Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Vadászat!
Mikor korlátozzák erdeink látogatását a vadászat miatt?
Keresztül az Északi-középhegységen
   Hungarian (half) Divide élménybeszámoló
Schwalbe Marathon Mondial
  Az igazi mindenes gumi.
Cateye Micro Wireless computer
  Avagy van-e hagyományos kerékpáros computerekre szükség az okostelefonok világában?
Cube Cargo Hybrid
  Egy igazi különlegességet sikerült a tavasszal kipróbálni, amelynek a tapasztalatait megosztom most veletek.
prev
next

frads

Bringánkra pillantva sokszor okoz fejtörést, hogy mit mikor érdemes cserélni, illetve hol van az a pont, ahonnan már egy új bringa vásárlása gazdaságosabb.

 A váz

A legfontosabb elemekkel kezdve jöjjön a váz.

  • Kényelmesen tudtam tekerni vele az év folyamán? Azaz nem volt-e túl nagy, vagy kicsi a váz? (Mondjuk ez alapvetően egy rossz vásárlás következménye.)
  • Érte-e valami sérülés, ami balesetveszélyessé teszi a további használatát?
  • Elérte-e már az élettartamának végét?

Amennyiben bármelyik kérdésre igennel a válasz, úgy itt az ideje a cserének.

Acélvázaknál a korrózió jelent nagy veszélyt, alumínium vázaknál a könnyebbeket (<1,5 kg) nem célszerű 5 - 6 évnél tovább használni, mert az anyag hajlamos a fáradásra.
Az, hogy egy váz milyen terhelést kap, nagyban tőled függ, hiszen egy 60 kg-os túrázó más "pofonokat" ad a bringájának, mint egy versenyző, vagy egy 100 kg-os rider.

Villa

A biztonság szempontjából a legfontosabb alkatrész, a legnagyobb eséshez ennek törése vezethet, ezért is TILOS meghegeszteni, visszahajlítani, stb.!!!

A vezérlőpult

A kormányszár és a kormány állapota létfontosságú. Akinek maradt már kezében a fél kormány, vagy tört le a stucnija, az többet nem kockáztat. Ennél az alkatrésznél sem engedhető meg semmilyen hajlás, vagy repedés!

 vaz

Fékrendszer

Ezt két részre bontanám abromcs- és tárcsafékes rendszerre. Abroncs féknél a fékpofák állapotát, és a felni kopottságát kell elsősorban ellenőrizni, mivel a fékezés nem csak a fékpofát koptatja, hanem a felni fékezőfelületét is. A felni oldalfalának túlzott kopása töréshez vezethet!

Ma már sok abroncson található egy bemarás, melynek megszűnése jelzi a csere idejét. Amennyiben ilyen nem található rajta, a felni oldalfalát tapintással kell ellenőrizni, és annak homorú állapotából következtetni a falvastagságra

Tárcsaféknél ellenőrizd a fékbetétek kopottságát. A legkönnyebben kiszedett állapotban lehet szemrevételezni. Természetesen a féktárcsák is kopnak, de 2-3 évet minden tárcsa ki szokott bírni, kivéve, ha extrém mértékű igénybevételnek van kitéve.

fek 

 Hajtás rendszer

Ha ez nem működik pontosan, gyorsan, és precízen, akkor megkeseríti az életedet. A legfontosabb a lánc állapota. Amely kopásáva, nyúlásával a meghajtás többi elemét koptatja.

A használat keménységétől függően azt lehet mondani, hogy 1500 - 2000 km-t bír ki egy lánc úgy, hogy azt lecserélve a hajtáslánc többi elemét még gond nélkül tudod tovább használni. Csak egy láncot használva kb. 4-8000 km alatt veszélyesen megnyúlik a lánc, mialatt a lánckerekek fogait is elkoptatja. Ez azért veszélyes, mert egy bizonyos kopottság után nagyobb terhelés hatására a lánc "átugrik", ami bukáshoz, és sérüléshez vezet! A lánc kopottságát láncnyúlás mérővel lehet ellenőrizni. Ezt érdemes minden bringásnak beszerezni.

A felnik kopásáról a fékrendszernél olvashattál, de a tárcsafékek más helyen veszik igénybe a kerekeket. Ez pedig nem más, mint a küllők, hiszen a tárcsafék a küllőfejeknél fejti ki a legnagyobb erőt. Ellenőrizni kell a küllőfejek épségét, és a küllők feszességét. Érdemes megnézni, hogy nyolcas, vagy tojás, esetleg felütés van-e a felniben.

Az agyak állapotáról már egy szimpla megforgatás is sok mindent elárul. Szorul, avagy kotyog? Kónuszos agyakat érdemes évente egyszer átzsírozni, és beállítani, az úgynevezett "ipari csapággyal" szerelt agyak esetén meghibásodás esetén a komplett csapágyat cserélni kell! Ezzel egy időben a külsők állapotát is ellenőrizd. A repedések a gumi felületén elöregedésről árulkodnak, és az elkopott mintázat is cserére utal.

hajtas

 Váltórendszer

Mivel ez bowdenekkel működik, érdemes ellenőrizned a huzalok állapotát, mozgásuk finomságát. A váltás pontatlansága adódhat a bowdenezés hibáiból, de okozhatja hajlott váltófül, vagy meghibásodott váltókar.

valtas

 Mikor cseréljük újra a bringát?

Ha a vázat kell cserélned, és a villád már nem jó az új vázba (rövidebb a villanyak, vagy más méretű), akkor ezek összege már akkora, hogy érdemes egy komplett bringán gondolkozni. A fennmaradó alkatrészeket el is adhatod, és így jobban jössz ki a dologból.

Ha a cserélendő alkatrészek összege meghaladja egy új bringa vételárának 60%-át, akkor érdemesebb váltani. De ekkor közbeszólhat az érzelem...