kiralydinnye

Defektelünk...

Mi is ez a növény?
A királydinnye a királydinnyefélék (Zygophyllaceae) családjába tartozó, egynyári, kétszikű gyomnövény.

kiralydinnye

A növény hosszú, hengeres gyökerű, tövétől elágazó, elfekvő szárú, átellenes levélállású, apró sárga virágait a levelek tövében hozza. Termése toktermés, amely öt részterméskére esik szét, ezek mindegyike négy tüskét visel. A tüskék főként a szaporodást szolgálják, hiszen a legelésző állatok szőre közé akadva messze eljuttathatják a növény magjait, egyúttal azonban gyakran megkeserítik a túrázók, kerékpárosok, háziállatot sétáltatók életét is.

A királydinnye népi gyógyászatban szórványosan alkalmazott gyógynövényként ismert: termését az ősi kínai népi gyógyászatban a libidó fokozására és a termékenység elősegítésére használták (Miért nem lepődök meg? :D ), természetes afrodiziákumként, de állítólag kedvező hatást fejt ki a szív- és érrendszerre is, a koleszterinszint csökkentésével.[4] Jótékony hatásai vélhetően a benne fellehető zsíros olajokra, szaponinokra és flavonoidokra vezethetők vissza; a tesztoszteron-termelésre kifejtett állítólagos pozitív hatásait a kutatások eddig még nem erősítették meg.

kiralydinnye02

A termés alakjából adódóan legalább egy tüske mindig felfelé áll.

A királydinnye termését augusztus közepétől tudjuk összeszedni

Defekt megelőzés

A defekt megelőzésének a legjobb megoldása, ha nem megyünk el bringázni. Így tuti megússzuk. Ha ez az opció nem tetszik, akkor más megoldást kell keresnünk.

Nagyon hatásos védelem, ha olyan külsőt választunk, amelynek a futó felülete alatt van egy defekt védő réteg. Ezek a külsők nehezebbek, mint a hagyományosak, de valamit valamiért.

Másik hatásos védelem ha a gumi defektvédő folyadékkal van feltöltve én eddig a SLIME és az OKO nevű folyadékokat alkalmaztam. Ebben az esetben a kilyukadt tömlőn kiáramló levegő magával sodorja a defektgátló részeit és eltömíti a lyukat. A kettő között különbség, hogy a Slime-ra két év garanciát vállal a gyártó, a másiknál nincs ilyen megkötés, ami gyakorlatilag végleges javítást jelent. Az OKO-nak van olyan verziója, amely akár a 7 mm-es !!! lyukat is tömíti. (Az egy golyós puska lövedékének átmérője. Nem véletlen hogy a NATO is alkalmazza.) Ezt egyébként korábban teszteltem. Végleges javítást nem végez, de haza lehet jutni ekkora lyukkal a gumiban.

Két változatban is beszerezhetjük ezeket. Vagy eleve olyan belsőt veszünk, ami ezzel fel van töltve, vagy a már meglévő belsőnket töltjük fel a tubusban megvásárolható SLIME-al. FIGYELEM! Utólagos töltésre elsősorban az autószelepes belsők alkalmasak!

Van még egy módszer, amikor a külső és a belső közé egy defekt gátló szalagot teszel., de tapasztalatom szerint írtó macera berakni és a legtöbbször ez csípi ki a gumit az illesztésénél. Szóval az ilyet inkább mezzőzd.

Ha valaki a két rendszert kombináljha, az már szinte olyan biztos védelem mint a cikk legelején említett megoldás. :)

A pótbelső
Túrázás közben az a legjobb, ha van nálunk pótbelső, mivel így a leggyorsabb a hiba elhárítása. A következő képsorokon végighaladva megmutatom, hogyan kell belsőgumit cserélni.

Karbantartas6.3

A féket kapcsoljuk ki, ha nem tárcsaféked van. Először is vegyük ki a sérült kereket! Ehhez ajánlatos felfordítani a biciklit. Ha valami van a kormányodon, pl. csengő, akkor óvatosan helyezd az útra, nehogy letörd vagy öszekarcold. A csavarokat (ha ilyen megoldású) általában 15-ös villáskulccsal, az óramutató járásával ellentétes irányban kell lelazítani. A gyorszárnál pedig egyértelmű a helyzet.

A kereket ezután ki kell venni, hátsó keréknél kicsit trükközni kell a váltónál, ha nem akarunk (nagyon) olajosak lenni.

Karbantartas6.4

Ha ez megvan, gumileszedővel a gumit kifelé le kell feszíteni a felniről, vigyázva, nehogy a belsőt és a felnit tönkretegyük. Célszerű a szeleppel ellentétes oldalon kezdve.

Karbantartas6.5

Ezután könnyedén kivehetjük a sérült tömlőt.

Ha ezzel megvagyunk, keressük meg a lyukat. Ehhez fújjunk levegőt a belsőbe (jó sokat, hogy nagy legyen benne a nyomás, és erősen szökjön a levegő a lyukon át), majd keressük meg a kifújás helyét. (Ha nem megy szemmel és füllel, csücsörítsünk a szánkkal és úgy forgassuk a gumit körbe szánk nyálkahártyája igen érzékeny és biztos érzékeli a levegő szökésének a helyét.)

Karbantartas6.6

Ha meg van a lyuk, a belsőt mérjük rá a külsőre, és keressük meg a külsőben, hogy mi okozhatta a defektet. Ha megvan, akkor szedjük ki, nehogy újra bajt okozzon. Ez a lépés kihagyható, ha kezünkkel végig simítjuk a külső belső oldalát és megtaláljuk benne az, ami a lyukat okozta.

Karbantartas6.7

Ezután rakjuk össze a kereket a pótbelsőnkkel, a kereket (ha belefújunk egy kis levegőt, akkor könnyebben megy az összeszerelés és csökken az esélye, hogy kiszúrjuk a belsőt). A külső felrakását a felnire a szelepnél kell kezdeni, majd haladni a másik irányba.

Ha kész vagyunk fújjuk fel a kereket félig, igazgassuk meg a gumit a felnin, majd rakjuk vissza a kereket a bringába. Figyelem! A FÉKET ELLENŐRIZZÜK? HOGY MŰKÖDIK_E!!!

Kész vagyunk! Folytatódhat a túra. Otthon ne felejtsük el a guminyomást ellenőrizni és be állítani.

Ha ragasztani kell!

Vegyük elő a foltjavító készletünket.A lyuk körül, a mellékelt kis dörzspapírral jól megdörgöljük.. A megdörzsölt felületet bekenjük (nem túl bőven) vulkanizációs ragasztóval. Ezt hagyni kell állni amíg meg nem szárad a felülete. Ezután rárakjuk a foltjavító tapaszt (előtte azért levesszük a védő alufóliát), és jó erősen rányomkodjuk, és rá dörzsöljük a foltot.

Karbantartas6.8

Ezt még úgy 5 percig kell hagyni kötni. Majd a fent leírt módon összerakjuk a bringát.

Hasonló cikkeket találsz a Bringadoki oldalán.