Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

 A hónap megyéje: Zala vármegye
  Zala megyei kerékpártúra ajánló.
A hónap megyéje: Hajdú-Bihar vármegye
  Hajdú-Bihar megyei kerékpártúra ajánló.
Ahonnan a budapesti tüzijáték is látszik...
  Meglátogattuk a szlovákiai Magasmajtényt a legmagyarabb tót falut.
Csalomjai pusztatemplom kerékpártúra
  Egy kellemes, fél napos kerékpártúra az Ipoly völgyében.
Shimano Cues tartós teszt 2. rész
  Tapasztalataim 2500 km után.
prev
next

OrszgutiTrcsafkes02Hamarosan lehet, hogy olyan elterjedt lesz a tárcsafék országúti kerékpárokon mint a mountain bike-okon? Ezt feszegeti a cikk írója az alábbi cikkben. Én mindenesetre emlékszen az MTB-kapcsán sok-sok cikkre mikor a tárcsa és a "V"-fék csatázott egy mással....Jó volt azokat olvasni.  Wink

A tárcsafék engedélyezése a cyclocrossban érdekes kérdéseket vet fel. Amit a versenysportban engedélyeznek, az előbb utóbb elterjed a tömeggyártásban, és innentől kezdve komoly pénzösszegekről beszélünk. Az elektromos váltórendszerek elterjedése volt a legutolsó „nagy dobás” az országúti technikai fejlesztésekben, de őszintén szólva nehezen „marketingelhető”, hogy miért is jobb egy hagyományos rendszernél. Kombinálva viszont a tárcsafékkel…

{reklam}

Még nem tudhatjuk, hogy a gyártók értesültek-e esetleg korábban a cyclocrosst érintő változásról (aminek egyértelműen hatása lesz az országúti szakágra), és a 2011-es bringáikat vajon adaptálták-e már az új szabályokhoz (tárcsafék felszerelésének lehetősége a vázon), vagy - gondosan elrejtve egy páncélszekrényben – elkészültek-e már az országúti hidraulikus alkatrészek tervrajzai? A jól értesültek mindenesetre komoly előnyhöz juthattak, hiszen a 2011-es új típusok már rég túl vannak a tervezés fázisán, éppen mostanában szokás bemutatni a jövő évi modelleket.

OrszgutiTrcsafkes01Technológiai szempontból igazi csemege lehet a hidraulikus országúti tárcsafék, melyet mindezidáig egyetlen nagy gyártó sem kombinált országúti fékváltókarral. Ha megnézzük a jelenlegi fékváltókar rendszereket, újabb technikai bravúrra lesz szükség a hidraulika-olaj tartály elrejtéséhez. A legkönnyebben talán a Shimano elektronikus szettjénél valósítható meg az országúti fékváltókar-hidraulikus tárcsafék kombináció (Persze, hogy a szabályalkotó UCI támogatói sorában tudhatjuk a Shimano-t – a szerk.).

Továbbgondolva a tárcsafék engedélyezését a cyclocrossban, nem lehet nem látni, hová mutathat ez a progresszió az országúti kerékpárokat tekintve. A gyártóknak ki kell találni valami újat, valami „forradalmit”, ami dollártömegeket mozgathat meg és új lökést adhat a fejlesztéseknek, a marketingnek, stb.

Az országúti tárcsafék elterjesztésének lehetősége adott, és könnyű megideologizálni az előnyeit. A laboratóriumban a tárcsafék biztosan képes lesz jobb adatokat produkálni a felniféknél. A fékerő optimális adagolhatóságát nem lesz egyszerű megoldani, a túl hirtelen fékhatás balesetveszélyes is lehet. Az egyre elterjedtebb karbonkerekek, illetve felnik esőben, nedvesen elég gyengén muzsikálnak a felnifékkel, tehát ez esetben szintén lehet létjogosultsága a tárcsaféknek.

Szintén nem elhanyagolandó, hogy bár első hallásra a legtöbben biztosan azt gondolják, nehezebb lesz a bringa, éppen ellenkezőleg! Pont a legfontosabb helyen, a kerekek külső kerületén lehetne a tárcsafékkel súlyt megtakarítani, akárcsak a hegyikerékpárok esetében. Fékezőfelület híján könnyebbre lehet tervezni a felnit, mert nem kell számolni a fékpofák támasztotta terheléssel. Megspórolunk tehát jó pár grammot a felniken, a kábelezés súlya nagyságrendileg hasonló. A tárcsafék a féktárcsával és az agykiképzéssel, rögzítéssel viszont nehezebb, mint a patkófék rendszer.

A jelenleg ismert legkönnyebb patkófék szettel nyilván könnyebb kerékpárt építhetünk, mint a jelenleg legkönnyebb tárcsafék szettel, de ha azt nézzük, hogy a tárcsafékkel fontosabb helyen, a felnin takarítunk meg súlyt, valamint figyelembe vesszük az UCI 6,8 kilogrammos alsó súlylimitjét, amit már játszva lehet teljesíteni, egyértelműen megmagyarázható a tárcsafék létjogosultsága.

Ráadásul új alapokra helyezheti az időfutam kerékpárok tervezését, ahol sokat küszködnek a patkófékek elhelyezésével, nos, a tárcsafékek könnyedén elhelyezhetőek aerodinamikusabb pozícióban, és a formatervezéssel is többet lehet „játszani”.

Az elektronikus fékváltókarban a kevesebb mozgó, elforduló alkatrész könnyen lehetővé teszi a hidraulika tartály elhelyezését. Innentől kezdve egy teljesen új semmi mással nem kompatibilis rendszerről beszélünk, amit súlyos ezer dollárokért lehet majd eladni a jómódú hobbikerékpárosoknak…

 Forrás: Bringa híradó