Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Jajj KULLANCS!!! Mit csináljak?
A kullancs talán a legközismertebb "rovarok" egyike, amelyet tévhitek öveznek.
Gravel túra a Velencei tó körül.
  Egy szuper 70 km-es karika a térségben.
Képriport a Budai-hegység MTB kerékpáros körtúráról
  Egy vagány útvonalon fedeztem fel a Buda környéki hegyeket.
Kerékpárlánc waxolása 3. rész
  Hogyan kell bánni a waxolt lánccal.
Képriport a Naprendszer túráról
  Avagy a sülysápi karika.
prev
next

nf1004 cargo ebikev21

Volkswagen teherbringa

Ezt is megértük: a teherautók és furgonok nagy nemzetközi seregszemléjén, a hannoveri Haszonjármű IAA-n elektromos rásegítésű teher-triciklit mutatott be a Volkswagen. A nagy áruszállítókig terjedő zéró emissziójú járműsorozatának ez a legkisebb tagja. Nemcsak kiállítási darab: sorozatgyártását tervezik.

A csomagküldésben, a sétálózóna kis üzleteinek ellátásában gyakorta felmerülő fogalom „az utolsó kilométer”. Nemzetközi távolsági fuvarozással, 40 tonnás kamionokkal érkezik az áru a logisztikai központokba, ahonnét nehéz vagy könnyebb áruterítő gépkocsik hordják szét az üzletekbe. De hogyan jut a vevő kezébe, ha házhoz rendelte vásárlását? Vannak nem túl utópisztikus elképzelések, sőt megvalósult kísérletek drónos kézbesítésre, de jóval gyakorlatiasabbnak tűnik a teherkerékpár, illetve a tricikli. Már kevesen emlékezhetnek rá, de az ötvenes-hatvanas évek budapesti utcaképéhez is hozzátartozott a pedálhajtású platós teherszállító, vagy akár mozgó fagylaltárus – most ez támad fel, korszerű formában.

1190621

A rendszer már 1950- 60-as években is működött. (Forrás: Fortepan FSZEK Budapest Gyűjtemény /Sándor György felvétele)

A Volkswagen Cargo e-Bike a zéró lokális emissziójú, azaz helyi légszennyezés nélkül közlekedő városi járművek iránt rohamosan fokozódó igényt elégíti ki. Az ilyenek összhatása végső soron attól függ, hogy mennyire környezetkímélő az akkut töltő villanyáram termelése (például füstokádó szénerőművel vagy szélturbinával) – de ha csak az emberi erő szerény léptékű kiegészítéséről van szó, akkor verhetetlen a kombináció.

nf1003 cargo ebike1

A Cargo e-Bike Pedelec rendszerű, azaz önállóan nem hajt a 250 wattos, 48 voltos villanymotor, csak a bringást segíti, 25 km/órás sebességig. Jogosítvány és biztosítás nélkül használható (noha az utóbbit minden kerékpárosnak melegen ajánljuk), gyakorlatilag bárhol. Lítiumion-akkumulátorának kapacitása 500 wattóra, ami száz kilométert elérő hatótávhoz elegendő (a tényleges érték függ a terheléstől, a domborzattól és a környezeti hőmérséklettől is).

A két első kerék között, mélyen elhelyezett rakfelületre fél köbméteres szállító dobozt lehet rögzíteni. A 2.060 mm hosszú, 890 széles, a kormánynál 1100 magas, és 1350 mm tengelytávú jármű saját tömege 40 kilogramm, megengedett tömege, a kerékpárossal együtt, 210 kiló. Nyomtávja 900 milliméter, így szűk helyeken, járdán, ajtókban sem akad el. Az első futómű kinetikája olyan, hogy kanyarodáskor is vízszintes maradjon a plató. Elöl 20, hátul 26 colos a Continental ballonos Revolution gumijával ellátott kerék.

nf1004 cargo ebike1

A Cargo e-Bike gyártását a Volkswagen hannoveri üzemére bízzák, ahol hamarosan felveszik a termelést. Az viszont nem világos, hogy miképp értik a sajtóinformáció lábjegyzetét: a járművet még nem kínálják eladásra, ezért nem esik az 1999/94 EG irányelv hatálya alá. Talán csak valamilyen adminisztratív akadály elhárítására várnak, és akkortól akár Volkswagenre pattanhatnak a Hajtás pajtás futárai.

Képek: Fortepan és VW