PA070089Itt a bűvös ötödik.

Hazánkban rendkívül népszerű nagy tavaink körbekerekezése. Ha közvélemény kutatás során megkérdeznénk, hogy mennyi nagy tó van amit körbe lehet tekerni. A válasz biztosan 4 lesz. Ebben a cikksorozatban bemutatjuk azt az ötöt, amit mi körbekerekezésre ajánlunk.

A Kis-Balaton

A 19. századig a Kis-Balaton a mai Balaton nyúlványa volt. Területe komoly szerepet játszott abban, hogy a Zala lerakja hordalékát és szerves anyag tartalmát, mielőtt a Balatonba ömlik.

A Balaton déli partján futó vasútvonal miatt komoly szabályozási munkákat végeztek, illetve a 20. századtól a környék gazdálkodói is művelésre alkalmas területeket igyekeztek elhódítani a mocsárvilágtól lecsapolásokkal és mesterséges csatornák kialakításával aminek következtében a tó vízszintje jelentősen csökkent.

A fenti folyamatok miatt a 20. század közepére a Kis-Balaton fokozatosan elvesztette „szűrő" funkcióját, aminek a Balaton fokozott és gyors vízminőség romlása lett a következménye. A Zala ugyanis már nem a Kis-Balaton mocsaras térségében, hanem a Keszthelyi-öbölben rakta le hordalékát.

Ezért az 1970-es években kidolgoztak egy tervet a Kis-Balaton újbóli mesterséges elárasztására, a mocsárvilág rehabilitációjára.

PA070112

A munka két ütemben valósult meg: az első ütem a Hídvégi tó kialakítása 1985-re, a második ütem, a Fenéki tó elárasztása lényegében a 2000-es évek közepére készült el.

A várakozásoknak megfelelően a mocsárvilág gyorsan regenerálódott, így a terület jelentős része pillanatnyilag fokozottan védett élőhely, ahol jelentős mértékben korlátozott a turisták mozgása.

Kis-Balaton kerülő kerékpártúra

a klasszikus

• Túra hossza: 41 km
  • Nehézsége: Közepesnél könnyebb
  • Terep: Dombvidék
  • Szint emelkedés: 177 m
  • Tájegység: Zalai-dombság

KisBalaton kerülő túra

A kerékpártúra Zalakarosról indul. Innen megcélozzuk a szomszédos falut, Galambokot. Itt a falu közepén Zalakomár felé hajtunk tovább.

Zalakomáronban a Petőfi úton balra kanyarodva Zalavár felé vesszük az irányt. Balatonmagyaród előtt kb. félúton jobbra található a Bivalyrezervátum. Ha időnk engedi nézzük meg érdekes látnivaló. Az úton lévő jelzőtáblák miatt eltéveszteni sem lehet.

Balatonmagyaród után bal kéz felől a Kis-Balaton található. Itt a Kányavári-szigetet és az arra átívelő hidat mindenképpen érdemes megnézni. A sziget után folytatjuk tovább utunkat Zalavár felé. Hamarosan egy zsiliphez érünk. Itt engedik tovább a zakát a balaton felé. Balra kanyarodva letérünk az országútról és a Kis-Balaton partján jelzett kerékpárúton haladunk tovább a Kis-Balaton bemutató központig.

A központ megtekintése után közúton tekerünk tovább Újszabár felé. Onnan Zalaszabárra karikázunk, majd Nagyrada és Garabonc érintésével vissza érünk Zalakarosra.

További infók és GPS Track ITT!

Berek túra

ha igazán meg akarod ismerni a környéket

• Túra hossza: 57 km
  • Nehézsége: közepesen könnyű
  • Terep: Síkvidék
  • Szintemelkedés: 263 m
  • Tájegység: Zalai-dombság

Túránkat a balatonszentgyörgyi vasútállomásról indítjuk. Innen kerékpárúton Fenékpusztáig tekerünk. Átkelve a 71-es úton megtekintjük a Valcum romjait.

Berek túra

Tovább haladva a 76-os út mellet elérjük Sármelléket, ahol balra fordulva áttekerünk a településen.

Hamarosan Zalavár széléhez érünk. Balra fordulva áthajtunk a falun. A településtől 1 km-re jobbra találjuk a Récéskúti bazilika romjaihoz vezető utat. Száraz időben érdemes felkeresni.

Tovább haladva balra a Kis-Balaton partján találhatjuk a, komoly történelmi múlttal rendelkező emlékhelyet, ahol a récéskúti bazilika és a Salzburg-i apátság romjai, Cirill és Method emlékoszlopa tekinthető meg.

A Kis-Balaton bemutatóház a térség élővilágát mutatja be, ahonnan természetvédelmi területen kerékpárúton kerekezhetünk el Balatonhídvégig. A hídvégi madárleskunyhóból igazi madárparadicsom tárul elénk.

Tovább tekerve jobb kéz felől a Kányavári-sziget következik, amelyet érdemes megnézni közelebbről.

Balatonagyaródon áthaladva 1,5 km múlva balra kanyarodunk a Bivalyrezervátum felé. A rezervátumtól A bivalyok közt vezet az utunk. Itt azonban csak akkor haladhatunk át, ha megváltjuk a belépőjegyet! A rezervátum után kitűnő murvás út vezet közvetlenül a szigorúan védett terület határán egészen Vörsig.

Az út kellemes alternatíva az aszfalt helyett, de vizet vinni kell! Ugyanis arra járunk, ahol a madár (se) jár...

Vörstől ismét közúton haladunk. Innen Battyánpusztára tekerünk át, ahol a kastély után a főútról balra kanyarodva a téglagyár mögött haladva érjük el Csillagvárat.

Innen visszatekerünk a battyánpusztai főutcára (Batttyán út) ahol balra kanyarodva visszatekerünk a balatonszentgyörgyi vasútállomásra.

További infók és GPS Track ITT!