Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

tturak

Ebben a részben adunk néhány tanácsot az első kerékpártúrád megtervezéséhez.

A legelső feladat eldöntened, hogy egy, vagy több napos túrára mégy. Természetesen, ha egyedül indulsz el sokkal egyszerűbb a dolgod, hiszen sokkal könnyebb spontán dönteni akár útközben is. 2-3 fős baráti társasággal sem nehéz elindulni, ha a felek ismerik egymást, esetleg többször kerekeztek már együtt, bár konfliktusok előfordulhatnak. Ismeretleneknek kerékpártúrát szervezni viszont nem egyszerű feladat. Ez nagy gyakorlatot igényel. Jelen írásnak nem is célja ezt bemutatni.

Az útvonal megtervezése

A túra megtervezéséhez fel kell mérned, hogy mi érdekli túratársaidat. Hol is akartok kerékpározni? Ha kiválasztottad a tájegységet, amelyiket meglátogatjátok, következő lépés a kiindulási pont és a cél megállapítása.

Tratervezs

Én személy szerint legjobban a körtúrákat kedvelem, amiatt az egyszerű ok miatt, hogy a kiindulási és a végpont egy helyen van, így könnyebb tervezni az oda és a vissza utat. pl. autóval. Igaz, hogy A pontból B pontba való eljutás igen izgalmas, sőt talán izgalmasabb, mint egy kört menni, de ebben az esetben az utazást is jobban meg kell tervezni, és már a túra előtt pontosan ki kell számolni, hogy mikor és hol fejezed be a túrát, amit menet közben is mindig figyelembe kell venni.

A tájegység kiválasztásához segítséget nyújtanak kerékpáros útikönyvek, vagy a holkerékpározzak.hu oldalon összegyűjtött útvonalak.

Ezek alapján szépen tervezd meg az útvonal kiinduló pontját, a végpontját, a főbb látnivalókat, amelyeket mindenképp szeretnél megnézni. Célszerű betervezni néhány extra programot is, arra az esetre, ha jobban haladnátok a túra folyamán, mint azt előre tervezted, illetve néhány rövidítési lehetőséget (egér utat), arra az esetre, ha valami nehezítené a haladást pl erős szembeszél, szakadó eső.

A napi távokat sokféle tényező befolyásolhatja:

  • edzésben lévő, rutinos kerékpárosok
  • tartós eső, hideg idő
  • rossz út, földút,
  • nagy csomag
  • sok hegymenet

Az kerékpártúra megtervezésénél minden esetben vedd figyelembe, hogy ez nem azonos a bicikli-edzéssel! A túrának kell, hogy legyen valami célja nevezetesség, látnivaló, érdekesség, ami érdekli, inspirálja a résztvevőket és emlékezetessé teszi az utat. Ezeken a helyeken meg kell állni, fényképezni, étkezni, kicsit kinyújtani elgémberedett tagjainkat stb.

Az útvonal megtervezésénél ne csak a kilométereket számoljuk, hanem időtervben is gondolkodjunk:

  • óránként egy rövid (5-10 perc), két-három óránként hosszabb pihenőt kell beiktatni (Nem kerékpáredzésen vagyunk!)
  • előfognak fordulni nem tervezett látnivalók, amiket érdemes megnézni
  • alkalmazkodnunk kell a meglátogatandó intézmény nyitva tartásához

Ezek figyelembevételével állítsd össze az útvonalat. Részletezd a túrát, a főbb látnivalókat, a tervezett indulási és érkezési időt, valamint a látnivalóknál a tervezett rész időket. Erre menet közben lesz nagy szükséged, hiszen ehhez viszonyítva tudsz majd dönteni a betervezett extra látnivalók megtekintéséről, vagy egérutak alkalmazásáról.

Ha ezt kellő alapossággal elkészíted az utad során nem érhet semmi olyan meglepetés, amire nem tudsz reagálni.

A saját magunk teljesítményét ismerjük, de másnak a teljesítményét már bajosabb megsaccolni, ha nem kerekezünk gyakran együtt. Gyakorló apukák is nagyon jól használhatják, mert meghatározható belőle, hogy csemetéiknek mekkora túrát tervezzenek. Egy sajnálatosan hosszúra sikerült túra egész életükre elveheti a kedvüket a bringázástól, ellenkezőjét elérve annak amit szerettünk volna.

A napi túratávok megállapítása

Az alábbi táblázat életkor és kerékpár típus függvényében ad támpontot átlagos felkészültségű embernek. Jó műszaki állapotú kerékpárt és jó utakat feltételez.

  12-14 év 14-16 év 17-50 év 51-60 év
Kemping, egyéb kis kerekű 10-15 km 15-20 km 30-40 km 20-30 km
Váltó nélküli kerékpár 20-30 km 20-40 km 40-50 km 35-45 km
Mountain bike 25-40 km 45-60 km 50-100 km 50-70 km
Trekking/fitness kerékpár 35-50 km 50-65 km 100-150 km 50-100 km
Országúti kerékpár 40-50 km 50-65 km 100 -150 km 50-100 km

A fenti távolságokat, természetesen nem szabad kőbevésett szabályként elfogadni. Több tényező is befolyásolja:

  • Edzett, rutinos kerékpáros : +10-50 %
  • Tartós eső, hideg idő: - 20-30 %
  • Rossz út, terepen kerekezés: - 20-50 %
  • Sok hegy menet: - 10-30 %
  • Nagy, nehéz csomag:- 20 %

Folytatjuk.

A következő részben az egy - és a több napos túrák jellegzetességeit ismerjük meg.