sumeg_varSajnos minden jó véget ér egyszer. Holnap már haza kell érni. Az asszonykák által adott idő letelik, jelenésünk lesz! Terveink szerint Pápáról fogunk hazavonatozni, addig még Sümeget és Somlót útba ejtjük.

3. nap

Reggeli után, csomagok nélkül feltekerünk a Sztúpához. Kicsit leülünk és nézzük. Ezt egyszerűen nézni kell! Miközben nézzük, egy szerzetes szertartásszerűen körbe járja a Sztúpát. Érdekes, mintha mi is nagyobb lelki nyugalomba kerültünk volna. Annak ellenére, hogy az ilyen kerékpártúráink során folyamatosan mélyül a lelki békénk, ez most még fokozódott!

zalaszanto_sztupa

Sztúpa

Sümegen keresztül tekerve ismét megcsodáljuk a várat. Pár éve itt szálltunk meg. Akkor Írottkőtől indultunk és Keszthelyig mentünk kerékpárral a Kéktúra útvonalán.

gemeskut

Gémeskút

Somlóig, a Bakony lábainál heverő rétek mellett haladunk. Kis települések esnek útba. Valamikor komoly állattartás lehetett erre! Emlékét a még ma is büszkén álló gémeskutak őrzik. A Somló már messziről kiugrik a tájból. Bármelyik irányból közelítjük meg, szinte mindig ugyan olyan a formája. Térképet nem nézzük, az első út mely nekimegy a hegynek a mi utunk.

tajhaz_somlo_elott

Tájház Somló előtt

Megint tévedünk. Szőlősorok között vezet az út, és egy pincészetnél ér véget. A helyieket kérdezgetve rátalálunk a jó útra. Több pincénél, melyek vendégek fogadására lettek átalakítva, táblák csalogatnak borkóstolásra. Feljebb megyünk a hegyoldalban és a szőlőben dolgozó emberektől érdeklődünk. Sikerrel! Egy házhoz irányítanak, melynek az ismertető jeleit is elmondják.

kocsogfa

Köcsögök

A házigazda otthon van. Mondjuk, szeretnénk bort venni, mire közli, Ő nem ad el bort. Elszomorodunk, kötjük az ebet a karóhoz, legalább 1 literkét lenne szíves. Ő nem ad el bort! Ad, de nem pénzért. Szívesen meghív a pincéjébe, megkóstolhatjuk a borát, beszélgessünk és már terel is minket a lépcső irányába.

borkostolas

Bort nem ad el, de kóstólni ad!

A kerékpárokat kapun belül letámasztjuk és megyünk a pincébe. Kezdődik a kóstolás és a beszélgetés. Jól és sokat tud beszélni. A régi munkájától kezdve a házépítésig. A szőlőtelepítéstől a gyereknevelésig.

Nekünk az útjainkról kell mesélnünk. Közel másfél órát kóstolgattunk, beszélgettünk. Háromszor köszönünk el, és még háromszor iszunk pertut. Igazi dolgos ember, nyitott a világra és jól érzi magát a bőrében. Öröm volt megismerni! Búcsúzóul még egy kétliteres kólás flaskát is megtölt nekünk, mondván, mire felérünk a Somló tetejére megszomjazunk és jól fog esni. Ebben igaza van. A jó bor itatja magát. És neki nagyon jó bora van!

A járgányokra nem vállaljuk a felülést.

• Egyszer: besötétedett!
  • Másodszor: erős az emelkedő!
  • Harmadszor: biztonságosabb tolni!

X idő kell míg feltoljuk, illetve a turistajelzést fejlámpákkal követve lépcsőkre találva felmászunk a Somló tetejére. Találunk padot, asztalt, tűzrakóhelyet és gyújtóst is. Az ég csillagos, alattunk a környező települések fényei. Tüzet rakunk, kibányásszuk az elemózsiát (kenyér, szalonna, hagyma, paprika) és nagy evészetet csapunk. A kerékpárok feltolása és a bor nagyon jó étvágyat csinált! Evészet közben a sós szalonna is megkívánta a bort, adunk neki.

Itt a Somló tetején nincs világítás. A környező települések felszűrődő fénye nem zavaró, csodás kilátás nyílik az égre. Rengeteg csillag hunyorog ránk, időnként áthúz az égen egy műhold is. Az eget bámulva nosztalgiázunk, és szeretnénk megtervezni előre a jövőnket. Természetesen az élet számunkra kellemes, szép, hasznos oldalát akarjuk csak látni és megélni.

A nyugalmunkat pár motoros, qvados zavarja meg. Vezethet ide fel egy út, azon jöttek fel és most a tetőn átalakítják a felszínt, majd távoznak. Ennek mi értelme volt? Itt a tetőn kialakítottak egy kis focipályát, ott állítottuk fel a sátrat.

4. nap

Reggel a nap sugarai gyorsan felmelegítették a sátorban a levegőt, a hőségre ébredtünk. Kérdezgetjük egymást de egyikünk se másnapos. Mindkettőnk feje érzékeny a szeszre, kicsit is rosszabb minőségű itókát fogyasztunk, azt gyorsan jelzi. A tegnap fogyasztott bor megítélésünk szerint kivételesen jó minőségű volt.

somlo_kilato

Somló, kilátó

Most világosban látjuk a felvezető utat, a motorosok gondoskodtak a friss nyomokról is. Lefelé gurulva, a Somlói vár maradványit is megnézzük. Nem vagyunk egyedül, talán osztálykirándulást szerveztek ide, sok gyerek is nézelődik. Somlótól és a vártól elköszönün, majd fájó szívvel vesszük az irányt Pápa felé, tudva, a holnapi nap már a munkáé, kezdődnek az egyhangú, szürke hétköznapok.

papa_nagytemplom

Pápa, Nagytemplom

Pápáról vonattal megyünk hazáig, Pápa-Győr-Tata vonalon győri átszállással!