Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

A hónap megyéje: Hajdú-Bihar vármegye
  Hajdú-Bihar megyei kerékpártúra ajánló.
Ahonnan a budapesti tüzijáték is látszik...
  Meglátogattuk a szlovákiai Magasmajtényt a legmagyarabb tót falut.
Csalomjai pusztatemplom kerékpártúra
  Egy kellemes, fél napos kerékpártúra az Ipoly völgyében.
Shimano Cues tartós teszt 2. rész
  Tapasztalataim 2500 km után.
Hármas határ kerékpártúra
  3 ország, 11 kastély, 3 túra nap.
prev
next

hogyan lehetunk gyorsabbak hegynek fel 01

A következő cikkben megkíséreljük bemutatni, hogyan javulhat tempónk hegynek fel.

Ehhez tettük fel a következő kérdést:

- Hogyan tud egy egy kerékpáros a bringáján feljutni a hegyre?

A megválaszolásához nézzük magát a kérdést. Három elemből áll: a kerékpáros, a bringa és a hegy.

Ha javítani akarunk a teljesítményünkön, e három tényezőt kell fejleszteni. Lássuk, hogyan.

1) A Kerékpáros

Ez lehet talán a legfontosabb, hiszen nem csak az irányítás ered innen, de a kerékpár/kerékpáros tömegarányokat figyelembe véve is itt lehet a leglátványosabb eredményeket elérni, vélhetően a legolcsóbban...

Mint az köztudott, kisebb tömeg mozgatásához kevesebb energia szükséges, de az is igaz, hogy adott energia felhasználása esetén a kisebb tömeg mozgatása rövidebb idő alatt lehetséges. Tehát aki szálkásabb, kevesebb kilót cipel, az mindenképpen gyorsabb lesz ahhoz képest, mint aki súlyfölösleggel rendelkezik.

1-2 kiló elvesztése nem csak a legköltséghatékonyabb módszer, de a szervezet számára is a legjobb választás.(Bár tíz, vagy akár százezreket is el lehet költeni egy könnyebb kerékszettre, vagy egy karbonvázra.)

Próbáljunk ki minél több edzésfajtát. Csoportos, egyéni, hosszútávú, sprintelős, stb. Az sem baj, ha nem feltétlenül kerékpározással kapcsolatos, mint például az ugrókötelezés, vagy a futás. A különböző edzésformák alkalmazásával mind az idegrendszerünk, mind az izomzatunk fejleszthető.

hogyan lehetunk gyorsabbak hegynek fel 02

Általánosan elfogadott nézet, hogy a HIIT (High Intensity Interval Training, magyarul magas erősségű szakaszos edzés) jótékonyan hat az általános állóképességre. Az ilyen edzésformával gyors és látványos eredményeket érhetünk el, még akkor is, ha nem élünk kifejezetten dombos, hegyes környéken. Csak keressünk egy kisebb, de meredekebb dombot és sprinteljünk fel rá 80-90%-os erőbevitellel. Ezzel remekül erősítjük a kardiovaszkuláris rendszerünket, izomzatunkat, valamint általános állóképességünket. Röviden: gyorsabbak leszünk!

Ha szeretnénk a modern technika vívmányait is igénybe venni, egy GPS-es kerékpár komputer (pl. ilyen), ami lehetőleg párosítható wattmérővel, mindenképpen segítségünkre lesz. Használhatunk fitnesz órákat is, amelyekkel gyakorlatilag a szívritmusunktól, az emelkedésen át még az időjárás előrejelzéseket is monitorozhatjuk. Ha megfigyelhetjük, hogy az különböző típusú edzés milyen hatással van a teljesítményünkre, könnyebben fókuszálhatunk adott eredmények elérésére. Pulzusmérős órák használatához EZ a cikk nyújt segítséget.)

2) A Kerékpár

Mint fentebb azt kifejtettük, súlycsökkentéssel jobb teljesítmény érhető el. Következésképpen könnyebb alkatrészekkel gyorsabbak lehetünk, elméletben. Gyakorlatban viszont itt le kell szögezni, hogy a gyorsaság nem csak és kizárólag a könnyebb alkatrészek függvényében érhető el. Egy ultrakönnyű nyereg, kormány nem biztos, hogy olyan jól csillapítja a rezgéseket hosszabb távon, mint egy középkategóriás. Az kényelmetlenséget okozhat, aminek következménye a teljesítményromlás lehet.

hogyan lehetunk gyorsabbak hegynek fel 03

A túl könnyű (és gyakran drága) komponensek megvásárlása helyett inkább koncentráljunk meglévő kerékpárunk optimalizálására a következő, könnyen végrehajtható módosítások elvégzésével.

  • Csökkentsük, vagy növeljük kerekünk légnyomását a külső gumi oldalán megadott határértékek között, és nézzük meg, hogy miként hat a teljesítményünkre. (Nyomás csökkenéssel, nő a tapadás, jobb a rezgések csillapítása. Nyomás növekedés, nagyobb sebesség könnyebben hajtható kerékpárt eredményez.)
  • Állítsunk a nyereg meredekségén és hogy mennyire van előre/hátra tolva a nyeregcső befogójához képest. (Mászáshoz ajánlott lehet a nyereg első feléhez közelebb ülni. Ez előrébb viszi a tömegközéppontunkat, tehát a kerékpár eleje kevésbé fog elpattogni meredekebb lejtőkön. Ezzel együtt levesszük a terhelést az ülés környékéről, ami a vérkeringést segíti elő.)
  • Tartsuk tisztán kerékpárunkat, amennyire lehetséges! A lánc, a fogaskoszorú és a hajtás többi részének tisztán tartása nem csak a komponensek élettartamát növeli, de az energiaátvitel szempontjából sem elhanyagolható. A minimum, hogy a fekete olajsarat eltávolítsuk és friss olajat tegyünk a láncra 2-4 hetente, de az elvetemültebbek a kerékagy, váltógörgők, középrész csapágyait is kitisztíthatják és friss zsírral kenhetik be. Ez a már említett előnyök mellett a kerékpárunk alkatrészeinek megismerését is eredményezi, e mellett kiváló terápia is lehet egy stresszesebb nap után
  • Olcsóbb alkatrészek, mint például fék- és váltóbovdenek, bovdenházak cseréjével gyorsabb és kellemesebb váltási élményt tapasztalhatjuk, új fékpofák (féktárcsák) pedig rövidebb, erősebb fékhatást eredményeznek, ami kiváltképp fontos ereszkedésnél. Egy új de olcsó váltóbowden általában jobb teljesítményre képes, mint egy drága, de már elöregedett.

Ha mégis váz, hajtás, kerekek, fékek stb. beszerzése mellett döntenél, de nem akarsz bankot robbantani, nézz szét a Testbike vélemény oldalon, ahol kiváló áron lehet találni minőségi alkatrészeket.

3) A Hegy

A harmadik elem maga az út, amin feljutunk az emelkedő aljáról a tetejére. Mondanunk sem kell, természetesen a három közül ez az összetevő ad legkevesebb lehetőséget a változtatásra. (Elő a lapátot és a csákányt!) Ha ennek ellenére szeretnénk a legtöbbet kihozni a dologból, nem árt a következőket figyelembe venni.

Tegyük meg minél többször a távot. Triviálisan hangzik, de minél többször megyünk egy úton, annál jobban kiismerjük az útfelületet, az egyenetlenségeket, a kanyarokat, a meredekséget. Ezek mellett önismerettel és kerékpárismerettel is gazdagodhatunk. Például mennyire tapad a gumink, mennyire kanyarodik jól a bringa, vagy hogy működik a váltó, jobb lenne-e egy más áttételű fogaskoszorú vagy hajtáslánc a saját igényeinknek és szintünknek megfelelően, milyen hamar indul be a savasodás, hol a lélektani határ és még sorolhatnánk. Az ilyenfajta információszerzés segíthet arra tervezni, hogy hol érdemes sprintelni, hol pedig tartalékolni az erőt.

hogyan lehetunk gyorsabbak hegynek fel 04

Ha például egy hillclimb versenyen szeretnénk jobb eredményt elérni, tudnunk kell, hogy erőnkhöz mérten mire leszünk képesek és mire lesz képes biciklink. Természetesen nem akarunk félúton elfogyni az erőből, de az se jó, ha célba érve még úgy érezzük, hogy taposhattunk volna keményebben is, mert maradt még erő.

A fenti javaslatok betartásával reméljük, az olvasó is képes lesz módszeres teljesítmény-növekedésre.(Az, hogy a fenti példabeszéd nem csak egy hegy meghódításához ad tanácsot, hanem általános irányelveket mutat, az csak a véletlen műve.) Az ilyen típusú teljesítmény-nővekedésses tapasztalatokról szívesen hallanánk komment formájában!