az orseg rad is var 01

A tájba illeszkedve, megbújva épített épületek, a szomszédos szerre nyíló kilátás örökre nyomot hagy bennünk.

Biztosan előfordult már veled is, hogy nem igazán vagy csak nehezen tudtál döntést hozni, amikor egy hétvégi kirándulást terveztél. Essen most a választásod az ország nyugati szegletében megbújó csendes és varázslatos helyre, az Őrségre. Egy aktív hétvégi kikapcsolódás során, kerékpárunk nyergébe pattanva fedezzük fel ezt a vidéket.

Az Őrség zömében Nyugat-Magyarországon, kisebb részben a szlovéniai Muravidéken található történeti és néprajzi tájegység. Nevét onnan kapta, hogy a honfoglaló magyarok őrállókat telepítettek ide az ország nyugati kapujának védelmére. Ma az Őrségi Nemzeti Park védelme alatt álló tájegység jellegzetes falvai máig őrzik az ősi „szeres” településformát, melynek jellemzője a néhány, egymáshoz közel épített házból álló, eredetileg rokoni kisközösségeket alkotó „szerek” laza hálózata. Elnevezését az ott élők vezetékneveiből, az ott folytatott mesterségekről, illetve Ispánk esetében az égtáji elhelyezkedésről kapta.

Miért is pont az Őrség, mit is adhat nekünk egy hétvége alatt?

Magyarország ez azon vidékeinek egyike, amely a honfoglalás kora óta lakott. Az Őrségben, mintha megállt volna az idő, kicsit mintha egy időutazásra mennénk. Ha a nagyvárosok nyüzsgéséből, zajából érkezünk, akkor biztosak lehetünk abban, hogy lesz alkalmunk elcsendesedni, megfelelően kikapcsolni, kellően lelassulni, melyhez a táj és az itt élők is hozzájárulnak.

Úti célunk az Őrség központja, Őriszentpéter. Ha pénteken érkezünk, akkor egy rövidebb ismerkedést már aznap is tehetünk a környéken és rendelkezésre áll szinte 2 teljes nap arra, hogy felfedezzük ezt az egyedülálló tájat.

az orseg rad is var 02

Ha nincs kedvünk autózni, akár vonattal is utazhatunk 2 irányból is, amelyen kerékpárszállítási lehetőség is rendelkezésünkre áll. Érkezhetünk a GYSEV járatain Csákánydoroszlóba vagy Szentgotthárdra, ahonnan a következő 18, illetve 22 km-t már kerékpáron tehetjük meg Őriszentpéterig, de érkezik gyorsvonat, ill. IC a főváros irányából Őriszentpéterre. Ha ünnepnapon vagy hosszú hétvégére utazunk ide, a szálláshely lefoglalásáról már jó előre gondoskodjunk, különben nehéz helyzetben lehetünk a megérkezéskor.

1. nap

Az első napra egy közel 50 km-es kerékpártúrát, körtúrát tervezzünk Őriszentpéterről kiindulva. Tudni, kell, hogy ezen a vidéken a sík fogalma nem igazán ismert, de nincsenek hegyek sem. Folyamatosan kisebb-nagyobb dombokra kell feltekernünk, majd természetesen legurulnunk. Őriszentpéterről 6 különböző, nagyrészt kitáblázott - a táblázás befejezése 2019 őszére várható - kerékpározásra javasolt útvonalat találunk, melyekből szintén választhatunk.

Vegyük mi most Északra az irányt, és mindjárt egy emelkedővel kezdünk :), pár kilométer után jobbra fordulunk és egy 10%-os lejtőn legurulva jutunk Ispánk, Nyugati szerére.

A völgyben balra forduljunk és betérünk az Ízrestaurátorhoz, ahol kézműves csokoládé különlegességek készülnek. Megcsodálhatjuk, megkóstolhatjuk azokat, vásárolhatunk, illetve bepillanthatunk a kulisszák mögé is. Hangulatos, két dombon fekvő, apró település, az őrségi köznyelvben a "Világ közepének" nevezik.

A csokiműhelyt elhagyva induljunk tovább a Keleti-szer irányába, majd balra fordulva egy kavicsos, murvás úton jutunk el az aszfaltozott fő útig, melyen csak pár száz métert haladunk és újból jobbra, egy szintén erdészeti kavicsos útra jutunk, melyen a következő 4 km-t tesszük meg. Utunkat végig erdők és madár dalok kísérik. A műúthoz érkezve balra kanyarodjunk, így Viszák településre érkezünk, egy dombról legurulva.

az orseg rad is var 03

A településen szemrevételezhetjük a tündérkertet, majd folytathatjuk utunkat. Ritka forgalmú, de sík aszfaltúton érkezünk el Őrimagyarósdra. Itt hajdanán egy földvár állt, melynek maradványait, a kettős várárkot tekinthetjük meg. Árnyas fák adta kellemes helyszínen, padok és asztalok is találhatóak, így pihenőnek is használhatjuk.

A kis forgalmú főutakon haladunk tovább, újra egy kis domb, majd viszonylag egyenes, sík terep az erdők között, végül egy kavicsos erdészeti útra térjünk a Szőcei láprétet jelző táblánál. A völgybe érkezve, jobb oldalon találjuk a híres tőzegmohás láprétet. Ezt fa pallósoron haladva gyalog tudjuk megszemlélni, a tanösvény kitáblázott nyomvonalán végighaladva.

az orseg rad is var 04

A lápréttől nem messze, utunk folytatásaként a dombtetőn találjuk az Őrségi Nemzeti Park Igazgatóságának egyik épületét, melyben interaktív bemutatót láthatunk. Rengeteg hasznos információt kaphatunk, ha betérünk a Lápok Házába.

Az információ-, és élményszerzést követően újra bringára pattanva induljunk tovább Hegyhátszentjakab irányába, az erdők ölelésében megbújó Vadása-tóhoz. A tó neve a környékben élő sok róka által ásott lyukakból ered, mint vad ásta, ebből lett a Vadása elnevezés. Fürdésre alkalmas időben remek hely a strandolásra, illetve a büfésoron remek étkeket fogyaszthatunk. Érdemes a tavat körbesétálni is, igazán jó hely a regenerálódásra.

az orseg rad is var 08

Magunk mögött hagyva a tavat és a települést Szaknyér községbe érkezünk meg, aszfaltos, majd kavicsos úton. A völgyben lévő, több forrást és patakot is magába foglaló, idilli környezetben találjuk az Őrségi Patakparti Alpaka Farmot. A kedves, aranyos állatokat és környezetüket mindenképpen keressük fel.

Utunkat Szaknyérból kétféle úton is folytathatjuk. Száraz időben a településen egyenesen tovább haladva kavicsos, nem túl jó minőségű úton juthatunk el Kisrákosra vagy aszfaltozott úton Viszák irányába indulunk és így jutunk el ugyanoda.

Kisrákost követően Pankaszra érkezünk, ahol az Őrség "hajdani" örökségét, az emblematikus szoknyás haranglábat találjuk. A harangláb szomszédságában egy felújított kovácsműhelyt látogathatunk meg.

az orseg rad is var 05

Pankaszról egy mérsékelten forgalmas úton jutunk el Nagyrákosra, ahol mindenképpen térjünk be az út mentén található tájházba.

az orseg rad is var 06

Hamarosan Őriszentpéterre érkezünk, de mielőtt befejeznénk az első napi túránkat, ha még van időnk (és energiánk), látogassunk el az Őrségi Nemzeti Park Igazgatóságának újonnan épült látogatóközpontjába, ahol az ott élőnövény és állatvilágáról kapunk átfogó, részletes bemutatást érdekes interaktív és modern bemutató formájában.

az orseg rad is var 07

Visszaérkezve a szálláshelyünkre az esti vacsora elköltésének helyszínéül többféle stílusból, kínálatból is választhatunk. Egy biztos: kellemes helyszíneken finomakat ehetünk.

Ajánlás: ne hagyjuk ki a helyi étkeket! Az éttermek étlapjain megtaláljuk pl. vargányalevest vagy a vasi dödöllét. Desszert gyanánt, vagy akár önmagában is isteni tökös-mákos rétest.

az orseg rad is var 12

2. nap

Az Őrség felfedezésének 2. napján induljunk útnak Ny-i irányba, a Szalafőre vezető főúton, ahová 6 km tekerés után érkezünk meg. Itt leginkább szembetűnik a térségre jellemző "szeres" településszerkezet, melyet a Felsőszeren álló Kömpe szeme-kilátóból, madártávlatból is szemügyre vehetünk.

Felsőszeren belekóstolhatunk az Őrség aranyába is, a tökmagolajba, hiszen 2 portán is remek tökmagolajból készült ínyencségekhez juthatunk, illetve a készítését is kipróbálhatjuk. A pirított tökmag illatával az orrunkban, feltöltődve indulhatunk útnak.

az orseg rad is var 09

Legurulva, majd feltekerve a következő dombra, eljutunk a méltán híres Pityerszerre, ahol visszacsöppenünk a régmúltba. Mintha déd, illetve ük szüleinkhez látogattunk volna el. Az épületek hangulata leírhatatlan, mindenkinek át kell élni ezt a csodát. A tájba illeszkedve, megbújva épített épületek, a szomszédos szerre nyíló kilátás, a kaszálógyümölcsösben tett séta örökre nyomot hagy bennünk. A szeren találunk játszóteret, szatócsboltot, éttermet, tartalmas délelőtti programkínálatot.

Pityerszerről egy kavicsozott úton folytatjuk utunkat, de nem kell sokat tekernünk a következő megállóig. Európai bölényeket és eurázsiai vadlovakat figyelhetünk meg a hatalmas réten, ahogy élik mindennapjukat. Az erdők között jelölt úton rövidesen megérkezünk a magyar-szlovén határhoz, ahol egy remek bemutatóhelyet is találunk a nem is olyan rég még meglévő aktív határőrizetről. Fedett pihenő, padok, asztalok várják, hogy megpihenhessünk.

Bringánk nyergébe pattanva innen hamarosan Szlovéniába érkezünk, ahol továbbra is otthon érezhetjük magunkat. Kedves emberek, megszokott dimbes-dombos tájak fogadnak bennünket szeretettel. Hodos községig egy jó minőségű kavicsos úton jutunk el. A településre érkezve a fő út kereszteződésében forduljunk jobbra és pár száz méter múlva bal oldalon látni fogjuk a Hodosi-tó gátját. Ha szerencsénk van akár vidrát, vízi madarakat és nyári időszakban virágzó tavirózsákat láthatunk.

az orseg rad is var 10

A tótól déli irányba a falu központja felé induljunk, majd oda megérkezve balra forduljunk és egy jó kilométer után balra, egy 22 m magas őrtornyot láthatunk. Ilyen tornyok álltak ezen a határszakaszon, melyekből a katonák ellenőrzésük alatt tarthatták a határszakaszokat.

Tovább haladva ismét Magyarországra érkezünk, Bajánsenye település következik. Ez egy hosszú, több településrészből álló község. Itt mindenképpen tekintsük meg az óriási, színvonalas gyűjteménnyel rendelkező, nagyon jól összeállított Helytörténeti gyűjteményt, ami a település múltjába enged bepillantást. A faluban található egy 40 hektáros sporthorgász tó is.

az orseg rad is var 11

A települést elhagyva kb. 4 km múlva érkezünk meg Kerkáskápolnára, ahol jobbra fordulunk. Magyarföldre tekerünk a Fatemplomot megtekinteni, illetve tehetünk egy rövid megállót a Kerka-patak hídjánál. Itt vízi madarakat, illetve a patak mellett legelő szarvasmarhákat figyelhetjük meg.

Lassan visszaindulunk Őriszentpéter irányába, melyre Kerkáskápolnától az erdőben vezető kavicsos úton juthatunk el.

az orseg rad is var 13

Talán az elmúlt 2 nap élményei alapján azt is mondhatjuk, hogy indulunk haza, Őriszentpéterre. Mert az Őrség nyitott, mindenki számára olyan nyugalmat, élményt tud adni, melytől úgy érezheti magát, mintha mindig is ide tartozott volna, itt élte volna a hétköznapjait...

Írta: Légrádi Zoltán

Tématámogatás, "Készült Magyarország Kormányának támogatásával."