínába való átállással és az alumíniumvázak megjelenésével.

Növekszik a termelés Csehországban.

Csehországban növekednek a belföldi és külföldi beruházások is. Az e-kerékpárok helyi gyártója, a Crussis Electrobikes bejelentette, hogy 2021-re meg kívánja duplázni gyártási kapacitását egy új, Prága külvárosában létesítendő üzemmel. A Crussis Electrobikes 2013-ban lépett be az e-kerékpárok piacára, mára azonban a Cseh Köztársaság egyik legnagyobb villany kerékpár gyártójává nőtte ki magát.

Az ország legnagyobb gyártója, a Bike Fun International (BFI) folyamatosan növelte éves termelését, jelenleg 200 000 kerékpárnál járnak. Ebbe mind saját márkái (a Rock Machine, a Superior és a Frappe), mind bérgyártás beletartozik. A 2019/2020-as pénzügyi évben a BFI összesen 172 639 darab kerékpárt értékesített 117 474 darabot bérgyártásban, 55 165 darabot pedig saját márkás kerékpárként értékesített. A gyártó jelenleg a Kopřivnicében található gyártókapacitásuk bővítését tervezi.

A német forgalmazó, a Hartje gyártókapacitása növelésébe fektetett be. Egy új e-bike gyárat nyitott Csehországban. A vállalat hosszú távon, évi 90 000 e-bike gyártásával számol.

Magyarország vonzza a jól bejáratott szereplőket

Magyarország már korábban is vonzotta a kerékpáripar nagy neveit. A holland Accell csoport 2001-ben nyitotta meg itt leányvállalatát, az Accell Hunland Kft-t. Ma ez szinte kizárólag e-kerékpárokat gyárt, hiszen az évi 270 000 darabos termelés 98,5%-a elektromos meghajtású. Az Accell Hunland Kft. 2020 novemberében ünnepelte a 3 milliomodik legyártott kerékpárját.

A magyar kormány a kerékpárgyártásban egy nagyon érdekes stratégiai ágazatot lát.

2018-ban a tajvani Giant csoport bejelentette, hogy a hollandiai mellett egy második gyártóüzem létrehozásával bővíti európai jelenlétét, amely Magyarországon lesz. Robert Esik, a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) elnöke akkor úgy fogalmazott: "A Giant magyarországi jelenléte lehetőséget ad arra is, hogy helyi beszállítók bevonásával erős beszállítói láncot építsen ki, ezzel is hozzájárulva a hazai kerékpárgyártás megerősítéséhez". A Budapesttől 80 km-re északra található létesítmény 2020 második felében kezdte meg működését. A teljes beruházás várhatóan 48 millió eurót tesz ki, amelyet három fázisban fektetnek be.

A magyar kormány a kerékpárgyártásban egy nagyon érdekes stratégiai ágazatot lát. A HIPA klaszterek kialakítására akar vállalkozásokat vonzani az országba, ahol számos beszállító fedné le az egész ágazatot, hiszen egy kerékpár 100 különböző beszállítótól származó alkatrészből áll.

Az OEM-gyártás a közép- és kelet-európai régióban is növekszik.

Az OEM-gyártás a közép-kelet-európai régióban is növekszik. Sajnos az Ázsiai vállalatok sokszor szembesülnek azzal, hogy nincs akkora kapacitás itt, amely az ő igényeiket lefedné pl. évi 100 000 feletti darabszám. Így saját leányvállalatot alapítanak és azzal oldják meg a gyártást.

Romániában nagyüzemi gyártók telepedtek meg

Európa legnagyobb kerékpárgyára épül Romániában. A Sport Mechanical Workshop SRL a Decathlon kerékpárgyára, amely 2019-ben kezdte el üzemét építeni Temesváron. A Decathlon 30 millió eurót fektet be az új gyártóegységbe. A tervek szerint 2021-ben kezdi meg működését, és a beindítási fázis után, évi 1,5 millió darabos lesz a termelés.

A Decathlon azonban nincs egyedül Romániában. A német kerékpárgyártó, a Corratec 2021 novemberében jelentette be, hogy egy Temesvár külvárosában található telephelyen megkezdi a Corratec márkájú kerékpárok és villanybringák sorozatgyártását. Ez a létesítmény 300 000 kerékpár gyártásával egészíti ki a jelenlegi, németországi Raublingban található gyáruk termelését. Az olasz Campagnolo csoport szintén évek óta működik a kelet-európai országban. A Campagnolo 100%-os tulajdonában lévő leányvállalata, a Mechrom Industry 2019 végén egy új gyártócsarnokkal bővítette működését. Déván az Eurosport DHS található, amely több mint 600.000 kerékpárt szállít 600 kereskedőnek 24 országba. (Jelentős munkaadó a városban, hiszen több mint 400 embert alkalmaz.)

A bolgár Bike Valley egyre erősebbé válik

Bulgária első alumíniumváz-gyártó üzemének megnyitása a főváros, Szófia közelében fontos kiegészítője volt a bolgár Bike Valley-nek. A CycleGets gyár működési kapacitása évi 200 000 darab. Az ország fő hazai kerékpárgyártói, a Leader 96, a Maxcom és a Cross a közelmúltban új gyártóüzemekbe fektettek be.

A Leader96 1,7 millió eurót fektetett be a termelés átszervezésébe, beleértve egy új félautomata porfestőműhely, és egy új készáruraktár létesítését, valamint további gyártósorok termelésbe állítását.

A Maxcom az OEM-összeszerelési tevékenységére összpontosít. Főbb megrendelői az Európában működő csúcskategóriás márkák, például a Bianchi, a Stevens és a HF Christiansen's Winther. A bolgár kerékpárgyártó 2021 júliusában megállapodást írt alá az osztrák motorkerékpár- és e-bike-gyártóval, a Pierer Groupmal egy több mint 31 millió Euró értékű beruházásról. Ez egy új e-bike-gyár létesítése lesz. Ezzel a Maxcomot Európa egyik legnagyobb e-kerékpár gyártójává válik.

A Cross egy új festőüzemet és négy csak villany kerékpárra szakosodott összeszerelősort nyitott.

A következő öt évben megháromszorozódik az EU-ban az e-kerékpár-gyártás.

A közép-kelet-európai régió előnyei

A következő 8-10 évben, ha fenntartjuk a 80%-ban helyben gyártott/összeszerelt kerékpárok forgalmazását, akkor 60 000-90 000 főnyi munkaerőre lesz szükség Európa-szerte. Ez nagyon vonzó sok, a régióba érkező befektető számára.

Egy gyártósoron dolgozó munkás a régióban bruttó 1300-1500 eurós fizetést kap, míg például a hollandiai Gazelle-nél ez valószínűleg a duplája is lehet. Ez vonzó a vállalatoknak, akik eddig azért jönnek a közép- és kelet-európai régióba, hogy maximalizálják a nyereségüket. Az elmúlt néhány év ellátási lánccal kapcsolatos problémái új gondolkodásmódot indítottak el. Rengeteg lehetőség van arra, hogy az alkatrészgyártás Európában történjen, és a közép- és kelet-európai régió minden bizonnyal nagyobb szerepet játszhat ebben a fejlődésben.