Bakony11.6Várak tövében

A Keszthelyi-hegységből a Tapolcai-medencébe tekerünk, majd onnan vissza. Színesítve az élményt egy rövid szakaszt erdészeti úton teszünk meg. A túra terepkerékpárosoknak is szép élményt ad. A táv közel 90 kilométer.

Keszthely környékének megismeréséből ez az utolsó utunk. Most is a keszthelyi vasútállomásról indulunk el. Rezit vesszük célba először. Az állomással szemben, a város parkját keresztezve a Kék sáv turistajelzést követve a Festetics-Kastélyig könnyen eljutunk. A kastély parkján áttolva a kerékpárokat ismét megcsodálhatjuk az épületet, a szökőkutat. Kora reggeli indulás esetén a park és a kastély is picit más. Minden frissebbnek tűnik. A nap is vidáman süt ránk, melegíti arcunkat, jól esik, mert a harmatos levegő még csípős. A kastély parkjában alig vannak emberek. A levegő tiszta, oxigénnel telített.

A park másik oldalán a kapu után felülve a járgányokra végig tekerünk a Sopron utcán. Keresztezzük a 71-es főutat, már 3,1 kilométert tettünk meg. Korai indulásunk azért is jó, mert a nyári szabadságolások idején ekkor még nincs nagy forgalom a főúton.

Cserszegtomaj következik, aztán elkezdjük a kapaszkodást Rezinek.

Bakony11.1

Dínó az erdőben

5,4 kilométernél már 295 méteren vagyunk Rezi előtt. Balról egy elkerített rész, jókora dínó makettek csalogatják a szórakozni vágyókat a kalandparkba.

10 kilométernél tartunk, egy körforgalom Rezi elején. Egy tábla jobbra mutatja a Rezi várat. Innen nem látható. (A Balatoni túrák során már jártunk ott, most nem nézzük meg. A zalaszántói sztúpát is akkor kerestük meg.)

Bakony11.2

Rezi vár

Követve az utat Rezin átgurulunk. A központban még 260 méteres szinten voltunk, most folyamatos szintvesztéssel, nagy sebességgel vágtázunk egy erdőn keresztül jó ívű kanyarokat bevéve. Ereszkedésnél nagyon vigyázzunk, a hűvös éjszaka után a leveleken lecsapódó pára víz formájában az úttestre csepeg. Az út minősége miatt a fékről ne feledkezzünk meg.

12,4 kilométernél T elágazáshoz érve jobbra fordulunk Zalaszántó felé. Sümeg van kiírva a táblára!

Míg tekerünk nézelődni is tudunk. Időnkén az út mellett rét, kaszáló. Távolabb a Keszthelyi-hegység szépen hullámzó csúcsai. A mezők fölött őrjáratot tartó ragadozómadarak köröznek. Hirtelen csapnak le, picit másfelé nézünk, már csak azt látjuk, hogy eltűnnek a magas fűben.

Zalaszántóra már emelkedőnek tekerünk. Zalaszántón lendületből követnénk az utat Sümeg felé, de 17,7 kilométernél jobbra Várvölgynek fordulunk. Balról egy alig látható tábla mutatja az irányt. Egy keskeny országútra térünk, bízva a minimális gépjármű forgalomban. Csak bízunk benne! Meglepően sokan járnak erre. Nem csoda, nagyon szép ez a pár kilométeres szakasz. Jobbról a széles rét fölött látható a Rezi vár. Balról a tetőn a Tátika vár. Már tudjuk is, miért járunk a Vár-völgyben!

A Tátika -vár valószínűleg Magyarország egyik legkorábban épült magánvára. A Balaton-Felvidéki Nemzeti Park része.

22,5 km T elágazás. Balra Várvölgy településnek megyünk. Várvölgyön elérve az elágazást jó kis hajtűkanyar, jobbra Lesencetomajnak fordulunk. Várvölgy után egy derékszögű kanyarhoz érünk. Balra Lesencetomajnak visz az út, egyenesen a hegy irányába pedig Vállusnak.

25,9 kilométer, nagy gurulással érünk be Vállusra. Csendes, szép falu. A buszfordulónál jobbra emelkedőnek tartunk. Láthatjuk az Országos Kék jelzést is. Rövid ideig kísér minket. Lassan kiérünk a településről.

27 kilométer, Vállus végéhez értünk. Az országút még kitart egy picit, de hamarosan köves úttal kell beérni. Sorompóval van védve, ami sokszor nyitva van. Most is, nem kell kerülgetni. Ez a köves út adja most pár kilométeren keresztül az irányt. Balról az információs táblák is megerősítenek ebben. A sorompó mellett figyelmeztető tábla. Csak a kijelölt utakon szabad kerékpározni. Sajnos az szomorú, hogy jelzés az alig-alig látható. Csak egy határozott Piros sáv jelzés lesz, úgy 4 kilométer múlva. Legyünk nyugodtak, ez a jó út!

29,2 kilométer. Elérünk egy másik köves utat, az jobbra, Gyenesdiásra visz lejtővel. Mi maradunk ezen! Hamarosan elérünk egy keskeny aszfaltos erdészeti utat. Eléggé kátyús, de egy picit gyorsabbá válik a haladásunk.

30,8 kilométer, jobbra a Büdöskúti turistaház. 360 méteren vagyunk.

A Büdöskúti Arborétum létesítése 1937-ben kezdődött. Egész évben szabadon látogatható. Itt található a Keszthelyi-hegység leghidegebb pontja.

Bakony11.3

Büdös kút

Még egy kis tekerés és 31,3 kilométernél nagy kereszteződés. Több turistajelzés találkozik itt. 380 méterre értünk fel. Jobbról rét, esőbeálló, a rét szélén szobrok. Az esőbeállóban padok, asztal. Rossz időt elkapva akár egy éjszakát is el lehet itt tölteni. Információs táblák is vannak kitéve, sok érdekeset bemutatnak a környékről. Számunkra fontos, egy kerékpárosoknak utat mutató táblára is rálelünk. Keszthely-Bakonyerdő túra. Pont jó irányt mutat, átbillenve a tetőn, nézelődve, mosolyogva gurulunk perceken át, csak fékezni kell időnként.

36,5 kilométer, Balatongyörök előtt vagyunk. Balról nagy rét, autóknak parkoló. A Batsányi-kilátóhoz indulnak innen egy sétára sokan. Balatongyörökbe beérve felbukkan előttünk a Balaton. Legurulunk a partig, megkeressük a Balaton melletti kerékpárutat és távolodva Keszthelytől Szigliget felé megyünk majd. A Balatoni kerékpárutat 39 kilométerrel érjük el. Az előző 10 kilométer nagy csendben, nyugalomban telt. Itt most jönnek-mennek az emberek, kerékpárosok balról-jobbról. Megszoktuk a folyamatos haladást és ez most megtörni látszik. Többször kell a fékhez nyúlni, többször kell gyorsítani egy-egy előzés miatt. Az út kátyúit, gyökér felnyomásait nem tudjuk kerülgetni. (Balatongyöröknél van lehetőségünk rövidíteni. Aki fáradt, vagy más tervei vannak, az jobbra, Keszthelynek el tud menni. Keszthely 10 kilométerre van.)

50,6 kilométer. Saját örömünkre letérünk a Balatoni kerékpárútról, Györöktől idáig nem sok jót nyújtott, nagyon rossz a minősége. Mellettünk balról a 71-es főút, azt keresztezve irány Tapolca. Távolodva a Balatontól a Szent György-hegyet félig kerülve, Hegymagason keresztül érünk be Tapolcára. Felgyorsultak az események, a Balatoni kerékpárút elhagyása óta gyorsabban jönnek a kilométerek. Igaz ugyan, hogy több autóval is találkozunk, de nincs nagy forgalom. Tapolcánál elérünk egy körforgalmat, a harmadik kihajtónál jövünk ki belőle. (Most nem megyünk be a központba, majd a következő túránkon nézünk szét a városban.)

Balról a vasút. A Déli elkerülő úton gördülnek a kerekek a következő körforgalomig. A második körforgalmat 59,9 kilométernél érjük el. Tapolca már a hátunk mögött. Lesencetomajra megyünk, aki figyelmes az észreveheti, ismét találkozunk az Országos Kék jelzéssel. Lesencetomajig kísér minket. Lesencetomajon 64,7 kilométernél keresztezzük a 84-es főutat, itt figyelni kell! A Kék sáv jelzés még 300 métert jön velünk, aztán jobbra Lesenceistvándnak elfordul.

Bakony11.4

Lesencefalu fölött

Lesencetomaj után a járt utunk folyamatosan jobbra ível és folyamatosan emelkedik. Oldalról kertek, gyümölcsösök. Ahogy egyre magasabbra érünk, egyre többet látunk a tájból. Elérjük Lesencefalu határát, de nem megyünk be. Továbbra is emelkedővel küzdünk, nagy melegben nagyon kiszívja az ember erejét. Viszont megéri ez a küzdelem, közeledve a tetőhöz ismét csodás látnivaló tárul elénk. Egy osztrák alpesi túrán is ezt láthatjuk. Gondozott gyümölcsösök, szőlőskertek, frissen vágott pázsit, tisztaság. Aztán felbukkan a Balaton, és a panoráma megállásra kényszerít. (Picit elszomorító az, hogy sok portára az eladó tábla van kitéve.) Mint mindennek, ennek a túrának is van csúcspontja. Talán pont ez volt az. Utunk felén már túljutottunk. Tekerünk tovább Várvölgynek. Várvölgy után ismerős a táj, reggel erre jártunk. Várvölgy után most nem Zalaszántónak és Rezinek megyünk. Elérve a Zalaszántói elágazást nem térünk jobbra, egyenesen Keszthelynek tekerünk tovább. A tábla szerint Keszthely csak 13 kilométerre van. 74,1 kilométernél tartunk.

Bakony11.5

Egy csöppnyi Balaton

Folyamatosan lejt az út, na nem nagyon, csak annyira, hogy azt higgyük bő 70 kilométer után még mennyi erőnk maradt. Az út felülete darabos, zsibbasztóan rázós.

Keszthely előtt a 71-es főutat keresztezzük, cél a centrum. A városban már kiismerjük magunkat, a vasútállomást 83,9 kilométerrel elérve vége a mai túránknak, illetve a Keszthelyi hegység bejárásának.

• Táv: 83,9 kilométer
  • Szint: 655 méter
  • Nehézség: Közepes

Megjegyzés:
Vállus után az erdei szakasznál kell az útvonalra jobban figyelni. Párszor keresztezünk forgalmas főutakat, ami nagy forgalom esetén veszélyes lehet. Esős időben legalább ennyire veszélyes a Balaton melletti kerékpárút is, a sok gödör, egyenetlenség miatt.