Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Cateye AMPP lámpacsalád
  2020-ban debütált a Cateye AMPP lámpacsaláddal a felhasználó jól járt, hiszen a fényerősség/ár összehasonlításban a régebbi szériától olcsóbb lett.
Mátrai panoráma túra
  A kedvenc körtúrám a Mátrában
Lazer Coyote bukósisak tartós teszt
  Hét hónap tapasztalatai
Menetpróba: Bulls Lacuba Evo 5F
  Agyváltós PEDELEC próbálgatás
Kréta kerékpáros körtúra 2020 nyarán 1.rész
  Aki Krétára jön nyaralni, de nem mozdul ki Irkálóból, az baromi nagy hülyeséget csinál.
prev
next

 azub tricon e trike 01

Bevallom, többször volt a trike egyik kereke a levegőben...

- Ültél már fekvő kerékpáron, azaz rekun?
- És ennek háromkerekű változatán a trike-on?
- Esetleg egy e trike-on?

Nos, nekem olyan szerencsém volt, hogy az Annyira Más Bringabolt a sikeres együttműködésünk eredményeként meglepett a Tricon kipróbálásával.

Ez nem egy szokásos teszt cikk lesz

A bringából a boltban egy darab van, ami újszerű, kb 100 km-t tettek meg vele. Érdeklődő is van már rá. Ráadásul valljuk be egy újonnan majd 3 000 000 Ft-ba kerülő kerékpár akarom mondani trike, - hiszen 3 kerekű – elég speciális igényeket fed le. Olyan ez, mint egy sportkocsi. Az nem biztos, hogy a legpraktikusabb dolog a világon, viszont élmény(eke)t ad. Valami egész mást mint egy tömegcikk. Én is az élményeimet, benyomásaimat szeretném veletek megosztani.

azub tricon e trike 06

Technikai paraméterek, de csak röviden

Adott egy alsókormányzású trike váz, amelynél elől van 2 kerék, hátul pedig egy rugózott. A hátsó rugózás jó dolog, a hazai kátyús utakon való közlekedést igen komfortossá teszi. A bringa 3 db 20”-as kerékkel rendelkezik. A váz összecsukható, így autó csomagtartójában szállítható.

A hátsó hajtott kerékben egy Rolhoff agyváltó szolgáltatja a meghajtást. A bal elsőben pedig egy agydinamó található. A fékezést a két első kerékre szerelt Tektro hidraulikus tárcsafék biztosítja. Az elektromos rásegítést a Shimano STEPS rendszere adja.

Egyéb kiegészítők is találhatóak a trike-on: így csomagtartó, világítás, visszapillantó tükör, sőt kézifék is, amely egy a hátsókerékre szerelt Avid mechanikus tárcsafék.

azub tricon e trike 03

Kezdőknek: Miért is jó fekve kerékpározni?

Rengeteg típusú reku létezik. Ebbe a kategóriába tartozik minden olyan kerékpár, ahol a a függőlegeshez képest valamilyen mértékben hátrafelé dől a kerékpáros gerince. Miért is jó ebben a furcsának tűnő testhelyzetben bringázni?

A hagyományos kerékpár nem alkalmazkodik az emberi anatómiához, így a bringás kénytelen hozzászokni, hogy hosszútávon megfájdul rajta az ülepe, nyaka, csuklója. Elég összehasonlítani egy versenybringa nyergét egy reku ülésével, hogy lássuk a különbséget.

Pupu barátom szemléletesen így mondta nekem: Kapcsold be a televíziót, majd előtte ereszkedj négykézlábra és nézd úgy, majd ülj bele egy fotelba! Hogy a jobb és kényelmesebb?

Sajnos sok embernél eljön az az idő, amikor a hagyományos kerékpár kényelmetlenné válik, és emiatt az illető már nem igazán akar, vagy -például egy gerincsérv miatt- akár nem is tud többé bringázni. Nekik új távlatokat nyit a fekvőkerékpár, melynek komfortos ülésében újra élvezhetik a suhanó kilométereket.

azub tricon e trike 04

A másik tényező, hogy rekun kisebb a légellenállási felület és alaktényező, ezért gyorsabb - mihelyt megedződnek a „rekus izmok” (Lásd keretes lentebb!) - mint egy hagyományos kerékpárral.

Menet közben

Első élményem a bringa egyszerű, gyors testreszabása volt. A gyorsszorítós megoldásnak köszönhetően másodpercek alatt a méretemre igazította azt Csizi az AM Bringa szerelője. Kaptam közben néhány bringa kezelési (és életviteli) tanácsot, majd utamra engedett.

Már az első méteren észrevettem, hogy rettentően alacsonyan ülök. A személyautósok szem magassága alatt, kb egy bringás csípőmagasságában. Ez egyrészt adott egy rettentő sportos élményt, illetve egy kis félelem érzetet a „láthatatlanságom” miatt. Ekkor el is döntöttem Budapesten a gépet csúcsidőben nem próbálgatom. A munkába való bejárást alapból elvetettem, mert a gép nem fér be a liftbe.

Élveztem minden egyes együtt töltött kilométert. Nagyon tetszett benne az, hogy milyen nagy sebességgel lehet bevenni egy-egy kanyart. Bevallom, ilyenkor többször volt a trike egyik kereke a levegőben. Ha már a gyors kanyarokról mesélek, megemlítem azt is, hogy milyen jó az is, ahogy ilyenkor a tehetetlenségi erő hatott a testemre. Rendesen tartani kellett magamat az ülésben. Pedig csak 25 km/h sebességről beszélünk! Ha valaki szeret központba kerülni, az ezen a gépen biztos lehet, hogy oda kerül.

azub tricon e trike 05

A bringa nagyon stabil, nagy sebességgel is jól veszi a kanyarokat. A forduló köre viszont nagyon nagy egy hagyományos kerékpárhoz viszonyítva. Sebességét tekintve azt tudom mondani, hogy sík jó minőségű aszfalton 30 km/h-t sikerült kihoznom belőle, ami egy PEDELEC-nél szerintem nem rossz (csak 25 km/h-ig segít) főleg ha figyelembe vesszük kevésbé fejlett rekuhajtó izmaimat.

Rekus izmok
Bizony-bizony van ilyen is. Jobban mondva a fekvőkerékpár hajtását nem teljesen ugyan azon izmok segítik, mint a hagyományos bringákét. Meg kell erősödni azoknak is, ha teljes értékű véleményt akarunk formálni a rekuzásról. Tehát, ha elsőre nem úgy megy mint szeretnénk, illetve hamar elfáradunk, az nem a bringa hibája.

Jó lenne egy ilyen géppel egy szép nyári reggelen csomagokkal felszerelkezve elindulni egy (természetesen) többnapos túrára. A napi taposómalomból kiszabadulva feltöltődni úgy, hogy a természethez, a tájhoz, a vidékhez a lehető legközelebb kerülhetek. Kicsit még közelebb, mint egy hagyományos bringán.

+1 vélemény

Egy ismerősöm jókor volt jó helyen, így kipróbálhatta ezt a gépet. Cserébe néhány mondatért:

Elsőnek félelmetes volt, hogy egy teljesen új perspektívából kellett becsatlakozni a közlekedésbe. Olyan érzés, mintha egy lapos sportkocsiból néznénk a forgalmat, a biztonságot adó kaszni nélkül. Tetszett, hogy a kerékpár kezelése és irányítása gyorsan megtanulható, és iszonyatosan kényelmes az ülés, ami egy hosszabb bringázásnál igazi öröm lehet. A kiváló váltó, fék, és az elektromos rásegítés igazán élménnyé tette a tekerést ezzel a csodagéppel.