Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Kerékpártúra a Naplás-tóhoz
   Egy tuti túra Budapesten belül.
 A hónap megyéje: Komárom-Esztergom vármegye
  Komárom-Esztergom megyei kerékpártúra ajánló.
A Csömör körüli bringakör
  Végigjártam a Csömöri bringatúra útvonalat.
Ahonnan a budapesti tüzijáték is látszik...
  Meglátogattuk a szlovákiai Magasmajtényt a legmagyarabb tót falut.
Csalomjai pusztatemplom kerékpártúra
  Egy kellemes, fél napos kerékpártúra az Ipoly völgyében.
prev
next

frads

Bringánkra pillantva sokszor okoz fejtörést, hogy mit mikor érdemes cserélni, illetve hol van az a pont, ahonnan már egy új bringa vásárlása gazdaságosabb.

 A váz

A legfontosabb elemekkel kezdve jöjjön a váz.

  • Kényelmesen tudtam tekerni vele az év folyamán? Azaz nem volt-e túl nagy, vagy kicsi a váz? (Mondjuk ez alapvetően egy rossz vásárlás következménye.)
  • Érte-e valami sérülés, ami balesetveszélyessé teszi a további használatát?
  • Elérte-e már az élettartamának végét?

Amennyiben bármelyik kérdésre igennel a válasz, úgy itt az ideje a cserének.

Acélvázaknál a korrózió jelent nagy veszélyt, alumínium vázaknál a könnyebbeket (<1,5 kg) nem célszerű 5 - 6 évnél tovább használni, mert az anyag hajlamos a fáradásra.
Az, hogy egy váz milyen terhelést kap, nagyban tőled függ, hiszen egy 60 kg-os túrázó más "pofonokat" ad a bringájának, mint egy versenyző, vagy egy 100 kg-os rider.

Villa

A biztonság szempontjából a legfontosabb alkatrész, a legnagyobb eséshez ennek törése vezethet, ezért is TILOS meghegeszteni, visszahajlítani, stb.!!!

A vezérlőpult

A kormányszár és a kormány állapota létfontosságú. Akinek maradt már kezében a fél kormány, vagy tört le a stucnija, az többet nem kockáztat. Ennél az alkatrésznél sem engedhető meg semmilyen hajlás, vagy repedés!

 vaz

Fékrendszer

Ezt két részre bontanám abromcs- és tárcsafékes rendszerre. Abroncs féknél a fékpofák állapotát, és a felni kopottságát kell elsősorban ellenőrizni, mivel a fékezés nem csak a fékpofát koptatja, hanem a felni fékezőfelületét is. A felni oldalfalának túlzott kopása töréshez vezethet!

Ma már sok abroncson található egy bemarás, melynek megszűnése jelzi a csere idejét. Amennyiben ilyen nem található rajta, a felni oldalfalát tapintással kell ellenőrizni, és annak homorú állapotából következtetni a falvastagságra

Tárcsaféknél ellenőrizd a fékbetétek kopottságát. A legkönnyebben kiszedett állapotban lehet szemrevételezni. Természetesen a féktárcsák is kopnak, de 2-3 évet minden tárcsa ki szokott bírni, kivéve, ha extrém mértékű igénybevételnek van kitéve.

fek 

 Hajtás rendszer

Ha ez nem működik pontosan, gyorsan, és precízen, akkor megkeseríti az életedet. A legfontosabb a lánc állapota. Amely kopásáva, nyúlásával a meghajtás többi elemét koptatja.

A használat keménységétől függően azt lehet mondani, hogy 1500 - 2000 km-t bír ki egy lánc úgy, hogy azt lecserélve a hajtáslánc többi elemét még gond nélkül tudod tovább használni. Csak egy láncot használva kb. 4-8000 km alatt veszélyesen megnyúlik a lánc, mialatt a lánckerekek fogait is elkoptatja. Ez azért veszélyes, mert egy bizonyos kopottság után nagyobb terhelés hatására a lánc "átugrik", ami bukáshoz, és sérüléshez vezet! A lánc kopottságát láncnyúlás mérővel lehet ellenőrizni. Ezt érdemes minden bringásnak beszerezni.

A felnik kopásáról a fékrendszernél olvashattál, de a tárcsafékek más helyen veszik igénybe a kerekeket. Ez pedig nem más, mint a küllők, hiszen a tárcsafék a küllőfejeknél fejti ki a legnagyobb erőt. Ellenőrizni kell a küllőfejek épségét, és a küllők feszességét. Érdemes megnézni, hogy nyolcas, vagy tojás, esetleg felütés van-e a felniben.

Az agyak állapotáról már egy szimpla megforgatás is sok mindent elárul. Szorul, avagy kotyog? Kónuszos agyakat érdemes évente egyszer átzsírozni, és beállítani, az úgynevezett "ipari csapággyal" szerelt agyak esetén meghibásodás esetén a komplett csapágyat cserélni kell! Ezzel egy időben a külsők állapotát is ellenőrizd. A repedések a gumi felületén elöregedésről árulkodnak, és az elkopott mintázat is cserére utal.

hajtas

 Váltórendszer

Mivel ez bowdenekkel működik, érdemes ellenőrizned a huzalok állapotát, mozgásuk finomságát. A váltás pontatlansága adódhat a bowdenezés hibáiból, de okozhatja hajlott váltófül, vagy meghibásodott váltókar.

valtas

 Mikor cseréljük újra a bringát?

Ha a vázat kell cserélned, és a villád már nem jó az új vázba (rövidebb a villanyak, vagy más méretű), akkor ezek összege már akkora, hogy érdemes egy komplett bringán gondolkozni. A fennmaradó alkatrészeket el is adhatod, és így jobban jössz ki a dologból.

Ha a cserélendő alkatrészek összege meghaladja egy új bringa vételárának 60%-át, akkor érdemesebb váltani. De ekkor közbeszólhat az érzelem...