Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Kerékpártúra a Naplás-tóhoz
   Egy tuti túra Budapesten belül.
 A hónap megyéje: Komárom-Esztergom vármegye
  Komárom-Esztergom megyei kerékpártúra ajánló.
A Csömör körüli bringakör
  Végigjártam a Csömöri bringatúra útvonalat.
Ahonnan a budapesti tüzijáték is látszik...
  Meglátogattuk a szlovákiai Magasmajtényt a legmagyarabb tót falut.
Csalomjai pusztatemplom kerékpártúra
  Egy kellemes, fél napos kerékpártúra az Ipoly völgyében.
prev
next

Karbantartas6.1

Az nem is igazi bicajos, aki nem kap defektet (évente többször is). De hogy is kell javítani?

 Ha igazán törődsz a bringáddal és valami szokatlant észlelsz rajta (pl. recsegő, nyikorgó hangok), azokat nem árt orvosolni. Sok munka viszonylag egyszerűen otthon is elvégezhető. Ez a cikksorozat ebben kíván neked segítséget nyújtani.

A következő 6 részben igyekszünk bemutatni a helyes takarítást, hajtásrendszer, a lánc, a váltók, a fékek, karbantartását, beállítását, majd a legvégén a bringások rémálmával a defekttel is foglalkozni fogunk. Reményeink szerint mindent részletesen, közérthetően tudunk nektek továbbadni. Amennyiben egy munkaművelet elvégzésében nem vagy biztos ellenőriztesd le egy szakszervízben.

 6. rész: A defekt

Talán a legbosszantóbb hiba útközben a defekt. Ez sajnos sokszor bekövetkezik, főleg augusztus végén a királydinnye szezonban.

 Defekt megelőzés

A defekt megelőzésének a legjobb megoldása, ha nem megyünk el bringázni. Így tuti megússzuk. Ha ez az opció nem tetszik, akkor más megoldást kell keresnünk.

 Nagyon hatásos védelem, ha olyan külsőt választunk, amelynek a futó felülete alatt van egy defekt védő réteg. Ezek a külsők nehezebbek, mint a hagyományosak, de valamit valamiért.

 Másik hatásos védelem ha a gumi defektvédő folyadékkal van feltöltve ilyen pl a SLIME. Ebben az esetben a kilyukadt tömlőn kiáramló levegő magával sodorja a SLIME részeit és eltömíti a lyukat.

Karbantartas6.2

 Két változatban is beszerezhetjük a SLIME-ot. Vagy eleve olyan belsőt veszünk, ami ezzel fel van töltve, (Könnyített belsőt is töltenek vele!) vagy a már meglévő belsőnket töltjük fel a tubusban megvásárolható SLIME-al. FIGYELEM! Utólagos töltésre elsősorban az autószelepes belsők alkalmasak!

Slime4

Ha valaki a két rendszert kombináljha, az már szinte olyan biztos védelem mint a cikk legelején említett megoldás. :)

A pótbelső

Túrázás közben az a legjobb, ha van nálunk pótbelső, mivel így a leggyorsabb a hiba elhárítása. A következő képsorokon végighaladva megmutatom, hogyan kell belsőgumit cserélni.

Karbantartas6.3

A féket kapcsoljuk ki, ha nem tárcsaféked van. Először is vegyük ki a sérült kereket! Ehhez ajánlatos felfordítani a biciklit. Ha valami van a kormányodon, pl. csengő, akkor óvatosan helyezd az útra, nehogy letörd vagy öszekarcold. A csavarokat (ha ilyen megoldású) általában 15-ös villáskulccsal, az óramutató járásával ellentétes irányban kell lelazítani. A gyorszárnál pedig egyértelmű a helyzet.

A kereket ezután ki kell venni, hátsó keréknél kicsit trükközni kell a váltónál, ha nem akarunk (nagyon) olajosak lenni.

Karbantartas6.4

Ha ez megvan, gumileszedővel a gumit kifelé le kell feszíteni a felniről, vigyázva, nehogy a belsőt és a felnit tönkretegyük. Célszerű a szeleppel ellentétes oldalon kezdve.

Karbantartas6.5

Ezután könnyedén kivehetjük a sérült tömlőt.

Ha ezzel megvagyunk, keressük meg a lyukat. Ehhez fújjunk levegőt a belsőbe (jó sokat, hogy nagy legyen benne a nyomás, és erősen szökjön a levegő a lyukon át), majd keressük meg a kifújás helyét. (Ha nem megy szemmel és füllel, csücsörítsünk a szánkkal és úgy forgassuk a gumit körbe szánk nyálkahártyája igen érzékeny és biztos érzékeli a levegő szökésének a helyét.)

Karbantartas6.6

Ha meg van a lyuk, a belsőt mérjük rá a külsőre, és keressük meg a külsőben, hogy mi okozhatta a defektet. Ha megvan, akkor szedjük ki, nehogy újra bajt okozzon. Ez a lépés kihagyható, ha kezünkkel végig simítjuk a külső belső oldalát és megtaláljuk benne az, ami a lyukat okozta.

Karbantartas6.7

Ezután rakjuk össze a kereket a pótbelsőnkkel, a kereket (ha belefújunk egy kis levegőt, akkor könnyebben megy az összeszerelés és csökken az esélye, hogy kiszúrjuk a belsőt). A külső felrakását a felnire a szelepnél kell kezdeni, majd haladni a másik irányba.

Ha kész vagyunk fújjuk fel a kereket félig, igazgassuk meg a gumit a felnin, majd rakjuk vissza a kereket a bringába. Figyelem! A FÉKET ELLENŐRIZZÜK? HOGY MŰKÖDIK_E!!! 

 Kész vagyunk! Folytatódhat a túra. Otthon ne felejtsük el a guminyomást ellenőrizni és be állítani.

Ha ragasztani kell!

Vegyük elő a foltjavító készletünket.A lyuk körül, a mellékelt kis dörzspapírral jól megdörgöljük.. A megdörzsölt felületet bekenjük (nem túl bőven) vulkanizációs ragasztóval. Ezt hagyni kell állni amíg meg nem szárad a felülete. Ezután rárakjuk a foltjavító tapaszt (előtte azért levesszük a védő alufóliát), és jó erősen rányomkodjuk, és rá dörzsöljük a foltot.

Karbantartas6.8

Ezt még úgy 5 percig kell hagyni kötni. Majd a fent leírt módon összerakjuk a bringát.

Hasonló cikkeket találsz a Bringadoki oldalán.